Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Automaailma, osa 5

Omilla säännöillä liikenteessä.
Automaailma, osa 5

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 108 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: +199 (379 ääntä)
      Joidenkin mielestä koko maailma pyörii juuri heidän ympärillään. Jopa etuajo-oikeutettujen tulee hiljentää alle kolmeenkymppiin motarilla ja levittää punainen matto, että rampilta mateleva narsisti pääsee ensin.

      Lainaa

    2. Tulos: +287 (295 ääntä)
      No pysähtyikö se auto? Iso stopparihan siinä on

      Lainaa

    3. Sarpssssss 6.7.2021 0:36
      Tulos: +458 (522 ääntä)
      En oo ikinä ymmärtäny näitä kiihdytyskaistalla matelijoita tai varsinkaan niitä jotka liittyy muun liikenteen sekaan (sanotaan vaikka 100 km/h) 60 km/h nopeudesta. Ehkä joillekki ei oo vaan iskostunu mitä se kiihdytyskaista tarkottaa, jossain paikoissa vielä varoitetaan lyhyestä kiihdytyskaistasta = parempi laittaa pedal to the metal. Asia erikseen huono sää, jolloin turvallisuus voi kärsiä jos lähtee huonossa kohdassa liikaa kaasuttelemaan.

      Lainaa

    4. Tulos: -69 (223 ääntä)
      Oli Elsin vika, että hän sai Antin raivostumaan, ja sitä kautta aiheutti vaaraa kaikille muille.

      Lainaa

    5. Tulos: +678 (708 ääntä)
      Elsin ja Antin tarinan totuus lienee jossain noiden tarinoiden keskivaiheilla

      Lainaa

    6. Toj Karin 6.7.2021 2:20
      Tulos: +82 (128 ääntä)
      Kaikilta kortit pois ja autokouluun uusimaan, prkl!

      Lainaa

    7. Tyyni tonttu 6.7.2021 3:38
      Tulos: +69 (99 ääntä)
      Ihmisistä tulee eläimiä liikenteessä.

      Lainaa

    8. Tahdistamaton keiju 6.7.2021 3:45
      Tulos: -29 (179 ääntä)
      Sopuli: Oli Elsin vika, että hän sai Antin raivostumaan, ja sitä kautta aiheutti vaaraa kaikille muille.
      Elsihän se oli joka sitä vaaraa aiheutti. Tai no se joka sitä autoa ajoi jossa Elsi ole kyydissä.

      Lainaa

    9. Tulos: -55 (145 ääntä)
      dakari: Elsin ja Antin tarinan totuus lienee jossain noiden tarinoiden keskivaiheilla
      Tuo ei ole Oulusta, mutta jos olisi, olisi Antin tarina varmasti paljon lähempänä totuutta.

      Lainaa

    10. Tulos: +540 (728 ääntä)
      Minusta on hemmetin pelottavaa, että kukaan tekee MITÄÄN liikenteessä osoittaakseen mieltään. Etenkään motarilla. Tajuaako jengi, miten vaarallista tuo on? Haluaako jengi kuolla? Siis mahdollisesti tuossa joku hidasteli kiihdytyskaistalla. Mahdollisesti huono kuski. Mutta haluaako jengi kuolla sen on takia, että joku toinen ajaa huonosti ja ärsyttää? Sillä erityisesti, jos hän on huono kuski, tai on muuten jokin ongelma, niin hän tarvitsee keskittymisensä ajamiseen! Minulla on itsellä alle vuoden vanha ajokortti. En ole varma kuski. Jos joku alkaisi tööttäilemään ja pysäyttelemään minua tiellä, jolla porukka tulee takaa 120 km/h - mikä on hemmetin uhkaavaa käytöstä - joutuisin täyteen paniikkiin enkä osaisi enää yhtään mitään. Vähemmänkin vaarallisissa tilanteissa se tööttäily ei, tiedättekö, auta asiaa yhtään. Sillä te vain saatte kokemattoman hermoilemaan, hän sählää lisää, ja te pääsette eteenpäin vieläkin hitaammin. Ja itse asiassa myös tämä opetetaan autokoulussa. Töötin käyttö ei ole edes laillista, on ellei ole oikeaa vaaratilannetta, ja liikenteessä EI KOSKAAN osoiteta mieltä. Kun teette niin, huono kuski olette te. Hiton pelottavaa, että täysi-ikäinen ihminen hallitsee raivonsa noin huonosti. Elsillä saattoi olla syy siihen, että ajoi kummallisesti, tai saattoi olla olematta. Tarina ei kerro. Antti sen sijaan omalla nimellään auliisti myöntää toimineensa todella vaarallisesti pelkän road ragen takia Minusta tuossa olisi paikka jonkun toimittaa aineisto poliisille, joka voisi vähintään soittaa ja puhutella.

      Lainaa

    11. traumcity 6.7.2021 5:51
      Tulos: +290 (328 ääntä)
      Tahdistamaton keiju: Elsihän se oli joka sitä vaaraa aiheutti. Tai no se joka sitä autoa ajoi jossa Elsi ole kyydissä.
      Täytyy olla pikkulapsen hermokontrolli että alkaa sekoilemaan ja rattiraivoilemaan liikenteessä. Se ei ole mikään tekosyy jos joku toinen siellä autonsa kanssa uunoilee. Kaikenlainen turha kilarointi on muutenkin noloa ja vaivaannuttavaa katsottavaa.

      Lainaa

    12. Tulos: +16 (48 ääntä)
      Sarpssssss: En oo ikinä ymmärtäny näitä kiihdytyskaistalla matelijoita tai varsinkaan niitä jotka liittyy muun liikenteen sekaan (sanotaan vaikka 100 km/h) 60 km/h nopeudesta. Ehkä joillekki ei oo vaan iskostunu mitä se kiihdytyskaista tarkottaa, jossain paikoissa vielä varoitetaan lyhyestä kiihdytyskaistasta = [...]
      Siis joo, jumavita. On kuin olisi niin tulenpalava kiire päästä kiihdytyskaistalta pois. Ei! Kiihdytät sinne muun liikenteen mukaan, ja sit sisään! Aaaaaa

      Lainaa

    13. Hillitty peruna 6.7.2021 6:17
      Tulos: -373 (563 ääntä)
      Kyöpeli: Minusta on hemmetin pelottavaa, että kukaan tekee MITÄÄN liikenteessä osoittaakseen mieltään. Etenkään motarilla. Tajuaako jengi, miten vaarallista tuo on? Haluaako jengi kuolla? Siis mahdollisesti tuossa joku hidasteli kiihdytyskaistalla. Mahdollisesti huono kuski. Mutta haluaako jengi kuolla sen on [...]
      Tässä näemme tekstin ihmiseltä, jonka toivoisi pysyvän poissa moottoriteiltä.

      Lainaa

    14. Jäykkä poro 6.7.2021 6:24
      Tulos: +172 (264 ääntä)
      Kyöpeli: Minusta on hemmetin pelottavaa, että kukaan tekee MITÄÄN liikenteessä osoittaakseen mieltään. Etenkään motarilla. Tajuaako jengi, miten vaarallista tuo on? Haluaako jengi kuolla? Siis mahdollisesti tuossa joku hidasteli kiihdytyskaistalla. Mahdollisesti huono kuski. Mutta haluaako jengi kuolla sen on [...]
      Halusin tykätä, mutta jostain syystä tulee virhettä vaan. Mut just näin! Ite oon jo suhteellisen varma kuski, silti joskus kiihdytyskaistan alkupään ainakin ajan hissuksiin ja kiihdytän kunnolla vasta just ennen motaria, riippuen toki liikenteestä. Joskus on ollu auto niin täynnä tavaraa että mieluummin kiihdyttää hitaan tasasesti. Todellakin mokaaja oli tuo road rageeja eikä matelija, vaikka matelijakin varmasti oisi voinut paremminkin ajaa. Kusipää ei ole se joka tekee virheen, vaan se joka aiheuttaa siitä tietrn tahtoen vaarallisen tilanteen.

      Lainaa

    15. Haavoittuva metsämarja 6.7.2021 6:25
      Tulos: +191 (289 ääntä)
      Kyöpeli: Elsillä saattoi olla syy siihen, että ajoi kummallisesti, tai saattoi olla olematta. Tarina ei kerro. 
      No kyllähän tuosta Elsin viestistä aika selvästi kuultaa, että hänen mielestään rampilla voi "kaikessa rauhassa" kiihdytellä, ei mitään kiirettä eikä suinkaan tarvitse rampin alkupäässä ottaa sitä vauhtia, Elsin ihan omien sanojen mukaan. Rampilta nopean liikenteen sekaan liittyminen on stressaavaa muutenkin, voi vaan kuvitella kun siinä köröttelee joku Elsi edessä eikä pääse itse kunnolla kiihdyttämään, se vauhti kun kuitenkin pitää ehtiä ottaa siinä rampilla ja säätää niin että pääsee turvallisesti johonkin väliin etenkin jos on paljon liikennettä. Kyllä se on kiihdytettävä jo rampin alussa ja varsinkin jos siellä on perässä tulossa muita joiden myös on ehdittävä ottaa vauhti ja päästävä liikenteen sekaan. Ja tööttääminen on siinä tilanteessa ihan oikein jos siihen joku jää matelemaan ja aiheuttamaan vaaratilanteita. Pysäyttely ja raivoaminen taas ei tietenkään ole.   En siis puolustele enkä todellakkaan hyväksy Antin käytöstä, tietenkään sitä kiukkua ei voi alkaa motarilla purkaa, mutta selkeästi ensimmäisen vaaratilanteen aiheutti jo Elsi (tai kuka sitä autoa ajoikaan missä Elsi oli).

      Lainaa

    16. Tulos: -70 (158 ääntä)
      Antin ongelma ratkeaisi jos hän ostaisi asianmukaisen kulkuneuvon. Tuo pohjoiskorealainen koppimopo ei muutu autoksi vaikka siihen on laitettu Chevrolet-logo. Minä kiihdytän rampissa rauhallisesti ja kiireettömästi. Katson rauhassa mihin väliin moottoritiellä pääsee ja millaisella nopeudella siellä kuljetaan, onko rekkoja/karavaanareita vai hulluja ja muita antteja. Sitten sovitan vauhdin siten että pystyn liittymään jonoon muita häiritsemättä. Sitten kun takapuskuriin ilmestyy tööttäävä Antti, tilanne mutkistuu. Hanki Antti auto. Sellainen joka kiihtyy. Silloin ei tarvitse ottaa vauhtia koko rampin matkalta vaan katsoa se väli motarin jonossa mihin asettuu ja sovittaa vauhti niin että se käy joustavasti. Vaikka Toyota, Corollassa ei tartte itkeä itsetunnon puutetta, se vaan on niin hyvä auto.

