Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Sentti venyy ja paukkuu, osa 2

Hurjaa säästöä vihanneksista tällä yksinkertaisella kikalla.
Sentti venyy ja paukkuu, osa 2

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 112 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Ylpeä kirjohylje 13.10.2022 0:07
      Tulos: +426 (428 ääntä)
      Noissa valmiiksi pakatuissa vihanneksissa ym. on oikeasti aika isoja eroja painossa. Siinä mielessä ihan hyvä vinkki Susannalta. Ei niissä tosin ihan 300 kilon eroja ole…

      Lainaa

    2. Tulos: +193 (217 ääntä)
      Itse en huomaisi käsin eroa noissa painoissa.

      Lainaa

    3. Kykenemätön peura 13.10.2022 0:24
      Tulos: +77 (325 ääntä)
      Täytyy myöntää, etten itsekään kotonani katselisi mitään tuottajahintoja polkevia kaupan halpismerkkejä, mutta olenkin vähän omalaatuinen. Todennäköisesti ostaisin sitten ennemmin sen puolisonkin ruuat, jos hänellä ei anna talous myöden. Ei oikein kuulosta terveeltä suhteelta, että toisen pitäisi elää yli varojensa oikeastaan yhtään mistään syystä, saati puolison kalliin maun. No onneksi asun yksin, niin voin tehdä niin outoja kulutuspäätöksiä kuin tahdon. Ei ekassa tarvitse välttämättä varastaa mitään, jos ne tomaatit vie kotiin ilman pussia tai tuo kotoa käytetyn pussin, mutta jotenkin en jaksa uskoa siihen tässä tapauksessa.

      Lainaa

    4. Tulos: -99 (227 ääntä)
      Kerran ostin jotain Xtra -merkkistä elintarviketta ja totesin, että ei ole syömäkelpoista. Jäi viimeiseksi kerraksi sen merkin kokeilu. Pirkka kyllä kelpaa, silloin harvoin, kun joudun käymään kalleimman kauppaketjun liikkeessä.

      Lainaa

    5. Lihava Tiikeri 13.10.2022 1:12
      Tulos: +357 (363 ääntä)
      Meillä nämä ruokaan liittyvät merkki/makuasiat on ratkaistu sillä, että jos ei kaapissa olevat ruoat kelpaa niin voi mennä itse kauppaan ostamaan sen mistä tykkää ja tämä koskee myös vieraita.

      Lainaa

    6. apinaattori 13.10.2022 1:40
      Tulos: +13 (75 ääntä)
      Pluri: Itse en huomaisi käsin eroa noissa painoissa.
      En usko et kukaan

      Lainaa

    7. apinaattori 13.10.2022 1:45
      Tulos: -42 (126 ääntä)
      On noi halpis merkit usein vähemmän hyviä mut aika heikolla pohjalla on suhde jos jätetään.

      Lainaa

    8. Tulos: +385 (401 ääntä)
      Kannattaa halpismerkeissä tarkistaa, missä ja kenen toimesta tuote on tehty. Hyvin usein se on jonkin tunnetun "paremman" merkin tehtaalla tuotettua, eri pakettiin pakattua evästä. Itse olin kesätöissä tehtaassa, jossa osa satsista pakattiin paremmalla merkillä ja osa halpismerkillä. Halpismerkillä kaupan kate oli pienempi mutta oma työnantaja sai saman hinnan molemmista.

      Lainaa

    9. Umpikuuro korppi 13.10.2022 2:40
      Tulos: +258 (282 ääntä)
      Meillä ostetaan halppismerkkejä, koska kelan eläkkeet on ainoat tulot. Ollaan kiitollisia, että saamme kuitenkin joka päivä syödäksemme ja on katto pään päällä ja perusasiat kunnossa. 🙏🏻

      Lainaa

    10. Älä selitä 13.10.2022 2:55
      Tulos: -89 (101 ääntä)
      Laatua sen olla pitää, hinnasta viis.

      Lainaa

    11. Tulos: +253 (261 ääntä)
      Pirkalla on edelleen halpismerkin maine, mutta minusta heillä on nykyään oikein hyviä tuotteita. Hintakin muistaakseni aika mid tier jos vertaa esimerkiksi niihin K-tuotteisiin. Rainbowkin on mielestäni ihan menevä, jos haluaa vähän enemmän säästää muttei kuitenkaan Xtraa ostaa. Alicen olisi kyllä pitänyt aiemmin jo ostaa sitä Rainbowin jauhelihaa niin lähtee tommonen pompottelija nurkista. Jos on kallis maku niin sitten ostaa itte ne ruuat, tai satsaa paljon isomman osan ruokakuluihin.

      Lainaa

    12. Liimattu seuraeläin 13.10.2022 4:20
      Tulos: +121 (143 ääntä)
      No niin, ei tarvii olla vajukkeja. Jos yksi xtra-tuote on ollut pahaa, niin ei se tarkoita, että kaikki on. Esim. Jaffakeksien ja raejuuston lamaversio on ihan vallan hyvää hintaansa nähden xtralla, kun taas jotkut sipsit ostan mielummin kalliimpaa merkkiä. Tulee näistä joistain kommenteista täällä mieleen yks vanhempi maalaistalon emäntä, jonka ruokavalio koostuu 99% lihasta, perunasta, voista, suolasta ja pippurista; "kerran maistoin pitsaa, en tykänny."

      Lainaa

    13. Tulos: -48 (86 ääntä)
      Mammutti: Kerran ostin jotain Xtra -merkkistä elintarviketta ja totesin, että ei ole syömäkelpoista. Jäi viimeiseksi kerraksi sen merkin kokeilu. Pirkka kyllä kelpaa, silloin harvoin, kun joudun käymään kalleimman kauppaketjun liikkeessä.
      Meillä on töissä tapana että jokainen tuo jotain voileipäkamoja että porukka voi tehdä välipalaa ja siellä oli K- menu palvikinkkua. Tai siinä luki vaan "Palvi" ja syyn huomas kyllä. Ihan hirveetä paskaa :D

      Lainaa

    14. Härö hirmulisko 13.10.2022 4:37
      Tulos: +114 (124 ääntä)
      Alimman hintaluokan tuotteissa (Xtra, K-menu jne) pitää olla tarkkana. Jotkut tuotteet on ihan ok, mutta sitten toiset taas aika onnettomia, kuten edellä kuvailtu. Kaupan omat keskihintaluokan merkit (Pirkka, Rainbow, Kotimaista jne) on kaikki yleensä ihan käypäsiä. Itse ostan niitä uaein, vaikka varaa olisi niihin kalliimpiinkin.

      Lainaa

    15. Tulos: +136 (148 ääntä)
      Näissä halpistuotteissa Rainbow/kotimaista sekä Pirkka on lähes poikkeuksetta ihan käypää kamaa. Sen sijaan Extra/K-Menutuotteista vain harvat tuotteet ovat hyviä, mutta esim. vanupuikot menee.

      Lainaa

    16. Tulos: +87 (95 ääntä)
      Ps. Rainbowin jauhelihaa ei taida olla olemassa, Kotimaista-merkillä löytyy.

      Lainaa

    17. Joutilas kauris 13.10.2022 5:40
      Tulos: +45 (117 ääntä)
      Kykenemätön peura: Täytyy myöntää, etten itsekään kotonani katselisi mitään tuottajahintoja polkevia kaupan halpismerkkejä, mutta olenkin vähän omalaatuinen. Todennäköisesti ostaisin sitten ennemmin sen puolisonkin ruuat, jos hänellä ei anna talous myöden. Ei oikein kuulosta terveeltä suhteelta, että toisen [...]
      Kerro että sinulla on rahaa, kertomatta että sinulla on rahaa. Kaikilla vaan ei ole varaa valita.

      Lainaa

    18. Tulos: +68 (102 ääntä)
      Eihän noilla vaaka kikkailuilla ole oikeasti väliä edes työttömälle ihmiselle. Ja jostain syystä joka kerta nämä on ylempää keskiluokkaa, jotka jaksaa hinkuttaa sitä vaakaa vartin. Myöskään tasan yksikään ihminen ei tunnista valmiista makaronilaatikosta minkä brändin setit siellä on sekasin.

      Lainaa

    19. Grillattu kirjohylje 13.10.2022 6:37
      Tulos: -112 (148 ääntä)
      Lihava Tiikeri: Meillä nämä ruokaan liittyvät merkki/makuasiat on ratkaistu sillä, että jos ei kaapissa olevat ruoat kelpaa niin voi mennä itse kauppaan ostamaan sen mistä tykkää ja tämä koskee myös vieraita.
      Tai sitten vaan ostaa sitä laadukkaampaa ja jättää sipsi-/karkkipussin ostamatta.

      Lainaa

    20. Suonensisäinen lokki 13.10.2022 6:38
      Tulos: +11 (79 ääntä)
      Saip: Kannattaa halpismerkeissä tarkistaa, missä ja kenen toimesta tuote on tehty. Hyvin usein se on jonkin tunnetun "paremman" merkin tehtaalla tuotettua, eri pakettiin pakattua evästä. Itse olin kesätöissä tehtaassa, jossa osa satsista pakattiin paremmalla merkillä ja osa halpismerkillä. [...]
      Kaupan merkeillä nimenomaan poljetaan tuottajahintoja, niitä joudutaan myyän kaupalle alle tuotantokustannukset eli tappiolla.
      "Miksi myy tappiolla tyhmät" koska duopoli ja molemmat harrastaa samaa joten ei ole vaihtoehtoja minne myydä tuote.
      Jos kuvittelet että kauppa kovinkaan paljoa katteestaan tukkisi (varsinkaan K) niin kuvitelmaa se on. Se on ainoa joka niistä tuotteista tekee voittoa.
      Ymmärrän kyl että joillakin on pakko ostaa halvinta. Silloin Kotimaista/Pirkka (Pirkka nimellä ovat yleensä kotimaista, jos täällä niitä kasvaa) on ihan hyvä valinta sen sijaan kuin Rainbow/K-Menu.

      Lainaa

    21. Sisällötön hylje 13.10.2022 6:46
      Tulos: +76 (80 ääntä)
      Kaupan merkeistä huonointa on yleensä Xtra. Tähän on poikkeus: tortilla sipsit! Xtran on ehkä parhaat! Näitä ostetaan aina, perheen nuoriso on samaa mieltä.

      Lainaa

    22. Navakka norsu 13.10.2022 7:29
      Tulos: +39 (55 ääntä)
      Saip: Kannattaa halpismerkeissä tarkistaa, missä ja kenen toimesta tuote on tehty. Hyvin usein se on jonkin tunnetun "paremman" merkin tehtaalla tuotettua, eri pakettiin pakattua evästä. Itse olin kesätöissä tehtaassa, jossa osa satsista pakattiin paremmalla merkillä ja osa halpismerkillä. [...]
      Kannattaa tarkistaa, missä ja kuka on tuotteen tehnyt. Ei kenen toimesta tehty.

      Lainaa

    23. Likvidi kenguru 13.10.2022 7:38
      Tulos: +55 (61 ääntä)
      Saip: Kannattaa halpismerkeissä tarkistaa, missä ja kenen toimesta tuote on tehty. Hyvin usein se on jonkin tunnetun "paremman" merkin tehtaalla tuotettua, eri pakettiin pakattua evästä. Itse olin kesätöissä tehtaassa, jossa osa satsista pakattiin paremmalla merkillä ja osa halpismerkillä. [...]
      Entäs alkutuottaja? Ja vähän luulen, että ei kauppa noita siksi myy, että oma kate pienenisi.

