Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Roskalavalla rapisee, osa 131

Kiukku purkautuu roskalavalla: "Annetaan käyttämätön puhelin!"
Roskalavalla rapisee, osa 131

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 109 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. HepomiestenTietotoimisto 8.10.2020 0:45
      Tulos: -645 (1135 ääntä)
      Tavallaan ymmärrän. Itsellekin on käynyt muutaman kertan elämässä niin että oon toivonut jotain yhtä tiettyä asiaa ja luopunut pitkään muista asioista/tehnyt jtn saadakseni sen. Sitten oonkin saanut jotain vastaavaa, mutta en just sitä. Olen tossa hyvin samanlainen. Mieluummin kokonaan ilman ja hankin sen hartaasti toivomani myöhemmin, kuin otan jotain "sinnepäin". Tämä on helpompi selittää halvenmalla esimerkillä. Syön karkkia noin kerran vuodessa. Alkoi tehdä sen kerran aivan älyttömästi mieli Aarrearkku-pussia. Kaveri kävi kaupassa ja lupasi tuoda sen aarrearkun. Kieli herui jo odotellessa. Kaveri palaa autoon ja lähdetään jatkamaan matkaa ja ojentaa tv mix-pussin saatesanoilla "Toin sulle näitä, kun nää on paljon parempia!". Kaiken lisäksi oon aina inhonnut liitulakuja. Ai s**tana teki mieli tunkea se pussi kaverin takaluukkuun. Kun syö karkkia kerran vuoteen, se ei oikeesti ole sama mitä karkkia se silloin on! Kyllä, olen myöskin saanut kalliin puhelimen. Ja aivan järjetön pettymys kun se oli väärän värinen. Olisi ollut ihan sama hinta, mutta kun lahjan antajalle sellaiset asiat kuten väri, ovat sivuseikkoja. Jos sä rakennutat talon ja sitten maalari kysyy että minkä väriseksi vedetään, niin ei kukaan siihen vastaa että ihan sama, päätä itse ja yllätä mut.

      Lainaa

    2. Tulos: +769 (793 ääntä)
      ”Jos olisin pilalle hemmoteltu saisin mitä haluaisin” Väität että et ole pilalle hemmoteltu, mutta heität 800€ puhelimen meneen, koska se oli väärä.. Aight

      Lainaa

    3. Tulos: +552 (556 ääntä)
      Eikö noin arvokas tavara roskalavalla aiheuta jo sisällissodan? Suklaapatukastakin joskus alkoi uhkailut lentää puolin ja toisin. Kai tuossa tuon jälkeen vielä runoiltiin nyyhkytarinoita, riehuttiin, väännettiin kättä ja lopulta käytiin läpi jokaisen jonottajan ja varsinkin ensimmäisen älykkyys, taloudellinen tilanne, seksuaalinen suuntautuminen, uskonto, poliittinen puolue ja ulkonäkö? Ja onnea Soilelle elämään, toivottavasti selviää todellisista vastoinkäymisistä.

      Lainaa

    4. Kesävihanta kotieläin 8.10.2020 1:54
      Tulos: -353 (419 ääntä)
      Ymmärrän erittäin hyvin kun tässä tällä 11 pro maxillani tätä kommenttia naputan. Tuo on susipaska tämän siruun verrattuna.

      Lainaa

    5. Bukkake Randelin 8.10.2020 3:10
      Tulos: +193 (337 ääntä)
      HepomiestenTietotoimisto: Tavallaan ymmärrän. Itsellekin on käynyt muutaman kertan elämässä niin että oon toivonut jotain yhtä tiettyä asiaa ja luopunut pitkään muista asioista/tehnyt jtn saadakseni sen. Sitten oonkin saanut jotain vastaavaa, mutta en just sitä. Olen tossa hyvin samanlainen. Mieluummin kokonaan ilman ja [...]
      Ihan hirveää, jossei elämä mene just niinkuin haluat, voi itkujen itku :(.

      Lainaa

    6. Tulos: +343 (355 ääntä)
      Myymällä tuon puhelimen sais helposti ostettua haluamansa iphonen. Se kun on kokoajan tarjouksessa reippaaseen 600 euroon.

      Lainaa

    7. Lupaava tuhatjalkainen 8.10.2020 3:31
      Tulos: +162 (270 ääntä)
      HepomiestenTietotoimisto: Tavallaan ymmärrän. Itsellekin on käynyt muutaman kertan elämässä niin että oon toivonut jotain yhtä tiettyä asiaa ja luopunut pitkään muista asioista/tehnyt jtn saadakseni sen. Sitten oonkin saanut jotain vastaavaa, mutta en just sitä. Olen tossa hyvin samanlainen. Mieluummin kokonaan ilman ja [...]
      Okei lapsi.

      Lainaa

    8. Lupaava tuhatjalkainen 8.10.2020 3:32
      Tulos: +219 (261 ääntä)
      Tavallaan arvostan Soilan luovaa logiikkaa: "En ole pilalle hemmoteltu, koska en saanut sitä mitä halusin." Hehheh.

      Lainaa

    9. Tulos: +371 (377 ääntä)
      No, pisteet siitä että ei heittänyt roskiin vaan antoi pois.

      Lainaa

    10. я твой работник 8.10.2020 5:14
      Tulos: +123 (155 ääntä)
      HepomiestenTietotoimisto: Tavallaan ymmärrän. Itsellekin on käynyt muutaman kertan elämässä niin että oon toivonut jotain yhtä tiettyä asiaa ja luopunut pitkään muista asioista/tehnyt jtn saadakseni sen. Sitten oonkin saanut jotain vastaavaa, mutta en just sitä. Olen tossa hyvin samanlainen. Mieluummin kokonaan ilman ja [...]
      Ymmärrän kyllä pointtisi muuten, mutta itselleni olisi ainakin ihan sama millaisen älypuhelimen saisin ilmaiseksi. Tai yli 400€ puhelinta en kyllä lahjana suostuisi ottamaan.
      Mitä tulee taas taloon niin saattaisinpa jopa sanoa et yllätä minut 🤠. Ex-maalarina tosin tiedän että maalari todennäköisesti vain vaivaantuisi eikä uskaltaisi valita puolestani mitään kun jotkut mummot alkavat nillittämään pienimmistäkin asioista.

      Lainaa

    11. Tulos: +230 (254 ääntä)
      HepomiestenTietotoimisto: Tavallaan ymmärrän. Itsellekin on käynyt muutaman kertan elämässä niin että oon toivonut jotain yhtä tiettyä asiaa ja luopunut pitkään muista asioista/tehnyt jtn saadakseni sen. Sitten oonkin saanut jotain vastaavaa, mutta en just sitä. Olen tossa hyvin samanlainen. Mieluummin kokonaan ilman ja [...]
      Sitten varmaan mennään kauppaan hakemaan Aarrearkkupussi. Itse asiassa Soilallekin kannattaa ensi kerralla ostaa Aarrearkkuja lahjaksi. Omalla rahallahan voi ostaa juuri sellaisen puhelimen, kun haluaa.