      Lainaa

    17. Lauha ahma 6.7.2021 7:23
      Tulos: +155 (177 ääntä)
      Joissain paikoin ne kiihdytysrampit voi olla hyvinkin pitkiä ja niillä voi olla melko jyrkkä mutkakin. Silloin ei todellakaan ole tarve lyödä tallaa pohjaan heti rampin alussa - kunhan saa vauhdin kiihdytettyä motarilla liikkuvien mukaiseksi ennen sinne liittymistä. Ite tykkään ajaa niin kovaa kun rajoitukset antaa myöten, mutta en todellakaan vaikkapa eräästä täkäläisestä liikenneympyrästä lähtiessä kiihdytä maksimiin, kun noin puolivälissä ramppia on napakka kaarre. Yleensä ajan 40-50km/h sen kaarteen ja sit sulava kiihdytys, jolla sujahtaa liikennevirtaan suurimmalla sallitulla nopeudella. Tuo kyseinen kohta se ei kyllä ole, joten ei hajuakaan mikä meininki siellä.

      Lainaa

    18. Suojaton roska 6.7.2021 7:23
      Tulos: +10 (162 ääntä)
      Sarpssssss: En oo ikinä ymmärtäny näitä kiihdytyskaistalla matelijoita tai varsinkaan niitä jotka liittyy muun liikenteen sekaan (sanotaan vaikka 100 km/h) 60 km/h nopeudesta. Ehkä joillekki ei oo vaan iskostunu mitä se kiihdytyskaista tarkottaa, jossain paikoissa vielä varoitetaan lyhyestä kiihdytyskaistasta = [...]
      Ja sitten ovat nämä, jotka fb:n joka ikisessä paikallisryhmässä haukkuu tuon rivakasti kiihdyttävän autoilijan vaaralliseksi kaahailijaksi vaikka tosiasiassa tämä hidastelija aiheuttaa vaaratilanteen. Autokoulussakin opetetaan, että nopea kiihdytys tavoitenopeuteen on turvallisen lisäksi taloudellinen. En ymmärrä miksi siihen kiihdytyskaistalle jäädään ihastelemaan maisemia ja pahimmillaan jäädään kaistan päähän pysähdyksiin, kun ei oma tilannenopeus salli liittyä muun liikenteen mukaan.
      Suomessa pitäisi siitä alinopeudesta todellakin sakottaa enemmän kuin nykyisin. Vaikka perässä ajavalla on vastuu seurata edessä ajavan liikkeitä ja myötäillä niitä, on edessä ajavalta edesvastuutonta hidastella ja tehdä äkkijarrutuksia, varsinkin moottoritienopeuksissa ja siihen liityttäessä.

      Lainaa

    19. Tulos: -33 (113 ääntä)
      Tästä tulee vain mieleen, että kuinka montaa niistä iltapäivälehtien törkeistä ohituksista edeltää tämän kuvaajan idioottimainen käytös ennen ohitusta.

      Lainaa

    20. Vaaleanruskea ankka 6.7.2021 7:35
      Tulos: +227 (275 ääntä)
      Hillitty peruna: Tässä näemme tekstin ihmiseltä, jonka toivoisi pysyvän poissa moottoriteiltä.
      Mä taas näen tuossa vastuullisen uuden kuskin. Jokaisen olisi hyvä tunnistaa omat "heikkoutensa" (= tässä tarvitsen lisää treeniä), oltiin sitten liikenteessä tai elämän tiellä ylipäätään. Kenelläkään ei ole oikeutta syyttää omista tunteistaan muita. Aina voi myös valita toimiiko tunteidensa pohjalta. Aikuiset hillittömät raivoajat/kiukuttelijat ovat pelottavimpia otuksia tien päällä.

      Lainaa

    21. Karsas kirjohylje 6.7.2021 7:54
      Tulos: +84 (158 ääntä)
      On hyvin mahdollista, että Elsin vauhti hidastui sen vuoksi, että pelästyi takapuskuriin liimautunutta autoa. Varmaankin olisi ollut melko alhaisella nopeudella liittymässä joka tapauksessa, mutta Antin toiminta ainoastaan eskaloi tilannetta.

      Lainaa

    22. Piukka keiju 6.7.2021 7:59
      Tulos: +80 (92 ääntä)
      Lauha ahma: Joissain paikoin ne kiihdytysrampit voi olla hyvinkin pitkiä ja niillä voi olla melko jyrkkä mutkakin. Silloin ei todellakaan ole tarve lyödä tallaa pohjaan heti rampin alussa - kunhan saa vauhdin kiihdytettyä motarilla liikkuvien mukaiseksi ennen sinne liittymistä. Ite tykkään ajaa niin kovaa kun [...]
      Ja varsinkin jos siihen mutkaan on menossa ennen mua joku rekka, niin mielummin oottaa et se ehtii kiihdyttää, ne kun kuitenkin kiihtyy tosi hitaasti, nii saa sit vapaan väylän kiihdytellä. Joskus jollain on kova kiire ja välkyttelee valoja, et mun pitäis madella sen rekan perässä kiinni. :)

      Lainaa

    23. Saava harakka 6.7.2021 8:04
      Tulos: +156 (166 ääntä)
      Noniin toi motarihomma tuli jo selvitettyä, molemmat hölmöilivät. Mutta Nina, sinä olet vastuussa jos valutat mäkilähdössä takana olevan päälle vaikka somessa vastuuvapautuslausekkeella yrität asiasta luistella.

      Lainaa

    24. Tasoitettu koala 6.7.2021 8:10
      Tulos: +76 (136 ääntä)
      Kyöpeli: Minusta on hemmetin pelottavaa, että kukaan tekee MITÄÄN liikenteessä osoittaakseen mieltään. Etenkään motarilla. Tajuaako jengi, miten vaarallista tuo on? Haluaako jengi kuolla? Siis mahdollisesti tuossa joku hidasteli kiihdytyskaistalla. Mahdollisesti huono kuski. Mutta haluaako jengi kuolla sen on [...]
      Viime lauantaina ajelin mökiltä kotiin moottoriliikennetietä. Tiellä on kaksi kaistaa, yksi molempiin suuntiin, ja 100km/h rajoitus. Skodan mittari näyttää noin 105 ja puhelimen Google Maps 99-101km/h. Kiihdytyskaistalta tielle hyppää punainen Mini ja hetkeä myöhemmin on Skodan jarrupoljin pohjassa. Kun saan mittarin näyttämään 60km/h niin jää Minin ja Skodan puskureiden väliin vain hieman enemmän tilaa, kuin sunnuntain hesarin paksuus. Jos olisi alla ollut työnantajani pakettiauto, missä on enemmän massaa ja huonommat jarrut, niin olisi Ministä tullut lituskaa... Niinpä, tajuaako jengi, miten vaarallista tuo moottoitiellä liian hitaasti ajaminen on?
      Vaan huonosta kuskista voi tulla hyvä kuski, jos huono kuski niin haluaa. Autoiluakin voi harjoitella. 
      Vaikkapa, jos pelottaa ajaa 100km/h moottoritiellä muun liikenteen seassa niin mene sunnuntaina aamulla moottoritielle ja nosta mittari 130km/h:n ja kun mittari näyttää jonkun aikaa noin (todellinen nopeus on tuolloin noin 120km/h) niin sen jälkeen 100km/h ei enää pelota.
      Taikka, jos moottoritielle liittyminen pelottaa niin mene sunnuntai aamuna ajamaan ja liity moottoritielle ja seuraavasta liittymästä sieltä pois. Sitte takas moottoritielle ja suoraavasta pois. Ja sitten takas moottoritielle ja seuraavasta pois. Ja toista niin monta kertaa että voit tehdä tämän rennosti ilman jännitystä.
      Mutta harjoittelu on parempi tehdä silloin kun on mahdollisimman vähän muuta liikennettä. Tai jos harjoittelukin on liian pelottavaa niin ei sinne auton ratin taakse ole pakko mennä.

      Lainaa

    25. Addiktoiva delfiini 6.7.2021 8:11
      Tulos: -12 (128 ääntä)
      Karsas kirjohylje: On hyvin mahdollista, että Elsin vauhti hidastui sen vuoksi, että pelästyi takapuskuriin liimautunutta autoa. Varmaankin olisi ollut melko alhaisella nopeudella liittymässä joka tapauksessa, mutta Antin toiminta ainoastaan eskaloi tilannetta.
      Siinä tapauksessa Elsin on parempi pysyä pois motarilta. Kiihdytyskaista on nimensä veroinen paikka, eikä siihen auta pysähtyä siksi että "iik, täällä on muitakin!"

      Lainaa

    26. Huikea kala 6.7.2021 8:17
      Tulos: +67 (77 ääntä)
      Tyyni tonttu: Ihmisistä tulee eläimiä liikenteessä.
      Ei. Kyllä tuohon urpoiluun tarvitaan ihminen.

      Lainaa

    27. Huikea kala 6.7.2021 8:20
      Tulos: -82 (116 ääntä)
      Hillitty peruna: Tässä näemme tekstin ihmiseltä, jonka toivoisi pysyvän poissa moottoriteiltä.
      Outoa. Aiemmin täällä tuntuivat kommentoivan vain 24 sukupuolen hipsterit, mutta tässä ketjussa lähinnä persut.

      Lainaa

    28. Säädytön lehmä 6.7.2021 8:20
      Tulos: -110 (186 ääntä)
      Kyöpeli: [...] Minulla on itsellä alle vuoden vanha ajokortti. En ole varma kuski. Jos joku alkaisi tööttäilemään ja pysäyttelemään minua tiellä, jolla porukka tulee takaa 120 km/h - mikä on hemmetin uhkaavaa käytöstä - joutuisin täyteen paniikkiin enkä osaisi enää yhtään mitään. […]
      Just sun kaltaisten ihmisten takia mua pelottaa ajaa liikenteessä, koska ikinä tiedä mitä kukakin keksii ja lamaantuu paniikissa. 
      Jos auton ratissa on vaarana mm. muiden kuljettajien toimesta joutua tuollaiseen kuvailemaasi paniikkiin, on oikea paikka autossa matkustajan penkki, ei todellakaan kuskin. 
      Mikä vaaratilanne on kyseessä kun lähdetään esimerkiksi ohittamaan edellä olevaa autoa? Lain mukaan ennen ohitusta edellä olevalle autolle tulisi antaa torvea käyttäen viesti, että on lähdössä ohittamaan. Kammottavaa että tälläisessä tilanteessa joku saattaisi lyödä liinat kiinni tai tehdä jotain muuta holtitonta paniikissaan. 