      Lainaa

    24. Likvidi kenguru 13.10.2022 7:42
      Tulos: +79 (85 ääntä)
      Kykenemätön peura: Täytyy myöntää, etten itsekään kotonani katselisi mitään tuottajahintoja polkevia kaupan halpismerkkejä, mutta olenkin vähän omalaatuinen. Todennäköisesti ostaisin sitten ennemmin sen puolisonkin ruuat, jos hänellä ei anna talous myöden. Ei oikein kuulosta terveeltä suhteelta, että toisen [...]
      Kiitos sinulle siitä. Tosin vielä enemmän pitäisi tehdä tulonjaolle, onhan tää sairasta että kaupan ala senkun rikastuu ja tuuttaa rahaa uusiin kaupparakennuksiin, kun se samaan aikaan tarjoaa myyjille pitkälti vain osa-aikatyötä ja on iso syy sille miksi ne tuottajahinnat on niin matalia, että kohta meillä ei ole omaa ruuantuotantoa.

      Lainaa

    25. Altis kantojuhta 13.10.2022 7:50
      Tulos: +16 (24 ääntä)
      Sisällötön hylje: Kaupan merkeistä huonointa on yleensä Xtra. Tähän on poikkeus: tortilla sipsit! Xtran on ehkä parhaat! Näitä ostetaan aina, perheen nuoriso on samaa mieltä.
      Xtra- ja Rainbow-purkka on parhaita, Airwaves myös hyvä, mutta hinta-laatu-suhde on noissa halvoissa mahtava. Näissäkin tosin kannataa jättää ne maustetut vaihtoehdot hyllyyn.

      Lainaa

    26. Pohjaanpalanut lammas 13.10.2022 7:55
      Tulos: +67 (75 ääntä)
      Kykenemätön peura: Täytyy myöntää, etten itsekään kotonani katselisi mitään tuottajahintoja polkevia kaupan halpismerkkejä, mutta olenkin vähän omalaatuinen. Todennäköisesti ostaisin sitten ennemmin sen puolisonkin ruuat, jos hänellä ei anna talous myöden. Ei oikein kuulosta terveeltä suhteelta, että toisen [...]
      Aamen ja juuri näin! Itselläni hyvin sama meininki. Ostan aina kyetessäni hieman kalliimpia merkkejä, kun tiedän että ne halpishinnat nyhdetään nimenomaan tuottajan selkänahasta. Sen sijaan en lähde syyllistämään niitä, joilla tähän valintaan ei yksinkertaisesti ole varaa.

      Lainaa

    27. Madoton seepra 13.10.2022 7:57
      Tulos: +78 (84 ääntä)
      Mammutti: Kerran ostin jotain Xtra -merkkistä elintarviketta ja totesin, että ei ole syömäkelpoista. Jäi viimeiseksi kerraksi sen merkin kokeilu. Pirkka kyllä kelpaa, silloin harvoin, kun joudun käymään kalleimman kauppaketjun liikkeessä.
      Pirkka ei ole halpismerkki vaan brändi. Joskus Pirkka-tuote on kalliimpi kun alkuperäinen esikuva.
      Sitä ihmettelen, että jonkun mielestä hinta on laadun tae. Eipä ole aina, mutta sillä saa maksukykyisiltä tyhmiltä enemmän rahaa, isomman katteen. Se "kalliimpi" kun voi sisäänostohinnaltaan olla Pirkkaa halvempi. 
      -------
      Ihminen! Jos alat niuhottaa ruuan hinnasta tai laadusta, mene saatana ite kauppaan ja kokkaa ruokasi. 

      Lainaa

    28. Tulos: +57 (59 ääntä)
      Itsellä on ollut tapana tietynlainen kompromissi... Vanhemmilla asuessa tottui näkemään tuotteet juuri niiden laatumerkkien paketeissa, ja aloittaessa ostamaan ruokaa omaan kotiin hakeutui ensimmäisenä niiden luo hyllyvälissä... Mutta sitten alkoi kyseenalaistamaan, tarvitseekohan nyt kuitenkaan ostaa sitä kalleinta sorttia. Sellainen on kyllä tarttunut tiukkaan, että esimerkiksi kananmunia ostaessa on pakko aina ostaa luomumunat eettisistä syistä. Varsinaisia makueroja en kuitenkaan ole huomannut halvemmissa tuotteissa, eli sillä perusteella en nirsoilisi. Kuten moni muu kommenteissa, olen ostanut sitten ennemmin sen rainbowin kuin xtran, nykyään ostan kotimaista-tuotteita paljon (pääasiassa s-liikkeen kaupoissa käyn). Nyt kun kaikki kallistuu kovasti, niin sitä alkaa kyllä harkita että kehtaisiko sitä vaihtaa vielä halvempaan. Työpaikalla (tuetun asumisen yksikkö) tuli yläportaalta määräys, että tilattaessa ruokaa, josta valmistetaan yksikössä tarjottavat ateriat, pitäisi valikoida aina niitä halvempia tuotteita. Itsekin näitä ruokia syöneenä totean jälleen, että ei ne pahalta maistuneet ainakaan.

      Lainaa

    29. Itseasiassa 13.10.2022 8:34
      Tulos: +37 (43 ääntä)
      apinaattori: On noi halpis merkit usein vähemmän hyviä mut aika heikolla pohjalla on suhde jos jätetään.
      Me on usein samoja tuotteita, kun löytyy ihan merkkituotteina. Kannattaa katsoa esim. Pirkat, niistä löytyy usein valmistaja.
      Itselläni jää nyt halppikset kauppaan. Taannoin pääsin yhdeltä maatalousyrittäjältä kysymään asiasta, oikeastaan halusin tietää näistä "tuottajalle kiitos" - tuotteista, että saako niistä tuottaja mitään. Siinäkin puhutaan kuulemma ihan senteistä, mutta tämä valisti että pahempi on ostaa juuri kaupan halpamerkkejä, kosja niissä poljetaan hintoja kilpailuttamalla tuottajia jopa muutaman kerran vuodessa. 

      Lainaa

    30. Keittiömestarin vihaama rotta 13.10.2022 8:38
      Tulos: +70 (80 ääntä)
      Itse ostin aikaisemmin paljon juuri noita halpismerkkejä, kunnes huomasin miten moneen on lisätty sokeria. Esim. mehukeitto tai hedelmäsoseet joita meillä laitetaan puuron tai maustamattoman jugurtin sekaan, sisältävät lisättyä sokeria, kun taas kalliimman merkin vastaavassa on pelkkä hedelmän oma sokeri. Enkä ymmärrä miksi lisätä sokeria tai makeutusaineita, kun hedelmien oma makeus riittäisi. Pakko siis valita näissä kalliimpi, se missä ei ole makeutusaineita tai lisättyä sokeria. Sama juttu muroissa (joita lapseni joskus aamuisin söivät) halpismerkit täynnä sokeria ja kalliimmalla saa sokeroimattoman version. Kerran olin ostamassa valmista bolognesekastikepussia, siis sellaista kuiva-ainetta, mikä laitetaan proteiinin ja veden sekaan paistinpannulle. Halpismerkissä luki ainesosissa sokeri, kalliimmassa ei. Taas kerran mietin, että miksi ihmeessä tähänkin tungettu turhaan sokeria! Jos koko ostoskori sisältäisi vain halpismerkkejä, olisi päivän sokerit syöty moneen otteeseen jo aamupalalla. (Ja puhun siis LISÄTYSTÄ sokerista, ennen kun joku tulee kertomaan miten kaikessa on sokeria.) Itse näin opiskelevana ja pienillä tuloilla olevana kahden teini-ikäisen kasvavan pojan yksinhuoltajana olisi kiva valita se halvempi ostoskori, mutta kun ei halua terveellisyydestäkään tinkiä…

      Lainaa

    31. Viiksekäs norsu 13.10.2022 8:52
      Tulos: +16 (46 ääntä)
      Joutilas kauris: Kerro että sinulla on rahaa, kertomatta että sinulla on rahaa. Kaikilla vaan ei ole varaa valita.
      Tai sitten rahaa ei mene muuhun. Mä en oikeastaan juuri muuta osta (kuin esim. luomua), ja palkka on todellakin pieni. Kun ei juo eikä osta uusia vaatteita tai kosmetiikkaa niin kyllä silloin pienikin palkka riittää, mutta toki ymmärrän kyllä jos omat mielenkiinnon kohteet on muualla. 
      Eikös noista halppismerkeistä mene juurikin tuottajalta siinä rahat eikä kaupan katteista? Sen takiahan tuottajat on niistä nyreissään, mutta vaihtoehtoja ei ole kun pari ketjua hallitsee koko Suomen myyntiä.

      Lainaa

    32. Viiksekäs norsu 13.10.2022 9:08
      Tulos: +18 (34 ääntä)
      Keittiömestarin vihaama rotta: Itse ostin aikaisemmin paljon juuri noita halpismerkkejä, kunnes huomasin miten moneen on lisätty sokeria. Esim. mehukeitto tai hedelmäsoseet joita meillä laitetaan puuron tai maustamattoman jugurtin sekaan, sisältävät lisättyä sokeria, kun taas kalliimman merkin vastaavassa on pelkkä [...]
      Juurikin tämä! Halppismerkeissä on yleensä sokeria, lisäaineita ja säilöntäaineita, joita vähän kalliimmissa tuotteissa ei välttämättä ole (mutta on kyllä monissa niissäkin). Jos on lisättyä sokeria, on silloin mun makuun usein myös liian makeaa yäk. 
      Enpä tiedä onko jollain lisäineilla oikeasti edes merkitystä, mutta niiden välttäminen ruuassa jäänyt tavaksi. 
      Periaatteessa ovat kai turvallisia, mutta kun niitä päivittäin joka ruuasta saa ja monia erilaisia -no sitä vaikutusta ei tiedä kukaan, mutta kaipa niillä voi olla osuutensa ihmiskunnan lihomiseen tai muihin elintasosairauksiin (tai sitten ei). 

      Lainaa

    33. Tulos: -16 (34 ääntä)
      Joopa joo, tarjous 0,89 euroa. Sillähän ei ole merkitystä onko kyseessä pussi- vai kilohinta. Tai ettei edes katsota, mitä tuotetta se hinta koskee. Nykyään ihmiset eivät osaa enää lukea hintaetikettejä. T: kaupan setä.

      Lainaa

    34. Ponne Jarkka 13.10.2022 9:19
      Tulos: +25 (33 ääntä)
      Kannattaa halpismerkkejä ostaessa katsoa se valmistaja. Monet halpismerkit on tehty samassa tehtaassa ns. tunnetun merkin kanssa esim. Snellman tai HK tms ja erona on vain brändäys.

