Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Parisuhdeterapiaa, osa 18

Onko OK, että vaimo lihoo häiden jälkeen?
Parisuhdeterapiaa, osa 18

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 142 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Varpaaton hylje 9.3.2023 0:56
      Tulos: +273 (653 ääntä)
      Olli joutais ulkoruokintaan.

      Lainaa

    2. Pokaalin voitaanut kobra 9.3.2023 1:03
      Tulos: -430 (1012 ääntä)
      Olli on ihan oikeassa. Ei hän ole mennyt naimisiin sotanorsun kanssa. Miksi hänen pitäisi elää sellaisen kanssa? Tuo on petos. Olli, näytä vaimolle ovea ja valitse parempi, sellainen joka osaa pitää itsestään huolta.

      Lainaa

    3. Mukava maksamakkara 9.3.2023 1:04
      Tulos: +501 (779 ääntä)
      Itseäni ei kosinnat kiinnosta mutta voin kuvitella että harmittaa paljonkin jos on odottanut sitä hetkeä lapsesta asti ja sitten se on tollaista pakotettua, hätiköityä sekoilua. Toki kannattaa ehkä tehdä nämä asiat selväksi ennen kuin hankitaan yhteinen lapsi, mutta kuitenkin. Kyllä tollainen saa harmittaa.

      Lainaa

    4. Leppeä liitu 9.3.2023 1:06
      Tulos: -198 (312 ääntä)
      Puusaunaa monet lämmittää ovet auki varsinkin kesällä. Tällä tosiaan estetään se ettei seinät ym. kuumene turhaan. Sähkösaunan kanssa hieman kyseenalaisempaa, mutta jos ovet on auki asuntoon, niin eihän se energia mihinkään karkaa. Ulos en viitisisi sähkösaunan lämpöjä laskea.

      Lainaa

    5. Epälikvidi ahven 9.3.2023 1:10
      Tulos: +458 (668 ääntä)
      Maailma tarvitsee enemmän psykoterapeutteja. Miten nykyisetkään terapeutit jaksavat jos joka toiselle kehittyy ptsd siitä, että elämä on, no, arkista

      Lainaa

    6. Armoton gerbiili 9.3.2023 1:30
      Tulos: +148 (352 ääntä)
      Olli on nyt unohtanut sisäisen kauneuden. Sehän pysyy vaikka ulkomuoto ajan kanssa muuttuisi. Ollilla itsellään ei nyt taida olla kaikki kunnossa että taitaa olla vaimolle parempi päästä Ollista eroon nyt eikä sitten kun on 5 lasta, koira, kartano-Volvo, kesämökki ja 300 000 € velkaa.

      Lainaa

    7. Epäjalo robotti 9.3.2023 1:37
      Tulos: +395 (565 ääntä)
      Mukava maksamakkara: Itseäni ei kosinnat kiinnosta mutta voin kuvitella että harmittaa paljonkin jos on odottanut sitä hetkeä lapsesta asti ja sitten se on tollaista pakotettua, hätiköityä sekoilua. Toki kannattaa ehkä tehdä nämä asiat selväksi ennen kuin hankitaan yhteinen lapsi, mutta kuitenkin. Kyllä tollainen saa harmittaa.
      Nainenhan itse aiheutti pakotetun hätiköidyn sekoilun painostuksellaan

      Lainaa

    8. Radioton maito 9.3.2023 2:08
      Tulos: +397 (559 ääntä)
      kyllä Ollin kannattaisi ihan rohkeasti nostaa kissa pöydälle vaan, ja puhua asiasta suoraan. niin pääsisi vaimo mahdollisimman nopeasti eroon tuommoisesta ja voisi etsiä itselleen paremman.

      Lainaa

    9. Letittämätön sitruuna 9.3.2023 2:39
      Tulos: +430 (576 ääntä)
      PTSD siitä, kun ei ole kosittu vaikka on uskoteltu. Ja sitten kunnon korjaavan kokemuksen sijaan joutuu vielä kestämään tuollaisen järkyttävän epäromanttisen kosinnan. Tällaiset ihmiskohtalot ovat kyllä pysäyttäviä; on se niin surullista, miten karusti elämä joitakin kohtelee. 😥 Voiko tuollaisesta edes selvitä? Toivottavasti kriisiapua on saatavilla.

      Lainaa

    10. Saastainen tuhatjalkainen 9.3.2023 3:00
      Tulos: +421 (483 ääntä)
      Mukava maksamakkara: Itseäni ei kosinnat kiinnosta mutta voin kuvitella että harmittaa paljonkin jos on odottanut sitä hetkeä lapsesta asti ja sitten se on tollaista pakotettua, hätiköityä sekoilua. Toki kannattaa ehkä tehdä nämä asiat selväksi ennen kuin hankitaan yhteinen lapsi, mutta kuitenkin. Kyllä tollainen saa harmittaa.
      Aivan älyttömät mittasuhteet koko homma on saanut tämän aloittajan päässä. 
      Näinä tasa-arvon aikoina neiti on hyvä ja polvistuu itte jos niin kovasti naimisiin halajaa. 

      Lainaa

    11. Litteä kirjohylje 9.3.2023 3:14
      Tulos: +350 (468 ääntä)
      Tämmöiset Ollit ja naisversiot samoilla ajatuksilla inhottaa.. Olisi ehkä kannattanut tutustua kunnolla ennen avioon ryntäämistä että tulee toisen luonne kunnolla tutuksi. Olisiko Olli miettimässä tämmöisiä jos vaimo olisi sairastunut syöpään ja hoidot veisi hiukset ja lihottaisi? Tai jos vaimolta pitäisi poistaa rinnat? Joutuisi pyörätuoliin? Ja entä jos lihomisen taustalla on mielenterveysongelmia? Ei kiinnosta, pitää vaan vihjailla ja puhua pelkästä painon noususta. Ei tule mieleenkään kysyä että "onko kaikki ok?" Kauneus on katoavaista, aika kohtelee joskus Olliakin yhtä epäreilusti kuin vaimoakin. Ollikin voi sairastua, menettää liikunta kykynsä, kokea burnoutin ja masentua.. Sitten voi vaimo miettiä samoja asioita netissä kuin Olli nyt. Minusta aviopuoliso on kumppani, ei sitä hylätä heti kun tulee vaikeuksia ja vähän vatsamakkaraa. Myötä- ja vastamäessä juu nou..

      Lainaa

    12. Tulos: +255 (359 ääntä)
      Siis mitä vittua Olli? Oikeesti? Kyllä munkin puoliso on lihonut meidän häiden jälkeen varmaan 15 kiloa ja ennen naimisiinmenoa toiset 15 kiloa. Asia häiritsee mua vähän, mutta ei todellakaan siksi että häpeisin kumppaniani vaan siksi, että olen huolissani hänen terveydentilastaan (ylipaino on alkanut tuottaa pieniä terveysongelmia). Mä rakastuin siihen ihmiseen ja rakastan häntä edelleen ihan yhtä paljon ellen jopa enemmän. En ymmärrä, miten joku voi perustaa suhteensa niin pinnalliselle pohjalle, että toisen ulkomuodon muuttuminen on aihe eron pohtimiselle. Ollin pitäis kyllä miettiä prioriteettinsa uusiksi.

      Lainaa

    13. Epäpätevä lintu 9.3.2023 3:51
      Tulos: +24 (272 ääntä)
      Ollilla on ikävä ja yliampuva tyyli, mutta osittain myös ymmärrän häntä. Ei pinnallisuus toki hyvä ominaisuus ole, mutta valtaosa meistä on kuitenkin enemmän tai vähemmän pinnallisia. Luonne on tärkein, mutta ei ole väärin haluta molemmat. Kyllä siinä harhaanjohtamista on jos antaa itsestään huolehtivan (joka sekin on luonteenpiirre) kuvan ja kun on sitouduttu, toteaa, ettei kulissia tarvitse enää ylläpitää. Kuinka moni innostuisi jos puoliso alkaisi tupakoida ketjussa "kun ollaan jo naimisissa"?

      Lainaa

    14. Hermostumaton kuguaari 9.3.2023 4:03
      Tulos: +207 (247 ääntä)
      Saastainen tuhatjalkainen: Aivan älyttömät mittasuhteet koko homma on saanut tämän aloittajan päässä. Näinä tasa-arvon aikoina neiti on hyvä ja polvistuu itte jos niin kovasti naimisiin halajaa. 
      Ei häntä taida naimisiin meno kiinnostaa, hän haluaa vain romanttisen kosinnan!

      Lainaa

    15. Tulos: +33 (107 ääntä)
      Olenko täys idiootti...? Olet.

      Lainaa

    16. Tyylikäs manaatti 9.3.2023 5:39
      Tulos: +233 (263 ääntä)
      Jos on suhteen alusta asti puhuttu naimisiin menosta, mitä virkaa kosinnalla edes on? Suomessa sormuksetkin yleensä ostetaan yhdessä. Oikea elämä harvemmin on mitään romanttista komediaa.

      Lainaa

    17. Lojaali meduusa 9.3.2023 6:00
      Tulos: +208 (240 ääntä)
      Ymmärrän että kosinta-tyyppiä harmittaa kun lupauksia petetään, mutta jotenkin kuitenkin hänestä jäi aika ahdistava olo. Kaikkea elämässä ei voi saada just niinku ite haluis niin mitä jos koittaisi keskittyä lapseen ja hankkisi vaikka uuden harrastuksen ja unohtaisi ton kosintajutun. Seuraavaksi voi suunnitella vaikka niitä häitä että niistä tulisi onnistuneet. Toki jos luotto meni poikaystävään niin se on vähän huonompi homma jatkon kannalta.

      Lainaa

    18. Tulos: +230 (246 ääntä)
      Kosintatyypin olisi kannattanut itse järjestää kosinta, koska sitten olisi voinut toteuttaa fantasiansa silleen kuin lapsena siitä haaveili.

      Lainaa

    19. Suonensisäinen lokki 9.3.2023 6:45
      Tulos: +159 (191 ääntä)
      Hermostumaton kuguaari: Ei häntä taida naimisiin meno kiinnostaa, hän haluaa vain romanttisen kosinnan!
      Just tää. Nää, jotka vetää tämmösiä episodeja kihlautumisesta ja häistä haluaa vaan ne, eikä avioliitto itessään ole niin tärkeää.
      Okei joo, on perseestä että edellisessä suhteessa on roikotettu valheen kanssa. 
      Ois kannattanu jättää se lapsenteko sinne aviolittoon. Ja hakeutua ammastiauttajan luo jo ajat sitten

      Lainaa

    20. Kunniaton pulu 9.3.2023 6:55
      Tulos: +131 (145 ääntä)
      Hermostumaton kuguaari: Ei häntä taida naimisiin meno kiinnostaa, hän haluaa vain romanttisen kosinnan!
      Näin minäkin tuon tulkitsen, avioliitto ja yhdessä eläminen ei ole se juttu vaan romanttinen kosinta ja ehkä myös upeat häät.

      Lainaa

    21. Kouluttamaton muurahainen 9.3.2023 6:56
      Tulos: +189 (247 ääntä)
      Tuolla ryhmän jäsenellä on PTSD eli traumaperäinen stressihäiriö. Se on mahdollisesti tullut edellisestä suhteesta, jossa on taatusti ollut paljon muutakin vikaa kuin kosinta. Jotenkin hän on (mielisairaassa) päässään yhdistänyt sen kosintaan. Kohtauksittain ilmenevät sairaudet eivät välttämättä tarvitse laukaisuun mitään kovin ihmeellistä tapahtumaa. Samoin kuin migreenikohtauskin voi tulla jopa ilman näkyvää syytä tai muiden mielestä arkisista asioista. Mielenterveysongelmat eivät ole loogisia ja kertojalla on mitä ilmeisimmin ainakin yksi vakava mielenterveyden häiriö. Hän ei mielestäni käyttäydy mitenkään kovin erikoisesti taudinkuvaan nähden. On aika epäreilua syyttää henkilöä itseään kohtauksen laukeamisesta, ei hän sille voi mitään. Mielenterveysongelmat eivät ole oma valinta. Jos olisivat, kukaan ei valitsisi niitä. Toivottavasti henkilö on hoidon piirissä. Voivat sitten terapeutin kanssa purkaa tätäkin asiaa. Ikävää vain, että hän kuvittelee parantuvansa sairaudestaan yhdellä kosinnalla ja syyllistää samalla miestään. Ei parane. Kyllä hänen kannattaisi keskustella miehensä kanssa, mutta ei siksi, että tämä kosisi uudestaan, vaan siksi, että mies ymmärtäisi paremmin hänen sairauttaan.

      Lainaa

    22. Söötti manaatti 9.3.2023 7:18
      Tulos: +122 (138 ääntä)
      Näissä jutuissa paistaa se kuinka on luotu valtavat odotukset ja kun todellisuus ei vastaa odotuksia, maailma romahtaa. Maailma on täynnä ihmisiä kenellä on odotuksia ja unelmia, eivätkä nämä koskaan toteudu. Silti elämää pystyy jatkamaan.

      Lainaa

    23. Arveluttava fretti 9.3.2023 7:25
      Tulos: +13 (183 ääntä)
      Ymmärrä kyllä tätä kosintatyyppiä. Hän oli tehnyt alusta alkaen selväksi, mitä halusi ja miksi, ja mies oli luvannut ottaa asian vakavasti ja toteuttaa toiveen. Ja sit tää nahjus pilaa hetken, jota toinen on pitkään odottanut. Kyllä sellanen jää kaivelemaan.

      Lainaa

    24. Kilokalori 9.3.2023 7:29
      Tulos: +100 (114 ääntä)
      Söötti manaatti: Näissä jutuissa paistaa se kuinka on luotu valtavat odotukset ja kun todellisuus ei vastaa odotuksia, maailma romahtaa. Maailma on täynnä ihmisiä kenellä on odotuksia ja unelmia, eivätkä nämä koskaan toteudu. Silti elämää pystyy jatkamaan.
      Tämä, yhdistettynä vastikää uutisoituun asiaan että osa nuorista jää jumiin kotiinsa kännykän kanssa. Sitten kun tapaa jonkun, odotukset on liian korkeat, verrattuna siihen että ihmissuhteet on aina vähän hankalia ja pahanhajuisia ja kulmikkaita ja toisella on kiire. Sanoisin että ylikansoitus hoitui antamalla teineille tiktok.