      Lainaa

    12. Tulos: +20 (108 ääntä)
      HepomiestenTietotoimisto: Tavallaan ymmärrän. Itsellekin on käynyt muutaman kertan elämässä niin että oon toivonut jotain yhtä tiettyä asiaa ja luopunut pitkään muista asioista/tehnyt jtn saadakseni sen. Sitten oonkin saanut jotain vastaavaa, mutta en just sitä. Olen tossa hyvin samanlainen. Mieluummin kokonaan ilman ja [...]
      Oisit saanut multa peukun, mut "halvenmalla", tota ei voi antaa anteeksi.
      Terveisin Kielipoliisi

      Lainaa

    13. Toraisa rotta 8.10.2020 6:42
      Tulos: -122 (316 ääntä)
      Mun mielestä tässä toimitaan just oikein. Soila tietää mitä haluaa, mutta saa jotain muuta. Hän edelleen tietää mitä haluaa, ja antaa sen muun jollekin toiselle. Soila on mieluummin ilman, mikä ei mielestäni ole mitään pilalle hemmotellun itkupotkua, vaan harvinaisen jämäkkää rajojen asettamista. Eihän hän ole keneltäkään vaatinut itselleen uutta tilalle, eikä edes ota rahaa tästä väärästä tavarasta. Jos alkuperäistä lahjan antajaa harmittaa, hän voi mennä itseensä. Mitä ilmeisimmin lahjan antaja on tiennyt mitä Soila toivoo, mutta päätti silti antaa jotain muuta. Silloin voi käydä niin, että lahja lähtee kiertoon, ei se kovin harvinaista ole. Ei kellekään kannata antaa kallista lahjaa, josta tietää jo valmiiksi, että sitä juuri ei ole toivottu.

      Lainaa

    14. Piiritetty bataatti 8.10.2020 6:43
      Tulos: +41 (93 ääntä)
      я твой работник: Ymmärrän kyllä pointtisi muuten, mutta itselleni olisi ainakin ihan sama millaisen älypuhelimen saisin ilmaiseksi. Tai yli 400€ puhelinta en kyllä lahjana suostuisi ottamaan. Mitä tulee taas taloon niin saattaisinpa jopa sanoa et yllätä minut 🤠. Ex-maalarina tosin tiedän että maalari [...]
      Mummot nillittää pienimmistäkin asioista, kuten omasta kodistaan? 

      Lainaa

    15. Tulos: +202 (218 ääntä)
      Toraisa rotta: Mun mielestä tässä toimitaan just oikein. Soila tietää mitä haluaa, mutta saa jotain muuta. Hän edelleen tietää mitä haluaa, ja antaa sen muun jollekin toiselle. Soila on mieluummin ilman, mikä ei mielestäni ole mitään pilalle hemmotellun itkupotkua, vaan harvinaisen jämäkkää rajojen asettamista. [...]
      Silti hirvittää tuo kiittämättömyys.. Voi toki olla, että Soile on on rikkaasta perheestä ja tollanen vajaan tonnin lahja on sama kun normaalille ihmiselle tikkari, mutta silti. Eikä se hintakaan vaan ylipäätään, jos tietää mitä haluaa niin menee kauppaan ja ostaa ite eikä odota muiden hankkivan. 

      Lainaa

    16. Tulos: -107 (187 ääntä)
      Kyllä yhdeksäntoistavuotias saa tehdä omaisuudellaan mitä haluaa, eikä sen lahjoittaminen todellakaan ole huonoimmasta päästä. Eihän tästä selviä, että olisi nillittänyt lahjan antajalle tai vaatinut toista puhelinta. En minäkään Samsung Galaxya ottaisi käyttöön, yksi on ollut ja se täyttyi reilussa vuodessa, samaan aikaan hajosi akku.

      Lainaa

    17. Myötätunnoton hilleri 8.10.2020 7:20
      Tulos: +184 (188 ääntä)
      Henkari: Silti hirvittää tuo kiittämättömyys.. Voi toki olla, että Soile on on rikkaasta perheestä ja tollanen vajaan tonnin lahja on sama kun normaalille ihmiselle tikkari, mutta silti. Eikä se hintakaan vaan ylipäätään, jos tietää mitä haluaa niin menee kauppaan ja ostaa ite eikä odota muiden hankkivan. 
      Niin tai ton voi palauttaa jos avaamaton ja vaihtaa.

      Lainaa

    18. Säädytön lehmä 8.10.2020 7:27
      Tulos: -53 (149 ääntä)
      Bukkake Randelin: Ihan hirveää, jossei elämä mene just niinkuin haluat, voi itkujen itku :(.
      Ei kyse ole siitä että elämän pitäisi mennä niin kuin itse haluaa. Jos mä itse haluan asian X, teen sen eteen asioita jotta se toteutuu, niin kyllähän se nyt vaan vituttaa että saat jotain sinnepäin vastaavaa. Elektroniikan kanssa varsinkin, koska niissä se ei ole nyt ihan se ja sama mitä ostaa. 

      Lainaa

    19. Tulos: +55 (87 ääntä)
      Mun mies osti mulle puhelimen täysin yllätyksenä, kun oli puhuttu että pitäisi lähteä katselemaan. Olen tyytyväinen, vaikka harmittaa etten itse saanut valita. SAma läppärin kanssa, entinen meni rikki, mies kävi ostamassa uuden. Oon kyllä sanonut, että haluaisin itse valita. Lisäksi tienaan ihan hyvin, joten voisin ostaa tällaiset asiat itse. Mutta en valita silti, ihan hyviä nämä ovat ja olisin voinut saman valita. Ikinä en kyllä käyttäisi 300 euroa enempää puhelimeen, jos tarttee hyvän kameran ostan jo kameran enkä puhelinta. Eikä mieskään onneksi käyttänyt. Nykyisellä saa kyllä ihan ok kuvia.

      Lainaa

    20. Turpea tonttu 8.10.2020 7:48
      Tulos: +166 (210 ääntä)
      Cockoo: Kyllä yhdeksäntoistavuotias saa tehdä omaisuudellaan mitä haluaa, eikä sen lahjoittaminen todellakaan ole huonoimmasta päästä. Eihän tästä selviä, että olisi nillittänyt lahjan antajalle tai vaatinut toista puhelinta. En minäkään Samsung Galaxya ottaisi käyttöön, yksi on ollut ja se täyttyi reilussa vuodessa, samaan aikaan hajosi akku.
      Eikös se justiinsa vaatinut toista puhelinta? Haluan iPhone 11! Haluanhaluanhaluan! Kuulostaa etäisesti vaatimukselta. Haluan just iPhone 11. Kaikki muu lentää roskiin! 19-vuotias saa tehdä omaisuudellaan mitä haluaa ja saa myös itse tehdä jotain emt. vaikka töitä, sen hankkimiseksi. Tässäkin olisi homma toiminut kaikkien kannalta mukavammin, kun olisi puhelimen lahjoittajalle sanonut, ettei kyseinen puhelin nyt kelpaa ja mielellään joku järkevä syy, joka voisi olla vaikka "kaikki laitteeni on Applen vermeitä ja tätä Samsunkia ei saa sujuvasti toimimaan muitten kanssa yhdessä, saatko palautettua tämän tai ottaisitko omaan käyttöön? Kiitos silti." Sekä mokan mimmille, että sille Aarrearkkukarkkivikisijälle tiedoksi. Muiden siivellä eläessä joutuu tyytymään just siihen, mitä ne muut ovat valmiit antamaan. Jos haluat just eikä melkein iPhone11 tai Aarrearkkukarkkeja, niin kauppaan hakemaan. Itse.