      Lainaa

    35. Impotentti kurkku 13.10.2022 9:26
      Tulos: -6 (36 ääntä)
      Keittiömestarin vihaama rotta: Itse ostin aikaisemmin paljon juuri noita halpismerkkejä, kunnes huomasin miten moneen on lisätty sokeria. Esim. mehukeitto tai hedelmäsoseet joita meillä laitetaan puuron tai maustamattoman jugurtin sekaan, sisältävät lisättyä sokeria, kun taas kalliimman merkin vastaavassa on pelkkä [...]
      Tomaattikastikkeisiin yleensä lisätään hieman sokeria tasoittamaan kitkeryyttä, joten oletettavasti tässäkin se sokeri on ollut pakkausselosteessa viimeisenä muiden mausteiden kanssa, eli sitä on tuotteessa kaikkein vähiten ja näin ollen sitä on hyvin marginaalinen määrä, eikä siitä tule palaakaan sokeria.
      Kerran olen maistanut mehukeittoa johon ei oltu lisätty sokeria ja oli muuten viimenen kerta. Myös siinä kalliimmassa tuotteessa on energiataulukko josta näkee sokerin määrän ja sitä voi olla yhtä paljon kuin niissäkin mihin sitä on lisätty. Ja tietääkseni sokerin saa laittaa luontaisten aromien alle.
      Lapsille suunnattuja muroja kyllä välttäisin, kenenkään ei tarvitse syödä mitään sokeri- tai suklaanappuloita.

      Lainaa

    36. Tulos: +58 (62 ääntä)
      Keittiömestarin vihaama rotta: Halpismerkissä luki ainesosissa sokeri, kalliimmassa ei. Taas kerran mietin, että miksi ihmeessä tähänkin tungettu turhaan sokeria! [...]
      Syy on se hinta: sokeri on halvempaa kuin lähes mikä tahansa muu. 
      Esim. kun myydään 500 g muroja, niin on halvempaa laittaa sekaan 10 % sokeria kuin myydä 100 % maissilastuja. 

      Lainaa

    37. Kimeä persikka 13.10.2022 9:35
      Tulos: +36 (38 ääntä)
      Pirkan ja kotimiasen tuotteissa lukee kuka ne on valmistanut. Esim kotimaisen kaurajuoma on kaslinkin, pirkan pinaattiletut taisi olla saarioisen jne. Ja toisekseen taas hyvä syy käyttää omaa pussia kaupassa myös hedelmille ja vihanneksille. Zero waste.

      Lainaa

    38. Impotentti kurkku 13.10.2022 9:35
      Tulos: +28 (38 ääntä)
      Viiksekäs norsu: Juurikin tämä! Halppismerkeissä on yleensä sokeria, lisäaineita ja säilöntäaineita, joita vähän kalliimmissa tuotteissa ei välttämättä ole (mutta on kyllä monissa niissäkin). Jos on lisättyä sokeria, on silloin mun makuun usein myös liian makeaa yäk.  Enpä tiedä onko jollain lisäineilla [...]
      Kyllä taitaa olla lihomisen syy enempi tässä amerikkatyyppisessä ruokailussa eli vaaleaa leipää, ei kasviksia, hedelmia ja marjoja, paljon välipaloja, tehdään ruokaa jossa ei ole juuri mitään ravintoaineita jotta voidaan taas kohta syödä lisää, juodaan paljon limsoja ja mehuja. Ja sitten vielä kun ei liikuta. Yhä nuoremmat lapset saa syödä karkkia viikottain.
      Katsoin kerran videota jossa yhdysvalloissa pakattiin lapsille eväät kouluun enkä ole koskaan nähnyt mitään yhtä kuvottavaa. Juuri mitään syötävää siinä ei ollut mutta esimerkiksi vaaleaa leipää jonka välissä oli lapsesta riippuen majoneesia, hilloa tai maapähkinävoita, keksejä ja jotain hedelmää tai marjaa, esimerkiksi muutama pala omenaa.

      Lainaa

    39. Tulos: +33 (35 ääntä)
      Ponne Jarkka: Kannattaa halpismerkkejä ostaessa katsoa se valmistaja. Monet halpismerkit on tehty samassa tehtaassa ns. tunnetun merkin kanssa esim. Snellman tai HK tms ja erona on vain brändäys.
      Tämäkään ei aina pidä paikkaansa. Esim. Pirkka pippurimetwurstin valmistaa Kotivara, mutta Kotivaran omalla brändillä ei löydy vastaavaa tuotetta. 
      Joskus halpistuote tehdään erikseen ja halvalla. Vaikka valmistaja on sama, tuote välttämättä ei. 
      Tykkään kuitenkin itse kyseisestä metwurstista 😋

      Lainaa

    40. Avioton hilleri 13.10.2022 9:50
      Tulos: +27 (57 ääntä)
      bleb: Pirkalla on edelleen halpismerkin maine, mutta minusta heillä on nykyään oikein hyviä tuotteita. Hintakin muistaakseni aika mid tier jos vertaa esimerkiksi niihin K-tuotteisiin. Rainbowkin on mielestäni ihan menevä, jos haluaa vähän enemmän säästää muttei kuitenkaan Xtraa ostaa. Alicen olisi [...]
      Mid tier?
      Voihan hemmetti! Mikä siinä keskitasoa sanassa nyt on niin vaikeaa? 
      Noloa!

      Lainaa

    41. Symppis hämähäkki 13.10.2022 10:04
      Tulos: +41 (45 ääntä)
      Saahan sitä itselleen ostaa mitä haluaa -kannatan lämpimästi sitä, että alkutuottajalle jää jotain, ja esim. kahvia en todellakaan osta muuten kuin reilun kaupan. Toisaalta jos ei ole varaa, niin sitten ei ole. Mutta aika hurja suhde on saanut olla, että tulee makaronilaatikon ainesten takia jätetyksi! Hyvä että tuli, mutta ihme, ettei itse jättänyt? Itselläni meni kippo nurin kun mies antoi lapselle pikanuudeleita monta kertaa viikossa (mies rakastaa niitä ja syö niitä päivittäin, syökööt, en ole aikuisen ihmisen vartija, mutta ei lapselleni kiitos) mutta siitäkin selvittiin puhumalla...

      Lainaa

    42. Huoltovapaa nauta 13.10.2022 10:23
      Tulos: +17 (23 ääntä)
      En usko että sillä on hirveästi merkitystä ostatko rainbown sika-nauta jauhelihaa vai vaikka Atrian, jos se kuitenkin menee johonkin makaronilaatikkoon. Ei sitä eroa pysty maistamaan. Joissakin ruoissa on sama ostaa halvempaa, mutta toisissa sen eron kyllä huomaa aika helposti. Ruokakerma on yksi niistä missä ero on aika selkeä, vaikkei ne halvimmatkaan huonoja ole. Toinen on juusto. Kerran erehdyin ostamaan pitsaa varten x-tran juustoraastetta ja sen koostumus oli sulaneena kyllä ihan ihmeellinen verrattuna "normaaliin" juustoon. Semmoista vetistä mössöä mikä pilasi koko pitsan. Jos parisuhteessa kumppani suosisi sitä juustoa niin sitten pitäisi sopia että minä hoidan sen juustopuolen, koska se on kyllä aika luokatonta.

      Lainaa

    43. It's a deal 13.10.2022 11:14
      Tulos: +51 (55 ääntä)
      Kun juusto nyt mainittiin, noissa halpistuotteissa kannattaa kiinnittää huomiota jo nimeenkin. Jos kyseessä oli "pizzaraaste", siinä ei ole juustoa niin paljon että sitä saisi kutsoa juustoraasteeksi. Juustonkaltainen kasvirasvavalmiste sulaa omituisesti. Sama nimeämiskäytäntö pätee "pizzasuikaleisiin", joissa lihapitoisuus on n. 50%.

      Lainaa

    44. Napapiirin suurin lammas 13.10.2022 11:37
      Tulos: +26 (26 ääntä)
      Ponne Jarkka: Kannattaa halpismerkkejä ostaessa katsoa se valmistaja. Monet halpismerkit on tehty samassa tehtaassa ns. tunnetun merkin kanssa esim. Snellman tai HK tms ja erona on vain brändäys.
      Erona on myös se, että brändituotteen tukkuhinnan päättää myyjä, kaupan oman merkin hinnan ostaja. Mitä enemmän myydään kaupan omaa merkkiä sitä suurempi paine tuotteen valmistajalla on laskea jo valmiiksi liian alhaista tuottajahintaa. Ostamalla brändituotteita pidät osaltasi huolen siitä ettei tuottajahintoja poljeta lisää.
      Kaupan oman merkin tuotteen valmistaja saattaa vaihtua koska vaan, jos toinen valmistaja tekeekin tuotteen halvemmalla. Valmistajan ja reseptiikan vaihtumista ei kaupassa huomaa ellet joka ainoa kerta tavaa purkista valmistajaa ja ainesosia. Jos niin ei tee, niin kotona voi aina yllättyä uuden pakkauksen avattuaan.

      Lainaa

    45. Stabiili lohikäärme 13.10.2022 11:42
      Tulos: +19 (43 ääntä)
      Viiksekäs norsu: Tai sitten rahaa ei mene muuhun. Mä en oikeastaan juuri muuta osta (kuin esim. luomua), ja palkka on todellakin pieni. Kun ei juo eikä osta uusia vaatteita tai kosmetiikkaa niin kyllä silloin pienikin palkka riittää, mutta toki ymmärrän kyllä jos omat mielenkiinnon kohteet on muualla.  Eikös [...]
      Niin huomaa sana palkka. Esimerkiksi toimeentulotuen tms asiakkaat eivät ostele juuri muuta ja pennit pitää silti laskea ruokakuapassa. On muitakin pienituloisia jotka joutuvat varansa laskemaan. Ja on myös inhimillistä ostaa/joutua ostamaan kosmetiikkaa tai vaatteita joskus. Vai pitäiskö mennä paskasissa vaatteissa jotta saa sen kalliimman lihapaketin ettei vaa ois omat mielenkiinno kohteet muualla ku tuottajan tilipussissa?

      Lainaa

    46. Sievistelevä mansikka 13.10.2022 11:46
      Tulos: +4 (14 ääntä)
      Itseasiassa: Me on usein samoja tuotteita, kun löytyy ihan merkkituotteina. Kannattaa katsoa esim. Pirkat, niistä löytyy usein valmistaja. Itselläni jää nyt halppikset kauppaan. Taannoin pääsin yhdeltä maatalousyrittäjältä kysymään asiasta, oikeastaan halusin tietää näistä "tuottajalle kiitos" - [...]
      Jaa ei taida paikkaqnsa pitää ainakaan yleisesti. Energiakriisin myötä on uutisoitu ongelmista että tuottajilla kustannukset nousseet äkisti mutta sopimukset tehty vuosiksi eteenpäin. Että niitä ei sitten kuitenkaan kilpailuteta tarpeeksi usein.

      Lainaa

    47. Urhea Pussieläin 13.10.2022 11:50
      Tulos: +18 (22 ääntä)
      Huoltovapaa nauta: En usko että sillä on hirveästi merkitystä ostatko rainbown sika-nauta jauhelihaa vai vaikka Atrian, jos se kuitenkin menee johonkin makaronilaatikkoon. Ei sitä eroa pysty maistamaan. Joissakin ruoissa on sama ostaa halvempaa, mutta toisissa sen eron kyllä huomaa aika helposti. Ruokakerma on [...]
      Olen tainut kokeilla samaa "juustoraastetta" ja juurikin pizzaan. Ihmettelin paiston aikana kämpässä leijailevaa jalkahien hajua ja pizzan pinnalla kelluvaa sulaneen vaahtomuovin näköistä limakerrosta. Piti ihan kaivaa paketti roskiksesta ja katsoa kuinka monta vuotta sitten päiväys oli mennyt umpeen. Pakettia tarkemmin katsellessa selvisi että päiväys oli voimassa, mutta kyseessä ei ollutkaan JUUSTO raaste, vaan PIZZARAASTE (eli juuston _kaltainen_ kasvirasvavalmiste). Tapauksesta on jo varmaan 20 vuotta aikaa mutta muistan sen traumaattisen kokemuksen edelleen kun eilisen. X-tran merkit on joko ok tai sitten ei todellakaan ok. Riippuu ihan tuotteesta ja selviää vain kokeilemalla. Pirkka/Rainbow/Kotimaista pääsääntöisesti ok. Kuten jo todettukin muutamaan kertaan, niin osa halpistuotteista on ihan normaalia bränditavaraa mutta vain halpispaketissa. Itse pyrin ostamaan merkkielintarvikkeita, jos se vaan on mahdollista. Tällä hetkellä pystyn taloudellisesti tuon valinnan tekemään, joten teen sen tuottajia tukeakseni. Jos jonain päivänä raha on tiukalla syystä tai toisesta, niin sitten mennään halpismerkeillä ja budjettiruoalla. Ei ongelma sekään.