      Lainaa

    29. Tulos: +104 (132 ääntä)
      Sarpssssss: En oo ikinä ymmärtäny näitä kiihdytyskaistalla matelijoita tai varsinkaan niitä jotka liittyy muun liikenteen sekaan (sanotaan vaikka 100 km/h) 60 km/h nopeudesta. Ehkä joillekki ei oo vaan iskostunu mitä se kiihdytyskaista tarkottaa, jossain paikoissa vielä varoitetaan lyhyestä kiihdytyskaistasta = [...]
      Itselläni on niin rupuinen auto, että vaikka seison talla pohjassa kiihdytyskaistalla, niin en saavuta kuin korkeintaan 80 km/h nopeuden motarille mennessä. Ei ne kaikki "hidastelijat" siellä köröttele tahallaan, vaan osalla meistä ei vain ole varaa parempaan autoon.

      Lainaa

    30. Puolimakea kettu 6.7.2021 8:30
      Tulos: -15 (71 ääntä)
      Jösses: Joidenkin mielestä koko maailma pyörii juuri heidän ympärillään. Jopa etuajo-oikeutettujen tulee hiljentää alle kolmeenkymppiin motarilla ja levittää punainen matto, että rampilta mateleva narsisti pääsee ensin.
      Ei luoja motarille alinopudella, todella vaarallista! Jos ei osaa, eikä ymmärrä, pitää pysyä pois.

      Lainaa

    31. jukkapalmu 6.7.2021 8:50
      Tulos: +23 (45 ääntä)
      Sarpssssss: En oo ikinä ymmärtäny näitä kiihdytyskaistalla matelijoita tai varsinkaan niitä jotka liittyy muun liikenteen sekaan (sanotaan vaikka 100 km/h) 60 km/h nopeudesta. Ehkä joillekki ei oo vaan iskostunu mitä se kiihdytyskaista tarkottaa, jossain paikoissa vielä varoitetaan lyhyestä kiihdytyskaistasta = [...]
      Ja sitten ne on ihan pulassa kun eivät pääse mihinkään väliin kun nopeusero on liian suuri. Joskus näkee niitä tumppuja ketkä on pysähtyneet sinne kaistan päähän.

      Lainaa

    32. Ylempi leijona 6.7.2021 9:30
      Tulos: +65 (105 ääntä)
      Sarpssssss: En oo ikinä ymmärtäny näitä kiihdytyskaistalla matelijoita tai varsinkaan niitä jotka liittyy muun liikenteen sekaan (sanotaan vaikka 100 km/h) 60 km/h nopeudesta. Ehkä joillekki ei oo vaan iskostunu mitä se kiihdytyskaista tarkottaa, jossain paikoissa vielä varoitetaan lyhyestä kiihdytyskaistasta = [...]
      Kolmostiellä moni ramppi on niin mutkainen ja lyhyt sekä puskien peitossa, ettei siitä näe motarille ollenkaan enkä ainakaan itse kestä niitä g-voimia, jotka kaartuva ramppi aiheuttaa. Enkä ihan mielelläni syöksy sokkona puskista rekan eteen pikku rellullani.
      Liian lähellä ei saa ajaa rampillakaan, eikä se 120 ole alin sallittu nopeus vaan ylin.
      Suosittelen pysähtymään hermosauhuille, ellei kestä muuta liikennettä ja ihmisiä, jotka ymmärtävät fysiikan lait.

      Lainaa

    33. Kykenemätön peura 6.7.2021 9:43
      Tulos: +34 (42 ääntä)
      Onneksi tarvitsee nykyään kovin harvoin ajella motarilla varsinkaan ruuhka-aikoihin. Kaiken maailman 'rauhassa kiihdyttelijöiden' lisäksi ärsyttävintä on ne, joiden mielestä motarille on pakko hypätä heti kun kiihdytyskaistalta on pääsy, vaikka nopeus olisi 60 km/h. Siinä meinaa hiemän sydän tykyttää, kun joku tulee yllättäen eteen puolta hitaammalla nopeudella, vaikka kiihdytyskaistaakin on vielä jäljellä.

      Lainaa

    34. Viehättävä lihapiirakka 6.7.2021 10:11
      Tulos: +97 (117 ääntä)
      Niiden joilla on pakottava tarve opettaa muita liikenteessä, olisi paras siirtyä käyttämään julkisia liikennevälineitä. Tuonne teille mahtuvat ihan hyvin monenlaiset kuskit, kun kaikki vain huomioivat toisiaan eivätkä repeä raivoon ihan joka asiasta. Jotkut ajaa hiljempaa, ok, joillakin on mielestään kiire, ok. Jotkut ovat epävarmoja kuskeja, toiset valmiita formuloihin. Kaikilla ajokortillisilla on oikeus ajaa. Jos joku sitten oikein rikkoo liikennesääntöjä, siinä sitten viisaampi väistää, opetti autokoulunopettaja aikoinaan

      Lainaa

    35. Tulos: +37 (51 ääntä)
      Vähän tämä kiihdyttely riippuu toki rampistakin. Tampereelta Helsinkiin päin moottoritietä lähtiessä on siihen liittymän alkuun joku "nerokas" tieinsinööri suunnitellut semmoisen 90 asteen mutkan. Mielestäni Suomen älttömin liittymä! Siitä kun pääsee, niin nilkka suoraksi vaan. Itse en tuohon mutkaan kyllä 120 km/h aja. Siinä voi tietysti jollain perässä ajavalla urheiluauton omistajalla palaa hermot. Muuten sanoisin, että ne liittymät on sitä varten, että liittyminen mootteritielle on turvallinen ja sujuva, mikä onnistuu parhaiten, kun moottoritielle tulevan vauhti on sama kuin muilla sillä tiellä ajavilla. Kenenkään, joka ei uskalla ajaa siellä sallittua nopeutta, ei mielestäni tarvitse moottoritielle tulla. Aina voi tunnelmoija etsiä itselleen sopivan maisemareitin, missä on vähemmän muiden jaloissa.

      Lainaa

    36. Tulos: +92 (104 ääntä)
      Paikallisena tiedän ko. paikan ja siinä kiihdytyskaista alkaa vasta n. 70 m. rampin alun jälkeen, koska siinä on bussipysäkki 50 m. päässä. Eli siinä on pitkä pätkä 50 km rajoitusaluetta, ja jos joku tulee sen alueella rajoitusten mukaan ajavan puskuriin kiinni, niin kyllä se on takanatulija, joka saa katso peiliin.

      Lainaa

    37. Tosikko sitruuna 6.7.2021 11:14
      Tulos: +122 (130 ääntä)
      Säädytön lehmä: Mikä vaaratilanne on kyseessä kun lähdetään esimerkiksi ohittamaan edellä olevaa autoa? Lain mukaan ennen ohitusta edellä olevalle autolle tulisi antaa torvea käyttäen viesti, että on lähdössä ohittamaan. Kammottavaa että tälläisessä tilanteessa joku saattaisi lyödä liinat kiinni tai tehdä jotain muuta holtitonta paniikissaan. 
      Jaa minkä lain mukaan? Mun ajokortti on vuodelta 2008 ja silloin ainakin opetettiin, että merkkinä ohitukseen lähdöstä on vilkku vasemmalle... Jos joku tyhjällä tiellä alkaisi tööttäillä, varmasti saisin sätkyn, koska normaalisti ohittavat ihan vain lähtevät ohi.

      Lainaa

    38. Ponne Jarkka 6.7.2021 11:36
      Tulos: -25 (73 ääntä)
      Tuollaiset Elsit (ja näemmä monet täälläkin) saavat kyllä mun verenpaineen nousemaan jos sattuvat joko samalle rampille eteeni tai ovat tulossa rampilta liikennevirtaan kun olen kohdalla. Ikinä ei tiedä mitä tulee tapahtumaan. Aina jos mahdollista (ja muuta liikennettä haittaamatta) jätän reilun välin rampissa edellä ajavaan jotta saan itse sitten määrittää oman liittymisnopeuteni.

      Lainaa

    39. Pilkuton ahma 6.7.2021 11:53
      Tulos: +63 (97 ääntä)
      Taas keskimääräistä paremmat autoilijat pipuli pystyssä kommentoimassa. Siis nämä, jotka todellisuudessa ovat ne toimivan liikenteen vaaratekijät tuolla "minä tiedän miten pitää ajaa ja kaikkien muiden on tehtvä samalla tavalla!!!" -asenteellaan. Kyllä nämä leikkiliikennepoliisit pitäisi ensisijaisesti saada pois liikenteestä. Jumal*uta jos ei pysty käsittämään että siellä on erilaisia ihmisiä niin pysyköön poissa. Ja toinen on tämä "Kyllä minä saada perseillä KOSKA TOI TOINEN PERSEILI MIELESTÄNI ENSIN!!!" Voi v*ttu. Eskaritason argumentti ja whataboutismi. Tekis mieli leipoa tuota Anttia ihan kunnolla. Ei voittajia tuossa mokassa. Pelkkiä luusereita. Kortti pois ensin Antilta ikuisiksi ajoiksi ja toinen autoilija inssiin uusiksi.

      Lainaa

    40. Tulos: +35 (49 ääntä)
      "Ilman kertomatta" 🙄

      Lainaa

    41. Patalaiska lohikäärme 6.7.2021 12:16
      Tulos: +53 (59 ääntä)
      Ponne Jarkka: Tuollaiset Elsit (ja näemmä monet täälläkin) saavat kyllä mun verenpaineen nousemaan jos sattuvat joko samalle rampille eteeni tai ovat tulossa rampilta liikennevirtaan kun olen kohdalla. Ikinä ei tiedä mitä tulee tapahtumaan. Aina jos mahdollista (ja muuta liikennettä haittaamatta) jätän reilun [...]

      Onneksi Antin toiminta kuitenkin oli täysin ennakoitavissa...

      Lainaa

    42. Tulos: +84 (90 ääntä)
      Säädytön lehmä: Lain mukaan ennen ohitusta edellä olevalle autolle tulisi antaa torvea käyttäen viesti, että on lähdössä ohittamaan.
      Siis mitä, ei! Torvi on välittömästä vaarasta varoittamista varten ja esim. herättämään liikennevaloissa "nukkuva" kuljettaja. Sillä ei ilmoiteta omista aikeista eikä varsinkaan koskaan osoiteta mieltä. 
      Usein torvea kuulee, kun jokin "läheltä piti" -tilanne on ohi, ikään kuin keskisormen näyttönä, mutta tämäkään ei periaatteessa ole torven asiallista käyttöä. 