      Lainaa

    25. Valvomaton kiivi 9.3.2023 7:29
      Tulos: +132 (182 ääntä)
      Näissä vastaavissa tapauksissa kuin Olli niin mua ihmetyttää miksei jo etukäteen ole sanottu mitä haluaa? "Jos lihot yli 5 kg niin en enää halua sua", "Jos et meikkaa ja pukeudu ku nyt niin en enää halua sua" ja siis todellakin "Jos sairastut vakavasti tai oot muuten vaikee nii en enää halua sua". Ainiin, sit ei varmaan ois häitä tullu XD Jos itse huijaa toisen parisuhteeseen ja jopa naimisiin niin sit on kyl turha itkeä. Etsis rinnalleen toisen samanlaisen niin ei tule yllätyksiä!

      Lainaa

    26. Tulos: +53 (93 ääntä)
      "Jankkaan asiasta vuosia koko ajan, ja kai nyt muistat et mulla tosi vakava ptsd, luon päässäni epärealistisia haavekuvia, mut en halua painostaa! !" huh huh...

      Lainaa

    27. Räkäpää 9.3.2023 7:43
      Tulos: +108 (120 ääntä)
      Ollin tapauksessa on kyllä hankala aloittaa... Kyllä. Kertoo jostakin, jos naimisiin päästyään toinen ei enää jaksa panostaa parisuhteeseen. Kertoo paljonkin. Tiedättekö tosin mikä kertoo vielä enemmän? ASIAN JULKINEN REVITTELEMINEN! KESKUSTELKAA NE ASIAT KESKENÄNNE! Jos tulee jotain, mistä ei usko pääsevänsä yli eikä ole tajunnut aiemmin edes ajatella asiaa niin suuta auki vaan ja tutkimaan voiko asiaa korjata ja jatkaa vai onko toiselle/molemmille parempi antaa olla. Avioliitto tai muu pitkä parisuhde on jatkuvasti huoltoa ja vaivaa vaativaa hommaa. Se ei tule valmiiksi ennen kuin se julistetaan päättyneeksi joko asianomaisten tai hautausmiehen toimesta. Puhukaa keskenänne ja kuunnelkaa toisianne. Siinä se. SOME ei ole kumppani eikä sieltä kannata hakea elämänohjeita.

      Lainaa

    28. Toj Karin 9.3.2023 7:48
      Tulos: -57 (159 ääntä)
      Armoton gerbiili: Olli on nyt unohtanut sisäisen kauneuden. Sehän pysyy vaikka ulkomuoto ajan kanssa muuttuisi. Ollilla itsellään ei nyt taida olla kaikki kunnossa että taitaa olla vaimolle parempi päästä Ollista eroon nyt eikä sitten kun on 5 lasta, koira, kartano-Volvo, kesämökki ja 300 000 € velkaa.
      Sisäinen kauneus ei ole sitä että jättää huolehtimatta kokonaan omasta terveydestä. Tai varmaan se välinpitämättömyyden takia turpoaminen on joidenkin mielestä kaunista sisältä ja ulkoa.

      Lainaa

    29. Antelias lintu 9.3.2023 7:51
      Tulos: +77 (137 ääntä)
      Epäjalo robotti: Nainenhan itse aiheutti pakotetun hätiköidyn sekoilun painostuksellaan
      Eipä tuo mun mielestä kovin hätiköityä ole, jos on heti suhteen alussa kertonut mikä on tilanne ja mitä toivoo ja säännöllisesti kerrannut tilannetta ja tuntojaan. Ukkeli sitten lupailee tyhjiä ja heittää riitatilanteessa hyvinkin julmalla puukolla. Omasta mielestä raskausaika olisi ollut ihan viimeinen hetki kosaista, niin olisi saanut varmuutta siitä että lapsella on perhe myös tulevaisuudessa. Ei se uuden vika ole jos edellisessä suhteessa on ollut kamalaa, mutta on ihan ymmärrettävää että vanhat traumat triggeröityy jos sama kaava toistuu, etenkin kun uusi on tiennyt tästä ja toiminut tahallaan samalla tavalla. Ja kyllä siinä hätiköidyssäkin kosinnassa kerkiää polvistumaan ja sanomaan pari kaunista sanaa. Tottakai saa olla paha mieli ja itselläkin olisi, jos mulla olisi yksi tärkeä asia ja sitäkään ei pystytä toimittamaan hyväksyttävällä tasolla.

      Lainaa

    30. Tulos: -19 (141 ääntä)
      Valvomaton kiivi: Näissä vastaavissa tapauksissa kuin Olli niin mua ihmetyttää miksei jo etukäteen ole sanottu mitä haluaa? "Jos lihot yli 5 kg niin en enää halua sua", "Jos et meikkaa ja pukeudu ku nyt niin en enää halua sua" ja siis todellakin "Jos sairastut vakavasti tai oot muuten vaikee nii en enää halua [...]
      Ollin vaimo ei ole (vielä) sairastunut vakavasti vaan lakannut huolehtimasta itsestään. Miksi sellainen pitäisi hyväksyä jos on mennyt naimisiin ihmisen kanssa joka huolehtii itsestään. Jos nainen päättää rupsahtaa perustellen sitä sillä ettei tartte enää iskeä ketään, on jotain pahasti pielessä. Ei todellakaan ole elämisen arvoinen parisuhde jos osapuolet eivät halua viehättää toisiaan. Jos Olli panostaa ja nainen ei, Ollin kannattaa ilman muuta vaihtaa naista.

      Lainaa

    31. Varpaat alkaa polvista 9.3.2023 8:07
      Tulos: -67 (111 ääntä)
      Varpaaton hylje: Olli joutais ulkoruokintaan.
      Vitu ku heittäs muijan ulkoruokintaan hetkeks

      Lainaa

    32. Apua tarvitseva kenguru 9.3.2023 8:07
      Tulos: +111 (163 ääntä)
      Pelottavaa, että on tuollaisia ihmisiä kuin Olli. Olin kuullut tapauksista, missä esim. rintasyöpäleikkauksen takia vaimo ollut sairaalassa rintojen poistossa, ja kun kotiutunut sairaalasta, niin mies on kadonnut jäljettömiin. Ei ollut kehdannut ilmoittaa erohaluista mitenkään, joten oli vain pakannut kamansa ja häipynyt, vaikka olleet yhdessä vuosikymmeniä. Ollin sielunveli...

      Lainaa

    33. Tulos: +13 (97 ääntä)
      Kyllä jos tuo on syy mistä joku on PTSD:n todella saanut niin voi sanoa että onnittelut miten helppo elämä. Vähän tunsin nimittäin oksennuksen makua suussa kun vertasin hänen kauhuaan omaan kokemukseeni mistä jäänyt jatkuvaa lääkitystä tarvitseva PTSD ja alkoi vituttamaan.

      Lainaa

    34. Tyydyttävä aprikoosi 9.3.2023 8:24
      Tulos: +70 (118 ääntä)
      Olli voisi vaikkapa aluksi tutustua puolella miljoonalla suomalaisella naisella todettuun monirakkulaoireyhtymään ja sen oireisiin. Sen jälkeen voi sitten siirtyä miettimään miten voi aikanaan omalla tahdonvoimallaan estää hiusrajan pakenemisen, ettei vaimon tarvitse laittaa avoieropapereita vetämään. https://www.tehylehti.fi/fi/terveys/monirakkulaiset-munasarjat-vaivaavat-puolta-miljoonaa-suomalaista-pcos-tunnetaan-silti

      Lainaa

    35. Urhea hamsteri 9.3.2023 8:26
      Tulos: -112 (152 ääntä)
      Kyllä Olli nyt on täysin väärässä. Noin saa sanoa suhteessa vain nainen. Miehen pitää olla se joka käy töissä, tuo rahan (paljon) taloon ja elää kuin fitness urheilija. Eikä tietenkään valita mistään eikä tarvitse erikseen vapaa-aikaa, että naiselle jää enemmän aikaa omille asioille.

      Lainaa

    36. Tulos: +58 (70 ääntä)
      Hermostumaton kuguaari: Ei häntä taida naimisiin meno kiinnostaa, hän haluaa vain romanttisen kosinnan!
      Varmasti kiinnostaa naimisiin menokin. Ei tosin itse avioliitto vaan satumaiset unelmahäät, joista on myös unelmoinut lapsesta asti.

      Lainaa

    37. Maksettu flamingo 9.3.2023 8:31
      Tulos: +31 (43 ääntä)
      Kouluttamaton muurahainen: Tuolla ryhmän jäsenellä on PTSD eli traumaperäinen stressihäiriö. Se on mahdollisesti tullut edellisestä suhteesta, jossa on taatusti ollut paljon muutakin vikaa kuin kosinta. Jotenkin hän on (mielisairaassa) päässään yhdistänyt sen kosintaan. Kohtauksittain ilmenevät sairaudet eivät [...]
      Olin aikeissa sanoa samaa, mutta muotoilit paremmin!

      Lainaa

    38. Vilvas vadelma 9.3.2023 8:32
      Tulos: +72 (88 ääntä)
      Apua tarvitseva kenguru: Pelottavaa, että on tuollaisia ihmisiä kuin Olli. Olin kuullut tapauksista, missä esim. rintasyöpäleikkauksen takia vaimo ollut sairaalassa rintojen poistossa, ja kun kotiutunut sairaalasta, niin mies on kadonnut jäljettömiin. Ei ollut kehdannut ilmoittaa erohaluista mitenkään, joten oli vain [...]
      Ei nämä Ollin kaltaiset tietenkään sen kumppanin kanssa mitään puhu, kun alunperinkin on valittu jo sen ulkokuoren perusteella. Ja kun se ulkokuori on muuttunut, niin eihän silloin sellaiselle hirviölle varsinkaan kannata opetella puhumaan, kun kerran kehtaa mennä ulkonäköään muuttamaan ilman lupaa. Eikä oikeastaan edes kiinnosta, mitä sanottavaa sillä toisella osapuolella olisi asiaan, mikään ei kuitenkaan oikeuta näyttämään erilaiselta kuin alussa.

      Lainaa

    39. Hulvaton noita 9.3.2023 8:42
      Tulos: +33 (71 ääntä)
      Jos tää mimmi on järjestänyt näin ison shown pelkästään kosinnasta, niin parin vuoden päästä saadaan täältä lukea, millainen bridezilla hän oli häissään. Mutta siis tosissaan, ymmärrän että pettymys on iso jos on kymmeniä vuosia suunnitellut ja fantasioinut kosintaansa. Mutta ehkä sitten olisi pitänyt koska itse, ei kukaan voi tietää mitä toinen päässään miettii, jos sitä ei kerro. Ja tää nainen vaikuttaa siltä, että jos kosinta olisi tapahtunut kaikkien suunnitelmien mukaan, olisi hän varmaan valittanut, että siinä ei ollut mitään yllätyksellisyyttä.

      Lainaa

    40. Ohut mehiläinen 9.3.2023 8:53
      Tulos: -35 (69 ääntä)
      Olli on ihan oikeassa

      Lainaa

    41. Primööri metsämarja 9.3.2023 8:56
      Tulos: +100 (136 ääntä)
      Yleensä kosinnasta haaveilevat kaipaavat elämäänsä romantiikkaa. He haluavat tulla huomioiduksi ja että heihin panostetaan edes joskus. Kosinta on yksi sellainen tapahtuma elämässä, mikä tarjoilee oivan syyn järjestää pieni romanttinen hetki. Jos kumppani tykkää tällaisesta ja on tuonut sen rehellisesti esille, on minusta täysin järjenvastaista lupailla tällaista tapahtumaa ilman mitään aikomusta sitten toteuttaa sitä. Varsinkin jos toisella on asiasta erittäin huonoja kokemuksia aiemmin. Ihan tosissaan jos miettii niin kuinka helvetin vaikeaa on ostaa vaikka kukkapuska, kuoharipullo ja polvistua kysymyksen kera pariksi sekunniksi? Tässä on kyse viitsimisestä ja toiseen panostamisesta. Jos noinkin helppo asia tuntuu ylitsepääsemättömältä, se tulee sanoa suoraan eikä lupailla turhia. Itse olin vuosia sitten samassa tilanteessa. Olin sanonut miehelle että kaipaan ja haluan tällaista, koska minuun ei olla koskaan panostettu ja olen haaveillut kosinnasta aina. Mies totesi että no totta kai, hän kyllä kosii kivasti sitten kun sen aika koittaa. No ei koittanut. Mies jopa riidan aikana totesi kerran etten ansaitse kivaa kosintaa. Hienoa. Ollaan kyllä nykyään naimisissa, mutta kaikki tämä tapahtui ilman mitään romantiikkaa. Pikainen visiitti maistraatissa, minun valkoinen mekkokin oli miehelle liikaa. Jälkeenpäin vituttaa ja vähän itkettääkin miten vähän minulle tärkeät asiat miehelle merkitsi. Eikö koskaan voi tehdä toisen mieliksi jotain? No... Olen nyt katkera vanha eukko ja luopunut kaikesta romantiikasta. En jaksa kyllä panostaa mieheenkään enää yhtään koska vastavuoroisuutta ei ole. Olen sanonut ettei meidän talossa sitten osteta enää edes mitään lahjoja minkään syyn takia, kun sekin on aina niin helvetin vaikeaa. Eipähän tarvitse enää odottaa yhtään mitään kivaa mistä itse tykkäisi. Mutta, eipä tarvi miehenkään odottaa seksikkäitä alusvaatteita, yllätyssuikkareita luonnon helmassa, kokeilevaa seksiä... Jaa mutta niitäkö pitäisi kuitenkin olla??? Jaha. No, niin makaa kuin petaa.

      Lainaa

    42. Sekoileva poro 9.3.2023 8:57
      Tulos: +42 (70 ääntä)
      Olli siis meni ulkonäön takia naimisiin, ei luonteen. Ja ryhmän jäsen haaveilee kosinnasta eikä ihmisestä kosinnan takana.... Hienoo...

      Lainaa

    43. Peruuttamaton riikinkukko 9.3.2023 8:58
      Tulos: -5 (121 ääntä)
      Nähtävästi olen aika yksin tämän ajatuksen kanssa, mutta näin naisena ymmärrän tietyllä tavalla Ollia. Olen tosi paljon törmännyt siihen, että naispuolinen henkilö panostaa ulkonäköön niin kauan, kun on mennyt naimisiin. Sen jälkeen ei välitä enää yhtään huolehtia itsestään. Ihan kuin elämässä ois kaikki tavoitteet saavutettu ja loppu ajan voi vain hengailla. Samaa toki tapahtuu miehillekin. Kyllä, mun mielestä se on välinpitämättömyyttä sitä puolisoa kohtaan. Mutta lisäks se on välinpitämättömyyttä itseään kohtaan. Surullista. Ja kun täällä verrataan tilannetta sairastumisiin ym., niin en minä ainakaan tuosta Ollin tekstistä sellaista käsitystä saanut, että sairastuminen olis turn off. Jotkut, ja sanon monet, vaan jollain tavalla luovuttaa vakiinnuttuaan.