      Lainaa

    21. Tulos: -69 (127 ääntä)
      Bukkake Randelin: Ihan hirveää, jossei elämä mene just niinkuin haluat, voi itkujen itku :(.
      Eli sulta meni aika lailla ohi mitä hän tuossa selitti. No, ei yllätä. Mä kyllä ymmärsin. 

      Lainaa

    22. lonely rider 8.10.2020 8:05
      Tulos: +160 (168 ääntä)
      Oon siitä erikoinen että jos en saa mitä haluan, niin myyn sen mitä mulla on ja niillä rahoilla ostan haluamani. Mutta voihan sitä toki elää niinkin että heittää kaiken roskiin ja odottaa vaan että taivaasta tippuu loput.

      Lainaa

    23. Tulos: -70 (110 ääntä)
      Kesävihanta kotieläin: Ymmärrän erittäin hyvin kun tässä tällä 11 pro maxillani tätä kommenttia naputan. Tuo on susipaska tämän siruun verrattuna.
      I feel you bro. Tosin itse olisin varmaan myynyt puhelimen ja ostanut koko rahalla viinaa. Niillä olisin ehkä saanut hukutettua muiston siitä, että jouduin tekemisiin tuollaisen Android-paskan kanssa. 

      Lainaa

    24. Korvaamaton sammakko 8.10.2020 8:36
      Tulos: +119 (155 ääntä)
      No mitä trolleja täällä kommenttiosiossa taas on. Joo, kyllä kaikki muutkin on sitä mieltä, että harmittaa, jos jotain tiettyä asiaa varten tekee kovasti töitä ja saa jotain sinnepäin, mutta nyt tässä ja tuossa aarrearkkujutussahan nimenomaan ei tehty yhtään mitään muuta kuin ilmoitettiin, että mä haluuuuuuuun haluun haluun haluun minä minäminä. Se ei ole asian eteen tekemistä. Kaikkein ala-arvoisinta on tuo arvostuksen ja kiitollisuuden puute ja suoranainen kostaminen siitä, että sai lahjan, mutta pitää oikein julkisesti lahjan antajaa nöyryyttää ja antaa oikein opetus siitä, mitä tapahtuu kun hänen arvolleen sopivaa lahjaa ei tullut. Tämähän on ihan Justiina-kamaa. Eri asia, jos tosiaan olisi suhtautunut asiaan vaikka niin, että käy tosiaan vaihtamassa toiseen tai edes saanut rahat pois mahdollisesti ja loppuosan säästänyt siihen haluamaansa. Tai palauttanut tosiaan lahjan antajalle pahoitellen. Ei hyvä luoja sentään.

      Lainaa

    25. Tulos: +78 (94 ääntä)
      HepomiestenTietotoimisto: Tavallaan ymmärrän. Itsellekin on käynyt muutaman kertan elämässä niin että oon toivonut jotain yhtä tiettyä asiaa ja luopunut pitkään muista asioista/tehnyt jtn saadakseni sen. Sitten oonkin saanut jotain vastaavaa, mutta en just sitä. Olen tossa hyvin samanlainen. Mieluummin kokonaan ilman ja [...]
      Juu kyllä minäkin ymmärtäisin, jos olisin pitkään luopunut muista asioista ja säästänyt ja viimein saanut rahat kokoon ja kauppa antaisikin Samsungin maksamani iPhonen sijaan. Jos sen sijaan olisin vaan lipittänyt siideriä ja kylpenyt omassa erinomaisuudessani, olisin vähän hiljempaa...

      Lainaa

    26. Tulos: +53 (61 ääntä)
      Kerran olin tyhmä ja ostin Rölli-munan, vaikka aluperin halusin Kinderin. Pettymys oli sanoinkuvaamaton!

      Lainaa

    27. Tulos: -193 (275 ääntä)
      Siis joo... Oon toi jutun Soila. Mulla on vanha iPhone 8 ja monta vuotta on ollut jo lahjatoiveena uusin iPhone. Jos mun vanhemmat ei sen vertaa kuuntele et ostaa väärän merkin (eikä toi ole edes samsungin flagship) niin hohhoijaa. Oli sen verta vitutus päällä ku kuvittelin paketin muodosta et nyt se tuli et laitoin sen suoraan roskalavalle. Olishan sen voinu myydä ja säästää rahat iphoneen mut ku vitutus. Tavallaan halusin vanhemmille "kostaa" antamalla sen pois. Mut Maija sen sai eli loppu hyvin kaikki hyvin. Mun lahja se kuitenki oli niin mitä vittuu se kellekään kuuluu mitä sillä tein.

      Lainaa

    28. Tulos: +143 (153 ääntä)
      Mitähän jos ostaisit itse puhelimesi, niin saisit juuri sellaisen kuin haluat? Ei tarvitsisi kiukutella. Koska olet jo "aikuinen" ihminen.

      Lainaa

    29. Tulos: +87 (95 ääntä)
      Ei ole totta että tuollaisia Soilia vielä oikeasti on olemassa. Tuohan on kuin joku diiva jostakin vanhasta elokuvasta.

      Lainaa

    30. Äiditön taikuri 8.10.2020 9:19
      Tulos: +185 (195 ääntä)
      Soila: Siis joo... Oon toi jutun Soila. Mulla on vanha iPhone 8 ja monta vuotta on ollut jo lahjatoiveena uusin iPhone. Jos mun vanhemmat ei sen vertaa kuuntele et ostaa väärän merkin (eikä toi ole edes samsungin flagship) niin hohhoijaa. Oli sen verta vitutus päällä ku kuvittelin paketin muodosta et [...]
      Hetkinen. Olet siis max kolme vuotta sitten saanut 800 € iPhonen ja "monta vuotta" odottanut uudempaa? Ja vedät itkupotkuraivarit, kun et saa tuhannen euron flagshippiä?
      Onneksi et ole pilalle hemmoteltu sentään. Etkä varsinkaan kiittämätön!