      Lainaa

    43. onpassetit 6.7.2021 12:24
      Tulos: +47 (57 ääntä)
      Sarpssssss: En oo ikinä ymmärtäny näitä kiihdytyskaistalla matelijoita tai varsinkaan niitä jotka liittyy muun liikenteen sekaan (sanotaan vaikka 100 km/h) 60 km/h nopeudesta. Ehkä joillekki ei oo vaan iskostunu mitä se kiihdytyskaista tarkottaa, jossain paikoissa vielä varoitetaan lyhyestä kiihdytyskaistasta = [...]
      No, yksi validi syy on, että kaikilla ei ole varaa hienoon ja hyvin kiihtyvään autoon.
      Usein noi kiihdytyskaistat ei vaan yksinkertaisesti ole tarpeeksi pitkiä, vaikka kiihdyttää kaasu pohjassa oikeilla vaihteilla
      Esim oma Fiat Punto ei kiihdy lyhyellä rampilla kuin noin 80km/h vauhtiin, vaikka olisi alamäki.
      Sitten jos on lyhyt ramppi+ylämäki ja/tai kaarre, niin 60-80km/h on rampin päässä
      Ja jos kyydissä on toinen aikuinen + tavaraa = voi vähentää 5-10km/h noista.
      Tässähän ikävää onkin ne, joilla kyllä auto kiihtyy, mutta se tehdään korkeintaan ihan rampin viimeisellä kolmanneksella = ite jos on sellaisen takana eikä turvavälistä huolimatta ole päässyt kiihdyttämään edes sitä vähää = rampin päässä vauhtia voi olla 50km/h ja tuolla autolla menee noin 200-500m tuosta kiihdyttää sataseen
      Tahallinen hidastelu on väärin, mutta pitää muistaa, että jotkut autot kiihtyy 0-100 20-30 sekuntia, ja rampista loppuu heti tila, jos se ei ole pitkä

      Lainaa

    44. Vehmas vuohi 6.7.2021 12:35
      Tulos: -8 (48 ääntä)
      1. Olen itsekin tuore kuski, mutta hidastelijat suututtaa ja suorastaan pelottaa kiihdytyskaistalla. 2. Joku sanoi, että pitäisi töötätä ennen ohitusta. En käsitä miksi kukaan tekisi niin??? Osaan katsoa peileistä ja huomata että kas, minua aletaan ohittamaan. 3. Yrittäkää j-lauta aikuiset ihmiset ymmärtää, että ENSIN LAITETAAN VILKKU, sitten katsotaan peileistä ja lähdetään vaihtamaan kaistaa. Todella turhauttavaa, kun teen nimenomaan oikein eli kuten äsken kuvailin, ja välittömästi vilkun laitettuani joku alkaa tööttäilemään. Ihan tiedoksi, että näin sen auton ihan itsekin. Odotin sopivaa hetkeä vaihtaa kaistaa -_-

      Lainaa

    45. Ajokortiton 6.7.2021 12:46
      Tulos: +69 (77 ääntä)
      Ajokortittoman näkökulmasta jokainen liikennesääntöjen mukaan ajava harkiteseva ja rauhallinen kuski on taivaanlahja. Sen sijaan oman elämänsä autoiluexpertit ja rattiraivoojat kiihdyttelyineen ovat aiheuttaneet mulle pysyvä kammon auton kyydissä istumiseen. Olen enemmän kuin kerran ollut viimeksi mainittujen kanssa läheltäpiti tilanteessa. Vihaan enemmän kuin mitään lapsellisia kuumakalleja liikenteessä.

      Lainaa

    46. Päihteetön hirmulisko 6.7.2021 12:59
      Tulos: +17 (41 ääntä)
      Antti voisi mennä takaisin äidinkielen tunneille ja työntää noi tekopyhät sensurointinsa perseeseensä.

      Lainaa

    47. Päätön mansikka 6.7.2021 13:00
      Tulos: +67 (79 ääntä)
      Joku ajaa rampilla edessä liian hiljaa, ratkaisu siihen on mennä hidastelijan eteen ajamaan vielä hiljempaa ja pysäyttämään? Maken järki

      Lainaa

    48. Harmaa kivi 6.7.2021 13:39
      Tulos: +80 (88 ääntä)
      Vaaleanruskea ankka: Mä taas näen tuossa vastuullisen uuden kuskin. Jokaisen olisi hyvä tunnistaa omat "heikkoutensa" (= tässä tarvitsen lisää treeniä), oltiin sitten liikenteessä tai elämän tiellä ylipäätään. Kenelläkään ei ole oikeutta syyttää omista tunteistaan muita. Aina voi myös valita toimiiko tunteidensa [...]
        Tosiaankin. Moottoritiellä ajamista ei oikein voi opetella muuten kuin ajamalla moottoritiellä. Tunnehallintaa sen sijaan voi, ja tulee, opetella jossain muualla kuin moottoritiellä. Mielellään lastentarhassa.

      Lainaa

    49. Särytön panda 6.7.2021 13:40
      Tulos: +33 (39 ääntä)
      Jäykkä poro: Halusin tykätä, mutta jostain syystä tulee virhettä vaan. Mut just näin! Ite oon jo suhteellisen varma kuski, silti joskus kiihdytyskaistan alkupään ainakin ajan hissuksiin ja kiihdytän kunnolla vasta just ennen motaria, riippuen toki liikenteestä. Joskus on ollu auto niin täynnä tavaraa että [...]
      " silti joskus kiihdytyskaistan alkupään ainakin ajan hissuksiin ja kiihdytän kunnolla vasta just ennen motaria, riippuen toki liikenteestä." 
       Ja varmasti joka kerta varmistat että takana ei ole yhtään oikeasti raskasta ajoneuvoa joka tarvitsee koko kiihdytyskaistan pituuden saadakseen auton tai yhdistelmän kiihtymään...

      Lainaa

    50. Labiili norppa 6.7.2021 13:51
      Tulos: -87 (103 ääntä)
      Kyöpeli: Minusta on hemmetin pelottavaa, että kukaan tekee MITÄÄN liikenteessä osoittaakseen mieltään. Etenkään motarilla. Tajuaako jengi, miten vaarallista tuo on? Haluaako jengi kuolla? Siis mahdollisesti tuossa joku hidasteli kiihdytyskaistalla. Mahdollisesti huono kuski. Mutta haluaako jengi kuolla sen on [...]
      Vuoden oot ajanut etkä vieläkään osaa? Pitäiskö jo luovuttaa..

      Lainaa

    51. Nidottu pelikaani 6.7.2021 13:56
      Tulos: +26 (28 ääntä)
      Tosikko sitruuna: Jaa minkä lain mukaan? Mun ajokortti on vuodelta 2008 ja silloin ainakin opetettiin, että merkkinä ohitukseen lähdöstä on vilkku vasemmalle... Jos joku tyhjällä tiellä alkaisi tööttäillä, varmasti saisin sätkyn, koska normaalisti ohittavat ihan vain lähtevät ohi.
      Lisäyksenä tähän, voi halusta ohittaa esimerkiksi rekkaa mäkisellä tiellä ilmoittaa väläyttämällä pitkiä, jolloin rekka voi sen huomioida (nopea oikean vilkun väläytys jos ohitus onnistuu, lyhyt jarruvalojen väläytys jos ei missään nimessä kannata ohittaa). Näin ainakin itselleni opetettiin 2000-luvun alkupuolella.

      Lainaa

    52. Kaamea maksamato 6.7.2021 14:32
      Tulos: +43 (55 ääntä)
      Hillitty peruna: Tässä näemme tekstin ihmiseltä, jonka toivoisi pysyvän poissa moottoriteiltä.
      Tässä näemme kommentin ihmiseltä, joka tunnisti itsensä tekstistä ja paljasti samalla oman hermoheikkoisuutensa.

      Lainaa

    53. Kaamea maksamato 6.7.2021 14:34
      Tulos: +53 (67 ääntä)
      Labiili norppa: Vuoden oot ajanut etkä vieläkään osaa? Pitäiskö jo luovuttaa..
      Noin vanhaksi elänyt, etkä vieläkään osaa käytöstapoja. Pitäisikö sun luovuttaa elämästä?

      Lainaa

    54. Laahaava mustikka 6.7.2021 14:40
      Tulos: +17 (33 ääntä)
      jukkapalmu: Ja sitten ne on ihan pulassa kun eivät pääse mihinkään väliin kun nopeusero on liian suuri. Joskus näkee niitä tumppuja ketkä on pysähtyneet sinne kaistan päähän.
      Joskus löydät itsesi sieltä tumppuilemasta. Ei sitä koskaan tiedä, mitä tiellä tapahtuu. Sittenpä sinua ärsyttää kahta kauheammin, kun luulet olevasi joku mestarikuski harhaisessa mielessäsi. Kukaan ei ole täydellinen. Mitä ylimielisempi asenne, sen emmän sattuu, kun putoaa alas. Hah :D

      Lainaa

    55. Sisin maahinen 6.7.2021 15:23
      Tulos: +42 (52 ääntä)
      Joo, on kyllä hämmentävää, miten julmasti täällä kirjoitetaan autoilijoista, jotka eivät kokemattomuuttaan toimi oikein. No ymmärtäähän sen sikäli, että joskus siitä voi tulla vaaratilanteita. Mutta kannanottojen voimakkuus ja sanamuodot parhaansa yrittäviä kuskeja kohtaan harmittavat heidän puolestaan silti. Kokemattomalle kuntejjalalme yli satasen vauhti, kiihdytys, sekä takana että motarilla ajavien huomaaminen, vilkun käyttö ja rauhallinen ohjausliike ovat vaikea kombo. On tympeää, että jaetaan mustavalkoisesti sitten et tule moottoritielle -ukaaseja oikopäätä. Kyllä se vaan niin on, että moottoritielle liittyminen pitää tehdä omalla ajoituksella ja päätöksellä, sinne EI PIDÄ kurvata äkkinäisesti esimerkiksi perässä rampilla ajavan töötillään säikäyttämänä. Joskus siinä voi mennä ratkaisut ristiin, kun edellä ajava aavistuksen nostaa jalkaa kaasulta päästääkseen moottoritiellä ajavan edelle ja liittää tämän taakse. Jos rampilla perässä tuleva ei tätä huomaa, vaan haluaisi nimenomaan kiihdyttää, voi tulla hankala tilanne. Olen kyllä oppinut, et 9 kertaa kymmenestä näissä on parempi kiihdyttää. Se motaria pitkin kulkeva usein osoittaa pelisilmää ja pikkuisen hidastaa tilanteen sujuvoittamiseksi. Mutta jos motarilla on yksi auto ja rampilta tulossa letka, niin sujuvampaa on letkan liittyminen yksittäisen auton taakse, se vain vaatii vähän tilannetajua kaikilta osapuolilta.

      Lainaa

    56. Tulos: +5 (17 ääntä)
      Jäykkä poro: Halusin tykätä, mutta jostain syystä tulee virhettä vaan. Mut just näin! Ite oon jo suhteellisen varma kuski, silti joskus kiihdytyskaistan alkupään ainakin ajan hissuksiin ja kiihdytän kunnolla vasta just ennen motaria, riippuen toki liikenteestä. Joskus on ollu auto niin täynnä tavaraa että [...]
      Toivottavasti tajuat, että jos (kun) takanasi on toinen, niin hänellä ei ole yksi ongelma (kuten sinulla: mihin väliin päästä) vaan kaksi: "mihin väliin päästä 60km/h tai ehkä vielä hitaammin jos toi edessä vielä jarruttaa". Kun jokunen jarruttaa. Se 80 olisi vaan niin paljon helpompaa.