      Lainaa

    48. Viileä leopardi 13.10.2022 11:57
      Tulos: 0 (12 ääntä)
      Tää uus sininen on pahan värinen :(

      Lainaa

    49. Sievistelevä mansikka 13.10.2022 11:59
      Tulos: +17 (23 ääntä)
      It's a deal: Kun juusto nyt mainittiin, noissa halpistuotteissa kannattaa kiinnittää huomiota jo nimeenkin. Jos kyseessä oli "pizzaraaste", siinä ei ole juustoa niin paljon että sitä saisi kutsoa juustoraasteeksi. Juustonkaltainen kasvirasvavalmiste sulaa omituisesti. Sama nimeämiskäytäntö pätee "pizzasuikaleisiin", joissa lihapitoisuus on n. 50%.
      Sama todella monessa tuoteryhmässä. Jos vaikka "mehun" kyljessä lukee "appelsiininmakuinen juomatiiviste," voi olla varma että se ei ole ikinä appelsiiniä nähnytkään. Kermankorvikkeet pääsivät joskus mainokseenkin että lukeeko purkissa oikeasti kerma. Jne. Ja siis tämähän ei ole mikään halpisjuttu, vaan feikkituotteita tehdään yleisesti myös niillä "laatumerkeillä." Näin voidaan tehdä tuotteista esim vähäkalorisia.

      Lainaa

    50. Tulos: -7 (23 ääntä)
      Kykenemätön peura: Täytyy myöntää, etten itsekään kotonani katselisi mitään tuottajahintoja polkevia kaupan halpismerkkejä, mutta olenkin vähän omalaatuinen. Todennäköisesti ostaisin sitten ennemmin sen puolisonkin ruuat, jos hänellä ei anna talous myöden. Ei oikein kuulosta terveeltä suhteelta, että toisen [...]
      Millä tavalla jostain kalliista merkkituotteesta jää tuottajalle enemmän? Ei yhtään mitenkään. Kalliit makaronit tehdään ihan samoista raaka-aineista kuin halvatkin ja tavara ostetaan bulkkina tuottajalta. Se minkä merkkistä makaronia vehnästä ja kanamunista keitetään ei vaikuta mitenkään tuohon tuottajahintaan. Eri valmistajilla voi olla hieman eri hintaisia sopimuksia tuottajien kanssa, mutta itse tuotteen loppuhinta ei tähän vaikuta.

      Lainaa

    51. Hatara pohatta 13.10.2022 12:14
      Tulos: +31 (33 ääntä)
      Altis kantojuhta: Xtra- ja Rainbow-purkka on parhaita, Airwaves myös hyvä, mutta hinta-laatu-suhde on noissa halvoissa mahtava. Näissäkin tosin kannataa jättää ne maustetut vaihtoehdot hyllyyn.
      Enpä ole kyllä koskaan nähnyt maustamatonta purkkaa kaupassa.

      Lainaa

    52. Keittiömestarin vihaama rotta 13.10.2022 12:17
      Tulos: +13 (21 ääntä)
      Impotentti kurkku: Tomaattikastikkeisiin yleensä lisätään hieman sokeria tasoittamaan kitkeryyttä, joten oletettavasti tässäkin se sokeri on ollut pakkausselosteessa viimeisenä muiden mausteiden kanssa, eli sitä on tuotteessa kaikkein vähiten ja näin ollen sitä on hyvin marginaalinen määrä, eikä siitä tule [...]
      Itse taas en tykkää sokerilla tai makeutusaineella makeutetuista mehukeitoista ollenkaan. Samoin esim. valmiiksi maustetut jugurtit on aivan liian makeita meidän perheen makuun ja menee korkeintaan jälkiruokana. Yleensä laitetaankin maustamattomaan jugurttiin tai puuroon pakasteesta marjoja, mutta kun joskus ne marjavarastot loppuu, niin makeuttamaton mehukeitto maistuu silloin hyvin.
      Tuossa mainitsemassani bolognesekastikepussissa sokeri oli viiden ensimmäisen ainesosan joukossa, eli ei edes niin vähissä määrin.

      Lainaa

    53. Kykenemätön peura 13.10.2022 12:25
      Tulos: +23 (33 ääntä)
      Joutilas kauris: Kerro että sinulla on rahaa, kertomatta että sinulla on rahaa. Kaikilla vaan ei ole varaa valita.
      Apua, kuulostanko minä joltain Kroisos Pennoselta. Joo, on mulla sen verran rahaa, ettei tarvitse ruokaostoksilla laskeskella ja säästän sitten muualta. Eikä se kalleus ole minulle mikään itseisarvo, vaan pyrin ostamaan sellaisia kanavia pitkin, että rahat menee sinne tuottajille, eikä s- tai k-ryhmien pomoille, mikä toki on osittain myös kalliimpaa.
      Alkuperäisessähän molempien kirjoittajien puolisot ovat vaatineet sitä kumppania rahoittamaan omia mielitekojaan, mikä ei ole ok. Omia rahojaan kukin voi mielestäni käyttää parhaaksi katsomallaan tavalla oli niitä sitten paljon tai vähän. Ei kai siinä ole mitään valittamista, jos puoliso haluaa ostaa vain kalliita merkkejä molemmille ja maksaa ne omasta pussistaan.

      Lainaa

    54. Impotentti kurkku 13.10.2022 12:35
      Tulos: -2 (22 ääntä)
      Stabiili lohikäärme: Niin huomaa sana palkka. Esimerkiksi toimeentulotuen tms asiakkaat eivät ostele juuri muuta ja pennit pitää silti laskea ruokakuapassa. On muitakin pienituloisia jotka joutuvat varansa laskemaan. Ja on myös inhimillistä ostaa/joutua ostamaan kosmetiikkaa tai vaatteita joskus. Vai pitäiskö [...]
      Eikö niitä vaatteita voi pestä?
      Olen töissä mutta palkkani ei ylitä edes köyhyysrajaa, mutta siltikin saan ostettua ruokaa ja tarvittaessa myös vaatteita eikä tarvitse edes laskea kaupassa mitä voi ostaa. Jos mahdollista niin korjaan rikkinäiset koska olen niin hävettävän pihi ettei mitään käyttökelpoista heitetä pois.
      Ja ihan tosiaan ei ole paskaset eikä rikkinäiset vaatteet mutta ei ne nyt erityisen uusiakaan ole. Käytän edelleen joitain vaatteita jotka olen hankkinut tai saanut yläasteella.

      Lainaa

    55. Kirpeä Ahven 13.10.2022 12:48
      Tulos: +13 (17 ääntä)
      Kykenemätön peura: Täytyy myöntää, etten itsekään kotonani katselisi mitään tuottajahintoja polkevia kaupan halpismerkkejä, mutta olenkin vähän omalaatuinen. Todennäköisesti ostaisin sitten ennemmin sen puolisonkin ruuat, jos hänellä ei anna talous myöden. Ei oikein kuulosta terveeltä suhteelta, että toisen [...]
      Olen aivan samaa mieltä noista tuottajahintoja polkevista tuotteista. Jonkun Kotimaista jauhelihan, kanamunista puhumattakaan, olemassaolon syy on ainoastaan se, että kauppa saa kiristettyä sisäänostohintoja alaspäin. Ja samalla ottaa lisäkatetta niistä halvemmalla hankituista "paremmista" tuotteista = Win/Win tilanne kaupalle. Itsekin kyllä joissain tapauksissa ostan kaupan merkkejä, kun ne ovat myös vaihtoehtoja parempia. Esimerkiksi Rainbown tonnikala tai Pirkan pähkinät.

      Lainaa

    56. Kirpeä Ahven 13.10.2022 13:21
      Tulos: +7 (9 ääntä)
      Hattu: Tämäkään ei aina pidä paikkaansa. Esim. Pirkka pippurimetwurstin valmistaa Kotivara, mutta Kotivaran omalla brändillä ei löydy vastaavaa tuotetta.  Joskus halpistuote tehdään erikseen ja halvalla. Vaikka valmistaja on sama, tuote välttämättä ei.  Tykkään kuitenkin itse kyseisestä metwurstista 😋
      Kyllä minä mielestäni olen joskus ostanut Kotivaran pippurimeetwustia... Vai muistanko väärin?

      Lainaa

    57. Tulos: +18 (20 ääntä)
      Viiksekäs norsu: Juurikin tämä! Halppismerkeissä on yleensä sokeria, lisäaineita ja säilöntäaineita, joita vähän kalliimmissa tuotteissa ei välttämättä ole (mutta on kyllä monissa niissäkin). Jos on lisättyä sokeria, on silloin mun makuun usein myös liian makeaa yäk.  Enpä tiedä onko jollain lisäineilla [...]
      "Lisäaine" itsessään ei vielä tarkoita mitään muuta kuin mitä tahansa tuotteeseen lisättyä. Jopa C-vitamiinilla on oma E-koodinsa. Jotkut ovat epäterveellisiä, jotkut jopa terveellisiä, suurin osa varmasti vaikutuksiltaan aika yhdentekeviä tasapainoisessa ruokavaliossa.

      Lainaa

    58. Kykenemätön peura 13.10.2022 13:39
      Tulos: +12 (12 ääntä)
      Likvidi kenguru: Kiitos sinulle siitä. Tosin vielä enemmän pitäisi tehdä tulonjaolle, onhan tää sairasta että kaupan ala senkun rikastuu ja tuuttaa rahaa uusiin kaupparakennuksiin, kun se samaan aikaan tarjoaa myyjille pitkälti vain osa-aikatyötä ja on iso syy sille miksi ne tuottajahinnat on niin matalia, että kohta meillä ei ole omaa ruuantuotantoa.
      Joo, ruuan toimitusketjussa on suuria ongelmia, eikä niihin ole helppoja ratkaisuja. Ylellä oli tästä hiljattain juttua, jossa mainittiin, ettei edes tutkijoilla ole enää mitään näkyvyyttä siihen, miten se kuluttajahinta muodostuu, vaan kaikki tiedot on vain kaupalla.
      Omiin kulutustottumuksiin pystyn vaikuttamaan, niin yritän niissä tehdä omien arvojeni mukaisia valintoja. Vaatii aika paljon aikaa, rahaa ja vaivaa vältellä marketteja, mutta omalla kohdalla ei ole syitä, miksi en niin tekisi. 