      Lainaa

    31. Meikitön manaatti 8.10.2020 9:19
      Tulos: +147 (171 ääntä)
      Soila: Siis joo... Oon toi jutun Soila. Mulla on vanha iPhone 8 ja monta vuotta on ollut jo lahjatoiveena uusin iPhone. Jos mun vanhemmat ei sen vertaa kuuntele et ostaa väärän merkin (eikä toi ole edes samsungin flagship) niin hohhoijaa. Oli sen verta vitutus päällä ku kuvittelin paketin muodosta et [...]
      Aikuinen ihminen kehtaat vielä tulla selittelemään! Tajuatko ollenkaan, miten etuoikeutettu ja onnekas olet, kun ylipäätään saat vanhemmiltasi puhelimen? Mun käy sun vanhempiasi sääliksi, varmasti miettivät nyt, missä kasvatus meni pieleen. Toivottavasti eivät osta sulle enää ikinä mitään. 

      Lainaa

    32. Tulos: +79 (81 ääntä)
      Voihan sen puhelimen palauttaa kauppaan ja vaihtaa siihen mihin haluaa? Ostaja varmaan mielellään tulee mukaan hoitamaan asian

      Lainaa

    33. Tulos: +126 (136 ääntä)
      Soila: Siis joo... Oon toi jutun Soila. Mulla on vanha iPhone 8 ja monta vuotta on ollut jo lahjatoiveena uusin iPhone. Jos mun vanhemmat ei sen vertaa kuuntele et ostaa väärän merkin (eikä toi ole edes samsungin flagship) niin hohhoijaa. Oli sen verta vitutus päällä ku kuvittelin paketin muodosta et [...]
      Ei se kellekään kuulu, mutta tuo lapsenkiukkusi on hellyyttävää. Uhmaikäinem kolmevuotiaani toimii samoilla metodeilla kanssasi. Tosin kyse ei-noin-arvokkaista lahjoista. :) Ehkä jonain päivänä ymmärrät kuinka etuoikeutettu olet.

      Lainaa

    34. Kellokortiton banaani 8.10.2020 10:08
      Tulos: +94 (106 ääntä)
      On tää maailma sekaisin. Tuhannet ja tuhannet menettää työpaikkansa, mutta toisilla sitä vaan on vara millä mällätä ja heittää vaikka roskiin, kun ei 800€ laite kelpaa. Sairas maailma.

      Lainaa

    35. Kellokortiton banaani 8.10.2020 10:11
      Tulos: +130 (142 ääntä)
      Soila: Siis joo... Oon toi jutun Soila. Mulla on vanha iPhone 8 ja monta vuotta on ollut jo lahjatoiveena uusin iPhone. Jos mun vanhemmat ei sen vertaa kuuntele et ostaa väärän merkin (eikä toi ole edes samsungin flagship) niin hohhoijaa. Oli sen verta vitutus päällä ku kuvittelin paketin muodosta et [...]
      Kostaa vanhemmille... Just. Ja sä oot "kuitenkin jo" 19. :O Et ansaitse mitään. Toivottavasti vanhempasi eivät enää osta aikuiselle tyttärelleen yhtään lahjaa.

      Lainaa

    36. Aivoton susi 8.10.2020 10:13
      Tulos: -35 (129 ääntä)
      Meikitön manaatti: Aikuinen ihminen kehtaat vielä tulla selittelemään! Tajuatko ollenkaan, miten etuoikeutettu ja onnekas olet, kun ylipäätään saat vanhemmiltasi puhelimen? Mun käy sun vanhempiasi sääliksi, varmasti miettivät nyt, missä kasvatus meni pieleen. Toivottavasti eivät osta sulle enää ikinä mitään. 
      Mun mielestä taas vanhempien on älytöntä uhriutua tuossa. Luulisi tietävän lapsensa sen verran hyvin, ettei korvaava kelpaa, mielummin on ilman. Lisäksi Soila oli varoittanut heitä etukäteen, ettei halua korvaavaa tuotetta. Toki tämän jälkeen voi oikeasti käydä niin, ettei enää saa mitään. 
      Itsekin muistan, kun jotakin toivoin ja sain sinnepäin tavaroita. Toki kiitin ja esitin ilahtunutta, mutta sisimmässä oli pala kurkussa. Erityisesti, jos jokin kallis tuote oli kyseessä. Siksi olen aina painottanut, että mielummin kysyy ja hankki sen, mitä pyydetään tai sitten ei anna mitään. Maailmassa on paljon turhaa krääsää ja sitä ei tarvitse kasvattaa hankkimalla ihmisille "jotakin".

      Lainaa

    37. Karmia maito 8.10.2020 10:15
      Tulos: -36 (70 ääntä)
      Inhottaa käyttää koko termiä, mutta valitettavasti nyt on pakko. Soila ei oo vaimomatskuu.

      Lainaa

    38. Tulos: +113 (131 ääntä)
      Soila, sä tuut selittelee, kuinka teit niin vitutuksen takia. Oisit voinut tehdä järkevämmin, mutta vittuunnuit, ja toimit reaktiosi mukaan. Kannattaisi opetella tapoja hallita käytöstäsi ja hillitä kiukkuasi. Se, että on tunteita, on ihan ok. Niiden pohjalta ei silti oo pakko toimia. Negatiivisten tunteiden ja impulsiivisuuden yhdistelmä voi olla ikävää koettavaa, mutta asialle voi onneksi tehdä jotain. Esimerkki: "Löin koska vitutti." Ei vitutus ole oikeutus toimia typerästi.

      Lainaa

    39. Karmia maito 8.10.2020 10:19
      Tulos: +79 (81 ääntä)
      Ai niin, jos Soila käyttäisi logiikkaa tunnepohjaisen öyhötyksen sijaan, myisi puhelimen ja käyttäisi rahat sen uuden ihanan puhelimen ostamiseen. Voisi puuttuvia rahoja tarvitakseen myydä jotain muuta vanhemmiltaan saamaansa myös.

      Lainaa

    40. Tulos: -15 (89 ääntä)
      Ilmaiseksi pois antaminen on toki typerä reaktio, mutta miksi ihmeessä lahjan antaja on ostanut kalliimmalla puhelimen jota lahjansaaja ei halunnut? Puhelin on erittäin tärkeä kapine ja sen käyttöjärjestelmällä on todellakin merkitystä. Enkä nyt tarkoita iänikuista Android vs. Ios vääntöä vaan sitä mistä järjestelmästä kukin tykkää. Esimerkiksi oma vaimoni on hyvin vaatimaton rahan ja lahjojen suhteen, mutta aivan varmasti tulisi itku jos antaisin hänelle Android puhelimen. Hän ei vain mitenkään jaksaisi sitä tuskaa uuden käyttiksen opettelusta, koska tykkää Iosista niin paljon. Olisin täysi idiootti jos ostaisin hänelle Androidin, koska itse satun pitämään sitä parempana.