      Lainaa

    44. Huijaamava flamingo 9.3.2023 9:01
      Tulos: +34 (44 ääntä)
      Niin siis, kommentoijahan itse oli valmis menemään kihloihin suoraan vaan ilman mitään. Niin en ymmärrä mistä nämä kommentit itse kosimisesta tai ettei avioon halua kumpuavat? Etenkin kerran aiheesta on varsin paljon keskusteltu ja kanta on melko selvä. Jos kaveri ei naimisiin halua, niin sekin on voitu kertoa moneen kertaan. Ja vieläkin, tämä on yksittäinen palanen elämästä. Josta vielä yritetään kysellä onko ok tuoda huoli toiselle vai onko se ylilyötyä. Suhteessa, jossa asiasta on yritetty kommunkikoidan moneen kertaan. Omia traumojaan ja paniikkikohtauksen laukaisijoita ei oikein voi valita. Vain käsitellä

      Lainaa

    45. Itseasiassa 9.3.2023 9:08
      Tulos: +36 (44 ääntä)
      Ryhmän jäsenen olisi kannattanut käydä edellisen suhteen traumat läpi, nyt kuulostaa siltä että otti miehen jonka kanssa sai vain samat ongelmat. Tietysti myös kannattaa miettiä, mikä siinä naimisiin menossa on se juttu. Todellisuudessa se on sinun, puolison ja valtion välinen taloudellinen sopimus. Tuota tuli itse mietittyä vaikka naimisiin mentiin kosinnan jälkeen ja romanttisista syistä. Mutta oman kosintani teki juuri ihanan spesiaaliksi ihan totaalisen paska sää, mies halusi kosia juuri tiettynä aikana. Joten ehkä se hinku naimisiin on jossain muualla kun se parisuhde, joka ei myöskään parane millään uusilla sopimuksilla ja sormuksilla.

      Lainaa

    46. Itseasiassa 9.3.2023 9:21
      Tulos: +12 (20 ääntä)
      Zippo: Kosintatyypin olisi kannattanut itse järjestää kosinta, koska sitten olisi voinut toteuttaa fantasiansa silleen kuin lapsena siitä haaveili.
      Mä tiedän tällaisen tapauksen! Mies ei olisi halunnut naimisiin (tämä nainen itse kertoi), mutta nainen hommasi heille ulkomaan matkan ja järjesti kaiken valmiiksi. Onhan se tietysti helppoa kun miehen ei tarvinnut kuin tulla paikalle ja polvistua.

      Lainaa

    47. Tulos: +61 (79 ääntä)
      Mukava maksamakkara: Itseäni ei kosinnat kiinnosta mutta voin kuvitella että harmittaa paljonkin jos on odottanut sitä hetkeä lapsesta asti ja sitten se on tollaista pakotettua, hätiköityä sekoilua. Toki kannattaa ehkä tehdä nämä asiat selväksi ennen kuin hankitaan yhteinen lapsi, mutta kuitenkin. Kyllä tollainen saa harmittaa.
      Mun mielestä on pelottavaa että jollain on lapsesta asti tietynlainen käsikirjoitus valmiina elämänsä teatteriin, ja sen mukaan pitää sitten muiden elää ja toimia. Jos itse haaveilee jostain tietystä tapahtumasta tietyllä tavalla, saa toteuttaa sen ihan itse omin kätösin.

      Lainaa

    48. Pikkutarkka marja 9.3.2023 9:25
      Tulos: -13 (69 ääntä)
      Mikä onkaan kaikkein lihottavin ruoka? - Hääkakku

      Lainaa

    49. Eloton Lelu 9.3.2023 9:30
      Tulos: +5 (45 ääntä)
      Luulisi suomalaisen saunojan tietävän, että löyly ei nosta saunan lämpötilaa. Löyly laskee sitä.

      Lainaa

    50. Kiltti papaija 9.3.2023 9:32
      Tulos: -27 (105 ääntä)
      Kyllä minä Ollia ymmärrän. Tässä maailmassa tuntuu asiat menevän nyt niin, että vain se, mitä itse tahtoo, on merkityksellistä. Voidaan sanoa, että Olli on itsekäs, kun tahtoo, että vaimo pitää itsestään huolen. Mutta voidaan sanoa myös, että vaimo on itsekäs, kun ei pidä eikä välitä siitä, miltä toisesta tuntuu. Ylipaino ei ole terveellistä ja siitä aiheutuu vaikeuksia terveydelle ja sitä kautta parisuhteelle. Se taas aiheuttaa paljon huolta puolisolle. Lapsetkin kärsivät siitä. Kehopositiivisuus on sikäli perseestä, että se muuttuu toisinaan epäterveiden elintapojen ihailuksi. Toki jokainen saa tuntea olevansa hyvä sellaisena kuin on, mutta täytyy ymmärtää, että ylipainolla on seurauksensa - muillekin kuin henkilölle itselleen.

      Lainaa

    51. Ponne Jarkka 9.3.2023 9:33
      Tulos: +29 (37 ääntä)
      Itse lämmitän mökillä puusaunaa löylyhuoneen ovi auki ja ulko ovi hieman auki. Tykkään mennä saunaan kun mittari näyttää n. 50-60 astetta. Sitä kuumuutta saa sitten kun heittää vettä. Vesisäiliössä vesikin kerkiää sitten hyvin lämmetä kuumaksi. Kaveri tapasi lämmittää aina vähintään 80-90 asteiseksi eikä siellä viitsinyt kauaa olla kerrallaan. Sähkösaunassa ovet visusti kiinni varsinkin näillä sähkönhinnoilla!

      Lainaa

    52. Tulos: +45 (71 ääntä)
      Olli kuulostaa ikävältä ihmiseltä, ja tarinassa voi hyvin olla värikynää mukana: eli kumppani ei siis oikeasti ole mitenkään välinpitämätön, vaan Ollia nyt vaan kismittää että se on lihonut tai ei joka päivä laittaudu kuten treffeille. Sanoisin kyllä omasta puolesta että en haluaisi suhteen vakiinnuttua jatkaa sellaisella ajatusmallilla, että "kun tuo nyt on tuossa niin ei enää tarvitse yrittää olla viehättävä". Tuntuu mukavalta laittaa vähän ylimääräistä vaivaa kumppanin ihastuttamiseen silloin tällöin. Ja koskaan ei tule ottaa kumppania itsestään selvyytenä, usein tämä kyllä ilmenee enemmän siinä miten kohtelee toista kuin siinä että miten itse pynttäytyy. Sanottakoon vielä sen verran että itse en ole mikään kovan luokan laittautuja alun perinkään, eikä onneksi ole tarvinnut. En esimerkiksi meikkaa tai laita hiuksia juurikaan. Enemmän sellainen kiva pukeutuminen ja huomaavainen käytös.

      Lainaa

    53. Painuva orja 9.3.2023 9:51
      Tulos: +49 (51 ääntä)
      On ihmisiä joille kosinta ja häät ovat yksi elämän suurimpia virstanpylväitä, ja on ihmisiä joille ne eivät merkitse yhtään mitään. Jälkimmäisten mielestä voidaan olla parisuhteessa vaikka koko loppuelämä ilman naimisiinmenoa, tai jos vaikka mennäänkin naimisiin niin ei tehdä siitä mitään suurta numeroa; Hankitaan sormukset ja astellaan maistraattiin parin todistajan kanssa. Rakkaus on tietysti sokea, mutta kannattaisi oikeasti harkita aika vakavasti haluavatko nämä kaksi eri ihmistyyppiä pariutua, koska siitä vain päästään mokassa kuvailtuun tilanteeseen jossa toista selvästikin ahdistaa hyvin paljon toisen haavekuvat kosinnasta ja häistä ja tämä toinen ei voi muuta kuvitellakaan.

      Lainaa

    54. Söötti orava 9.3.2023 9:54
      Tulos: +15 (41 ääntä)
      Kommenttina muille kommentoijille. Ihminen, joka tunnistaa ptsd:nsä varmaankin on jo käsitellyt asiaa terapeutilla ja tietää kärsivänsä mielenterveyden "häiriöstä" (oman näkemykseni mukaan ihan normaalia automaattista aivotoimintaa traumaan liittyen, mutta ehkä se on liian moderni näkökanta, niin puhutaan nyt siitä häiriöstä). Maailma olisi melko paljon parempi paikka, jos jättäisimme tuntemattomien mielenterveyden hoidon tarpeen arvioinnin yhden feissarimokan perusteella ja sen sijaan miettisimme, miksi itsellämme on tarve määritellä tunteman ihmisen mielenterveyden tilaa julkisella palstalla. Mitä itse tapaukseen tulee, elän jokseenkin samanlaisessa tilanteessa ja tiedän kuinka ikävältä moinen voi tuntua. Elämässä tulee pettymyksiä, isoja ja pieniä. Ei auta kuin puntaroida onko asia lopulta oikeasti itselle niin tärkeä, että tahtoo heittää hukkaan muuten toimivan, rakkauden täyteisen ja hyvän parisuhteen. Avoin ja suora puhe asiasta kumppanin kanssa auttoi itseä tekemään päätöksen asiassa ja päätös oli lopulta melko ilmeinen. Sovittiin myös, että jos joskus mennään naimisiin, aloite järjestelyjen tekemiseen tulee kumppanilta. Itselle koko asia on muuttunut merkityksettömäksi. Ollaan siis varmaan nykyisin samalla aaltopituudella asaian suhteen, mutta parisuhteen arvo omassa maailmanjärjestyksessä on kyllä tippunut muutaman pykälän alaspäin. Toisaalta kumppanilla se on noussut ehkä pykälän ylöspäin. Tälläst tää on, elämä.

      Lainaa

    55. Poikkeava etana 9.3.2023 10:03
      Tulos: -5 (59 ääntä)
      Kouluttamaton muurahainen: Tuolla ryhmän jäsenellä on PTSD eli traumaperäinen stressihäiriö. Se on mahdollisesti tullut edellisestä suhteesta, jossa on taatusti ollut paljon muutakin vikaa kuin kosinta. Jotenkin hän on (mielisairaassa) päässään yhdistänyt sen kosintaan. Kohtauksittain ilmenevät sairaudet eivät [...]
      Korjaus. Kertojalla on itse amerikkalaisten TV-sarjojen ahmimisella tms koulutuksen suoralla ammattitaidolla diagnosoitu PTSD,  jonka aiheutti se että edellinen suhde päättyikin kosinnan sijaan eroon.
      Voi pyhä Yrjö sentään.
      Samalla logiikalla kuka tahansa saa ilmaisen lipun käyttäytyä ja syyllistää ketä tahansa ja koska tahansa, koska vähintäänkin kaveri, FB-vertaistukiryhmä, yrttikaupan myyjä tai hopeavesiterapeutti diagnosoi nykyään jokaisella erityisherkkyyttä, neuropoikkeavuutta, nepsykirjoa, autismin kirjoa, ADHD:n, eroahdistuksen, väsymyksen, vitutuksen ja PTSD:n. Kenties myös sinkin puutetta, kuparin liikasaantia ja koronarokote voi olla taustalla.

      Lainaa

    56. Paksu katkarapu 9.3.2023 10:08
      Tulos: +21 (53 ääntä)
      Kouluttamaton muurahainen: Tuolla ryhmän jäsenellä on PTSD eli traumaperäinen stressihäiriö. Se on mahdollisesti tullut edellisestä suhteesta, jossa on taatusti ollut paljon muutakin vikaa kuin kosinta. Jotenkin hän on (mielisairaassa) päässään yhdistänyt sen kosintaan. Kohtauksittain ilmenevät sairaudet eivät [...]
      Luulempa että PTSD on aivan itse diagnosoitu. Kuulostaa paljon uskottavammalta kun jauhat paskaa hienoilla termeillä.

      Lainaa

    57. Hämärä maahinen 9.3.2023 10:17
      Tulos: +53 (77 ääntä)
      Aika ja asenne olennaisia tuossa Ollin jutussa. Jos vaikka 10kg vuodessa on se pienelle ihmiselle paljon. ja jos vaimon asenne todellakin se että huoletta kohoaa kun ei ole enää väliä niin onhan se huolenaihe ja voi tulla huijattu olo. Tuleehan siinä olo että millainen se vaimo on 30-50 vuotiaana. Oman vaimon runsas painon nousu ei muuten häiritse mutta häntä häiritsee. Ei kuitenkaan halua hirveästi asialle tehdä mitään mutta lähes päivittäin asiaa surkuttelee ja ei tunne oloaan viehättäväksi, vaikka kuinka yritän sanoa että hän on viehättävä. Uusi häiritsevä asia on että hän näyttää minulle viikoittain kuvia siitä kuinka laiha ja hyvännäköinen hän oli suhteen alkupuolella ja vertaa itseään siihen. Ja vähän vaikea siihen on itse mitään vastata muuta kuin että pidän edelleen hänen ulkonäöstään.

      Lainaa

    58. Lavastettu hirvi 9.3.2023 10:18
      Tulos: -9 (63 ääntä)
      Ace: Siis mitä vittua Olli? Oikeesti? Kyllä munkin puoliso on lihonut meidän häiden jälkeen varmaan 15 kiloa ja ennen naimisiinmenoa toiset 15 kiloa. Asia häiritsee mua vähän, mutta ei todellakaan siksi että häpeisin kumppaniani vaan siksi, että olen huolissani hänen terveydentilastaan (ylipaino [...]
      Tavallaan ymmärrän ollia. Alle kolmekymppisenä seksi on erittäin tärkeä osa parisuhdetta ja ulkonäkö tärkeä osa seksiä. Varsinkin jos syy lihomiselle on se "ettei tarvitse huolehtia enää kun on jo naimisissa". Tuskin ollikaan odotti että kumppani pysyy muuttumattomana ikuisesti. 
      Oma vaimoni lihoi raskauden aikana odottaessaan esikoistamme. Kilot eivät kadonneet raskauden jälkeen, eikä hän mielestäni ole enää yhtä haluttava (seksuaalisesti). Ei kyllä kävisi mielessäkään valittaa tilanteesta. Minkä seksikkyydessä hävisi tuli muilla osa-aluiella moninkertaisesti takaisin.