      Lainaa

    59. Tulos: +2 (6 ääntä)
      Kirpeä Ahven: Kyllä minä mielestäni olen joskus ostanut Kotivaran pippurimeetwustia... Vai muistanko väärin?
      Kotivaralta löytyy mm pippurivenäläinen meetvursti, mutta se on aineksiltaan täysin eri tuote. Pirkan metukassa ei ole mm. hevosenlihaa. Mitä minä olen katsonut, niin ainakaan tämän tuotteen kohdalla ei missään vaiheessa ole ollut kyseessä tilanne "sama tuote eri paketissa".

      Lainaa

    60. Koherentti ankka 13.10.2022 13:51
      Tulos: +3 (9 ääntä)
      Sisällötön hylje: Kaupan merkeistä huonointa on yleensä Xtra. Tähän on poikkeus: tortilla sipsit! Xtran on ehkä parhaat! Näitä ostetaan aina, perheen nuoriso on samaa mieltä.
      Ja pakkasesta coctailpiirakat! Kaikki merkit on kokeiltu, esin. Moilaset räjähtää uunissa, Rainbow'n kuoret menee liian kuiviksi ja koviksi, mutta Xtra on aika 5/5.

      Lainaa

    61. Kykenemätön peura 13.10.2022 13:57
      Tulos: +11 (15 ääntä)
      Toj Karin: Millä tavalla jostain kalliista merkkituotteesta jää tuottajalle enemmän? Ei yhtään mitenkään. Kalliit makaronit tehdään ihan samoista raaka-aineista kuin halvatkin ja tavara ostetaan bulkkina tuottajalta. Se minkä merkkistä makaronia vehnästä ja kanamunista keitetään ei vaikuta mitenkään [...]
      Ostamalla ne makaronit rekosta pieneltä lähituottajalta tai itsenäisen verkkokaupan kautta. 
      Täällä on jo useammassa kommentissa kerrottu, miten kauppa ostaa noiden omien merkkiensä tuotteet siltä, joka myy ne halvimmalla. Eihän ne ruuan jalostajat, jos tuottajiksi lasketaan vain raaka-aineiden tuottajat, omaksi tappiokseen tuota halpuutusta tee, vaan ihan varmasti se näkyy myös tuottajalle maksettussa hinnassa.

      Lainaa

    62. Typerä puhveli 13.10.2022 14:24
      Tulos: -2 (34 ääntä)
      Kykenemätön peura: Apua, kuulostanko minä joltain Kroisos Pennoselta. Joo, on mulla sen verran rahaa, ettei tarvitse ruokaostoksilla laskeskella ja säästän sitten muualta. Eikä se kalleus ole minulle mikään itseisarvo, vaan pyrin ostamaan sellaisia kanavia pitkin, että rahat menee sinne tuottajille, eikä s- [...]
      Kyllä kuulostat ja nyt vain lisää. Et joudu laskemaan kaupassa ja voit säästää muusta. Moni ei voi olla laskematta ja kaikesta muusta on jo säästetty. Ymmärrän, että tätä voi olla hankala käsittää jos ei ole ollut todella pienituloinen.

      Lainaa

    63. Itseasiassa 13.10.2022 14:31
      Tulos: +11 (11 ääntä)
      Sievistelevä mansikka: Jaa ei taida paikkaqnsa pitää ainakaan yleisesti. Energiakriisin myötä on uutisoitu ongelmista että tuottajilla kustannukset nousseet äkisti mutta sopimukset tehty vuosiksi eteenpäin. Että niitä ei sitten kuitenkaan kilpailuteta tarpeeksi usein.
      Tässä kilpailutuksessa puhuttiin niistä kauppojen omista merkeistä, jotka tehdään todella usein. Muilla taas on noita kauaksi tehtyjä sopimuksia, joka taas menee eri organisaatioiden kautta. Esim. Juustoportti on meijerialan yritys, jolla on omat sipimustuottajat (joiden mainostetaan saavan korkeimpia tuottajahintoja), kun taas Valio on osakeyhtiö, jonka omistavat maitotilojen osuuskunnat. Variaatioita on maataloudessa monenlaisia, kauppojen halpamerkit ostavat ne kauppojen omistajat.

      Lainaa

    64. Outo logiikka 13.10.2022 14:36
      Tulos: +12 (12 ääntä)
      bleb: Pirkalla on edelleen halpismerkin maine, mutta minusta heillä on nykyään oikein hyviä tuotteita. Hintakin muistaakseni aika mid tier jos vertaa esimerkiksi niihin K-tuotteisiin. Rainbowkin on mielestäni ihan menevä, jos haluaa vähän enemmän säästää muttei kuitenkaan Xtraa ostaa. Alicen olisi [...]
      Eivät kauppojen omat merkit välttämättä ole halpamerkkejä. Keskolla taitaa olla kolme eri tasoista omaa merkkiä. K-menu on kai tarkoitettukin olemaan halpa, eikä tuotteiden ole tarkoituskaan olla parasta, mitä rahalla saa.  Pirkka on kai tarkoitettu olemaan keskitasoinen tai hieman parempi, mutta hinnaltaan kohtuullinen tuotesarja. "Pirkka parhaat" on sitten se merkki, jota käytetään, kun myydään tuotetta, joka on laadultaan selvästi parempaa keskitasoa ja tuote on vähän harvinaisempi. Minä en osta K-menua, koska sen laatu ei miellytä. Pirkka-tuotteista suuri osa on aivan käypää tavaraa. Pirkan parhaisiin saatetaan päätyä, kun verrataan harvinaisempia merkkituotteita. Esimerkiksi äyriäispakasteissa Pirkka parhaat kilpailee aivan tasaväkisesti muiden merkkien kanssa sekä laadussa että hinnassa. S-ketjun merkkejä en osaa samalla tavalla verrata, koska käymme yleensä lähimmässä kaupassa, joka sattuu olemaan Citymarket niin oudolta kuin se saattaa kuulostaa. Cittariin on alle kilometrin kävelymatka, eikä lähempänä ole mitään muuta ruokakauppaa.

      Lainaa

    65. Luodinkestävä lihapiirakka 13.10.2022 14:39
      Tulos: +4 (6 ääntä)
      Usein on hyviä kotimaisia valmistajia myös kaupan halpismerkeillä, eikä vastaavia tuotteita ole muita. Esim. Pirkan sileät sipsit on parhaita, kaikilla muilla merkeillä ne on liian ohuita ja suolaisia. Ne tehdäänkin Pyhännän Real Snacksillä.

      Lainaa

    66. Outo logiikka 13.10.2022 14:44
      Tulos: +25 (27 ääntä)
      Tt: Eihän noilla vaaka kikkailuilla ole oikeasti väliä edes työttömälle ihmiselle. Ja jostain syystä joka kerta nämä on ylempää keskiluokkaa, jotka jaksaa hinkuttaa sitä vaakaa vartin. Myöskään tasan yksikään ihminen ei tunnista valmiista makaronilaatikosta minkä brändin setit siellä on sekasin.
      Typerintä, mitä olen nähnyt ihmisten tekevän kaupassa, oli terttutomaattien rankojen repiminen irti tomaateista. Viiden tai kuuden tomaatin terttu säilyy rangan kanssa hyvälaatuisena kotioloissakin ainakin tuplasti sen, mitä tavalliset tomaatit, joista on kaikki vihreä kantaa myöten irrotettu ennen myyntitiskiä. Sen rangan osuus hinnasta on mitätön, jos ottaa huomioon säilyvyys- ja makueron.

      Lainaa

    67. Outo logiikka 13.10.2022 14:55
      Tulos: -2 (26 ääntä)
      Keittiömestarin vihaama rotta: Itse ostin aikaisemmin paljon juuri noita halpismerkkejä, kunnes huomasin miten moneen on lisätty sokeria. Esim. mehukeitto tai hedelmäsoseet joita meillä laitetaan puuron tai maustamattoman jugurtin sekaan, sisältävät lisättyä sokeria, kun taas kalliimman merkin vastaavassa on pelkkä [...]
      Ei merkki kerro sokerista oikeastaan yhtään mitään. Esimerkiksi kalliit merkkimurot saattavat sisältää todella paljon sokeria. Miksi muuten ostat valmista bolognesekastikejauhetta, kun se kastike on helppo ja nopea tehdä itsekin joko tuoreista raaka-aineista tai puolivalmisteista. Jos teen arkena jauhelihakastiketta (yksinkertaistettu bolognesekastike),  pistän siihen tölkkitomaattimurskaa ja pakastettuja sipulikuutioita.Tarvittavat mausteetkin löytyvät useimmilta kaapistä.

      Lainaa

    68. Kykenemätön peura 13.10.2022 14:55
      Tulos: +15 (21 ääntä)
      Typerä puhveli: Kyllä kuulostat ja nyt vain lisää. Et joudu laskemaan kaupassa ja voit säästää muusta. Moni ei voi olla laskematta ja kaikesta muusta on jo säästetty. Ymmärrän, että tätä voi olla hankala käsittää jos ei ole ollut todella pienituloinen.
      Todella pienituloisessa perheessä kasvanut ja omalla työuralla keskituloiseksi päätynyt, jos sillä nyt jotain merkitystä on. En nyt todellakaan sano, että kenenkään pitäisi elää yli varojensa tai että halpojen tuotteiden ostajissa olisi mitään vikaa. Tuo systeemi, missä tuottajat, kuluttajat ja jossain määrin myös ruuan jalostajat kärsii ja kaupat tekee hurjia voittoja, on vaan huono ja nuo kauppojen omat merkit on osa sitä ongelmaa.

      Lainaa

    69. Outo logiikka 13.10.2022 15:08
      Tulos: +12 (16 ääntä)
      Toj Karin: Millä tavalla jostain kalliista merkkituotteesta jää tuottajalle enemmän? Ei yhtään mitenkään. Kalliit makaronit tehdään ihan samoista raaka-aineista kuin halvatkin ja tavara ostetaan bulkkina tuottajalta. Se minkä merkkistä makaronia vehnästä ja kanamunista keitetään ei vaikuta mitenkään [...]
      No, mietitäänpä nyt sitten niitä makaroneja. Vaikka ne saattavat näyttää samanlaisilta, ja valmistusaineluettelo voi olla täsmälleen sama (durumvehnäjauho), raaka-aineen laadussa voi olla eroa. Mutta jos tutkit vähän tarkemmin, huomaat, että laadukas pasta on tehty pelkästä durumvehnästä, kun taas halpamerkit (esim. K-menu) korvaavat osan durumvehnästä tavallisella vehnällä.  Ei edes kaikki durumvehnä ole yhtä hyvää. Laatupastan valmistajalla voi olla paljon tiukemmat laatuvaatimukset ja siksi se saattaa maksaa tuottajalle parempilaatuisesta durumvehnästä paremman hinnan. Olen kokeillut eri pastamerkkejä ja minusta niissä on selvästi havaittavia laatueroja.

      Lainaa

    70. Tulos: +9 (11 ääntä)
      Lidlissä kannattaa olla tarkkana kpl hintaisten vihannesten jne. kanssa. Juuri vähän aikaa sitten oli jäävuorisalaatti tarjouksessa ja hinta oli per kpl. Salaattikerissä oli ihan hirvittäviä eroja, yksi oli 150g ja toinen lähes 300g.