      Lainaa

    57. Sarpssssss 6.7.2021 15:47
      Tulos: +14 (16 ääntä)
      Jepajee: Itselläni on niin rupuinen auto, että vaikka seison talla pohjassa kiihdytyskaistalla, niin en saavuta kuin korkeintaan 80 km/h nopeuden motarille mennessä. Ei ne kaikki "hidastelijat" siellä köröttele tahallaan, vaan osalla meistä ei vain ole varaa parempaan autoon.
      No ei itselläkään mitään hienoista hienoin auto ole, mutta niin jouhevasti yritän kiihdyttää kun olosuhteet/auto sallii. Ja toki jo sekin, että laittaa sen vilkun merkiksi että aikoo siirtyä pois kiihdytyskaistalta auttaa muita ennakoimaan, vaikka sieltä liittyisi sitten "vaan" 80km/h nopeudesta. Näitäkin sankareita löytyy, jotka vaan siirtyy kiihdytyskaistalta pois ilman vilkkua tai katsomatta kuolleeseen kulmaan. Enkä nyt tällä huomiolla tarkoittanut juuri sinua

      Lainaa

    58. Sarpssssss 6.7.2021 15:58
      Tulos: -10 (18 ääntä)
      Ylempi leijona: Kolmostiellä moni ramppi on niin mutkainen ja lyhyt sekä puskien peitossa, ettei siitä näe motarille ollenkaan enkä ainakaan itse kestä niitä g-voimia, jotka kaartuva ramppi aiheuttaa. Enkä ihan mielelläni syöksy sokkona puskista rekan eteen pikku rellullani. Liian lähellä ei saa ajaa rampillakaan, [...]
      En kyllä itsekkään mutkissa ole nilkka suorana, vaan sittenku suora baana aukee niin kaasua. Eikä itsellänikään ole mikään uusi saatika tehokas auto, mutta en ole vielä kenenkään jalkoihin jäänyt kiihdytyskaistalta siirryttäessä. Olen myös ajanut rellun pikkukipolla ja ei sitäkään g-voimat vieneet mennessään
      En ole kommentoinut mitään alimmasta sallitusta nopeudesta? Mutta omansa ja muiden turvallisuuden takia olisi hyvä opetella/rohkaistua ajelemaan moottoriteitä ja niihin liittymistä. 

      Lainaa

    59. Laiha tuhatjalkainen 6.7.2021 16:03
      Tulos: +58 (72 ääntä)
      Antti ajaa ensin toisen takapuskurissa kiinni, sen jälkeen ohittaa väärässä paikassa torvet soiden ja sormet pystyssä, sitten pysäyttää moottoritielle ja yrittää saada kiilaamalla toisenkin auton pysähtymään. Ja joku vielä näkee että Elsi oli tarinan konna... =) Antiltahan pitäisi tuon oman kertomuksensa perusteella ottaa kortti pois. Noita pellejä näkee liikenteessä ihan liikaa. Väkivalta ei tietenkään ole mikään ratkaisu, mutta saattaisin silti pohtia sitäkin vaihtoehtoa jos saisin tuollaisen saatanan vajakin joskus kiinni. Yllättäen ne kyllä löytävät autostaan kaasupolkimen siinä vaiheessa kun meikäläinen nousee ulos haastattelumielessä =)

      Lainaa

    60. Sarpssssss 6.7.2021 16:03
      Tulos: -9 (17 ääntä)
      onpassetit: No, yksi validi syy on, että kaikilla ei ole varaa hienoon ja hyvin kiihtyvään autoon. Usein noi kiihdytyskaistat ei vaan yksinkertaisesti ole tarpeeksi pitkiä, vaikka kiihdyttää kaasu pohjassa oikeilla vaihteilla Esim oma Fiat Punto ei kiihdy lyhyellä rampilla kuin noin 80km/h vauhtiin, vaikka [...]
      Ei itsellänikään ole mikään uusi saatika tehokas auto, mutta en ole vielä kenenkään jalkoihin jäänyt kiihdytyskaistalta siirryttäessä. Enkä kyllä itsekkään mutkissa ole nilkka suorana, vaan sittenku suora baana aukee niin kaasua
      Mutta autoja ja ajajia on erilaisia, jokaiselta ajokortin omaavalta vaan pitäisi löytyä se rohkeus/taito liittyä jouhevasti muun liikenteen sekaan, sitähän siellä autokoulussakin opetellaan. Ja ennenkaikkea se ennakoitavuus, eli vilkku tarpeeksi ajoissa, kuolleeseen kulmaan katsominen jne. Nämä nyt vaan yleisiä huomioita

      Lainaa

    61. Tulos: -18 (18 ääntä)
      Suojaton roska: Suomessa pitäisi siitä alinopeudesta todellakin sakottaa enemmän kuin nykyisin [...]
      Alinopeus, subst: nopeus on alle mittarivirhe (> 10km/h), sakotusraja (3km/h), ei-tietyö-merkitse-mitään (20-40km/h), audiraja (10km

      Lainaa

    62. Tulos: +24 (30 ääntä)
      Sori Nina, mutta kyllä sä olet vastuussa.

      Lainaa

    63. Äreä kauris 6.7.2021 16:45
      Tulos: -6 (18 ääntä)
      Sopuli: Oli Elsin vika, että hän sai Antin raivostumaan, ja sitä kautta aiheutti vaaraa kaikille muille.
      Kyllä näitä tarkoituksella toisia autoilijoita "kouluttavia" löytyy liikenteestä ihan riittävästi. Tahallinen provosointi ei varsinaisesti Elsin pisteitä nosta. Toki Antin vika sitten se, miten hän itse käyttäytyi.

      Lainaa

    64. Valkaisematon guava 6.7.2021 16:47
      Tulos: +57 (69 ääntä)
      Siis millä ihmeen oikeudella Antti alkaa pysäyttelemään yhtään ketään, motarilla tai sen ulkopuolella?? Mikä ihmeen liikennepoliisi se äijä kuvittelee oikein olevansa? Elsilläkin saattoi olla tilannenopeus huono mutta kyllä Antti tässä vaaransi liikenneturvallisuutta huomattavasti enemmän, puhumattakaan siitä miten lapsellista käsimerkit ja muu mielen osoittaminen oli.

      Lainaa

    65. Arkkienkeli 6.7.2021 16:54
      Tulos: +17 (27 ääntä)
      On se kiva, kun tällaisia maantiepoliiseja kuten "Antti" on olemassa. Sitten kun se kärry on mutkalla ojan pohjalla ja pelastuslaitos saa asiasta hälärin, niin sitten tullaan auttamaan. Tai lapioimaan jäännökset mustaan jätesäkkiin. Loput tiestä pestään painepesurilla, ettei jää öljyä ja verta nähtäville.

      Lainaa

    66. Arkkienkeli 6.7.2021 17:04
      Tulos: -5 (15 ääntä)
      Sarpssssss: En oo ikinä ymmärtäny näitä kiihdytyskaistalla matelijoita tai varsinkaan niitä jotka liittyy muun liikenteen sekaan (sanotaan vaikka 100 km/h) 60 km/h nopeudesta. Ehkä joillekki ei oo vaan iskostunu mitä se kiihdytyskaista tarkottaa, jossain paikoissa vielä varoitetaan lyhyestä kiihdytyskaistasta = [...]
      Autoissakin on eroja. Tässä puhun työautosta ja omasta. Esim. KIA Sportage kiihtyy kuin tiiliskivi ja sillä on hyvin hankala päästä edes normaalin liikenteen (120km/h) vauhtiin alle 30 sekunnissa. Kun taas 2006 vuosimallin BMW 530d(isel) M-Technics Sport Touring farkku kiihtyy alle 8 sekunnissa 120km/h ja perässä vilkkuvat pitkät.

      Lainaa

    67. Sekoileva tomaatti 6.7.2021 17:21
      Tulos: +26 (38 ääntä)
      Ei minua ainakaan ärsytä, jos joku ei saa kiihdytettyä nopeasti tai jos mutkaan ei uskalla ajaa isoa nopeutta. Se on normaalia liikennettä. Se on vaarallista, jos siinä kiihdytyskaistalla ei kiihdytä lainkaan tai alkaa hidastelemaan. Mitä takana tuleva voi tehdä? Ei voi peruuttaa takaisin kaistan alkuun, ei uskalla 40-60 vaihdissa liittyä motarille. Näiden ihmisten suosisi menevän pienempiä teitä. Varmaankin samaa ryhmää, jotka ekasta ramppi 2km merkistä alkavat hidastaa sinne 60km/h.

      Lainaa

    68. Varjoisa kiivi 6.7.2021 17:23
      Tulos: +8 (12 ääntä)
      Näitä ku lukee, niin raskaankaluston liikenne lienee mahdotonta. vaan onhan tuola pärjätty.. nähty on kaikenlaista tienpäällä, vaan eipä tääläkään pahemmin raskassarjalaiset valita henkilöautoilioiden törttöilyistä motareilla.

      Lainaa

    69. Karsas kirjohylje 6.7.2021 17:28
      Tulos: +38 (42 ääntä)
      Addiktoiva delfiini: Siinä tapauksessa Elsin on parempi pysyä pois motarilta. Kiihdytyskaista on nimensä veroinen paikka, eikä siihen auta pysähtyä siksi että "iik, täällä on muitakin!"
      Jonkinlainen turvaväli on pidettävä. Jos takanaoleva ei osaa pitää turvaväliä, edessä ajava saattaa laskea nopeutta siten että uusi nopeus vastaa takana ajavan jättämää turvaväliä.
      Rajansa kaikella tietysti, mutta mun pointti oli, että jos edessä ajavan vauhti ahdistaa, oikea ratkaisu ei koskaan ole mennä sen perää tökkimään mielenosoituksellisesti.

      Lainaa

    70. Epäselvä gorilla 6.7.2021 17:41
      Tulos: -3 (21 ääntä)
      Vehmas vuohi: 1. Olen itsekin tuore kuski, mutta hidastelijat suututtaa ja suorastaan pelottaa kiihdytyskaistalla. 2. Joku sanoi, että pitäisi töötätä ennen ohitusta. En käsitä miksi kukaan tekisi niin??? Osaan katsoa peileistä ja huomata että kas, minua aletaan ohittamaan. 3. Yrittäkää j-lauta aikuiset ihmiset [...]
      Jonoa ohittaessa tööttäys voi olla ihan järkevää, varsinkin jos edellä menevä on myös osoittanut ohittamishaluja.
      Ja kyllä niitä peilejä saa ja pitää seurata ennenkin sitä vilkkua. Aiheuttaa vaan turhia sydämentykytyksiä viereisillä kaistoilla ajaville, kun vilkun laittaa juuri heidän nenän edessä päälle. 