      Lainaa

    59. Kouluttamaton muurahainen 9.3.2023 10:23
      Tulos: +23 (63 ääntä)
      Poikkeava etana: Korjaus. Kertojalla on itse amerikkalaisten TV-sarjojen ahmimisella tms koulutuksen suoralla ammattitaidolla diagnosoitu PTSD,  jonka aiheutti se että edellinen suhde päättyikin kosinnan sijaan eroon. Voi pyhä Yrjö sentään. Samalla logiikalla kuka tahansa saa ilmaisen lipun käyttäytyä ja [...]
      Jos tiedät paremmin hänen sairaushistoriansa, niin voi olla. Minä lähden oletuksessani siitä, että hänellä on diagnosoitu mielenterveyden häiriö, koska hän sanoi niin ja hänen käytöksensä viittaa kertomansa mukaan siihen. Aika raakaa on päättää perusteettomasti, että joku keksii itselleen sairauksia, joiden varjolla voi paeta vastuuta. Väität siis tosiaan, että PTSD, autismi, ADHD ja muut mielenterveydenhäiriöt ovat aina itsekeksittyjä? Että niitä ei oikeasti ole? Vai ajatteletko, että koska sinulla ja ilmeisesti lähipiirilläsi ei ole mielenterveysongelmia, niitä ei voi olla kenelläkään muullakaan? Yllättävän monella on. Suurimman osan ongelmat vain eivät ehkä näy perheen ja ystäväpiirin ulkopuolisille kovin hyvin. Mielenterveysongelmien vähätteleminen on todella ikävä ilmiö. En minäkään varsinaisesti ymmärrä diabetestä, koska minulla ei ole mitään ongelmia säädellä verensokeriani, se hoituu ihan itsestään, eikä vaadi edes vaivaa. Yritän silti ymmärtää, että jos jollain on sellainen diagnosoitu, niin hänen täytyy hoitaa sitä tarpeellisilla tavoilla.

      Lainaa

    60. Saappaaton delfiini 9.3.2023 10:29
      Tulos: -9 (61 ääntä)
      Onhan tuo ihan törkeän epäkunnioittavaa, että tahallaan jättää täyttämättä toiveen minkä toinen on useaan kertaan kommunikoinut itselleen tärkeäksi. Eikö naisilla saa olla mitään kriteereitä enää, täytyy vaan olla tyytyväinen että joku suostuu naimisiin ylipäänsä. Itse olisikin kyllä heittänyt miehen mäkeen ja tehnyt abortin jos ei olisi kosintaa kuulunut vauvauutisten jälkeen, minä mitään äpäröitä ala synnyttelemään jollekin joka ei voi sitä vertaa skarpata että tekisi mieliksi.

      Lainaa

    61. Kesävihanta ahven 9.3.2023 10:37
      Tulos: +12 (26 ääntä)
      Ettei vaan olis Ollin morsmaikku ollut kitukuurilla ennen häitä ja kuinkas niissä aina sitten käykään, kilot tulee takaisin korkojen kera...

      Lainaa

    62. Tulos: -6 (46 ääntä)
      Saappaaton delfiini: Onhan tuo ihan törkeän epäkunnioittavaa, että tahallaan jättää täyttämättä toiveen minkä toinen on useaan kertaan kommunikoinut itselleen tärkeäksi. Eikö naisilla saa olla mitään kriteereitä enää, täytyy vaan olla tyytyväinen että joku suostuu naimisiin ylipäänsä. Itse olisikin kyllä [...]
      Mitä jos miehen toive on ettei kosinnasta ja naimisiinmenosta tehdä mitään ihmeellistä numeroa? Miksi naisen toive olisi tärkempi?

      Lainaa

    63. Tulos: +14 (28 ääntä)
      Paksu katkarapu: Luulempa että PTSD on aivan itse diagnosoitu. Kuulostaa paljon uskottavammalta kun jauhat paskaa hienoilla termeillä.
      Todennäköisesti onkin, mutta kirjoituksen perusteella en usko, että oikeassa hoitokontaktissa jäisi lopulta ilman mitään diagnoosia. 
      Tässä syytän enemmänkin sitä, että meille luodaan mediassa kuvaa koko ajan jostain täydellisestä ja satumaisesta, mutta eivät asiat niin mene. Aina joku lapsi kirkuu väärässä kohtaa kirkossa ja bestman oksentaa kahvipöydälle. Meitä ei ole siinä samassa mediakentässä opetettu kohtamaan normaaleja ”pettymyksiä”, jotka tosiasiassa ovat vain tavallista elämää. 

      Lainaa

    64. Vastarannan kiiski 9.3.2023 10:44
      Tulos: -11 (59 ääntä)
      Litteä kirjohylje: Tämmöiset Ollit ja naisversiot samoilla ajatuksilla inhottaa.. Olisi ehkä kannattanut tutustua kunnolla ennen avioon ryntäämistä että tulee toisen luonne kunnolla tutuksi. Olisiko Olli miettimässä tämmöisiä jos vaimo olisi sairastunut syöpään ja hoidot veisi hiukset ja lihottaisi? Tai jos [...]
      Siis ihan tosissaanko rinnastat itseaiheutetun lihomisen sairauksiin? Jotain rajaa tähän kehopositiivisuuspelleilyynkin.
      Jos jotain vertailukohtaa haetaan, mies olisi voinut salata rankan alkoholin käyttönsä ja uskotella käyttävänsä alkoholia korkeintaan kohtuudella siihen saakka, kun pääsevät naimisiin ja alkaa sitten tintata kaksin käsin.
      Veikkaan, että kehopositiivista lihojaa olisi harmittanut kuvaamani tilanne yhtä paljon. 

      Lainaa

    65. Hurmaava ananas 9.3.2023 10:54
      Tulos: +43 (71 ääntä)
      Minä olen vähän samassa tilanteessa kuin Olli, paitsi että olen itse nainen ja kumppanini on mies. Olen varmaan pinnallinen, kun minua harmittaa, että se kumppani joka ennen oli normaalipainoinen, urheilullinen ja piti itsestään huolta, on antanut itsensä mennä täysin. Varsinkin kun itse pidän huolta siitä että oma kroppa ja fyysinen kunto muutenkin pysyy kunnossa. Masennuksen merkkejä ei näy eikä itse koe olevansa masentunut, ei vain viitsi pitää itsestään huolta, ruoka ja juoma on hyvää ja liikunta vaatii liikaa vaivaa. Rakastan enkä ole jättämässä tällaisen asian takia, mutta kyllä se silti vaikuttaa esimerkiksi suhteen fyysiseen puoleen ja haluihin, valehtelisin jos sanoisin ettei asia häiritsisi. Jos tapahtuisi onnettomuus tai kumppani sairastuisi vakavasti, tilanne olisi eri, joten nämä vertaukset vähän ontuu. Ei onnettomuus tai sairastuminen ole kenenkään oma vika (pl. ehkä elintasosairaudet). Kaikki myös ikääntyvät, ihan suhteen molemmat osapuolet. Se on aivan eri asia kuin että ei vain enää viitsi pitää itsestään huolta. Ja nämä läpät, että eihän nyt enää tarvitse välittää miltä näyttää kun ei tarvitse ketään enää iskeä, ei ainakaan kerro arvostuksesta omaa kumppania kohtaan, eikä kyllä itseäänkään kohtaan. Paino- ja ulkonäköasiat ovat monelle arkoja asioita ja niistä puhumiseen reagoidaan sitten hyökkäävästi. Parempi olisi jos asioista voisi puhua suoraan ja rakentavasti.

      Lainaa

    66. Saappaaton delfiini 9.3.2023 11:07
      Tulos: +49 (65 ääntä)
      Anni: Mitä jos miehen toive on ettei kosinnasta ja naimisiinmenosta tehdä mitään ihmeellistä numeroa? Miksi naisen toive olisi tärkempi?
      Kyseisessä jutussa mies oli sanonut useaan kertaan aikovansa kosia ja että tahtoo tehdä sen KUNNOLLA. Ja sitten toistuvista lupailuista huolimatta saa aikaan pienen kusisen esityksen viime tingassa eikä edes polvistu. Jos mies olisi sanonut ettei aio näin toimia koska ei halua, niin asia olisi eri ja varmasti hoidettu ja käsitelty eri tavalla jo aiemmin.

      Lainaa

    67. Tulos: +49 (61 ääntä)
      No joo, mikäli se kosinta on naiselle noin tärkeä, miksi sitä ei voisi järjestää. Jos hänelle tulee aina pienellä vaivalla kiva mieli, musta tuo on aika pieni uhraus. Jos nainen pukeutuu lentoemoksi ja sairaanhoitajaksi minua varten, miksen teeskentelisi romanttista kosintaa häntä varten. Voidaan ottaa vaikka useampi otto, jos se on hänelle tärkeä.

      Lainaa

    68. Valtava kauris 9.3.2023 11:10
      Tulos: +19 (43 ääntä)
      Peruuttamaton riikinkukko: Nähtävästi olen aika yksin tämän ajatuksen kanssa, mutta näin naisena ymmärrän tietyllä tavalla Ollia. Olen tosi paljon törmännyt siihen, että naispuolinen henkilö panostaa ulkonäköön niin kauan, kun on mennyt naimisiin. Sen jälkeen ei välitä enää yhtään huolehtia itsestään. Ihan kuin [...]
      Joo ei Ollin rupsahduspuheet ny mitään järjen vuorenhuippuja edustaneet, mutta se selitys että ihan sama kun on jo naimisissa on kuitenkin oikea punalippu. Samaa tekee miehetkin ja aika varmaan jos Ollin tilalla olisi ollut Anna valittamassa kuinka hyväkuntoinen mies ryhtyi häiden jälkeen kaljamahaiseksi sohvaperunaksi kun ei enää tarvi naisia iskeä olisi täältäkin saanut enemmän sympatiaa koska sukupuoli.

      Lainaa

    69. Liika persikka 9.3.2023 11:21
      Tulos: +24 (46 ääntä)
      Epäpätevä lintu: Ollilla on ikävä ja yliampuva tyyli, mutta osittain myös ymmärrän häntä. Ei pinnallisuus toki hyvä ominaisuus ole, mutta valtaosa meistä on kuitenkin enemmän tai vähemmän pinnallisia. Luonne on tärkein, mutta ei ole väärin haluta molemmat. Kyllä siinä harhaanjohtamista on jos antaa itsestään [...]
      tämä!!! eli sikäli minäkin Ollin kannan ymmärrän. Kärjistettynä "et ole enää tavoittelemisen arvoinen, joten voin heittää homman läskiksi" on viesti joka puolisolle välittyy kun lakkaa huolehtimasta itsestään

      Lainaa

    70. Kammottava pulu 9.3.2023 11:30
      Tulos: -8 (32 ääntä)
      Tyydyttävä aprikoosi: Olli voisi vaikkapa aluksi tutustua puolella miljoonalla suomalaisella naisella todettuun monirakkulaoireyhtymään ja sen oireisiin. Sen jälkeen voi sitten siirtyä miettimään miten voi aikanaan omalla tahdonvoimallaan estää hiusrajan pakenemisen, ettei vaimon tarvitse laittaa avoieropapereita [...]
      PCOS:sta kärsivänhän nimenomaan kannattaa panostaa terveellisiin elämäntapoihin ja pitää itsensä normaalipainossa. Ylipaino pahentaa oireita. PCOS:n ja ylipainon suhde on asia josta keskustelupalstoilla tykätään vetää mutkat suoriksi, mutta todellisuudessa se on kaksisuuntainen tie: PCOS todella voi edesauttaa lihomista, mutta toisaalta myös lihominen sekä pahentaa PCOS:n oireita että jopa edesauttaa PCOS:n syntymistä (keskivartalolihavuus aiheuttaa aineenvaihduntahäiriöitä jotka joillain voivat edetä PCOS:n syntymiseen). Jos joku on typerää niin oman ylipainonsa selittely PCOS:lla kun silloin jos koskaan olisi äärimmäisen tärkeää pudottaa se ylimääräinen paino pois (ja ei, se ei ole ainakaan ko. syndrooman takia millään tavalla mahdotonta). Tässä nyt on kuitenkin kyse paljon isommasta ja vakavammasta asiasta kuin vain ulkonäkö tai puolison miellyttäminen.

      Lainaa

    71. Uloin herukka 9.3.2023 11:33
      Tulos: +41 (49 ääntä)
      Primööri metsämarja: Yleensä kosinnasta haaveilevat kaipaavat elämäänsä romantiikkaa. He haluavat tulla huomioiduksi ja että heihin panostetaan edes joskus. Kosinta on yksi sellainen tapahtuma elämässä, mikä tarjoilee oivan syyn järjestää pieni romanttinen hetki. Jos kumppani tykkää tällaisesta ja on tuonut sen [...]
      Hei. Erotkaa. Toi ei kuulosta hyvältä.

      Lainaa

    72. Tulos: +32 (44 ääntä)
      Epäjalo robotti: Nainenhan itse aiheutti pakotetun hätiköidyn sekoilun painostuksellaan
      No mutta mies olis voinu sanoa, että haluaa odottaa. Nainen teki sen aika selväksi, että haluaa tulla kosituksi ja että ei halua odotella turhia, niinkuin exän kanssa. Jos on jo lapsikin hankittu ja muka oikeesti haluaa olla yhdessä aina, niin miks se kosinta on niin muka vaikeeta? Nainen tuntui kertoneen heti alussa ihan suoraan, mitä haluaa ja odottaa suhteelta ja mies suostui tähän mutta sitten ei tehnytkään niin kuin oli luvannut.

      Lainaa

    73. Kala-Matti 9.3.2023 11:53
      Tulos: -16 (48 ääntä)
      Lavastettu hirvi: Tavallaan ymmärrän ollia. Alle kolmekymppisenä seksi on erittäin tärkeä osa parisuhdetta ja ulkonäkö tärkeä osa seksiä. Varsinkin jos syy lihomiselle on se "ettei tarvitse huolehtia enää kun on jo naimisissa". Tuskin ollikaan odotti että kumppani pysyy muuttumattomana ikuisesti. Oma vaimoni [...]
      Sama homma. En todellakaan osaa ajatella niin mustavalkoisesti, että jos todella rakastaa, niin toinen voi lihoa mielin määrin. Kauneus on katsojan silmässä. Itse viehätyn  hoikista naisista. Miten voisin pakottaa itseni viehättymään lihavista naisista?

      Lainaa

    74. Tulos: +39 (49 ääntä)
      Anni: Mitä jos miehen toive on ettei kosinnasta ja naimisiinmenosta tehdä mitään ihmeellistä numeroa? Miksi naisen toive olisi tärkempi?
      No sitten sellaiset ihmiset ei seurustele? Mikä tässä on niin vaikeeta? Jos jollekin on tärkeää kosinta ja naimisiinmeno ja hän kertoo sen HETI seurustelun alussa ja tiedät, että ne ei oo sulle tärkeitä, niin sitten te ette sovi yhteen ja suhdetta ei kuulu jatkaa. Nainen puhui näistä asioista saman tien just tän takia, että tietäis että ovat yhteenkuuluvia ja tuntuu että mies vaan kusetti sitä, ihan niin kuin exäkin. Se on ok jos naimisiinmeno ei oo tärkeetä. Esim. en ite koskaan halua naimisiin. Mut se on myös ok jos se on tärkeetä. Mut tämmöset ihmiset ei kuulu yhteen, se on joko tai.