      Lainaa

    71. Outo logiikka 13.10.2022 15:16
      Tulos: +17 (19 ääntä)
      Hattu: Kotivaralta löytyy mm pippurivenäläinen meetvursti, mutta se on aineksiltaan täysin eri tuote. Pirkan metukassa ei ole mm. hevosenlihaa. Mitä minä olen katsonut, niin ainakaan tämän tuotteen kohdalla ei missään vaiheessa ole ollut kyseessä tilanne "sama tuote eri paketissa".
      Tuosta tuleekin mieleen yhden tutun vuosia sitten kertoma tarina. Hän oli ollut töissä kahvipaahtimossa ja eräällä kerralla kaupassa käydessään hän oli kuullut jonkun mummon valittavan, että jokin merkkikahvi (Presidentin sekoitus tms) on huonoa ja valmistajan pitäisi ottaa oppia Stockmannin kahvista (tarkka merkki oli mainittu). Tuttava oli meinannut nauraa ääneen, koska tuossa tapauksessa kyseessä oli täsmälleen sama tuote. Paahdettu ja jauhettu kahvi tuli koneesta ja jaettiin kahdelle pakkauslinjalle. Toisessa pakattiin paahtimon omaa "Presidentin sekoitusta" ja toiselta linjalta tuli juuri sitä kehuttua Stockmannin kahvia. Makuero oli siis täysin kuviteltu.

      Lainaa

    72. Kuminauhaton alpakka 13.10.2022 15:38
      Tulos: -3 (11 ääntä)
      Puhutaan pienistä määristä rahaa, mutta miettikääs, että se pussin hinta on eri tuotteiden kohdalla erisuuruinen. Tarvis jonkun asiasta tietävän henkilön näkemyksen, kuinka paljon tässä ryöstetään ja kuinka se pussirullan hinta on kaupassa budjetoitu. Isoa taloudellista hyötyähän tuskin on, jos ihmiset pakkaa jotain perunoita siihen pussiin ennen punnitusta toisin kuin erikoisempien kohdalla. Ja aina niitä päätyy lattioille ym., toiset taas liimaa lapun suoraan appelsiinin kuoreen. p.s. punnitsen itse kyllä pussin kanssa eikä huisi 2 sentin hyöty kiinnosta minua

      Lainaa

    73. Outo logiikka 13.10.2022 16:34
      Tulos: +14 (18 ääntä)
      Kuminauhaton alpakka: Puhutaan pienistä määristä rahaa, mutta miettikääs, että se pussin hinta on eri tuotteiden kohdalla erisuuruinen. Tarvis jonkun asiasta tietävän henkilön näkemyksen, kuinka paljon tässä ryöstetään ja kuinka se pussirullan hinta on kaupassa budjetoitu. Isoa taloudellista hyötyähän tuskin on, [...]
      Periaatteessa vaa'an pitäisi olla taarattu niin, että pussin paino vähennetään automaattisesti punnituksessa pois.

      Lainaa

    74. Haihtuva tuhatjalkainen 13.10.2022 16:35
      Tulos: +7 (11 ääntä)
      Navakka norsu: Kannattaa tarkistaa, missä ja kuka on tuotteen tehnyt. Ei kenen toimesta tehty.
      No joo. En ehkä haluais työntekijänä, et mun henkilötiedot ja työvuorot olis valmiin tuotteen yhteydessä. Mielummin työn-/toimeksiantajan nimi.

      Lainaa

    75. Nuutunut kivi 13.10.2022 17:36
      Tulos: +13 (13 ääntä)
      Kykenemätön peura: Täytyy myöntää, etten itsekään kotonani katselisi mitään tuottajahintoja polkevia kaupan halpismerkkejä, mutta olenkin vähän omalaatuinen. Todennäköisesti ostaisin sitten ennemmin sen puolisonkin ruuat, jos hänellä ei anna talous myöden. Ei oikein kuulosta terveeltä suhteelta, että toisen [...]
      Mulla on jo monia vuosia ollut kestohedelmäpussit kaupassa mukana. Tosi kätevää, kun voi samaa kangaspussua käyttää vuosia ja vuosia. Ja on aina mukana, kun ne asustaa kauppakorissa, missä on muutkin kauppakassit ja -pussit.

      Lainaa

    76. Nuutunut kivi 13.10.2022 17:41
      Tulos: +16 (16 ääntä)
      Keittiömestarin vihaama rotta: Itse ostin aikaisemmin paljon juuri noita halpismerkkejä, kunnes huomasin miten moneen on lisätty sokeria. Esim. mehukeitto tai hedelmäsoseet joita meillä laitetaan puuron tai maustamattoman jugurtin sekaan, sisältävät lisättyä sokeria, kun taas kalliimman merkin vastaavassa on pelkkä [...]
      Kalliimmassa mehukeitossa ja hedelmäsoseessa on oikeasti niitä hedelmiä ja marjoja. Halvemmassa niitä on vain nimeksi ja loppu maku on korvattu sokerilla.

      Lainaa

    77. Nuutunut kivi 13.10.2022 17:45
      Tulos: +8 (10 ääntä)
      Viiksekäs norsu: Tai sitten rahaa ei mene muuhun. Mä en oikeastaan juuri muuta osta (kuin esim. luomua), ja palkka on todellakin pieni. Kun ei juo eikä osta uusia vaatteita tai kosmetiikkaa niin kyllä silloin pienikin palkka riittää, mutta toki ymmärrän kyllä jos omat mielenkiinnon kohteet on muualla.  Eikös [...]
      Kauppa ei todellakkaan tingi omista katteistaan! Muut joutuu tinkimään tuloksestaan.

      Lainaa

    78. Nuutunut kivi 13.10.2022 17:46
      Tulos: +7 (11 ääntä)
      Impotentti kurkku: Tomaattikastikkeisiin yleensä lisätään hieman sokeria tasoittamaan kitkeryyttä, joten oletettavasti tässäkin se sokeri on ollut pakkausselosteessa viimeisenä muiden mausteiden kanssa, eli sitä on tuotteessa kaikkein vähiten ja näin ollen sitä on hyvin marginaalinen määrä, eikä siitä tule [...]
      Tomaatti ruokiin ylensäkin kannattaa lisätä ripaus sokeria. Korostaa tomaatin makua.

      Lainaa

    79. Halpa maksamato 13.10.2022 18:05
      Tulos: +12 (18 ääntä)
      Toj Karin: Millä tavalla jostain kalliista merkkituotteesta jää tuottajalle enemmän? Ei yhtään mitenkään. Kalliit makaronit tehdään ihan samoista raaka-aineista kuin halvatkin ja tavara ostetaan bulkkina tuottajalta. Se minkä merkkistä makaronia vehnästä ja kanamunista keitetään ei vaikuta mitenkään [...]
      Kaupalla on sisäänostohintojen osalta suuri valta, ja kun kauppa tunkee sormensa vielä syvemmälle elintarviketuotannon lokeroihin ryhtymällä myös tuotemerkkien omistajaksi, eli ryhtyy osaksi elintarviketeollisuutta, he pääsevät myös sanelemaan elintarviketeollisuuden tuottajille maksamia hintoja. 
      Vaikka tää onkin mielipidekirjoitus, se on kuitenkin tuore, ja siinä on hyviä pointteja: 

      Lainaa

    80. Kuminauhaton alpakka 13.10.2022 20:30
      Tulos: +11 (11 ääntä)
      Outo logiikka: Periaatteessa vaa'an pitäisi olla taarattu niin, että pussin paino vähennetään automaattisesti punnituksessa pois.
      Ymmärrän. Sittenhän on myös ryöstöä pistää se tarra suoraan siihen appelsiiniin.

      Lainaa

    81. Rankka haltija 13.10.2022 21:16
      Tulos: 0 (8 ääntä)
      Mä oon ollut siinä ajatuksessa että halppis merkkien hintoihin vaikuttaa myös se ettei niillä ole mainoskuluja tai muutenkaan brändäysmenoja joihin usein saattaa tuhlaantua todella paljon rahaa (esim. Oatly, colat tms.)?

      Lainaa

    82. Sievistelevä mansikka 13.10.2022 21:43
      Tulos: +8 (12 ääntä)
      Rankka haltija: Mä oon ollut siinä ajatuksessa että halppis merkkien hintoihin vaikuttaa myös se ettei niillä ole mainoskuluja tai muutenkaan brändäysmenoja joihin usein saattaa tuhlaantua todella paljon rahaa (esim. Oatly, colat tms.)?
      Sitäkin, mutta kaikkein eniten siinä on kyse mielikuvista. Kallis tuote luo mielikuvan laadusta. On ihan kannattavaa myydä samaa tuotetta eri nimillä eri hintaan. Näin saadaan maksimaalinen kate niiltä jotka maksavat kalliista laatumerkistä koska se on kallis, menettämättä silti halpaa hintaa haluavia asiakkaita.

      Lainaa

    83. Haihtuva tuhatjalkainen 13.10.2022 22:18
      Tulos: +8 (10 ääntä)
      Outo logiikka: Periaatteessa vaa'an pitäisi olla taarattu niin, että pussin paino vähennetään automaattisesti punnituksessa pois.
      Ei sikäli, että pussi ei ole välttämätön, vaan valinnainen lisäostos. Monet tuotteet voi punnita ja ostaa ilman muovipussia, tai omassa, kotoa tuodussa pussissa.

      Lainaa

    84. Soinnikas hanhi 13.10.2022 22:27
      Tulos: +2 (8 ääntä)
      Sievistelevä mansikka: Sitäkin, mutta kaikkein eniten siinä on kyse mielikuvista. Kallis tuote luo mielikuvan laadusta. On ihan kannattavaa myydä samaa tuotetta eri nimillä eri hintaan. Näin saadaan maksimaalinen kate niiltä jotka maksavat kalliista laatumerkistä koska se on kallis, menettämättä silti halpaa hintaa haluavia asiakkaita.
      Nuo vaan on paremmin kaikkeen muuhun sopivia kuin elintarvikkeisiin. Vaikkapa suurilla vaatevalmistajilla tai millä tahansa muulla kulutustavaratuotteella ei ole niin elintärkeä merkitys kuin ruualla. Samaan aikaan kuitenkin juuri ruuantuotannossa se tärkein lenkki, eli se alkutuottaja, jää jalkoihin.

      Lainaa

    85. Tulos: +1 (11 ääntä)
      Avioton hilleri: Mid tier?Voihan hemmetti! Mikä siinä keskitasoa sanassa nyt on niin vaikeaa? Noloa!
      Anteeksi, kirjoitin kommentin tosi myöhään illalla enkä millään muistanut mikä olisi termille "mid tier" sopiva vastine suomeksi. :( Tulin pähkäiltyäni siihen tulokseen, että kommentin sisältö on muuten tarpeeksi hyvä sanottavaksi vaikka yksi kielellinen kompastus siihen mahtuikin mukaan. Nyt kun olen keskustelua seurannut enemmänkin, sanat keskiluokkainen tai keskitaso ovat oikein käypiä tähän, mutta eivät ne tulleet millään mieleen kun niitä yriitn muistella.