      Lainaa

    41. Jerry Cotton ja Sininen Lavuaari 8.10.2020 10:36
      Tulos: +15 (25 ääntä)
      Kesävihanta kotieläin: Ymmärrän erittäin hyvin kun tässä tällä 11 pro maxillani tätä kommenttia naputan. Tuo on susipaska tämän siruun verrattuna.
      Kyllä nyt taitaa Kesävihanta kotieläin katsoa suorituskykyjä omenapuun alta, jos tuollaista unta on nähnyt, että S20 FE:n suorituskyky ois heikompi kuin 11 pro maxin :) Ei siinä, omena on paras hedelmä kuitenkin.

      Lainaa

    42. Tulos: +98 (114 ääntä)
      Soila: Siis joo... Oon toi jutun Soila. Mulla on vanha iPhone 8 ja monta vuotta on ollut jo lahjatoiveena uusin iPhone. Jos mun vanhemmat ei sen vertaa kuuntele et ostaa väärän merkin (eikä toi ole edes samsungin flagship) niin hohhoijaa. Oli sen verta vitutus päällä ku kuvittelin paketin muodosta et [...]
      Mielenkiintoinen "kosto" kun se ei hetkauta koston kohdetta mitenkään ja itse jää 800€ persneton puolelle.
      Tulee Soilalla olemaan vaikea elämä edessään.

      Lainaa

    43. Tulos: +71 (103 ääntä)
      Soila: Siis joo... Oon toi jutun Soila. Mulla on vanha iPhone 8 ja monta vuotta on ollut jo lahjatoiveena uusin iPhone. Jos mun vanhemmat ei sen vertaa kuuntele et ostaa väärän merkin (eikä toi ole edes samsungin flagship) niin hohhoijaa. Oli sen verta vitutus päällä ku kuvittelin paketin muodosta et [...]
      Ymmärrän sua ihan täysin, you go girl! 
      Mä monta vuotta sitten pyysin tyttöystävää ostamaan mullekin joulukalenterin. Noh kiva Dumle-kalenteri sieltä tulikin, mutta sieltähän oli joku syönyt kaupassa valmiiksi yhden luukun tyhjäksi. 
      Mulla meni heti Muumi yli laidan kun että hohhoijaa ei voinut tuoda mulle edes täyttä kalenteria??? Päätin sitten "kostoksi"  syödä loputkin luukut tyhjäksi ja viimeiset joita en jaksanut mässytellä viskelin nurkassa itkevää tyttöystävääni takaraivoon. 
      Se oli viimeinen joulu meillä yhdessä, mä luulen että me vain kasvettiin erillemme. 

      Lainaa

    44. Tulos: +82 (90 ääntä)
      Soila: Siis joo... Oon toi jutun Soila. Mulla on vanha iPhone 8 ja monta vuotta on ollut jo lahjatoiveena uusin iPhone. Jos mun vanhemmat ei sen vertaa kuuntele et ostaa väärän merkin (eikä toi ole edes samsungin flagship) niin hohhoijaa. Oli sen verta vitutus päällä ku kuvittelin paketin muodosta et [...]
      Saat tietenkin tehdä lahjalla mitä haluat, mutta niin myös lahjan antajat saavat valita mitä antavat. Jos uusi iphone on ehdottoman tärkeä, niin se kannattaa hankkia itse omilla rahoilla, ei jättää sen varaan että joku on kyllin jalomielinen lahjoittaakseen sen.

      Lainaa

    45. Tulos: +52 (58 ääntä)
      Cockoo: Kyllä yhdeksäntoistavuotias saa tehdä omaisuudellaan mitä haluaa, eikä sen lahjoittaminen todellakaan ole huonoimmasta päästä. Eihän tästä selviä, että olisi nillittänyt lahjan antajalle tai vaatinut toista puhelinta. En minäkään Samsung Galaxya ottaisi käyttöön, yksi on ollut ja se täyttyi reilussa vuodessa, samaan aikaan hajosi akku.
      Niin, mutta onhan noissa nyt nykyään kaikenmaailman tyytväisyystakuita yms, eli saa palauttaa jos ei kelpaa. Tai sitten vaan myisi tuon ja ostaisi sen Applen. Minä en näe tässä kohtaa, kuin tyhmän periaatteen joasta kärsii sen, että ollaan sitten ilman uutta puhelinta kun niin olen päättänyt. Vanhemmat tarkoittivat kuitenkin hyvää, eivätkä he välttämättä aina ole perillä mitä eroja tuollaisissa jutuissa on. Jos ei pidä kallistakaan lahjaa minkään arvoisena, on se täyttä kiittämättömyyttä lahjan antajaa kohtaan.
       Periaatteet on ihan ok, mutta liian moni suomalainen kiusaa niillä itseään turhaan ja rikkoo ihmissuhteita siksi, kun luulevat saavuttavansa jotain turhamaisen ällin takia.  

      Lainaa

    46. Tulos: -43 (85 ääntä)
      Ensin ajattelin että Soila on pilalle hemmoteltu idiootti. Mutta päädyin lopulta siihen päätelmään että hän on ehkä hemmoteltu mutta ei välttämättä pilalle eikä välttämättä idiootti. Jos lahjan antaja on tiennyt että hän haluaa juuri iPhonen, on varsin ajattelematonta ostaa Samsung. Se on Soilalle merkki siitä ettei hän tule sitä iPhoneaan saamaan tulevaisuudessakaan. Miksi murskata läheisen ihmisen haave, kun olisi voinut venyttää hankintaa kunnes on varaa se haave toteuttaa. Uuden iPhonen odottaminen on sellaista haluavalle ihan siedettävää aikaa mutta kun paketista paljastuu se mitä ei halunnut, ymmärrän pettymyksen. Tietenkin jos Soilan oli pakko saada lahja nyt heti, eikä viivyttäminen ollut vaihtoehto, hyviä ratkaisuja ei ole tarjolla. Tässä tilanteessa rahalahja olisi parempi. Soila saisi itse ostaa vaikka Samsungin ja olisi tyytyväisempi.

      Lainaa

    47. Rahaton kani 8.10.2020 11:22
      Tulos: +68 (76 ääntä)
      Soila: Siis joo... Oon toi jutun Soila. Mulla on vanha iPhone 8 ja monta vuotta on ollut jo lahjatoiveena uusin iPhone. Jos mun vanhemmat ei sen vertaa kuuntele et ostaa väärän merkin (eikä toi ole edes samsungin flagship) niin hohhoijaa. Oli sen verta vitutus päällä ku kuvittelin paketin muodosta et [...]
      19v ja käyttäytyy kuin pahin 13v. Onnea vaan elämään.

      Lainaa

    48. Arkkienkeli 8.10.2020 11:27
      Tulos: +39 (65 ääntä)
      Cockoo: Kyllä yhdeksäntoistavuotias saa tehdä omaisuudellaan mitä haluaa, eikä sen lahjoittaminen todellakaan ole huonoimmasta päästä. Eihän tästä selviä, että olisi nillittänyt lahjan antajalle tai vaatinut toista puhelinta. En minäkään Samsung Galaxya ottaisi käyttöön, yksi on ollut ja se täyttyi reilussa vuodessa, samaan aikaan hajosi akku.
      Nykynuorten tekoälyttömyys on kyllä erittän voimaannuttavaa vanhalle IBM:n IT-specialistille. Ette osaa deletoida vanhaa roinaa ja/tai ostaa isompaa muistikorttia? Mistä ihmeestä saadaan osaajia IT-alalle 2020?