      Lainaa

    71. Tuttu pingviini 6.7.2021 18:35
      Tulos: +4 (10 ääntä)
      Hattu: Siis mitä, ei! Torvi on välittömästä vaarasta varoittamista varten ja esim. herättämään liikennevaloissa "nukkuva" kuljettaja. Sillä ei ilmoiteta omista aikeista eikä varsinkaan koskaan osoiteta mieltä.  Usein torvea kuulee, kun jokin "läheltä piti" -tilanne on ohi, ikään kuin keskisormen näyttönä, [...]
      Itseasiassa torvea nimenomaan saa käyttää ohituksessa, mutta ei kaikissa olosuhteissa. 
      "Suomessa on kaksi tilannetta, jolloin auton äänimerkkiä saa laillisesti käyttää: ohituksessa, mutta vain taajaman ulkopuolella valoisaan aikaan sekä silloin, kun äänimerkin käyttö "vaaran välttämiseksi on tarpeen” kuten asia laissa ilmaistaan." 
      Lähteenä Helsingin uutiset. Löytyy toki myös tieliikennelaista, mutta en jaksanut kaivaa sitä kohtaa esiin.

      Lainaa

    72. Tulos: -20 (22 ääntä)
      Jepajee: Itselläni on niin rupuinen auto, että vaikka seison talla pohjassa kiihdytyskaistalla, niin en saavuta kuin korkeintaan 80 km/h nopeuden motarille mennessä. Ei ne kaikki "hidastelijat" siellä köröttele tahallaan, vaan osalla meistä ei vain ole varaa parempaan autoon.
      Ja vitut. Mulla on ollut 1.2l Kadetti, ehkä 40 hp (siinä kunnossa), eikä mitään ongelmia liittyä 90-100. Ja se kottero ei kulkenut edes 120. Niin, ja 80 ei ole se ongelma, vaan 60-70 jurnuttajat.

      Lainaa

    73. Äreä kauris 6.7.2021 19:56
      Tulos: +25 (29 ääntä)
      Äreä kauris: Kyllä näitä tarkoituksella toisia autoilijoita "kouluttavia" löytyy liikenteestä ihan riittävästi. Tahallinen provosointi ei varsinaisesti Elsin pisteitä nosta. Toki Antin vika sitten se, miten hän itse käyttäytyi.
      Miten itse olisin ratkaissut tilanteen:
      Elsinä keskittyisin omaan ajosuoritukseeni ja siihen että pääsen turvallisesti ja sujuvasti siirtymään rampista moottoritielle. 
      Anttina keskittyisin omaan ajosuoritukseeni ja siihen että pääsen mahdollisimman turvallisesti ja sujuvasti siirtymään moottoritielle ja tarvittaessa myös turvallisesti ohittamaan hitaamman ajoneuvon.
      Toki, edelleenkin, vaikka ajokilometrejä olisi takana kuinka paljon, aina joskus joku menettää hermonsa syystä tai toisesta. Näitä tapahtuu erityisesti ruuhkaliikenteessä. KENENKÄÄN ajoturvallisuutta ei edistä se, että jäädään rankaisemaan muita tienkäyttäjiä siitä, mikä heidän ajamisessaan juuri minun mielestäni on väärin. Jos joku haluaa ohittaa huonossa paikassa tuhatta ja sataa, se on hänen omalla vastuullaan. Poliisin tehtävä on sitten tarvittaessa ohjeistaa kyseistä kuljettajaa siitä, mikä meni pieleen.

      Lainaa

    74. Säädytön lehmä 6.7.2021 20:21
      Tulos: +2 (10 ääntä)
      Sisin maahinen: [...] Olen kyllä oppinut, et 9 kertaa kymmenestä näissä on parempi kiihdyttää. Se motaria pitkin kulkeva usein osoittaa pelisilmää ja pikkuisen hidastaa tilanteen sujuvoittamiseksi. […]
      Johan kiihdytyskaistan nimi jo kertoo että siellä on parempi kiihdyttää. 😁 Pikkuinen hidastaminen on aika suhteellinen käsite, osa kun oikeasti tiputtaa vauhtia yhtäkkiä 20km/h, tai lähtee sinkoilemaan vasemmalle kaistalle, kattomatta yhtään tarkemmin onko siellä oikeasti tilaa. 
      Kiihdytyskaistalla olevalla on väistämisvelvollisuus, jolloin motarilla kulkevien ei tulisi ns. kiinnittää huomiota liittyvään liikenteeseen. Tai huomiota tottakai, mutta ei vaihtaa kaistaa tai hidastamaan. Pahimmassa tapauksessa jos kiihdytyskaistalta liittyvälle menee antamaan poikkeuksellisilla toimilla tilaa ja siitä aiheutuu onnettomuus, on korvausvastuu tilan antajalla, vaikka kuinka ois tarkottanut hyvää.
      Tuttu pingviini: Itseasiassa torvea nimenomaan saa käyttää ohituksessa, mutta ei kaikissa olosuhteissa.  "Suomessa on kaksi tilannetta, jolloin auton äänimerkkiä saa laillisesti käyttää: ohituksessa, mutta vain taajaman ulkopuolella valoisaan aikaan sekä silloin, kun äänimerkin käyttö "vaaran välttämiseksi on [...]
      Tämä oli se mitä piti kirjoittaa, mutta vituikshan se sitten meni. :D Kiitos tarkennuksesta!

      Lainaa

    75. Sarpssssss 6.7.2021 21:01
      Tulos: -3 (15 ääntä)
      Arkkienkeli: Autoissakin on eroja. Tässä puhun työautosta ja omasta. Esim. KIA Sportage kiihtyy kuin tiiliskivi ja sillä on hyvin hankala päästä edes normaalin liikenteen (120km/h) vauhtiin alle 30 sekunnissa. Kun taas 2006 vuosimallin BMW 530d(isel) M-Technics Sport Touring farkku kiihtyy alle 8 sekunnissa 120km/h ja perässä vilkkuvat pitkät.
      Kuten olen parille jo aikaisemmin vastannut, niin ei itsellänikään ole mikään uusi saatika tehokas auto, mutta en ole vielä kenenkään jalkoihin jäänyt kiihdytyskaistalta siirryttäessä. Ja on sitä ollu vaikka minkänäköstä kotteroa ja laivaa alla. Ongelma ei ole ne jotka edes jossain ajassa saa autonsa kiihdytettyä, vaan ne jotka liittyy 60km/h nopeudesta motarille, vaikka enemmänki nopeutta autosta irtoaisi

      Lainaa

    76. Kyltymätön leopardi 6.7.2021 21:11
      Tulos: -3 (5 ääntä)
      Nuo kolukadun ruudut on tarkoitettu porrasperäisille amisbemareille.

      Lainaa

    77. Sisin maahinen 6.7.2021 21:58
      Tulos: +22 (26 ääntä)
      Säädytön lehmä: Johan kiihdytyskaistan nimi jo kertoo että siellä on parempi kiihdyttää. 😁 Pikkuinen hidastaminen on aika suhteellinen käsite, osa kun oikeasti tiputtaa vauhtia yhtäkkiä 20km/h, tai lähtee sinkoilemaan vasemmalle kaistalle, kattomatta yhtään tarkemmin onko siellä oikeasti tilaa.  Kiihdytyskaistalla [...]
      Joo, olet totta kai oikeassa, ja tästä on kaksi koulukuntaa, mutta olen kyllä sitä mieltä, että turvallinen kaistanvaihto tai hidastaminen osoittaa hyvää pelisilmää, jos näkee rampilla tulevan joutuvan mahdollisesti hankalaan tilanteeseen esim. kiihdytyskaistan loppumisen vuoksi.

      Lainaa

    78. Tiedänpä paikan minäkin 6.7.2021 23:26
      Tulos: +21 (23 ääntä)
      Joopajoo: Paikallisena tiedän ko. paikan ja siinä kiihdytyskaista alkaa vasta n. 70 m. rampin alun jälkeen, koska siinä on bussipysäkki 50 m. päässä. Eli siinä on pitkä pätkä 50 km rajoitusaluetta, ja jos joku tulee sen alueella rajoitusten mukaan ajavan puskuriin kiinni, niin kyllä se on takanatulija, joka saa katso peiliin.
      Todellakin näin! Siinä alussa EI saa kiihdyttää, vaan on ajettava enintään 50 km nopeudella. Useimmat kuskit lähtevät kiihdyttämään moottoritien nopeuksiin jo heti liikenneympyrästä, ennen pysäkkiä, eli 50 km alueella. Kuitenkin siinä on vielä pitkä ramppi, ainakin 100 m, sitä kiihdytysaikaa, jossa saadaan se moottoritienopeus.

      Lainaa

    79. Tulos: 0 (6 ääntä)
      Ainoat kerrat kun voi hiljentää vauhtia motarin rampilla on jos on todella huono sää / tieolosuhteet, on aivan HIRVITTÄVÄ ruuhka mihin pitäisi päästä välille tai jos joku ajaa aivan liian kovaa ja jos ei itse hiljentäisi vauhtia (ennen kaistanvaihtoa!) niin joutuisi itse kolariin. Muuten pitäisi vaan sopeutua tilanteeseen niin nopeasti kun vain pystyy. // My two cents

      Lainaa

    80. Tulos: -26 (32 ääntä)
      Antti oli oikeassa. Tuollaiset hidastelijat ovat vaara liikenteelle.

      Lainaa

    81. Malttamaton hyönteinen 7.7.2021 1:07
      Tulos: -31 (39 ääntä)
      Tuskin tuli kellekään yllätyksenä että vain nainen voi kirjoittaa jotain tuollaista facebookkiin, kuten Nina.

      Lainaa

    82. Kupruileva mango 7.7.2021 11:54
      Tulos: +8 (16 ääntä)
      Malttamaton hyönteinen: Tuskin tuli kellekään yllätyksenä että vain nainen voi kirjoittaa jotain tuollaista facebookkiin, kuten Nina.
      Niin. Tai mies. Muuten olet ihan oikeassa.

      Lainaa

    83. Siveä juhta 7.7.2021 12:19
      Tulos: +12 (14 ääntä)
      Tosikko sitruuna: Jaa minkä lain mukaan? Mun ajokortti on vuodelta 2008 ja silloin ainakin opetettiin, että merkkinä ohitukseen lähdöstä on vilkku vasemmalle... Jos joku tyhjällä tiellä alkaisi tööttäillä, varmasti saisin sätkyn, koska normaalisti ohittavat ihan vain lähtevät ohi.
      Minä olen parhaillaan autokoulussa ja kyllä, teoriatunneilla todellakin opetetaan nykyään että ohittamaan lähtemisestä voi varoittaa vilkun lisäksi myös väläyttämällä pitkiä valoja tai tööttäämällä lyhyesti ja se on mielestäni ihan hölmöä ja tosiaan vain herättää turhaa hämmennystä ja hätäilyä.