      Lainaa

    75. Pyörivä hylje 9.3.2023 11:59
      Tulos: +50 (56 ääntä)
      Ls: No joo, mikäli se kosinta on naiselle noin tärkeä, miksi sitä ei voisi järjestää. Jos hänelle tulee aina pienellä vaivalla kiva mieli, musta tuo on aika pieni uhraus. Jos nainen pukeutuu lentoemoksi ja sairaanhoitajaksi minua varten, miksen teeskentelisi romanttista kosintaa häntä varten. [...]
      Tämä niin saatanasti! Joskus toisen eteen on hyvä tehdä asioita joista ei itse niin välitä, ihan vaan siksi että siitä tulee omalle rakkaalle hyvä olo. Varsinkin jos kyseessä on elämän mittainen haave. Jos toiselle iso asia ei sinulta luonnistu, lienee aika pohtia onko suhde jatkamisen arvoinen

      Lainaa

    76. Sisustettu appelsiini 9.3.2023 12:06
      Tulos: +21 (33 ääntä)
      Tunnistan ton tilanteen, että kosinnasta tehdään jopa tärkeämpi juttu kuin itse naimisiinmenosta. Pitää olla upea tarina kerrottavaksi. Mulla vähän samaa tarinaa, et puoliso puhu kosinnasta ja olin et ei vielä kiitos. Sit otin sen ite myöhemmin puheeks ja mentiin vaan sopimuksesta kihloihin. Täähän alko harmittaan myöhemmin, kun ei ollutkaan sitä kivaa kihlatarinaa kerrottavana ja oon yrittäny sit saada häntä jälkikosimaan, mutta ei oo tapahtunu. Tää on harmittanu hirveesti, mut jotenki nyt ton story timen perusteella tuli sellai "mitä vittu sisustettu appelsiini", ei se kihloihinmenotapa ole tärkeä, vaan se itse lupaus yhteisestä tulevaisuudesta. Että ymmärrän "ryhmän jäsentä", mut kehottaisin silti lukeen oman tekstin ulkopuolisen silmin.

      Lainaa

    77. Tulos: +32 (56 ääntä)
      Mitä jos vaimo olisi esim. leikannut siilin, koska ei jaksa enää hoitaa pitkiä hiuksia? Tai lopettanut meikkaamisen, koska sekin on aikaavievää panostusta ulkonäköön, jota monet tekevät miellyttääkseen muita? Olisiko nämäkin Ollille petoksia? Täytyykö minun nyt värjätä takaisin sininen tukka, joka minulla oli kun tapasin mieheni ettei kyseessä olisi petos? Hän vieläpä piti siitä. En ole jaksanut enää moneen vuoteen värjäillä hiuksia kuten silloin teininä, mutta en koe että se juuri olisi muuttanut minua ihmisenä. Toisaalta olemme olleet yhdessä niin kauan, että koen olevani monella muulla tapaa eri ihminen. Onko kyseessä petos, huijasin mieheni yhteen kanssani valheilla? Vai olisiko kuitenkin kyse siitä, että ihmiset muuttuvat niin sisäisesti kuin ulkoisesti (ja usein se on ihan hyväkin asia), mutta jos rakastat toista, niin suurin osa muutoksista on mahdollista hyväksyä. Lisäksi voi tukea toista tekemään positiivisia muutoksia, eli jos Olli oikeasti rakastaa vaimoaan ja on huolissaan esim. ylipainon vaikutusesta hänen terveyteensä eikä vaan siitä, kehtaako hänen kanssaan mennä ulos, niin kannattaisi varmaan tukea vaimoa löytämään iloa terveellisistä elämäntavoista. Kokkaa sille hyvää, terveellistä ruokaa ja pyydä se mukaan aloittamaan joku kiva urheiluharrastus. Ihan absurdi ajatus, että koska olen mennyt jonkun kanssa naimisiin, niin olen nyt luvannut parhaani mukaan näyttää tältä loppuelämäni ja panostaa yhtä paljon ihan sama mitä muuta elämässä on meneillään. Muistelen tosin itse, että meidän vihkipuheessa puhuttiin enemmän lupauksesta rakastaa toista myötä- ja vastamäessä tai jotain sellaista, mutta ehkä Olli kirjoitti omat valansa.

      Lainaa

    78. Tulos: +34 (36 ääntä)
      Primööri metsämarja: Yleensä kosinnasta haaveilevat kaipaavat elämäänsä romantiikkaa. He haluavat tulla huomioiduksi ja että heihin panostetaan edes joskus. Kosinta on yksi sellainen tapahtuma elämässä, mikä tarjoilee oivan syyn järjestää pieni romanttinen hetki. Jos kumppani tykkää tällaisesta ja on tuonut sen [...]
      En nyt tietenkään tiedä teidän koko tarinaa, mutta surulliselta tällainen liitto minusta kuulostaa.

      Lainaa

    79. Tulos: +21 (27 ääntä)
      Sekoileva poro: Olli siis meni ulkonäön takia naimisiin, ei luonteen. Ja ryhmän jäsen haaveilee kosinnasta eikä ihmisestä kosinnan takana.... Hienoo...
        Tajuan, että ihminen voi olla se kosinta. Eli siis ryhmän jäsen itsekin sanoo, että syy siihen, miksei kosintaa ole tullut, on miehen aikaansaamattomuus ja ryhdittömyys. Mitä muuta hän ei saa aikaiseksi? Saako mitään? Sitä paitsi on aikamoinen petos mieheltä selittää että juujuu, saat sen romanttisen kosintasi aivan kuten toivotkin, ja silti sitä ei tule ei sitten niin millään. (Tosin miksi noin saamaton on saanut aikaan vauvan...)
        Ollinkin tapauksessa, mitä siinä on taustalla? On aivan naurettavaa olla kovin kiihdyksissään siitä, miltä aviopuoliso näyttää. Kukaan meistä ei näytä nuoruuden timmiltä vanhainkodissa, ja varsinkin miehen täytyy hyväksyä, että jos liittoon toivotaan lapsia, se ulkomuodonmuutos voi tulla aika rysäykselläkin (tse en prosessissa lihonut, mutta imetyksen jälkeen mieluiten en esiinny ilman liivejä, saattaisin kompastua rintoihini). Kymmenen kiloa ei edes ole paljon, sen voi helposti aiheuttaa epäsopiva lääkitys tms. Mutta jos syynä on tosiaan "no, nyt olen naimisissa, ei tarvitse enää miellyttää _ketään_ miestä", niin onhan se vähän huitaisu rätillä kasvoille. 
        Painon heittelyyn voi olla monta syytä, joten en osaa sanoa, onko Olli kusipää vai ei (siinä suhteessa on, että kertoo netille eikä puhu vaimonsa kanssa, kumppanista ei koskaan pitäisi puhua julkisesti halventavasti). Mutta ryhmän jäsenen kumppani on aika ala-arvoinen: sen tajuan, jos pitää koko hössötystä höpötyksenä. Minäkin pidän, mutta niinpä en menisikään kellekään romanttista kosintaa lupaamaan.

      Lainaa

    80. Tulos: -17 (47 ääntä)
      Ukrainassa sotiville voi tulla ptsd, ei millekään bridezillalle.

      Lainaa

    81. Pöljä ahma 9.3.2023 13:10
      Tulos: -28 (60 ääntä)
      Kyllä minä Olliakin tässä ymmärrän jos ihminen oikeasti muuttuu ihan erinäköiseksi, kuin aiemmin. Itse tapailin satunnaisesti erästä tyttöä ja sitten tiet kuitenkin erkani. Nykyään tämän tytön ulkonäkö on muuttunut aivan totaalisesti. Lävistyksiä, syaaneja raitoja hiuksissa, tatuointeja. En olisi koskenut pitkällä tikullakaan, jos olisi ollut sama ulkomuoto tapailuaikoina.

      Lainaa

    82. Räkäpää 9.3.2023 13:11
      Tulos: -15 (43 ääntä)
      Wiseguy: Ukrainassa sotiville voi tulla ptsd, ei millekään bridezillalle.
      Nyt siis v177u! Mitä väliä jos joillaki pää räjähtää jossain ja lapsi näkee parhaan kaverinsa kappaleita kadulla, kun MINUA EI OO KOSITTU?!

      Lainaa

    83. Tulos: -10 (42 ääntä)
      Olli vaikuttaa psykopaattiselta... ainakin vahva narsismi jossa "edustus" tärkeintä.

      Lainaa

    84. Tulos: +32 (46 ääntä)
      ...jäi vielä mietityttämään tuo Ollin vaimon oletettu kommentti miesten pokaamisen tarpeettomuudesta häiden jälkeen. Kun useimmiten naisilla syynä hoikkuuteen tai siihen pyrkimiseen ei ole, ainakaan pääasiallisena syynä, miesten pokaaminen. Ainakin mitä omista ja ystävieni jutuista tiedän, kyse on omasta itsevarmuudesta (ja ihan syystä, on sekä tutkittua että laajaa mutu-tietoa siitä, että tukevia naisia kohdellaan paljon huonommin ihan kaikessa, palkkauksesta satunnaisten ohikulkijoiden kommentteihin. Painoa ei suinkaan nähdä viehättävyysjuttuna, vaan laajana ihmisenä kelpaamis-juttuna. Itsekin olen ollut pyöreä, ja siitä kiusattiin. Sen ikäisenä olisi tullut miesten pokaaminen mieleenkään). Eli naisen paino on enemmän hänen ja yhteiskunnan välinen neuroosi, eikä asiaan vaikuta mitään, vaikka oma mies olisi aidosti sitä mieltä, ettei mitään väliä, hyvin kelpaa. En oikein voi kuvitella naista, joka lyhyessä ajassa lihoisi kymmenen kiloa eikä olisi asiasta aika kauhuissaan. Vaikka olisi syytäkin, jotkut eivät halua ottaa lihottavia lääkkeitä, vaikka niitä tarvittaisiin. Paitsi ehkä jos kyse oli kaalikeittokuurista hääkuvien takia (tällaistakin on nähty), eikä jatkossa kyse ole lihomisesta vaan palaamisesta normaaliin ruoan syömiseen.

      Lainaa

    85. Alava peruna 9.3.2023 13:38
      Tulos: +11 (25 ääntä)
      Epälikvidi ahven: Maailma tarvitsee enemmän psykoterapeutteja. Miten nykyisetkään terapeutit jaksavat jos joka toiselle kehittyy ptsd siitä, että elämä on, no, arkista
      No tässä tapauksessa se "arkisuus" on selvästi ollut henkistä väkivaltaa, mahdollisesti jopa fyysistä väkivaltaa. Terapeutille tosiaan kannattaisi mennä, voisi todella avata onko se kosinta oikeasti niin tärkeä, vai voisiko olla jotain muuta taustalla.

      Lainaa

    86. Hupaisa päärynä 9.3.2023 13:39
      Tulos: +44 (52 ääntä)
      Litteä kirjohylje: Tämmöiset Ollit ja naisversiot samoilla ajatuksilla inhottaa.. Olisi ehkä kannattanut tutustua kunnolla ennen avioon ryntäämistä että tulee toisen luonne kunnolla tutuksi. Olisiko Olli miettimässä tämmöisiä jos vaimo olisi sairastunut syöpään ja hoidot veisi hiukset ja lihottaisi? Tai jos [...]
      Vastaus kysymyksiin "olisiko Olli miettimässä tämmöisiä jos.. " on KYLLÄ. Varsinkin esim. syöpä tai vammautuminen ovat tosi yleisiä syitä eroon, varsinkin jos syöpä yms. sattuu naisen kohdalle. Jos mies miettii näitä pelkän lihomisen takia niin varmasti miettisi myös pahemmissa tilanteissa.

      Lainaa

    87. It's a deal 9.3.2023 13:46
      Tulos: +26 (30 ääntä)
      Puolisoni on ruoanlaittotaidoillaan ja löyhällä iltakaljoihin suhtautumisellaan lisännyt minulle 20 kiloa. Ei jouda paljon toisten painoista murehtimaan.

      Lainaa

    88. Alushousuton öykkäri 9.3.2023 14:06
      Tulos: -16 (34 ääntä)
      Voi pientä kun kosinta oli ihan perus. Miks pitäis tuhlata rahaa tms siihen kosintaan, jos molemmat tietää missä mennään ja pieni lapsi vielä kuvioissa? Oisko pitäny saada kuvia jonnekin Instagram tyyliseen hienosta samppanja illallisesta tyylikkääs ravintolassa vai mikä? Jos unelma on ollu että pääsee naimisiin niin eikös se nyt perkele se sormus siinä nimettömässä ole parempi? Hmmh..

      Lainaa

    89. Tulos: +37 (51 ääntä)
      Olli ei taida olla oikeasti rakastunu vaimoonsa.

      Lainaa

    90. Hillitön kurvi 9.3.2023 14:28
      Tulos: -18 (30 ääntä)
      Kukaan ei vaan muistanu kertoa Ollille, että hääkakku on maailman lihottavin ruoka. :D

      Lainaa

    91. Tulos: +13 (15 ääntä)
      Leppeä liitu: Puusaunaa monet lämmittää ovet auki varsinkin kesällä. Tällä tosiaan estetään se ettei seinät ym. kuumene turhaan. Sähkösaunan kanssa hieman kyseenalaisempaa, mutta jos ovet on auki asuntoon, niin eihän se energia mihinkään karkaa. Ulos en viitisisi sähkösaunan lämpöjä laskea.
      Paranee kokeilla säätämällä kiukaan termostaattia hieman pienemmälle, niin se ei töhise ihan tosissaan. Jossain pienessä koppisaunassa se saattaa auttaa. Monesti ne sähkösaunat on ja puusaunatkin on liian tehokkaita tilaan nähden ja siksi niistä tulee ihan uuneja. Puusaunalla toki voi vaikuttaa enemmän mitä puuta ja paljonko sitä polttaa lämmittäessä.

      Lainaa

    92. Tulos: -1 (27 ääntä)
      Pokaalin voitaanut kobra: Olli on ihan oikeassa. Ei hän ole mennyt naimisiin sotanorsun kanssa. Miksi hänen pitäisi elää sellaisen kanssa? Tuo on petos. Olli, näytä vaimolle ovea ja valitse parempi, sellainen joka osaa pitää itsestään huolta.
      Ollihan voi sitten vaikka painua vittuun suhteesta. Ei se sen vaikeampaa ole. Mutta ei. Olli kitisee kuin joku pilalle hemmoteltu neiti. Todella miehekästä toimintaa, taitaa olla sen kylän oma Fabio saatana.