      Lainaa

    49. Nocebo-efekti 8.10.2020 11:55
      Tulos: +39 (55 ääntä)
      Kesävihanta kotieläin: Ymmärrän erittäin hyvin kun tässä tällä 11 pro maxillani tätä kommenttia naputan. Tuo on susipaska tämän siruun verrattuna.
      Luulenpa että tämä Soile ei välitä mistään muusta kuin statussymboli asemasta mitä tämä haluttu puhelin edustaa. Ihan yhtähyvin saatu puhelinkin pyörittää sosiaalisenmedian appeja ja ottaa yhtä hyviä selffie kuvia. Pinnallisuus onkin tämän päivän syöpä.

      Lainaa

    50. Nocebo-efekti 8.10.2020 11:57
      Tulos: +17 (35 ääntä)
      Arkkienkeli: Nykynuorten tekoälyttömyys on kyllä erittän voimaannuttavaa vanhalle IBM:n IT-specialistille. Ette osaa deletoida vanhaa roinaa ja/tai ostaa isompaa muistikorttia? Mistä ihmeestä saadaan osaajia IT-alalle 2020?
      Niin, sehän onkin puhelimen vika että laite täyttyy meemeistä ja jonninjoutavista kuvista. Lisäksi ei osata käyttää edes ilmaisia pilvipalveluita jonnekka nämä meemit ja kuvat voisi ladata. Nykynuorisolle omaisuuden kunnioittaminen ja ylläpitäminen on haastavaa ja sitä ei kunnioiteta.

      Lainaa

    51. Tulos: -8 (66 ääntä)
      Yleisiellä tasolla: Kiittämättömyydestä moittiminen on hieman yksisilmäistä. Itse lakkasin kertomasta lähisukulaiselle edes pyynnöstä, mitä asioita kotiin tai lapsille tarvitaan, koska ikinä se ei ollut sitä mitä pyydettiin, vaan jotain sinne päin. Turhauttavaa. Kyllä etenkin käyttötavarassa sen loppukäyttäjän *pitää* saada päättää, mitä hän käyttää. Jos se on antajan mielestä liian kallis tms., ei hänen sitä sitten tarvitse hankkia. Karkkiesimerkki myös on ihan pätevä, sillä ei se ole karkin ostajan asia päättää, mistä saaja tykkää (näinhän tätä pussivalintaa tuossa perusteltiin, vaikka tiettyä pussia oli pyydetty). Toki Soila olisi voinut vaikka palauttaa tuotteen antamisen sijaan, mutta periaatteen kismityksen takana kyllä ymmärrän.

      Lainaa

    52. Tulos: +55 (67 ääntä)
      Tylsimys: Ensin ajattelin että Soila on pilalle hemmoteltu idiootti. Mutta päädyin lopulta siihen päätelmään että hän on ehkä hemmoteltu mutta ei välttämättä pilalle eikä välttämättä idiootti. Jos lahjan antaja on tiennyt että hän haluaa juuri iPhonen, on varsin ajattelematonta ostaa Samsung. Se on Soilalle [...]
      "se on Soilalle merkki ettei hän tule sitä iphoneaan saamaan tulevaisuudessakaan" Huomasitko, että Soila on 19v? Miten se, että vanhemmat eivät anna hänelle lahjaksi iphonea, voisi mitenkään estää häntä saamasta iphonea tulevaisuudessa? Kenelläkään ei ole mitään jumalan takaamaa oikeutta saada lahjaksi muilta juuri sitä mitä haluaa. Lahjat ovat etuoikeus ja ekstraa, eivät mikään perusoikeus.

      Lainaa

    53. Tulos: -21 (81 ääntä)
      Henkari: Silti hirvittää tuo kiittämättömyys.. Voi toki olla, että Soile on on rikkaasta perheestä ja tollanen vajaan tonnin lahja on sama kun normaalille ihmiselle tikkari, mutta silti. Eikä se hintakaan vaan ylipäätään, jos tietää mitä haluaa niin menee kauppaan ja ostaa ite eikä odota muiden hankkivan. 
      Jaa a. No, jos ostaja tosiaan on vanhemmat (niin kuin luultavasti on), niin Soila saattaa elää vielä sellaista elämää, jossa tällä itsellä ei ole ”paljoa” (eli tonnia...) käytössä vaan tarvittavat asiat saadaan vanhemmilta. Jos niin on, niin paha sitä on mennä haluamaansa ostamaan. Soila saattaa esimerkiksi olla opiskelija, jossa tapauksessa on vain hyvä jos ei joudu vielä tekemään työtä sen päälle rahan eteen. Kyllä sitä ehtii myöhemminkin tehdä eikä juuri nimenomaan nuorena aloitettu työnteko välttämättä opeta mitään sen keskeisempää elämästä kuin valmistumisen jälkeenkään. 
      Joten jos puhelin on vanhempien varassa, ainakin kalliimpi puhelin, niin kyllä se minusta on vanhemmilta typeryyttä ostaa tahallaan väärä tuote. Selvästikään Soile ei ole vaatinut mitä tahansa puhelinta, joten on vanhempien ajattelemattomuutta käyttää iso raha tietoisesti johonkin, mitä soila ei halua. Se osoittaa minusta vielä enemmän vanhempien huonoa asennetta rahaan, kuin Soilan, joka tässä mokassa vain tekee sen, mitä sanoikin tekevänsä, ja ilmeisesti vaatimatta mitään tilalle. Sanot sitä kiittämättömyydeksi; minä ainakaan en olisi kiitollinen jos minulle ostettaisiin tahallaan jotain väärää. Minusta järkevää olisi vanhemmilta ollut vaikka sanoa mikä on lahjan hintakatto ja jos siihen ei saa haluamaansa puhelinta niin Soilalla olisi ollut mahdollisuus toivoa jotain kokonaan muuta tai vaikka ehdottaa maksavansa itse loput sitten siitä haluamastaan.
      Ei, luulen, että ihmiset tässä sekoittavat kiittämättömyyteen sen, että joillain nyt vaan on rahaa elämässä niin paljon, että voi ilman turhia väristyksiä antaa kallistakin pois. Siihen on vaikea samaistua, jos on vaikkapa keskituloinen. Mutta toisaalta, Soile osoittaa jopa tietynlaista ANTImaterialismia; hänelle tärkeää ei ole juuri kallis kama, vaan juuri tietty merkityksellinen tavara. 
      Kiittämättömyyttä olisi saada haluamansa ja olla siitä kiittämätön. Kiittämättömyyttä olisi sekin, jos vanhemmat olisivat tarkoittaneet lahjallaan antaa jotain haluttua, mutta joka sitten ei olisikaan sitä ollut. Mutta Soilan tapaus ei ole kumpikaan näistä. Olen aina ollut sitä mieltä (vaikka itse olenkin köyhästä taustasta), että hyvätuloisten ja heidän lastensa mahdollinen huoleton suhtautuminen tonnin suuruisiin tahoihin ei ole kiittämätöntä, vaan yksinkertaisesti sitä, että on nähty omalla kohdalla se, miten vähän se isokaan raha elämästä tekee parempaa. Ollaan totuttu siihen omaan tasoon, niin kuin kaikki muutkin. Jokainen suomalainen on samalla logiikalla kiittämätön viedessään edes leivän puolikkaan biojäteastiaan, sillä jotkut tekisivät paljon sen eteen. 
      Jos kalliin luurin tilalle laitettaisiin keskituloisen tapauksessa vaikka satasen luuri, niin moni täälläkin tietää kyllä sisimmässään että ei olisi moisesta kiitollinen jos on itse tehnyt alunperin selväksi, ettei sellaista halua. Mitä lahjan antaja silloin muka viestii toisen ihmisen kunnioittamisesta? Ainakin itse haluaisin mieluummin, että lahja olisi sitten jotain kokonaan muuta. 
      Mutta ei Soilalla tässä asenne toisaalta kohdallaankaan ole. Minusta hän vain ei tee väärin vanhempiaan kohtaan, vaan itseään kohtaan. Suojattu asema kun toivottavasti ei kestä koko ikää, ja olisi syytä jo 19 -vuotiaana oppia, että kannattaisi edes mieluummin myydä se ja laittaa rahat talteen pahalle päivälle, jos sille ei muuta akuutimpaa tarvetta ole. 
      Ja Soilan asenteesta syytän vanhempia; heidän ei kannattaisi laittaa tahallaan kahdeksaa sataa ei-haluttuihin lahjoihin, ainakaan, jos ikinä haluavat rahan arvosta tytölleen jotain opettaa. Ja Soilan vanhempina laittaisin tuossa tapauksessa toisaalta vähän äkkiä rahahanoja kiinni, jos tytöllä ei ole huolta niistä satasista, jotka saisi puhelimesta myymällä antamisen sijaan. 
      Tosin kun emme tilannetta tiedä kokonaan, niin ylläoleva on vain spekulointia.