      Lainaa

    84. Kurkkusopuli 7.7.2021 15:59
      Tulos: +25 (27 ääntä)
      Tilastollisesti suurimmat ja vakavimmat onnettomuudet tapahtuvat tilanteissa, jossa kuljettaja ajaa kovaa vauhtia tai ylinopeutta, ja käyttäytyy agressiivisesti tai kilpailevasti liikenteessä. Hitaiden kuskien syyttely tuntuu siinä mielessä turhalta. Parempi ajaa oman varmuuden ja taitojen mukaan, kuin hurjastella holtittomasti ja vaarantaa muita. Toki liikenteessä tulee pyrkiä ajamaan kaikin puolin sujuvasti, mutta suurin raivo pitäisi kyllä käsittääkseni revetä enemmänkin niistä kuljettajista, jotka holtittomasti ohittelevat muita ja ottavat riskejä liikenteessä.

      Lainaa

    85. Epämukava opas 7.7.2021 16:37
      Tulos: +30 (32 ääntä)
      Ei sinne liikenteeseen mennä kouluttamaan muita tienkäyttäjiä. Sinne mennään selviämään ehjinä määränpäähän.

      Lainaa

    86. Harmittava hamsteri 7.7.2021 22:39
      Tulos: +8 (12 ääntä)
      Sarpssssss: Ei itsellänikään ole mikään uusi saatika tehokas auto, mutta en ole vielä kenenkään jalkoihin jäänyt kiihdytyskaistalta siirryttäessä. Enkä kyllä itsekkään mutkissa ole nilkka suorana, vaan sittenku suora baana aukee niin kaasua Mutta autoja ja ajajia on erilaisia, jokaiselta ajokortin omaavalta [...]
      Ja kaikkihan ajelee päivittäin motareilla. Tästä kun lähtee, saa rapiat 70 km ajaa ennen moottoritietä.

      Lainaa

    87. Katuvaloton appelsiini 8.7.2021 4:00
      Tulos: +12 (14 ääntä)
      Mulla on auto vähän kökkö ja sammuu joskus liikennevaloissa, tai ehkä on käyttäjässä vika, no mut tänään takana oleva auto aloitti heri sekunnissa ihan hervottoman töötti shown, vaikka mulla auto sammui. En käsitä et miten se ajatteli, että pääsen siitä yhtään sen nopeampaa kuin käynnistämällä auton uudelleen :”) sitten köttyytti 20km/h jossain takahorisontissa kun meikä paineli jo seuraavan kadun päässä. Ihme säätäjä. Vois opetella itse ajamaan ja sitten painella torvea vasta. Varmaan otti kaiken ilon irti kun kerrankin sattui joku itseään isompi tohelo eteen.

      Lainaa

    88. Huolimaton hirvi 8.7.2021 9:12
      Tulos: -7 (17 ääntä)
      Kyöpeli: Minusta on hemmetin pelottavaa, että kukaan tekee MITÄÄN liikenteessä osoittaakseen mieltään. Etenkään motarilla. Tajuaako jengi, miten vaarallista tuo on? Haluaako jengi kuolla? Siis mahdollisesti tuossa joku hidasteli kiihdytyskaistalla. Mahdollisesti huono kuski. Mutta haluaako jengi kuolla sen on [...]
      On hyvä, että tiedostat olevasi epävarma kuski. Toivottavasti käyt myös harjoittelemassa ajamista (moottoritielle liittyminen mukaan lukien) hiljaisen liikenteen aikaan tarvittavan varmuuden aikaansaamiseksi.

      Lainaa

    89. Huolimaton hirvi 8.7.2021 9:15
      Tulos: -6 (10 ääntä)
      Jäykkä poro: Halusin tykätä, mutta jostain syystä tulee virhettä vaan. Mut just näin! Ite oon jo suhteellisen varma kuski, silti joskus kiihdytyskaistan alkupään ainakin ajan hissuksiin ja kiihdytän kunnolla vasta just ennen motaria, riippuen toki liikenteestä. Joskus on ollu auto niin täynnä tavaraa että [...]
      Mikäli edessä ei ole ketään, tulee nopeus kiihdyttää mahdollisimman aikaisessa vaiheessa suurimpaan sallittuun. Tarvittaessa voi sitten hieman hidastaa, jos turvallinen liittyminen sitä vaatii. Näin myös takana tuleville jää riittävästi tilaa turvalliseen ja sujuvaan liittymiseen.

      Lainaa

    90. Huolimaton hirvi 8.7.2021 9:37
      Tulos: +9 (15 ääntä)
      Vehmas vuohi: 1. Olen itsekin tuore kuski, mutta hidastelijat suututtaa ja suorastaan pelottaa kiihdytyskaistalla. 2. Joku sanoi, että pitäisi töötätä ennen ohitusta. En käsitä miksi kukaan tekisi niin??? Osaan katsoa peileistä ja huomata että kas, minua aletaan ohittamaan. 3. Yrittäkää j-lauta aikuiset ihmiset [...]
      Autokoulussa opetetaan toimimaan kuvailemallasi tavalla. Tuollaisessa vilkun käytössä ei kuitenkaan ole (yleensä) järkeä, vaan parempi on katsoa ensin sopiva paikka kaistanvaihtoon, sen jälkeen kytkeä vilkku merkiksi, että aion vaihtaa aistaa NYT. Jokaiselle lienee selvää, että esimerkiksi moottoritien rampilta tuleva auto aikoo vaihtaa kaistaa varsinaiselle ajokaistalle, joten vilkku päällä ajaminen ei anna kenellekään mitään lisäinformaatiota. Tilan pyytäminen sellaisessa tilanteessa, jolloin molemmilla kaistoilla on katkeamaton jono, on eri asia.

      Lainaa

    91. Viehättävä lihapiirakka 8.7.2021 10:52
      Tulos: +12 (14 ääntä)
      Vehmas vuohi: 1. Olen itsekin tuore kuski, mutta hidastelijat suututtaa ja suorastaan pelottaa kiihdytyskaistalla. 2. Joku sanoi, että pitäisi töötätä ennen ohitusta. En käsitä miksi kukaan tekisi niin??? Osaan katsoa peileistä ja huomata että kas, minua aletaan ohittamaan. 3. Yrittäkää j-lauta aikuiset ihmiset [...]
      Väistämisvelvollisuus, ja että aikoo noudattaa sitä, pitää osoittaa kanssa-autoilijoille. Ajotavallasi, ei vilkulla (eikä töötillä). 
      Se rinnallasi oleva autoilija ei tosiaankaan voi tietää oletko havainnut hänet, ja koska laitat vilkun päälle, näytät erityisen paljon sellaiselta joka ei ole huomannut.  Älä aja rinnalla vaan hidasta vähän jos olet väistämisvelvollinen, tai kiihdytä vähän jos olet etuajo-oikeutettu. Jos toinen antaa tietä, käytä se tilaisuus, heti. Älä jää rinnalle junnaamaan. Ja kun tulet kolmion takaa risteykseen, on hyvä hidastaa eikä kiihdyttää loppuun asti ja sitten iskeä liinat kiinni. Näistä autosi liikkeistä muut autoilijat tekevät johtopäätöksiä siitä oletko oikeasti huomannut heidät ja aiotko väistää vai tuletko vain suoraan kylkeen. Sitäkin nimittäin tapahtuu. Ja joskus viereinen auto on kuolleessa kulmassa ja vaikea havaita. Emme osaa lukea ajatuksiasi!

      Lainaa

    92. Ryhdikäs tonttu 8.7.2021 12:45
      Tulos: +9 (11 ääntä)
      Saava harakka: Noniin toi motarihomma tuli jo selvitettyä, molemmat hölmöilivät. Mutta Nina, sinä olet vastuussa jos valutat mäkilähdössä takana olevan päälle vaikka somessa vastuuvapautuslausekkeella yrität asiasta luistella.
      Näin se varmasti pykälien mukaan on, mutta on kyllä hiton ärsyttävää ja kuumottavaa kun mäessä tullaan melkein puskuriin kiinni. Näin ainakin tällaiselle jolla kortti on uusi ja auto vanha.

      Lainaa

    93. Mäntylahti-Piiras 8.7.2021 17:15
      Tulos: -2 (8 ääntä)
      Elsi taitaa olla yksi näistä "Miks kaikki urpot on aina samaan aikaan liikkeellä mun kanssa?" -kuskeista

      Lainaa

    94. Mäntylahti-Piiras 8.7.2021 17:40
      Tulos: +2 (8 ääntä)
      sade: Siis joo, jumavita. On kuin olisi niin tulenpalava kiire päästä kiihdytyskaistalta pois. Ei! Kiihdytät sinne muun liikenteen mukaan, ja sit sisään! Aaaaaa
      aivan ensiksi mainittakoon että auto josta aion kohta puhua veteli viimeisiään mutta kun oli vielä kerran saatu leimalle niin sillä sitten ajettiin kunnes nuoren opiskelijan rahat loppui (ennen leiman loppumista huom) Joskus voi käydä niin että se kuuttakymppiä rampilla ajava kauppakassi ei yksinkertaisesti kiihdy sinne sataseen ylämäessä sen rampin matkalla, oma Hyundai Accidentini oli viimeiset puoli vuotta aiempaa huonompi kiihtymään (kyllä sillä pääsi ylämäessä sataseen jos aloitti kiihdyttämisen ennen ylämäkeä, yhdessä tietyssä mäessä löytyi joka kerta joku saksalaisella munanjatkeella ajava urpo jonka oli päästävä siihen sataan siinä mäessä heti satasen merkin kohdalla, mutta sitten musta ohi päästyään ei ollutkaan enää kiire kun vauhti tippui oman mittarini mukaan sinne alle sadan eli todellisuudessa korkeintaan yhdeksäänkymppiin.) Tähän päättyy tarina omasta alitehoisesta nuhapumpustani, alla toinen skenaario joka saattaa selittää miksi terveemmälläkin autolla ajava saattaa ajaa rampilla hitaammin: Toisilla teillä ne rampit kaartaa sen verran jyrkästi että yli kuuttakymppiä ajaessa jopa kuski meinaa lähteä kaarteessa eri suuntaan kuin mihin auto on menossa (tästä on kokemusta useammasta paikasta, esimerkiksi Forssassa kymppitieltä kakkostielle Porin suuntaan menevällä rampilla ei tosiaan kannata ajaa kuuttakymppiä kovempaa vaikka siinä saisikin periaatteessa ajaa kahdeksaakymppiä, eikä ole tarvettakaan kun kakkostiellä se kiihdytyskaista on ihan riittävä ja kasikymppi tippuu kaistan matkalla kuuteenkymppiin, ensimmäistä kertaa tietä käyttävä vain ei tätä tiedä ennen kuin vasta sen kuudenkympin merkin tullessa vastaan), aja siinä sitten sataa (tai edes kahdeksaakymppiä) että saadaan pelastuslaitokselle hommia...