      Lainaa

    93. Tulos: +46 (50 ääntä)
      Musta jotenkin tuntuu, että koska Olli on vain "vihjaillut" vaimon painosta eikä sanonut huoliaan suoraan, niin vaimo on ottanut asian vitsillä ja vastannut ei-välttämättä-niin-tosissaan itsekin. Kannattaisi oikeasti puhua näistä sen puolison kanssa eikä jossain Facebookissa.

      Lainaa

    94. Harteeton tomaatti 9.3.2023 16:36
      Tulos: +30 (38 ääntä)
      Haluaisin tietää miltä Olli itse näyttää. Onkohan hänellä oikein treenattu kroppa vai ylipainoa ja kaljamaha?

      Lainaa

    95. Varpaaton hylje 9.3.2023 16:50
      Tulos: +1 (15 ääntä)
      Varpaat alkaa polvista: Vitu ku heittäs muijan ulkoruokintaan hetkeks
      Hei Olli!

      Lainaa

    96. Satavuotias opas 9.3.2023 16:53
      Tulos: +3 (19 ääntä)
      Ollin nyt tulee vaan sopeutua siihen, että hän ei enää koe vaimoaan seksuaalisesti viehättävänä. Semmoista se monessa avioliitossa on.

      Lainaa

    97. Tulos: -16 (50 ääntä)
      Kaikkien muiden mielestä ihan ok, että vaimo lihoo heti häiden jälkeen hulluna ja vielä kertoo ettei enää aio välittää ulkonäöstään, koska on jo naimisissa? En ihmettele jos on kusetettu olo.

      Lainaa

    98. Tulos: +37 (39 ääntä)
      Tylsimys: Ollin vaimo ei ole (vielä) sairastunut vakavasti vaan lakannut huolehtimasta itsestään. Miksi sellainen pitäisi hyväksyä jos on mennyt naimisiin ihmisen kanssa joka huolehtii itsestään. Jos nainen päättää rupsahtaa perustellen sitä sillä ettei tartte enää iskeä ketään, on jotain pahasti [...]
      Jos Olli panostaisi suhteeseensa mm. yhtään, hän varmaan puhuisi kumppaninsa kanssa sen sijaan, että haukkuu tätä somessa.

      Lainaa

    99. Mustanpuhuva lintu 9.3.2023 20:42
      Tulos: +12 (20 ääntä)
      Pokaalin voitaanut kobra: Olli on ihan oikeassa. Ei hän ole mennyt naimisiin sotanorsun kanssa. Miksi hänen pitäisi elää sellaisen kanssa? Tuo on petos. Olli, näytä vaimolle ovea ja valitse parempi, sellainen joka osaa pitää itsestään huolta.
      juu parempi lähteä jos noin pinnallinen on

      Lainaa

    100. Mustanpuhuva lintu 9.3.2023 20:43
      Tulos: -24 (26 ääntä)
      Nimi: Musta jotenkin tuntuu, että koska Olli on vain "vihjaillut" vaimon painosta eikä sanonut huoliaan suoraan, niin vaimo on ottanut asian vitsillä ja vastannut ei-välttämättä-niin-tosissaan itsekin. Kannattaisi oikeasti puhua näistä sen puolison kanssa eikä jossain Facebookissa.
      Ei.

      Lainaa

    101. Hailu kana 9.3.2023 21:09
      Tulos: +23 (31 ääntä)
      Pokaalin voitaanut kobra: Olli on ihan oikeassa. Ei hän ole mennyt naimisiin sotanorsun kanssa. Miksi hänen pitäisi elää sellaisen kanssa? Tuo on petos. Olli, näytä vaimolle ovea ja valitse parempi, sellainen joka osaa pitää itsestään huolta.
      Ollin vaimokaan tuskin nai sitä sikaa, joka hänellä nyt on.

      Lainaa

    102. Mustanpuhuva lintu 9.3.2023 21:34
      Tulos: +13 (15 ääntä)
      Primööri metsämarja: Yleensä kosinnasta haaveilevat kaipaavat elämäänsä romantiikkaa. He haluavat tulla huomioiduksi ja että heihin panostetaan edes joskus. Kosinta on yksi sellainen tapahtuma elämässä, mikä tarjoilee oivan syyn järjestää pieni romanttinen hetki. Jos kumppani tykkää tällaisesta ja on tuonut sen [...]
      Avioero on keksitty. Ei ole pakko roikkua ja kärsiä.

      Lainaa

    103. Johdoitettu pähkinä 9.3.2023 21:50
      Tulos: +15 (23 ääntä)
      Mun miehen kuntopyörä hajos ja hän on nyt lihonnut 15kg. Mun pitäs varmaan ottaa ero.

      Lainaa

    104. Tulos: +10 (26 ääntä)
      Säädin: Kyllä jos tuo on syy mistä joku on PTSD:n todella saanut niin voi sanoa että onnittelut miten helppo elämä. Vähän tunsin nimittäin oksennuksen makua suussa kun vertasin hänen kauhuaan omaan kokemukseeni mistä jäänyt jatkuvaa lääkitystä tarvitseva PTSD ja alkoi vituttamaan.
      Ah, "mulla menee huonommin kuin sulla" -tyyppinen kisailu on aina ihanan piristävää.

      Lainaa

    105. Meluisa aprikoosi 9.3.2023 23:33
      Tulos: -19 (29 ääntä)
      on kyllä kumma kun ihmisillä, etenkin naisilla on sellainen kuva että ollaan kunnossa vain muita varten. kondiksessa oleeminen on hitosti mukavampaa ja terveellisempää. en voi ymmärtää Ollin vaimoa.

      Lainaa

    106. Kesy viikuna 10.3.2023 0:28
      Tulos: +6 (26 ääntä)
      Tuo viimeinen voisi jättää miehensä jo ihan vain sen takia ettei miehen tarvitsisi kestää häntä. Voi jeesus. "Traumat" siitä ettei eksä kosinutkaan? Vaatii kosintaa tietyn aikarajan sisällä tai tulee itkupotkuraivarit? En ole vähään aikaan nähnyt sekopäisempää settiä.

      Lainaa

    107. Varjoissa hiipivä undulaatti 10.3.2023 1:18
      Tulos: +17 (21 ääntä)
      Varpaat alkaa polvista: Vitu ku heittäs muijan ulkoruokintaan hetkeks
      Ei se ulkoruokinta ainakaan paranna tilannetta. Pizzaa, kebabia, hampurilaisia ja muuta sen kaltaista.

      Lainaa

    108. Piparjuuri 10.3.2023 3:34
      Tulos: +55 (67 ääntä)
      Ärsyttää, miten monissa kommenteissa täällä "pitää itsestään huolta" = "olla hoikka / ei liho", ja kääntäen, että lihominen tarkoittaisi, ettei pidä itsestään huolta. Itsestään huolehtiminen on kuitenkin ihan muuta, kokonaisvaltaista hyvinvointia, johon liittyy mm. mielenterveydestä huolehtiminen, hyvät ihmissuhteet, työn ja vapaa-ajan tasapaino, yms. Myös terveellisesti syöminen ja kohtuullinen liikunta, joita molempia voi myös lihavana harjoittaa hyvinvointinsa tueksi ilman minkäänlaista laihdutustavoitetta. Syömishäiriötaustaisena varsinkin vituttaa, kun on useamman kerran näännyttänyt itsensä hoikaksi ja saanut siitä kehuja, vaikka on ollut niin ravinnon puutteessa että juuri ja juuri jaksaa nousta sängystä ylös, kun on kuukausikaupalla syönyt pelkkää rahkaa ja ananasta. Siinä on "itsestä huolehtiminen" ollut kaukana, toisin kuin nyt lihavana ja terveellisesti syövänä ja suht säännöllisesti liikkuvana, jolla riittää energiaa tehdä asioita.

      Lainaa

    109. Piparjuuri 10.3.2023 3:41
      Tulos: +17 (19 ääntä)
      Primööri metsämarja: Yleensä kosinnasta haaveilevat kaipaavat elämäänsä romantiikkaa. He haluavat tulla huomioiduksi ja että heihin panostetaan edes joskus. Kosinta on yksi sellainen tapahtuma elämässä, mikä tarjoilee oivan syyn järjestää pieni romanttinen hetki. Jos kumppani tykkää tällaisesta ja on tuonut sen [...]
      Toivottavasti löydät voimia päästä tästä tilanteesta, kuulostaa niin ikävältä. Kannattaa tosiaan miettiä, haluaako jäädä tällaiseen suhteeseen; koskaan ei ole liian myöhäistä lähteä ja etsiä parempi. Vähintäänkin parisuhdeterapia voisi tehdä hyvää kommunikaation parantamiseksi. Kaikkea hyvää sinulle!

      Lainaa

    110. Vastuuton hämähäkki 10.3.2023 11:05
      Tulos: -4 (8 ääntä)
      Pokaalin voitaanut kobra: Olli on ihan oikeassa. Ei hän ole mennyt naimisiin sotanorsun kanssa. Miksi hänen pitäisi elää sellaisen kanssa? Tuo on petos. Olli, näytä vaimolle ovea ja valitse parempi, sellainen joka osaa pitää itsestään huolta.
      Hei! Olliko se siellä. Kylläpäs muuten oletkin ihmisjätettä.

      Lainaa

    111. Kenkku ampiainen 10.3.2023 11:48
      Tulos: +14 (16 ääntä)
      Muakin kyllä rehellisesti harmittaa kun puoliso ei ole ehtinyt treenata enää niinkuin ennen avioon astumista. Eikä häntä taida enää kiinnostakaan, kun vaimo on löytynyt. Rehellisesti on myös itsellä tullut se +10kg lasten myötä. Ehkä puolisoakin harmittaa, mutta ei ole asiasta maininnut. Eron sijaan mietin sitä miestä, joka pitää huolta meistä ja kodista ja tekee pitkää päivää, että perhe voisi hyvin. Aika seksikästä.

      Lainaa

    112. Tulos: -9 (17 ääntä)
      En vaadi naiselta että pitäis olla fitness- mitoissa tai laiha muutenkaan, mutten tykkää lihavistakaan. Se on mielipideasia ja varsinkin sellaset jaffamahat jotka on mähryämisellään tehneet itsestään paakun suoraan sanottuna oksettaa. Kohtuus, saatana.

      Lainaa

    113. Tulos: +16 (22 ääntä)
      Vähän tulee sellainen fiilis ettei Olli ja vaimonsa olleet tunteneet kovin kauan ennen naimisiin menoa(?) Onkohan rynnätty nopeasti alttarille koska "Omg, ennen 25 ikävuotta pitää olla naimisissa" tms. 🤔 Sen verran pinnallisella pohjalla tuntuu olevan, etteivät oikeasti tunteneet toisiaan kunnolla. (Ollin ulkonäkö-sheimaamisen lisäksi ärsyttää myös vaimon "mitä väliä kun olet jo loukussa kanssani" - asenne. Eikö nää ihmiset yhtään nauti yhteisestä elämästä ja halua parasta toisilleen 🙁)

      Lainaa

    114. Lomaton albatrossi 10.3.2023 14:10
      Tulos: -16 (26 ääntä)
      Armoton gerbiili: Olli on nyt unohtanut sisäisen kauneuden. Sehän pysyy vaikka ulkomuoto ajan kanssa muuttuisi. Ollilla itsellään ei nyt taida olla kaikki kunnossa että taitaa olla vaimolle parempi päästä Ollista eroon nyt eikä sitten kun on 5 lasta, koira, kartano-Volvo, kesämökki ja 300 000 € velkaa.
      Sisäinen kauneus kyllä häviää samalla ovenavauksella fyysisen hyvinvoinnin kanssa. Hormonitasapaino, hyvä itsetunto, terveellinen ruokavalio ja aktiiviset elämäntavat ovat varmin keino pitää mieli terveenä.

      Lainaa

    115. Tulos: +6 (20 ääntä)
      Trauma sanaa käytetään nykyään samanlailla kun narsisti sanaa, eli liian herkästi. Sitä nyt ei millään mittakaavalla voi sanoa traumaksi tai varsinkaan miksikään vitun traumaperäiseksi stressihäiriöksi jos sun mies tai ex EI kosi. Vaikuttaa muutenkin hyvin itsekkäältä ja kontrolloivalta tyypiltä, painostaa jatkuvasti kosimaan ja rupeaa sekoon kun mies ei kosi. Todennäköisesti vakavia mielenterveys ongelmia, koska ei normaali ihminen saa mitään paniikkikohtausta tuollaisessa tilanteessa. Ei ihme jos miehen kosinta oli hätiköity, luultavasti teki sen saadakseen muijansa hiljaiseksi. Vituttaa vaan tollanen vinkuminen jostain exän aiheuttamista "traumoista" sillä ettei vaan halunnut tulevaisuutta hänen kanssaan, kun joillain on ihan oikeita traumoja oikeasti pahoista existä jotka on tehnyt muutakin kun jättänyt

      Lainaa

    116. Häiritsevä kilpikonna 10.3.2023 21:53
      Tulos: +11 (13 ääntä)
      Peruuttamaton riikinkukko: Nähtävästi olen aika yksin tämän ajatuksen kanssa, mutta näin naisena ymmärrän tietyllä tavalla Ollia. Olen tosi paljon törmännyt siihen, että naispuolinen henkilö panostaa ulkonäköön niin kauan, kun on mennyt naimisiin. Sen jälkeen ei välitä enää yhtään huolehtia itsestään. Ihan kuin [...]
      Ennen kuin saatiin lapsi ja mentiin naimisiin, käytiin miehen kanssa (yhdessä ja erikseen) paljon ulkona syömässä, keikoilla, teatterissa jne ja silloin kyllä tuli valittua mekkoja ja alusvaatteita tarkemmin ja meikattuakin. Nykyään tosi harvoin on tilaisuus lähteä kahdestaan ulos eikä kyllä kumpikaan kotona vietettyjä perheiltoja varten koe tarpeelliseksi "laittautua" mutta en kyllä osaa pitää sitä luovuttamisena🤔 Rakastellaan kyllä edelleen aina tilaisuuden (ne vaan on myös lasten myötä vähentyneet) tullen eikä minun raskauden aikaiset painon heilahtelutkaan siihen ole vaikuttaneet.