      Lainaa

    86. Kuminauhaton alpakka 14.10.2022 0:06
      Tulos: 0 (2 ääntä)
      Haihtuva tuhatjalkainen: Ei sikäli, että pussi ei ole välttämätön, vaan valinnainen lisäostos. Monet tuotteet voi punnita ja ostaa ilman muovipussia, tai omassa, kotoa tuodussa pussissa.
      Vaaka siis tunnistaa onko pussia tai onko se oma vai hedelmäosastolta? Jos vaaka huomioi automaattisesti mukaan pussin painon, ei se täysin sama voi olla ilman pussia. Tällöin kalliimpien tuotteiden hinta alenee suhteessa enemmän kuin halpojen silloin, kun pussia ei käytetä (olettaen siis, että pussin paino on aina huomioitu mukaan, kuten joku ymmärtääkseni viittasi). Jos vaaka ei huomioi pussin painoa, maksaa pussi eri verran eri tuotteille? Kauppaa tuskin kiinnostaa tällainen pikkutarkkuus, mutta teoriassa.

      Lainaa

    87. Jakoon laitettu pomelo 14.10.2022 1:33
      Tulos: -8 (14 ääntä)
      Kykenemätön peura: Täytyy myöntää, etten itsekään kotonani katselisi mitään tuottajahintoja polkevia kaupan halpismerkkejä, mutta olenkin vähän omalaatuinen. Todennäköisesti ostaisin sitten ennemmin sen puolisonkin ruuat, jos hänellä ei anna talous myöden. Ei oikein kuulosta terveeltä suhteelta, että toisen [...]
      Hah. Kyllä niitä tuottajahintoja poljetaan jos poljetaan ihan riippumatta merkistä. Ääliö maksaa mieluummin perunakilosta kaupalle 5 kuin 1 euron, ja luulee auttavansa jotakin vaikka tuottaja saa sen saman 10 senttiä molemmista.

      Lainaa

    88. Sulava riikinkukko 14.10.2022 1:54
      Tulos: +14 (18 ääntä)
      Olen itse työskennellyt eräässä jalostealan yrityksessä vuosia sitten. Muutaman kerran vuodessa oli joku deadline tiedossa, kun kauppaketju X kilpailutti tuotteen B ja yleensä se tarkoitti aina pienempää hintaa kuin aiemmin. Sopimus kuitenkin tarkoitti, että omalle tuotteelle on kuitenkin "taattu menekki" ympäri Suomen ainakin seuraavaksi 6kk ajaksi. Tästä lähtee sitten kierre, että ne valmistusaineet pitää saada halvemmalla, joko Suomesta tai sitten ulkomailta (lue ulkomailta). Sitten kilpailutetaan siivous, ulkoistetaan työntekijät vuokratyöfirmoille ja annetaan kenkää muutamalle konkarille. Tässä sitten kierre syvenee, kun siivousliike laskee sopimuksen tarkoituksella tappiolliseksi, jotta sopimus säilyy ja luonnollisesti vuokratyöfirmatkin sen katteensa ottaa jostakin. Minusta se että panostaa _kykyjensä mukaan_ mahdollisimman eettisesti kestävään ruokaan, vaatteisiin tai palveluihin ei ole keneltäkään pois tai ei sitä pitäisi pitää pröystäilynä. Päin vastoin myös ne pienipalkkaiset hyötyvät siitä kun esim. siivoustyönsä saa tehdä rauhassa tai maatila saa jatkaa toimintaansa niin, että ne tuottajat itse voivat viel saada ruuan pöytään. Sen ymmärrän, niin kuin aiemminkin on sanottu, ei kaikilla ole sitä valintaa mahdollista tehdä, mutta se on kuitenkin asia erikseen.

      Lainaa

    89. Tulos: 0 (2 ääntä)
      Kuminauhaton alpakka: Vaaka siis tunnistaa onko pussia tai onko se oma vai hedelmäosastolta? Jos vaaka huomioi automaattisesti mukaan pussin painon, ei se täysin sama voi olla ilman pussia. Tällöin kalliimpien tuotteiden hinta alenee suhteessa enemmän kuin halpojen silloin, kun pussia ei käytetä (olettaen siis, [...]
      Se vaaka on taarattu korkeintaan kaupan omalle pussille. Se hedelmäpussin paino on kuitenkin niin mitätön, ettei sillä ole merkitystä. 
      Ne jotka kestopussia käyttää, punnitsee hedelmät tietysti ilman kestopussia, oli kestopussi kotoa tuotu tai samalla reissulla kaupasta ostettava. Kestopussit on sen verran kalliita, ettei niistä vaakapainona enää kyllä lisää halua maksaa.

      Lainaa

    90. Tulos: +5 (7 ääntä)
      Haihtuva tuhatjalkainen: No joo. En ehkä haluais työntekijänä, et mun henkilötiedot ja työvuorot olis valmiin tuotteen yhteydessä. Mielummin työn-/toimeksiantajan nimi.
      Tässä nyt kuitenkin taidettiin tarkoittaa valmistaja/valmistuttaja -eroa, eli kannattaa katsoa mikä firma tuotteen on valmistanut (valmistaja) eikä sinänsä sitä, kuka tuotteen on valmistajalta tilannut eteenpäin myydäkseen (valmistuttaja)

      Lainaa

    91. Kunniaton pulu 14.10.2022 6:34
      Tulos: +1 (5 ääntä)
      Saip: Kannattaa halpismerkeissä tarkistaa, missä ja kenen toimesta tuote on tehty. Hyvin usein se on jonkin tunnetun "paremman" merkin tehtaalla tuotettua, eri pakettiin pakattua evästä. Itse olin kesätöissä tehtaassa, jossa osa satsista pakattiin paremmalla merkillä ja osa halpismerkillä. [...]
      Ja varmaan myös alkutuottajalle on maksettu sama..

      Lainaa

    92. Lässy ilonpilaaja 14.10.2022 6:35
      Tulos: -8 (12 ääntä)
      Sulava riikinkukko: Olen itse työskennellyt eräässä jalostealan yrityksessä vuosia sitten. Muutaman kerran vuodessa oli joku deadline tiedossa, kun kauppaketju X kilpailutti tuotteen B ja yleensä se tarkoitti aina pienempää hintaa kuin aiemmin. Sopimus kuitenkin tarkoitti, että omalle tuotteelle on kuitenkin [...]
      Muutaman kerran vuodessa kilpailutetaan siivous, ulkoistetaan työntekijät, annetaan kenkää konkareille...? Älä nyt viitsi ihan mitä tahansa pas*aa muille syöttää.

      Lainaa

    93. Väsynyt muovipussi 14.10.2022 8:02
      Tulos: +3 (7 ääntä)
      Saip: Kannattaa halpismerkeissä tarkistaa, missä ja kenen toimesta tuote on tehty. Hyvin usein se on jonkin tunnetun "paremman" merkin tehtaalla tuotettua, eri pakettiin pakattua evästä. Itse olin kesätöissä tehtaassa, jossa osa satsista pakattiin paremmalla merkillä ja osa halpismerkillä. [...]
      Ne halpismerkit painaa alas tuottajahintoja. Viljelijä voi myydä kauppaan suoraan tomaatteja ja myös esim. S-Ryhmän tai Keskon kautta. Niistä viljelijän itse pakkaamista viljelijä saa enemmän katetta itselleen kuin niistä, jotka on pakattu Rainbow tai Pirkka merkin alle.

      Lainaa

    94. Oot ihan hukassa 14.10.2022 8:10
      Tulos: +4 (10 ääntä)
      Jakoon laitettu pomelo: Hah. Kyllä niitä tuottajahintoja poljetaan jos poljetaan ihan riippumatta merkistä. Ääliö maksaa mieluummin perunakilosta kaupalle 5 kuin 1 euron, ja luulee auttavansa jotakin vaikka tuottaja saa sen saman 10 senttiä molemmista.
      Väärin. Otetaan esimerkki. Perunantuottaja myy kaupalle suoraan esimerkiksi hintaa 0,59e/kg, jolloin kauppa myy sitä eteenpäin kuluttajille hintaan 0,79€/kg. Perunantuottaja myy myös Keskolle/Ässälle jotta saa perunan laajempaan levikkiin ja ettei se jää makaamaan omaan varastoon. Kesko/ässä kuitenkin kilpailuttaa tuottajat. Täten perunantuottaja myy Keskolle/ässälle hintaan 0,29e/kg, Kesko ottaa katteen ja myy kaupalle hintaan 0,49e/kg ja kauppa jälleen kuluttajalle hintaan 0,65e/kg (tai vaihtoehtoisesti jollain Keskon määräämällä enimmäisvähittäishinnalla).
      Tuottaja ei saa samaa.

      Lainaa

    95. Keittiömestarin vihaama rotta 14.10.2022 8:32
      Tulos: +3 (5 ääntä)
      Outo logiikka: Ei merkki kerro sokerista oikeastaan yhtään mitään. Esimerkiksi kalliit merkkimurot saattavat sisältää todella paljon sokeria. Miksi muuten ostat valmista bolognesekastikejauhetta, kun se kastike on helppo ja nopea tehdä itsekin joko tuoreista raaka-aineista tai puolivalmisteista. Jos teen [...]
      Ei tietenkään suoraan kerrokaan, mutta kun luen sitä ainesosaluettoa ennen kun ostan tuotteen, niin usein on pitänyt valita juuri se kalliimpi tuote, koska siinä ei ole lisättyä sokeria tai makeutusaineita.
      Yleensä myös pyrin tekemään ruuan mahdollisimman pitkälti itse ja mahdollisimman tuoreista raaka-aineista. Joinakin päivinä aika vaan ei riitä ja olisi kiva päästä helpommalla, kun tunnit tuntuu loppuvan vuorokaudesta. Enkä koe niinkään sitä itse ruuan valmistusta enempää aikaa vieväksi tuoreiden raaka-aineiden kanssa, vaan kaupassa käyminen on se mihin ei ole aina aikaa. Jos siihen on aikaa vain 5 min, on helpompi mennä muutaman raaka-aineen taktiikalla, kuin kerätä useita raaka-aineita.

      Lainaa

    96. Leso gaselli 14.10.2022 10:26
      Tulos: -9 (13 ääntä)
      Kaikki, jotka rutisee halpojen merkkien laadusta, jättää niitä onneksi enemmän meille muille, ja kauppias saa heiltä enemmän katetta. Win-win. Ällöttääkö myös punalaputetut? Hyvä.

      Lainaa

    97. Nuutunut kivi 14.10.2022 12:51
      Tulos: 0 (4 ääntä)
      Haihtuva tuhatjalkainen: Ei sikäli, että pussi ei ole välttämätön, vaan valinnainen lisäostos. Monet tuotteet voi punnita ja ostaa ilman muovipussia, tai omassa, kotoa tuodussa pussissa.
      Silti näkee, kun ihmiset punnitsee ja ostaa esim. banaaneja pussitettuna.

      Lainaa

    98. Sievistelevä mansikka 14.10.2022 14:39
      Tulos: -7 (11 ääntä)
      Oot ihan hukassa: Väärin. Otetaan esimerkki. Perunantuottaja myy kaupalle suoraan esimerkiksi hintaa 0,59e/kg, jolloin kauppa myy sitä eteenpäin kuluttajille hintaan 0,79€/kg. Perunantuottaja myy myös Keskolle/Ässälle jotta saa perunan laajempaan levikkiin ja ettei se jää makaamaan omaan varastoon. Kesko/ässä [...]
      Miksi kauppias ostaisi tuottajalta 59 sentillä, jos Keskolta saa saman 49 sentillä? Ei toimi tuo matikka.