      Lainaa

    54. Pelkäämätön soturi 8.10.2020 12:39
      Tulos: -2 (48 ääntä)
      Näen että ylläkirjoittaneen Banaanin mielipide on epäsuosittu, mutta komppaan häntä silti. Soilan vanhempia voi syyttää aika pitkälle siitä ettei Soilalla ole harmainta aavistusta rahan arvosta -kuka ostaa noin kalliin lahjan varmistamatta aivan varmasti että se on juuri se, mitä toivotaan? Itse olen samassa veneessä sen suhteen että olen aikuisena saanut vanhemmiltani kalliin puhelimen jota a/ en pyytänyt b/ en halunnut c/ en osaa käyttää. "Aikuinen ihminen, mene töihin!" Huvittavasti, puhelin jota käytän on töiden puolesta, ja olen siihen tyytyväinen. Katso kohdasta en halunnut enkä pyytänyt. Käytän sitten sitä toistakin, tosin vain vanhempieni läsnäollessa, etten vaikuttaisi kiittämättömältä. Mutta kyllähän sitä sisimmässään kihisee kun itsellä olisi rahaa -no, riittävästi, muttei tuuleen heiteltäväksi -ja toinen pistää 800E puhelimeen todistaakseen pointin hedelmien paremmuudesta, kun sillä rahalla olisi saanut vaikkapa vauvalleni jotain mitä hän tarvitsee. Ja lisäksi täytyy teeskennellä käyttävänsä sita saatanan kapulaa, koska kiittämätön ei saa olla.

      Lainaa

    55. Tulos: -29 (47 ääntä)
      Olisi kannattanut laittaa otsikkoon ”Annetaan hintahtava puhelin”, niin olisi voitu pahoittaa mielet myös kaikkien vaaleanpunaiseen mieltyneiden hinureiden puolesta. Nyt barrikadeille istumaan keskelle kaupungin vilkkaimmin liikennöityä katua, saatana!

      Lainaa

    56. Tulos: +15 (21 ääntä)
      Soila: Siis joo... Oon toi jutun Soila. Mulla on vanha iPhone 8 ja monta vuotta on ollut jo lahjatoiveena uusin iPhone. Jos mun vanhemmat ei sen vertaa kuuntele et ostaa väärän merkin (eikä toi ole edes samsungin flagship) niin hohhoijaa. Oli sen verta vitutus päällä ku kuvittelin paketin muodosta et [...]
      Samsungilla on kaksi flagship sarjaa
      edge ja galaxy s
      toki kyseessä on halvempi malli s20 mallista, mut silti lippulaivamallistoon lukeutuu. 

      Lainaa

    57. Tuhma sohvaperuna 8.10.2020 13:52
      Tulos: +31 (59 ääntä)
      Onpa kummaa toimintaa. Jos saat lahjan, jota kenenkään ei ole pakko (yllätys, yllätys: ei edes vanhempien täysi-ikäiselle lapselleen) sinulle ostaa, niin siihen on tyytyminen mitä saa. Toki voi esittää kysyttäessä toiveita, mutta nekin on vain toiveita. Jos taas haluat välttämättä jonkun tietyn asian, niin teet sen eteen töitä ja ostat sen itsellesi. Niin yksinkertaista se on.

      Lainaa

    58. Tulos: +36 (44 ääntä)
      Kieltämättä vähän hassua ostaa eri puhelin jos tarkka toive oli tiedossa (varsinkin kun ei se hintaero nyt niin iso ole - mikäli kyseessä ei siis ollut Pro-malli). Silti ihan umpilapsellinen itkupotkureaktio 19-vuotiaalta. Sen kun olisi marssinut liikkeeseen vaihtamaan? Nyt ei ole sitten uutta puhelinta ollenkaan. Ainakin oletan ja toivon ettei lahjan antaja yritä ihan heti uudestaan. Itse ostin tänä vuonna ensimmäistä kertaa iPhonen (11) ihan uteliaisuudesta. Ei tämä missään nimessä huono ole, mutta... ei nyt kyllä niin paljon parempikaan? (Ainakaan peruskäytössä, mobiilipelejä en pelaa niin en niistä tiedä) Päinvastoin vieläkin on ikävä monia Samsungin ominaisuuksia. Ja esim. iPhonen live-kamera on ihan raivostuttava turhake! Akun kesto on tosin loistava verrattuna aiempaan, mutta siinä on ehkä vuodetkin tehneet tehtävänsä.

      Lainaa

    59. Dr Philippe 8.10.2020 14:34
      Tulos: -39 (45 ääntä)
      Kellokortiton banaani: On tää maailma sekaisin. Tuhannet ja tuhannet menettää työpaikkansa, mutta toisilla sitä vaan on vara millä mällätä ja heittää vaikka roskiin, kun ei 800€ laite kelpaa. Sairas maailma.
      Toisilla on ja köyhät vinkuu. Siin se on ja tulee aina olemaan.