      Lainaa

    117. Silityskuiva pulu 10.3.2023 23:16
      Tulos: -8 (16 ääntä)
      Miksi kommentoijat puhuvat ptsd:stä, kun postaaja itse on puhunut "traumasta"? Sanoisin, että arkikielessä trauma tulee vähemmästäkin, ptsd:stä puhutaan sitten kun asia vaatii psykiatrin tai psykoterapeutin apua. Jos vaikka ajattelee lausetta "mulle tuli traumat edellisestä junareissusta", niin todennäköisesti se ei tarkoita, että junareissu oli Ukrainan läpi ja aiheutti ptsd:n, vaan esimerkiksi sitä, että junareissu alkoi istumalla vahingossa pulsun oksennuksen kuorruttamalle penkille. Ainakin itse ymmärrän hänen tarinansa niin, että hänellä on huonot kokemukset parisuhteesta, mutta ei hänen eksänsä mikään ihmishirviö-psykopaatti ole, vain tavallinen tollo joka on pitänyt häntä löysässä hirressä kunnes on löytänyt jotain mielestään parempaa ja dumpannut tyttöystävänsä, joka on eron sijaan odottanut kosintaa. Ei tuosta ptsd:tä tule, mutta varmasti jää painamaan mieltä pidemmäksi aikaa kuin paremmin hoidettu ero.

      Lainaa

    118. Kenkku ampiainen 11.3.2023 2:31
      Tulos: +13 (15 ääntä)
      Silityskuiva pulu: Miksi kommentoijat puhuvat ptsd:stä, kun postaaja itse on puhunut "traumasta"? Sanoisin, että arkikielessä trauma tulee vähemmästäkin, ptsd:stä puhutaan sitten kun asia vaatii psykiatrin tai psykoterapeutin apua. Jos vaikka ajattelee lausetta "mulle tuli traumat edellisestä junareissusta", [...]
      "Laukaisi mun ptsd:n" lukee tuolla alempana.

      Lainaa

    119. Tulos: 0 (8 ääntä)
      Mä haluan uskoa että Olli ja viimeisen mokan muikkis on pari. Ne ainakin ansaitsisi toisensa.

      Lainaa

    120. Kirpeä Ahven 11.3.2023 15:47
      Tulos: -5 (17 ääntä)
      Litteä kirjohylje: Tämmöiset Ollit ja naisversiot samoilla ajatuksilla inhottaa.. Olisi ehkä kannattanut tutustua kunnolla ennen avioon ryntäämistä että tulee toisen luonne kunnolla tutuksi. Olisiko Olli miettimässä tämmöisiä jos vaimo olisi sairastunut syöpään ja hoidot veisi hiukset ja lihottaisi? Tai jos [...]
      Vähän kuulostaa epäreilulta Ollia kohtaan. Toki aika karseaa julkisesti asiasta kirjoittaa, mutta tavallaan voi ymmärtää. Hänhän nimenomaan kirjoitti että kihlattu piti huolta itsestään, terveydestään jne... ennen naimisiinmenoa ja nyt sanoo vain että enää ei tarvitse kun on naimisissa. Toki, Olli tapa kirjoittaa asiasta on oksettava, mutta siinä on pointtikin. Joku sairaus tms. nyt tietysti olisi jo lähtökohtaisesti ihan eri asia.

      Lainaa

    121. Tulos: +6 (16 ääntä)
      Primööri metsämarja: Yleensä kosinnasta haaveilevat kaipaavat elämäänsä romantiikkaa. He haluavat tulla huomioiduksi ja että heihin panostetaan edes joskus. Kosinta on yksi sellainen tapahtuma elämässä, mikä tarjoilee oivan syyn järjestää pieni romanttinen hetki. Jos kumppani tykkää tällaisesta ja on tuonut sen [...]
      Apua mitä luin. Olemme todennäköisesti aika saman ikäisiä. Itsekin toivoin nuorempana seurustellessani romanttista kosintaa. Halusinko naimisiin? No joo ja en. Luulin haluavani, mutta halusin vain todisteen siitä, että minusta tykätään. Kuten moni muu silloin ja nytkin 20–30-vuotias nainen, olin altistunut kulttuurimme luomalle ideaalikuvalle naiseudesta ja naisen elämästä. Koemme jatkuvasti huonoa oloa ulkonäkömme suhteen ja rengas sormessa ikäänkuin todistaisi sen, että kelpaamme tällaisena.
      Sitten tulin jätetyksi ja aloin hoksata asioita. Nykyisen kanssa emme aio naimisiin emmekä tee lapsia. Silti huomaan haaveilevani romanttisesta yllätyskosinnasta. Sanon sitten tämän ääneen ja keskustelemme asioista. 
      Keskustelemme myös siitä, miten rakastamme ja miten osoitamme sitä, ja miten huomaamme toisen sitä osoittavan tai mikä tuntuu pahalta. Mieheni ei välitä lahjoista, itse haluan niitä, ja sanon sen ääneen. En ole tuppisuuna, katkeroidu ja kiristä toista seksuaalisilla teoilla. 
      Keskustelemme myös siitä, olisivatko seksikkäät alusvaatteet tai yllätyssuikkarit suhteessamme jokin juttu. Eivät oikeastaan ole. Ja vielä vähemmän ne ovat vastineita syntymäpäivälahjoille, seksi on meillä ihan yhteinen asia.

      Lainaa

    122. Tarvittava kauris 12.3.2023 7:06
      Tulos: -3 (5 ääntä)
      Lavastettu hirvi: Tavallaan ymmärrän ollia. Alle kolmekymppisenä seksi on erittäin tärkeä osa parisuhdetta ja ulkonäkö tärkeä osa seksiä. Varsinkin jos syy lihomiselle on se "ettei tarvitse huolehtia enää kun on jo naimisissa". Tuskin ollikaan odotti että kumppani pysyy muuttumattomana ikuisesti. Oma vaimoni lihoi raskauden aikana [...]
      Alle kolmekymppisenä tosijjaa tuli katsottua ulkomuotoa eniten. Jos olisin sinkku niin nykyään menis milffit, maturet ja thickit.

      Lainaa

    123. Punahilkka tohtori 12.3.2023 10:22
      Tulos: +6 (10 ääntä)
      Radioton maito: kyllä Ollin kannattaisi ihan rohkeasti nostaa kissa pöydälle vaan, ja puhua asiasta suoraan. niin pääsisi vaimo mahdollisimman nopeasti eroon tuommoisesta ja voisi etsiä itselleen paremman.
      Itselleni tuli myös ensimmäisenä mieleen, että Ollin on paras kertoa rehellisesti vaimolleen, mitä mielen päällä on. Vaimokin sitten huomannee, että Olli ei ole sama ihminen, jonka kanssa tuli naimisiin mentyä.

      Lainaa

    124. Tulos: -10 (14 ääntä)
      Mukava maksamakkara: Itseäni ei kosinnat kiinnosta mutta voin kuvitella että harmittaa paljonkin jos on odottanut sitä hetkeä lapsesta asti ja sitten se on tollaista pakotettua, hätiköityä sekoilua. Toki kannattaa ehkä tehdä nämä asiat selväksi ennen kuin hankitaan yhteinen lapsi, mutta kuitenkin. Kyllä tollainen saa harmittaa.
      No onhan toi jo mielisairauteen verrattava pakkomielle, jos lapsesta asti haaveilee jostain noin pakkomielteisesti.
      Eikä se ole uuden miehen vika, mitä huonoja valintoja nainen on mennyt tekemään menneisyydessä.
       Se on "jännä" miten aina niitä hyviä miehiä rangaistaan siitä, että naisen kyky ajatella muulla kuin alapäällään on aiheuttanut "ptsd:t" ja "paniikkihäiriöt". Niin kuin ei hyvät miehet olisi saanut kokea kymmeniä pettymyksiä, jossa nainen valitsee aina sen jännämiehen, ja sitten joutuu vielä parisuhteen lopulta löydettyään kärsimään naisen jännämies-historiasta.
      Kyllä se vaan niin on, että suurin osa ongelmista on naisten vikaa. Koska nainen käytännössä valitsee kenen kanssa haluaa olla, ja mies taas joutuu tyytymään kenet saa, ellei ole parasta 5-10% fyysisesti, joita suurin osa naisista tavoittelee.
      Kosisi nainen itse, jos se on niin tärkeää. Tuollainen täydellisyyden vaatiminen tilanteesta, josta on psykoillut lapsesta asti nyt on vaan täysin epäreilua miestä kohtaan, tuskin mikään on niin täydellinen tilanne kuin noin kauan haaveillut haluaa.
      Lisäksi voisi kysyä, että mitä nainen on tehnyt sen eteen, että edes ansaitsee täydellisen unelmansa?
      Ei todellakaan kuulosta siltä, että olisi pitänyt itsestään ja mielenterveydestään huolta.
      Naisilla on helppoa, kun voi olla mitä vaan ja silti vaatia mieheltä kaiken. Tuokin, että tahallaan lihotaan yhteenmenon jälkeen on itsekeskeistä.
      Jos esim mies on aktiivinen ja on halunnut kumppanin, jonka kanssa harrastaa ja tehdä asioita, niin se että lösähtää sohvalle ahmimaan sipsejä ja lihomaan, ei todellakaan ole oikein.
      Jos halua olla lihava, on tyydyttävä lihavaan kumppaniin.
      10 kg läskiä on kuitenkin etenkin naisten kohdalla ero hoikan ja lihavan välillä, jos on lyhyt. Eikä se pidemmälläkään hyvälle näytä jos lihoo noin paljon jo nuorena.
      Jokainen saa olla niin läski kuin haluaa, mutta olkoot sitä sitten yksin tai toisen läskin kanssa

      Lainaa

    125. Tulos: +9 (13 ääntä)
      Radioton maito: kyllä Ollin kannattaisi ihan rohkeasti nostaa kissa pöydälle vaan, ja puhua asiasta suoraan. niin pääsisi vaimo mahdollisimman nopeasti eroon tuommoisesta ja voisi etsiä itselleen paremman.
      Noissa tuollaisissa tapauksissa ällöttää eniten se tunnekylmä laskelmoivuus. Itse jo tietääkin, että toinen ei häntä enää kiinnosta, mutta silti pidetään toista kiinni suhteessa sen sijaan että sanottaisiin suoraan - jos sen naisen saisikin vielä painostettua/manipuloitua sellaiseksi kuin minä haluan. Suoraselkäinen ja reilu mies sanoisi suoraan, että nyt ei vaan enää kiinnosta, ja lähtisi suhteesta pikimmiten. Toiselle jätetään kertomatta tärkeitä asioita, annetaan uskoa että kaikki on hyvin, kunnes itse löytää paremman ja on ns. turvallista ja oman edun mukaista irrottautua.

      Lainaa

    126. Tulos: +13 (19 ääntä)
      Epäpätevä lintu: Ollilla on ikävä ja yliampuva tyyli, mutta osittain myös ymmärrän häntä. Ei pinnallisuus toki hyvä ominaisuus ole, mutta valtaosa meistä on kuitenkin enemmän tai vähemmän pinnallisia. Luonne on tärkein, mutta ei ole väärin haluta molemmat. Kyllä siinä harhaanjohtamista on jos antaa itsestään [...]
      Empatiakyvyllä varustettu puoliso huolestuisi tupakoimaan alkaneen kumppanin terveydentilasta. Kuten tekisi Ollikin, jos osaisi asettua toisen asemaan ja miettiä, mistä elämäntapamuutos johtuu. Milloin ihmiset oppii, että toiset eivät ole epäkiinnostavia (epäkiihottavia) heidän kiusakseen, eikä maailma pyöri vain heidän napansa ja halujensa ympärillä?? Että vaikka joku ei herättäisi sinussa henkilökohtaisesti seksuaalista kiinnostusta, häntä voi silti kohdella kunnioittavasti kuin ihminen ihmistä? Ainoa statussymboli elämässä ei ole seksuaalinen vetovoima? Jne.

      Lainaa

    127. Tulos: +11 (17 ääntä)
      Urhea hamsteri: Kyllä Olli nyt on täysin väärässä. Noin saa sanoa suhteessa vain nainen. Miehen pitää olla se joka käy töissä, tuo rahan (paljon) taloon ja elää kuin fitness urheilija. Eikä tietenkään valita mistään eikä tarvitse erikseen vapaa-aikaa, että naiselle jää enemmän aikaa omille asioille.
      "Naisen aika omille asioille" = lastenhoito, siivous, kokkaus, pyykkien pesu... mitä muuta mukavaa sitä vapaa-ajalleen naisihminen keksisikään. 
      Ihan oikeesti. Olen kuullut pareista, joissa nainen joutuu rukoilemaan, että saisi YHDEN VAPAAN TUNNIN VIIKOSSA ilman lapsia ja kodinhoitoa armolliselta mieheltään, hoitaakseen omia pakollisia menojaan. Samalla kun mies pitää tiukasti kiinni kuntosalista ja sauna-illoista kavereiden kanssa. Miesten on vaan niin helppo jättäytyä ikuisesti passiiviseksi tekijäksi taka-alalle, kun alussa (vauva-aikana) naisen rooli lasten kasvatuksessa on biologisista syistä ehkä hitusen merkittävämpi + valtava sosiaalinen painostus siihen, että nainen hoitaa kaiken lapsiin ja kotiin liittyvän.

      Lainaa

    128. Tulos: +14 (20 ääntä)
      Pöljä ahma: Kyllä minä Olliakin tässä ymmärrän jos ihminen oikeasti muuttuu ihan erinäköiseksi, kuin aiemmin. Itse tapailin satunnaisesti erästä tyttöä ja sitten tiet kuitenkin erkani. Nykyään tämän tytön ulkonäkö on muuttunut aivan totaalisesti. Lävistyksiä, syaaneja raitoja hiuksissa, tatuointeja. En [...]
      Kuulostaa siltä, että tyttö on etsinyt & löytänyt itsensä. Olisit onnellinen hänen puolestaan. Kun ette enää edes ole yhdessä niin ei luulisi sinua mitenkään haittaavan. Ja ehkä hänkään ei enää koskisi sinuun pitkällä tikullakaan 🤔

      Lainaa

    129. Tulos: -3 (7 ääntä)
      Veikkaan, että on aikamoinen bridezilla in the making.

      Lainaa

    130. Lajiteltu sohvaperuna 14.3.2023 9:10
      Tulos: +7 (13 ääntä)
      Näin pari kuukautta synnytyksen jälkeen maha pömpöttää erkaantuneiden vatsalihasten takia ja raidallinen mahannahka roikkuu. Pidätyskyky ei ole vieläkään ihan entisellään. Se että painan saman verran kuin ennen raskautta ei paljon pelasta. Tukkaa ei muista harjata joka päivä, saati että meikkaisi tai panostaisi pukeutumiseen. Puklutkin tahtoo olla paidalla. Muisti toimii huonosti valvomisen takia ja selkä on kipeä kun keskivartalon tuki on hukassa. Näiden pitäisi parantua ajan kanssa. Onneksi mies ymmärtää etten ole mikään barbi vaan oikea ihminen, jonka ansiosta hänkin sai lapsen. Varmaan jos olisin 20 vuotiaana synnyttänyt niin olisi palautunut vähän paremmin. Itselleni lapsi oli sen arvoista, eikä miehellä ole nokan koputtamista, eikä toki ole niin typerä että sanoisikaan mitään. Tähän jos vielä lisättäisiin "perinteinen mies" joka vaatii passaamista sen sijaan että hoitaisi oman osuutensa kotitöistä ja lapsen hoidosta niin ei todellakaan voisi odottaa minkäänlaista hehkeyttä, hyvä jos suihkuun pääsisi. Elämä on tämmöistä. Lisäksi vielä vanhetaan. Ei kannata pariutua pelkästään ulkonäön takia.