      Lainaa

    99. Symppis hämähäkki 14.10.2022 14:52
      Tulos: +6 (8 ääntä)
      Juliet: Se vaaka on taarattu korkeintaan kaupan omalle pussille. Se hedelmäpussin paino on kuitenkin niin mitätön, ettei sillä ole merkitystä. Ne jotka kestopussia käyttää, punnitsee hedelmät tietysti ilman kestopussia, oli kestopussi kotoa tuotu tai samalla reissulla kaupasta ostettava. Kestopussit [...]
        Miten hedelmiä voi punnita ilman pussia? Banaaniterttu tai yksi iso appelsiini, toki (kuka hitto pussittaa banaanit, niissähän on pakkaus jo valmiina) mutta kyllä esim. kilo luumuja leviäisi vaa'alta kaikkiin suuntiin. Käytän kestopusseja, joten saan maksaa uudestaan vaikka maksoin ostaessani jo -kestän sen kyllä, koska ei se nyt *niin* sentintarkkaa ole, mutta ihan kysymyksenä; miten saisin hedelmäkokoelmani pysymään kasassa pussitta?

      Lainaa

    100. Kykenemätön peura 14.10.2022 21:53
      Tulos: +1 (5 ääntä)
      Sievistelevä mansikka: Miksi kauppias ostaisi tuottajalta 59 sentillä, jos Keskolta saa saman 49 sentillä? Ei toimi tuo matikka.
      No jossain pikkukaupassa se kaupan oma merkki saattaa olla ainoa vaihtoehto tietystä tuotteesta, mutta isommissa kaupoissa ihmiset odottavat suurempaa valikoimaa. Jos isossa hypermarketissa olisikin yhtäkkiä kaikkien perunavaihtoehtojen paikalla vain niitä halvimpia kaupan merkin perunoita, niin varmasti osa asiakkaista vaihtaa kauppaa.

      Lainaa

    101. Ulkoneva kesyaasi 15.10.2022 0:44
      Tulos: +1 (3 ääntä)
      Jozz: Ps. Rainbowin jauhelihaa ei taida olla olemassa, Kotimaista-merkillä löytyy.
      Oli vielä joskus 10 v sitten rainbown alla kaikki nykyiset kotimaista tuotteet. Eli ero on tapahtunut vuonna nakki

      Lainaa

    102. Irstas koira 15.10.2022 0:48
      Tulos: +1 (5 ääntä)
      apinaattori: On noi halpis merkit usein vähemmän hyviä mut aika heikolla pohjalla on suhde jos jätetään.
      Miksi miinuksia kommentille? Tuo on ihan totta. Jotkut halpismerkit ovat litkua. Esimerkiksi kastikkeissa voi olla enemmän vettä ja vähemmän vihanneksia ym. varsinaisia raaka-aineita. Lidlin koskenlaskijan kopio ei ole yhtä hyvää kuin alkuperäinen. Toisaalta monet kaupan omat brändit ovat ihan yhtä hyviä, elleivät jopa keskimääräistä parempia. Pirkalla ja Lidlillä on paljon hyviä tuotteita. 
      Voiko joku alla jättöperusteiden kevydestä eri mieltä? 

      Lainaa

    103. Kieltäytyvä mato 15.10.2022 15:23
      Tulos: +3 (7 ääntä)
      Irstas koira: Miksi miinuksia kommentille? Tuo on ihan totta. Jotkut halpismerkit ovat litkua. Esimerkiksi kastikkeissa voi olla enemmän vettä ja vähemmän vihanneksia ym. varsinaisia raaka-aineita. Lidlin koskenlaskijan kopio ei ole yhtä hyvää kuin alkuperäinen. Toisaalta monet kaupan omat brändit ovat [...]
      En ole kommenttiasi paukutellut, mut onhan se nyt pidemmän päälle raskasta, jos pienetkin arjen asiat toinen haluaa tehdä täysin eri tavalla, ja etenkin kun on kyse niin välttämättömästä ja usein toistuvasta kuin ruuasta. 
      Tosin tässä kommenteissa on kyllä viimeistään käynyt ilmi sekin, että ruokaan liittyvät ostopäätökset heijastelevat laajemminkin ihmisen elämänarvoja ja näkemyksiä. Ja sitten ollaankin jo isompien arvojen äärellä kuin pelkän jauhelihan tuotemerkin. 

      Lainaa

    104. Kirpeä Ahven 16.10.2022 21:01
      Tulos: +2 (4 ääntä)
      Sievistelevä mansikka: Miksi kauppias ostaisi tuottajalta 59 sentillä, jos Keskolta saa saman 49 sentillä? Ei toimi tuo matikka.
      Koska kauppa pystyy ottamaan enemmän katetta paikallisesta perunasta. Tuo matikka on vähä pielessä joo. Täällä päin on pesty yleisperuna muistaakseni (viime viikolla ostin perunoita) S-Marketissa 1,25 e/kg paikallisen tuottajan peruna 2,10 e/kg. En tiedä paljonko valmiiksi pussitetut (Pirkka ym) kun en niitä ikinä osta.

      Lainaa

    105. Tulos: -2 (6 ääntä)
      Itse en ymmärrä kun jotkut ostaa sanotaan nyt vaikka banaaneja ja laittavat ne pussiin. Mitä virkaa se muovi palvelee kun kuitenkin banaanissa, kuten monessa muussa, on oma suoja. Ehkä mä vaan oon yksinkertainen ja jengi nauraa mulle kun en käytä pusseja moisiin. Nyt rupesi kiinnostaa peseeköhän joku just esim banskun ennen tai jälkeen kuorinnan? Suomalaisista perunoista huuhtaisen mullat pois mutta omenaan edes kannata tuhlata vettä kun sekin kuoritaan. No kukin tyylillään ja eihän muovista kannata stressiä ottaa kun kyllä se maatuu, tai ainakin hajoaa pienemmäksi niin ettei sitä tarvitse katsella kun luonnossa kulkee.

      Lainaa

    106. Voitokas persoona 17.10.2022 22:21
      Tulos: -1 (3 ääntä)
      Höpö: Itse en ymmärrä kun jotkut ostaa sanotaan nyt vaikka banaaneja ja laittavat ne pussiin. Mitä virkaa se muovi palvelee kun kuitenkin banaanissa, kuten monessa muussa, on oma suoja. Ehkä mä vaan oon yksinkertainen ja jengi nauraa mulle kun en käytä pusseja moisiin. Nyt rupesi kiinnostaa [...]
      Muovi juurikin hajoaa pieneksi, liiankin pieneksi. Kokonaan ei kuitenkaan häviä. Mikromuovi on oikea ongelma. 
      Onneksi (banaaninpussittajien kannalta) se tulee pääasiassa ihan muista lähteistä, ja suurempi ongelma banaaninpussituksessa on se turha hiilikuorma mikä senkin pussin tekemisestä elintarvikekelpoisena tulee. 

      Lainaa

    107. Sointumaton kissa 18.10.2022 8:29
      Tulos: 0 (4 ääntä)
      Nuutunut kivi: Tomaatti ruokiin ylensäkin kannattaa lisätä ripaus sokeria. Korostaa tomaatin makua.
      Tomaattia pitää hauduttaa pitkään jotta kitkeryys poistuu. Sokeri on vain halpakorvike huonoille tomaateille ja liian lyhyelle keittämisajalle.

      Lainaa

    108. Korvamerkitty kyyhky 18.10.2022 9:07
      Tulos: +1 (3 ääntä)
      Outo logiikka: Tuosta tuleekin mieleen yhden tutun vuosia sitten kertoma tarina. Hän oli ollut töissä kahvipaahtimossa ja eräällä kerralla kaupassa käydessään hän oli kuullut jonkun mummon valittavan, että jokin merkkikahvi (Presidentin sekoitus tms) on huonoa ja valmistajan pitäisi ottaa oppia Stockmannin [...]
      Ei se välttämättä ole täysin kuviteltu. Kahvipavun maku vaihtelee paljonkin sen perusteella esim. mihin vuoden aikaan papu on poimittu, kuinka paljon on satanut jne. Pauligillakin on useampi maistaja pelkkää Juhla Mokkaa varten, jotka päättävät millä sekoitussuhteella tällä kertaa eri papuja jauhetaan. Ja voihan olla, että tämä mummo on kerran maistanut Presidentti-kahvia, joka on ollut vaikka härskiintynyt ja tästä syystä kokemus on ollut huono vs. "Stockmannin kahvi"

      Lainaa

    109. Ehyt lohikäärme 23.10.2022 7:31
      Tulos: +2 (2 ääntä)
      Outo logiikka: Ei merkki kerro sokerista oikeastaan yhtään mitään. Esimerkiksi kalliit merkkimurot saattavat sisältää todella paljon sokeria. Miksi muuten ostat valmista bolognesekastikejauhetta, kun se kastike on helppo ja nopea tehdä itsekin joko tuoreista raaka-aineista tai puolivalmisteista. Jos teen [...]
      Miksi muuten käytät pakastettuja sipuleita? Sipuleitahan voi ostaa kotiin säästöön ja niiden leikkaaminen on nopeaa hommaa.

      Lainaa

    110. Ulkoneva kesyaasi 29.10.2022 19:46
      Tulos: +1 (1 ääni)
      Umpikuuro korppi: Meillä ostetaan halppismerkkejä, koska kelan eläkkeet on ainoat tulot. Ollaan kiitollisia, että saamme kuitenkin joka päivä syödäksemme ja on katto pään päällä ja perusasiat kunnossa. 🙏🏻
      Ns halpismerkeissä on myös monia erittäin laadukkaita tuotteita. Varsinkin Lidlin ruuat, Rainbow ja kotimaista. Ite oon takuueläkeläinen, joten kyllä tulee kaikki edullinen tesmittyy myös

      Lainaa

    111. Lajiteltu sohvaperuna 27.7.2023 10:18
      Tulos: 0 (0 ääntä)
      Itseasiassa: Me on usein samoja tuotteita, kun löytyy ihan merkkituotteina. Kannattaa katsoa esim. Pirkat, niistä löytyy usein valmistaja. Itselläni jää nyt halppikset kauppaan. Taannoin pääsin yhdeltä maatalousyrittäjältä kysymään asiasta, oikeastaan halusin tietää näistä "tuottajalle kiitos" - tuotteista, että saako niistä [...]
      Muutaman kerran vuodessa kilpailuttaminen oli nyt vasta melkoinen ongelma. Liian harvoin siis, kun sähkön hinta ja muut kustannukset nousivat yhtäkkiä. Joutuivat myymään sitten tappiolla kaupoille. Ja kun vaihtoehtoja ei ole, tuottaa halvalla näille tai ei tuota ollenkaan.
      Maataloudessa ei muutenkaan voi tehdä nopeita liikkeitä, kun homma aloitetaan vähintään kuukausia aiemmin.

      Lainaa

    112. Lajiteltu sohvaperuna 27.7.2023 10:19
      Tulos: 0 (0 ääntä)
      Keittiömestarin vihaama rotta: Itse ostin aikaisemmin paljon juuri noita halpismerkkejä, kunnes huomasin miten moneen on lisätty sokeria. Esim. mehukeitto tai hedelmäsoseet joita meillä laitetaan puuron tai maustamattoman jugurtin sekaan, sisältävät lisättyä sokeria, kun taas kalliimman merkin vastaavassa on pelkkä [...]
      Sokeri on halpaa

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: halpismerkit, halpismerkki, hedelmät, kaupassa, kauppa, kilohinta, laatu, merkki, paino, pirkka, porkkanat, punnita, pussi, rainbow, ruoka, sentinvenyttäjät, säästää, varastaa, vihannekset