      Lainaa

    95. Mäntylahti-Piiras 8.7.2021 17:56
      Tulos: -2 (4 ääntä)
      Nidottu pelikaani: Lisäyksenä tähän, voi halusta ohittaa esimerkiksi rekkaa mäkisellä tiellä ilmoittaa väläyttämällä pitkiä, jolloin rekka voi sen huomioida (nopea oikean vilkun väläytys jos ohitus onnistuu, lyhyt jarruvalojen väläytys jos ei missään nimessä kannata ohittaa). Näin ainakin itselleni opetettiin 2000-luvun alkupuolella.
      näin itsellenikin opetettiin, silti oli kerran käydä huonosti vaikka noin toiminkin, olin lähdössä ohittamaan rekkaa, edessä oli pitkä, tyhjän näköinen suora, väläytin pitkiä, rekka väläytti vilkkua joten vilkaistuani vielä kerran edessä aukeavalle suoralle lähdin ohi, nuhapumppu kiihtyi odottamaani huonommin (ja epäilemättä myös rekkakuski odotti parempaa kiihtyvyyttä), ja se suora tasainen tie olikin suora tie jossa oli rekan mentävä notko ja jossa oli vieläpä rekka juuri sillä hetkellä, en päässyt omasta rekasta ohi eikä sen taaksekaan voinut palata kun seuraava autoilija oli vetänyt välit kiinni, onneksi tiellä riitti leveyttä kaikille kolmelle, mutta rekan torvi soi korvissa vielä matkan lopussakin puoli tuntia myöhemmin.

      Lainaa

    96. Tulos: +16 (18 ääntä)
      Suositus on, että rampilta kiihdytetään liikenteen sekaan moottoritienopeuteen nopeasti, mutta läheskään aina tosielämässä tämä ei ole mahdollista. Tähän voivat vaikuttaa esimerkiksi sää, raskas kuorma tai raskas ajoneuvo, vähäinen ajokokemus tai ajoneuvon teho. Helppohan sitä on huudella, että kiihdyttäkää, mutta liikenteessä mennään kuitenkin aina turvallisuus edellä, ja se tarkoittaa muiden - varsinkin hidasteisten - huomioimista. Ei keulimista ja kiirettä. Kyllä kaikki sinne motarille pääsee vaikka kiihdytys ei olisikaan 100/100.

      Lainaa

    97. Tilattava tuhatjalkainen 8.7.2021 22:30
      Tulos: +10 (12 ääntä)
      jukkapalmu: Ja sitten ne on ihan pulassa kun eivät pääse mihinkään väliin kun nopeusero on liian suuri. Joskus näkee niitä tumppuja ketkä on pysähtyneet sinne kaistan päähän.
      Minä en hidastele rampilla motarille mennessä, mutta joskus en vaan millään päässyt motarille kun koko ajan tuli autoja, eikä mihinkään väliin päässyt, ja nopeus oli jo se 100km/h, mutta silti jouduin pysähtymään rampin loppuun, muuten olisin ollut puskassa. Tiedän, että motarille olevilla on etuajo-oikeus, mutta olisivat hekin voineet johonkin kohtaan päästää

      Lainaa

    98. Hännällinen henkilö 9.7.2021 16:29
      Tulos: 0 (12 ääntä)
      Elsin kaltaiset kuskit on eläviä todisteita siitä miten läpimätä paska koko syrjivä suomen ajokorttisysteemi oikein on. Sen ajokortin uusiminen pitäisi olla pakollista aivan kaikille ikäryhmästä ja kortista riippumatta, etenkin iän kertyessä, koska vähän väliä näkee liikenteessä vaaratilanteita ja jatkuvaa yleistä tieliikenteen sujuvuuden haittaamista/vaarantamista sellaisilta kuskeilta, jotka on selkeästi repineet korttinsa muropaketista 70-80 luvulla ja hädin tuskin osaavat edes ajaa. Ainakin näin Oulun seudulla ramppien ohi ajaessa tekee fyysisesti kipeää katsoa kun porukka yrittää liittyä 100:sta ajavien joukkoon 50 vauhdilla, koska kuski on yksinkertaisesti niin tyhmä ettei se paina kaasua. Eikä tässä ole kyse kaahailijoiden puolustamisesta. Ihan yhtä pahaa tai vielä pahempaakin sakkia nämä kaahailijat, jotka pudottelee +30kmh yli rajoitusten riippumatta alueesta. Kortit pois niiltäkin. Kumpikaan ryhmän edustaja ei tarvitse mekaanista asetta pyörien päällä

      Lainaa

    99. Oikaistu kookos 10.7.2021 8:20
      Tulos: +10 (14 ääntä)
      Moottoritielle liittymistä vaikeuttaa yllättäen myös se, että moottoritiellä ajetaan huomattavaa ylinopeutta. Ei siis pääse niin helposti väliin vaikka mittarissa olisi sallittu satanen kun muut painavat 120 km/h tai enemmänkin (vieläpä pienillä turvaväleillä). Ja jos oma kottero ei kiihdy mutkan jälkeen rampilla edes sinne satasen vauhtiin niin hankalaa on.

      Lainaa

    100. Nuhaton vihannes 10.7.2021 10:38
      Tulos: +12 (16 ääntä)
      Karsas kirjohylje: On hyvin mahdollista, että Elsin vauhti hidastui sen vuoksi, että pelästyi takapuskuriin liimautunutta autoa. Varmaankin olisi ollut melko alhaisella nopeudella liittymässä joka tapauksessa, mutta Antin toiminta ainoastaan eskaloi tilannetta.
      Samaa mieltä. Perässä roikkumalla turvaväliä ei ole ja äkkipysähdys- tai törmäystilanteessa ei ole enää mitään tehtävissä.
      Ärsyttääkin eniten juuri nuo. turvallisuuden takia pitäisi ennemminkin hiljentää reippaasti vauhtia, jos takana ajava meinaa unohtaa turvavälin.
      Ps. Ei kortteja kuumakalleille! Liikenne ei ole oikea paikka purkaa sisäistä raivoaan tai pienuuttaan.

      Lainaa

    101. Harmittava hamsteri 10.7.2021 23:04
      Tulos: -3 (9 ääntä)
      Hännällinen henkilö: Elsin kaltaiset kuskit on eläviä todisteita siitä miten läpimätä paska koko syrjivä suomen ajokorttisysteemi oikein on. Sen ajokortin uusiminen pitäisi olla pakollista aivan kaikille ikäryhmästä ja kortista riippumatta, etenkin iän kertyessä, koska vähän väliä näkee liikenteessä vaaratilanteita ja [...]
      70 - 80 -luvuilla kortin saaneet eli 31 - 50 vuotiailta kortti pois?

      Lainaa

    102. Vaivaton hamsteri 11.7.2021 5:00
      Tulos: +7 (9 ääntä)
      Ryhdikäs tonttu: Näin se varmasti pykälien mukaan on, mutta on kyllä hiton ärsyttävää ja kuumottavaa kun mäessä tullaan melkein puskuriin kiinni. Näin ainakin tällaiselle jolla kortti on uusi ja auto vanha.
      Tämä niin pirusti! Just viimeksi tuli tänään jyrkässä ylämäessä joku aivan sentin päähän puskurista kun piti punasiin pysähtyä odottelemaan. Ei vaan pysty käsittään miksi ihmeessä pitää änkee siihen aivan persiiseen kiinni. Siinäpä sitten itketään kun joltain sattuu pääsemään auto vahingossa valumaan sen puoli senttiä taaksepäin ja kolhaisee millissä kiinni olevaa autoa.

      Lainaa

    103. Tulos: 0 (8 ääntä)
      Harmittava hamsteri: Ja kaikkihan ajelee päivittäin motareilla. Tästä kun lähtee, saa rapiat 70 km ajaa ennen moottoritietä.
      Kyllä. Kyseinen kommentti oli täsmälleen sinulle tarkoitettu. Koska sinä et ajele motarilla niin asiasta on turha keskustella mitään.

      Lainaa

    104. Kumea lisko 12.7.2021 16:59
      Tulos: +3 (7 ääntä)
      Harmittava hamsteri: 70 - 80 -luvuilla kortin saaneet eli 31 - 50 vuotiailta kortti pois?
      kannattaa ehkä tarkistaa tämä matematiikka.
      vuonn1 1970 kortin saanut on syntynyt 1950 eli täyttää 70v. Siinä iässä on joukossa jo sellaisia joilta voidaan ottaa kortit pois. Toki jos kortin saamishetkellä on ollut jo 30v, niin sitten nyt mittarissa on jo 80v

      Lainaa

    105. Kloorattu mango 12.7.2021 23:13
      Tulos: -2 (6 ääntä)
      Kumea lisko: kannattaa ehkä tarkistaa tämä matematiikka.
      Totta. Tarkistahan vielä.

      Lainaa

    106. Tahraton järvisieni 21.7.2021 19:53
      Tulos: -1 (1 ääni)
      Sen takia ihmiselle on luotu silmät päähän että niillä kattellaan. Terveisiä sinne Lidlin asiakkaalle.

      Lainaa

    107. Tahraton järvisieni 21.7.2021 19:56
      Tulos: -4 (6 ääntä)
      Ryhdikäs tonttu: Näin se varmasti pykälien mukaan on, mutta on kyllä hiton ärsyttävää ja kuumottavaa kun mäessä tullaan melkein puskuriin kiinni. Näin ainakin tällaiselle jolla kortti on uusi ja auto vanha.
      Sitten laitat kortin suosiolla kahtia. Ei mitään asiaa liikenteeseen.

      Lainaa

    108. Räkäpää 26.7.2021 12:48
      Tulos: 0 (2 ääntä)
      Sarpssssss: En oo ikinä ymmärtäny näitä kiihdytyskaistalla matelijoita tai varsinkaan niitä jotka liittyy muun liikenteen sekaan (sanotaan vaikka 100 km/h) 60 km/h nopeudesta. Ehkä joillekki ei oo vaan iskostunu mitä se kiihdytyskaista tarkottaa, jossain paikoissa vielä varoitetaan lyhyestä kiihdytyskaistasta = [...]
      Alla kakskytvuotinen transit, josta on vähintään puolet hevosista karannut. Ei ole olemassa kiihdytyskaistaa, jolla tuolle saisi satasen mittariin vaikka polkisi miten, jollei nyt ole joku tavallinen sähkövika kojetaulussa.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: autot, kiihdyttää, kuva, moottoritie, mäkilähtö, parkkeerata, parkkipaikka, ramppi, vastuu, vauhti