      Lainaa

    131. Lajiteltu sohvaperuna 14.3.2023 9:32
      Tulos: -2 (6 ääntä)
      Ai niin, tukkakin kuulemma alkaa tippua parin kuukauden päästä 🤣

      Lainaa

    132. Primööri metsämarja 14.3.2023 9:54
      Tulos: +4 (8 ääntä)
      Kuuro hai: Apua mitä luin. Olemme todennäköisesti aika saman ikäisiä. Itsekin toivoin nuorempana seurustellessani romanttista kosintaa. Halusinko naimisiin? No joo ja en. Luulin haluavani, mutta halusin vain todisteen siitä, että minusta tykätään. Kuten moni muu silloin ja nytkin 20–30-vuotias nainen, [...]
      Itselläni tässä on lähinnä kyse puolison huomioimisesta hänelle merkityksellisellä tavalla. Minä tykkään romanttisista eleistä, siitä että nähdään vähän vaivaa minun eteeni joskus, yritetään oikeasti ja aidosti ilahduttaa ja miettiä mistä minä pitäisin. Olen kertonut suhteissani aina tämän suoraan ja kertonut myös mistä pidän, en ole vihjaillut tai salaillut. Olen myös aina kysynyt kumppaneiltani mistä he pitävät ja saamillani tiedoilla pyrkinyt ilahduttamaan heitä. Nykyinen mieheni ei halua tavaralahjoja vaan seksiä höystettynä erilaisilla mausteilla. Aina. Vastaus on aina seksi. En siis kiristä seksillä vaan olen pikkuhiljaa lakannut pukeutumasta Pocahontakseksi tms. olennoksi ja seksi on sitä peruskauraa silloin kun mies pitää tarpeeksi pitkän tauon huutamisesta että minäkin saatan jopa syttyä joskus. 
      Mielestäni jos kumppani kertoo että elämässä on ne tietyt haaveet, tulisi kertoa rehellisesti jos ei pysty elämään niissä haaveissa mukana. Miksi pitää valehdella? Silloin tietäisi heti missä mennään eikä tulisi pettymyksiä. Ja jos joku haave on itselle todella iso ja tietää ettei se tietyn ihmisen kanssa toteudu, osaa tehdä sitten siitä omat johtopäätöksensä. Jos joku juttu ei ole itselle tärkeä, on ihan turha kuitenkin naureskella jos se toiselle on. Jos mies olisi minulle sanonut, että hän on lapsesta asti haaveillut karavaanarielämästä olisin voinut todeta heti että no sitten emme sovi yhteen. Miksi olisin lupaillut että no joo reissataan asuntoautolla kaikki kesät sitte joskus.... Enkä kuitenkaan ikinä suostuisi. 
      Jos oma puoliso kertoo mikä häntä ilahduttaa ja sen toteuttaminen ei ole oikeasti vaikeaa, miksi sitä ei voi tehdä? En ymmärrä tätä. Itse olen toteuttanut kaikki puolisoni haaveet koska olen tiennyt hänen ilahtuvan näistä asioista. Yksipuolista huomioimista ei vaan jaksa.

      Lainaa

    133. Minä täältä 15.3.2023 22:20
      Tulos: +2 (4 ääntä)
      Pokaalin voitaanut kobra: Olli on ihan oikeassa. Ei hän ole mennyt naimisiin sotanorsun kanssa. Miksi hänen pitäisi elää sellaisen kanssa? Tuo on petos. Olli, näytä vaimolle ovea ja valitse parempi, sellainen joka osaa pitää itsestään huolta.
      Eipä se nainenkaan tainnut mennä naimisiin noin vaativan ukon kanssa. Ollille ovea!

      Lainaa

    134. Tulos: +4 (6 ääntä)
      Samaa mieltä kuin muutama muukin, että eiköhän tuossa taustalla ole ollut muutakin kuin puuttumaan jäänyt kosinta. Normaali ihminenhän ei roikota toista suhteessa väittäen kosivansa vailla pienintäkään aikomusta tehdä sitä. Mä olen ollut hyvin traumatisoivassa suhteessa, ja reilun vuoden kuluttua erosta ajattelin olevani valmis uuteen suhteeseen. Eräänä aamuna tämä uusi mies toi mulle kahvit sänkyyn ja mä sekosin totaalisesti. Oisin hyvinkin voinut silloin tehdä aloituksen, jossa kauhistelen miehen tapaa tällaisella kieroilulla yrittää sitouttaa mut itseensä vain tuhotakseen mut. Näistä on rationaalisuus ja logiikka joskus hyvinkin kaukana ja toipuminen voi viedä vuosia.

      Lainaa

    135. Mietitty tyyny 19.3.2023 11:08
      Tulos: +3 (5 ääntä)
      Kouluttamaton muurahainen: Tuolla ryhmän jäsenellä on PTSD eli traumaperäinen stressihäiriö. Se on mahdollisesti tullut edellisestä suhteesta, jossa on taatusti ollut paljon muutakin vikaa kuin kosinta. Jotenkin hän on (mielisairaassa) päässään yhdistänyt sen kosintaan. Kohtauksittain ilmenevät sairaudet eivät [...]
      Voisipa tästä kommentista tykätä useamman kerran, vaikka sata kertaa. Todella epäempaattista ja ymmärtämätöntä näyttää olevan monen muun kommentoijan meno tätä kosintaobsessoitunutta kohtaan.

      Lainaa

    136. Mietitty tyyny 19.3.2023 11:29
      Tulos: +2 (4 ääntä)
      Söötti orava: Kommenttina muille kommentoijille. Ihminen, joka tunnistaa ptsd:nsä varmaankin on jo käsitellyt asiaa terapeutilla ja tietää kärsivänsä mielenterveyden "häiriöstä" (oman näkemykseni mukaan ihan normaalia automaattista aivotoimintaa traumaan liittyen, mutta ehkä se on liian moderni näkökanta, niin puhutaan nyt siitä [...]
      Mielestäni on paljon asiallisempaa nostaa esiin se näkökulma, että kirjoittajalla on todennäköisesti traumoja kuin se, että oletetaan, että näin ei ole ja joukolla naureskellaan hänen omituisuudelleen. Nähdäkseni tässä yhteydessä tällainen spekulaatio ei oltu kirjoitettu "vitun hullu menis hoitoon" -hengessä vaan enemmänkin empatian kautta, jota hän todellakin ansaitsee. Trauma ei muuten ole myöskään sellainen asia, jonka voi vaan näpsäkästi käydä läpi terapiassa ja sitten se on hoidettu vain asian läpi käymällä. Ensinnäkin ihmisillä ei välttämättä ole pääsyä tarvitsemansa hoidon piiriin. Vaikka olisikin ja terapia olisi toimivaa, trauma voi jäädä osaksi elämää koko loppuelämän ajaksi. Ihminen oppii ehkä tulemaan sen kanssa toimeen paremmin kuin edellisenä vuonna tai vastaavaa, mutta se ei välttämättä katoa koskaan "asian läpi käymällä". On julmaa odottaa että traumatisoituneiden ihmisten pitäisi laittaa elämänsä tauolle kunnes ovat "käyneet traumansa läpi". Tietty akuutissa vaiheessa on hyvä panostaa asian käsittelyyn ja hoitamiseen, mutta soisi silti kanssaihmisten ymmärtävän, että monilla trauma ja traumaoireilu tulee olemaan loppuelämän ajan asia jonka kanssa on elettävä.

      Lainaa

    137. Mietitty tyyny 19.3.2023 11:37
      Tulos: +3 (7 ääntä)
      pk: Samaa mieltä kuin muutama muukin, että eiköhän tuossa taustalla ole ollut muutakin kuin puuttumaan jäänyt kosinta. Normaali ihminenhän ei roikota toista suhteessa väittäen kosivansa vailla pienintäkään aikomusta tehdä sitä. Mä olen ollut hyvin traumatisoivassa suhteessa, ja reilun vuoden [...]
      Samastun. Itselleni verbaalinen rakkaudentunnustus on vastaavanlainen trigger. En halua kuulla sellaisia hölinöitä vaan nähdä rakkauden/välittämisen välittyvän tekojen ja nonverbaalisen viestinnän kautta. That said, ihmettelen vähän tätä kirjoituksen epäkosijaa myös. Jos tietää että kosinta on kumppanille tärkeää, luulisi sen järjestäminen aiheuttavan itselle myös iloa. Kosinnan tärkeydestä tietäminen on mahdollisuus ilahduttaa toista. Aika monessa rakastavassa suhteessa toisen ilahduttaminen on asia, josta myös ilahduttaja innostuu ja jota haluaa itsekin tehdä. Pitäisi olla aika intensiivisen peiliin katsomisen paikka, jos itse on suhteessa mutta ei silti aktiivisesti halua ilahduttaa toista ja huolehtia hänestä (kohtuuden rajoihin asti).

      Lainaa

    138. Solveig-serkku 20.3.2023 4:58
      Tulos: -3 (7 ääntä)
      Ei käy kyllä järkeen, miksi pitäisi olla alvariinsa kosimassa jotain random lunttua. Sitä hyllytään lähiräkälässä siideriä ryystämässä ja pilaamassa maisema, mutta kehdataan olettaa olevansa jotain spesiaalia käpykylän lihamarkkinoilla.

      Lainaa

    139. Tulos: +1 (3 ääntä)
      Säädin: Kyllä jos tuo on syy mistä joku on PTSD:n todella saanut niin voi sanoa että onnittelut miten helppo elämä. Vähän tunsin nimittäin oksennuksen makua suussa kun vertasin hänen kauhuaan omaan kokemukseeni mistä jäänyt jatkuvaa lääkitystä tarvitseva PTSD ja alkoi vituttamaan.
      No ei se kyllä noin mene.
      Ehkäpä hänellä on ollut todella vaikea elämä ja tuo odotettu kosinta on ollut se joka on antanut toivoa ja vienyt pimeiden aikojen läpi kun on sen voimalla jaksanut eteenpäin.
      Voi olla noin tai sitten kuten sanoit, ei sillä ole väliä. Jokainen reagoi asioihin eri tavalla varsinkin mt-ongelmien suhteen. Jollekin voi laueta ptsd ihan vaan siitä että saa kerran huonon arvosanan kokeesta sen ainaisen kympin sijaan ja sitten pelkää lopun elämänsä epäonnistuvansa. Jollakin kissan kuolemasta, melkein tieltä suistumisesta tai ihan mistä vain. Ja joillakin sitä ei tule edes niistä oikeasti traumaattisemmista tapahtumista, mutta jollekin nuo edellämainitut voivat olla todella traumaattisia riippumatta siitä minkälainen elämä muuten on.

      Lainaa

    140. PaskaKosintaSaaVituttaa 20.12.2023 20:25
      Tulos: +1 (5 ääntä)
      Alushousuton öykkäri: Voi pientä kun kosinta oli ihan perus. Miks pitäis tuhlata rahaa tms siihen kosintaan, jos molemmat tietää missä mennään ja pieni lapsi vielä kuvioissa? Oisko pitäny saada kuvia jonnekin Instagram tyyliseen hienosta samppanja illallisesta tyylikkääs ravintolassa vai mikä? Jos unelma on ollu [...]
      Niin tai ehkä olisi kiva että se kosinta olisi edes ihan perus kosinta, eikä sellainen, että se tapahtuu Myyrmäen juna-asemalla sateisena harmaana päivänä samalla kun olette viemässä vauvaa mummolaan hoitoon. Minulle olisi kelvannut _IHAN_ minkä tahansa muunlainen kosinta, vaikka tuossa lähipuistossa juna-aseman tai anopin kusisen kerrostalon rapun edustan sijaan. (Anoppini asuu kiinni juna-asemassa, joten itselläni toteutui nuo molemmat).
      Olisi ihan kiva jos kosinta olisi ollut sellainen että muistaa tulevaisuudessakin miten se tapahtui eikä tarvitsisi kaivella päästä jo 2kk päästä kosinnasta että olikohan sellaista edes tapahtunut. Tosin ehkä on patempikin että unohdan tuon kosinnan. Kyllä itsekin on tehnyt mieli pyytää uusintaa mutta en nyt siihen ole lähtenyt kun kuitenkin pääasia on että ollaan yhdessä ja mennään naimisiin.
      Ja ihan omien muistojen takia olisin edes jotain pientä toivonut mikä olisi erottanut kosinnan jokaisesta perus arkipäivästä, ei olisi tullut kuvia Instagramiin tai facebookiin hassua tarinaa. Ei kukaan täällä kuumailmapalloja tai taivaalle kirjoitettuja viestejä ole pyytänyt, tuskin tämän mokankaan henkilö vaikka hän olisi varmasti halunnut enemmän kuin mihin minä olisin tyytynyt 
      Mutta kyllä, tuo asia saa vituttaa. Kai olin sitten itse tyhmä kun en sanonut suoraan mitä olisin halunnut kun oli kuitenkin selvää että joskus se kosinta tulee, hääohjelmien katselu puolison kanssa ja niiden kosintojen kommentointi tyyliin "tuollaista en ikinä haluaisi" "tuollainen on niin juuri kuin haluaisin" tai "juna miten paska kosinta" ei ollut selvästi avannut yhtään mitä olisin ehkä voinut toivoa.

      Lainaa

    141. Tulos: 0 (4 ääntä)
      En oo oikein koskaan tajunnut tuota, että sovitaan etukäteen, että kositaan? Ja käydään valkkaamassa sormus? Eikös se ole siinäkohtaa itsestäänselvää, että kihloissa ollaan kun kerta on sovittu. Sinä päivänä kositaan kun mennään kihloihin.

      Lainaa

    142. Tulos: 0 (2 ääntä)
      Kielletään poikkis.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: energia, kosia, kosinta, lihoa, lämmitys, painonhallinta, pinnallinen, sauna, sähkö, sähkön hinta, ulkonäkö, ylipaino