      Lainaa

    60. Tulos: +63 (69 ääntä)
      Soila: Ymmärrän harmituksen ja ymmärrän sen, että tuo puhelin oli vanhemmiltasi huono valinta. Kuitenkin reaktiosi oli täysin ylimitoitettu ja kertoo nimenomaan siitä, että olet hemmoteltu. Toivottavasti tämä oli viimeinen puhelin, jonka vanhempasi sinulle ostavat. Koska sinulla on vielä toivoa kasvaa järkeväksi aikuiseksi, jos sinua tässä vaiheessa siihen tuetaan. Parasta, mitä vanhempasi tässä vaiheessa voi tehdä, on lyödä rahahanat kiinni ja antaa sinun opetella rahan arvoa kokemuksen kautta. On nimittäin aivan varmaa, että jos itse olisit tehnyt töitä tuon rahamäärän eteen, niin et todellakaan lahjoittaisi puhelinta ilmaiseksi pois, vaan keksisit jonkun muun keinon. Ja toivon, että tätä joudut nyt sitten kantapään kautta opettelemaan kustantamalla itse itsellesi sen kauan haaveillun puhelimen.

      Lainaa

    61. Kiihkoileva hyeena 8.10.2020 14:50
      Tulos: -3 (9 ääntä)
      LR: Ja esim. iPhonen live-kamera on ihan raivostuttava turhake! 
      Nyt menee hieman asian vierestä, mutta jäi kiinnostamaan, millä tapaa se on raivostuttava?
      Rakastan sitä toimintoa ja saahan sen kokonaan pois päältäkin. 

      Lainaa

    62. Tulos: +2 (16 ääntä)
      HepomiestenTietotoimisto: Tavallaan ymmärrän. Itsellekin on käynyt muutaman kertan elämässä niin että oon toivonut jotain yhtä tiettyä asiaa ja luopunut pitkään muista asioista/tehnyt jtn saadakseni sen. Sitten oonkin saanut jotain vastaavaa, mutta en just sitä. Olen tossa hyvin samanlainen. Mieluummin kokonaan ilman ja [...]
      Huoh

      Lainaa

    63. Tulos: -2 (22 ääntä)
      No mut ei kuitenkaan ollut oikeasti heittämässä sitä roskiin vaan antamassa ilmaiseksi pois, eli mikään ei mene hukkaan, paitsi ehkä vanhempien rahat. Voi olla jopa jollekin elämänsä tilaisuus saada parempi puhelin kuin itse pystyisi koskaan hankkimaan. En siis nää tässä varsinaisesti mokaa, jos ei halua lahjaa eikä edes rahallisesti hyötyä siitä, niin ei se pakko ole, pääasia etteivät tavarat jää ilman käyttäjää (kuinkahan moni täälläkin on joskus saanut epämieluisan lahjan, muttei ole kehdannut antaa sitä poiskaan ja se on vain jäänyt lojumaan jonnekin kaapin pohjalle).

      Lainaa

    64. Tulos: +21 (27 ääntä)
      Tonzo: Myymällä tuon puhelimen sais helposti ostettua haluamansa iphonen. Se kun on kokoajan tarjouksessa reippaaseen 600 euroon.
      viisaus ei asu kaikissa

      Lainaa

    65. Tulos: +28 (38 ääntä)
      Myötätunnoton hilleri: Niin tai ton voi palauttaa jos avaamaton ja vaihtaa.
      Varmaan liikaa vaivaa kun sit pitää itse tehdä jotain. Helpompi vaan ulista ja ruikuttaa niin äiskä/iskä/muu huoltaja ostaa kyl sit uuden 🙄
      Vitsi olis hienoo elää noin, ilman oikeita ongelmia.. 

      Lainaa

    66. Tulos: +2 (12 ääntä)
      Kiihkoileva hyeena: Nyt menee hieman asian vierestä, mutta jäi kiinnostamaan, millä tapaa se on raivostuttava? Rakastan sitä toimintoa ja saahan sen kokonaan pois päältäkin. 
      Jos kuvaan, niin kuvaan pääasiassa maisemia ja niissä se ei toimi ollenkaan. Jos sen saa jollakin lailla pois automaatilta, kuulisin mielelläni! Saahan sen aina kertaluontoisesti napautettua pois, mutta tosi usein se unohtuu. 

      Lainaa

    67. Tulos: +10 (20 ääntä)
      Nocebo-efekti: Niin, sehän onkin puhelimen vika että laite täyttyy meemeistä ja jonninjoutavista kuvista. Lisäksi ei osata käyttää edes ilmaisia pilvipalveluita jonnekka nämä meemit ja kuvat voisi ladata. Nykynuorisolle omaisuuden kunnioittaminen ja ylläpitäminen on haastavaa ja sitä ei kunnioiteta.
      Nuoriso on aina ollut vaikeuksia kunnioittaa ja ylläpitää omaisuutta. Mutta onko ihmekään, aivojen osat jotka vastaavat itsehillinnästä ja tekojen pitkäaikaisten seurausten arvioinnista ovat vielä alikehittyneet. Joillakin saattaa mennä 25 vuotta ennen kuin nuo osat ovat aikuistuneet.

      Lainaa

    68. Kiihkoileva hyeena 8.10.2020 17:05
      Tulos: +12 (16 ääntä)
      LR: Jos kuvaan, niin kuvaan pääasiassa maisemia ja niissä se ei toimi ollenkaan. Jos sen saa jollakin lailla pois automaatilta, kuulisin mielelläni! Saahan sen aina kertaluontoisesti napautettua pois, mutta tosi usein se unohtuu. 
      Asetukset -> Kamera -> Säilytä asetukset 
      Ja sieltä laitat niin, että se muistaa sun edellisen valinnan, eikä nollaa oletukselle. 

      Lainaa

    69. Tulos: +4 (8 ääntä)
      Kiihkoileva hyeena: Asetukset -> Kamera -> Säilytä asetukset  Ja sieltä laitat niin, että se muistaa sun edellisen valinnan, eikä nollaa oletukselle. 
      Kiitos! Olin itseasiassa löytänytkin tämän mutta en aiemmin tajunnut että live photon eston lisäksi nollauksen esto täytyy myös laittaa päälle. :)

      Lainaa

    70. Sateeton ampiainen 8.10.2020 19:23
      Tulos: +14 (38 ääntä)
      Soilan vanhemmat varmasti halusivat myös paremman lapsen, mutta eivät silti antaneet pois. Itse olisin heittänyt roskiin moisen kersan.

      Lainaa

    71. Siveetön kirsikka 8.10.2020 19:43
      Tulos: -6 (24 ääntä)
      Tuohan on jopa vähän paremman näkönen kuin iPhone 11, ja varmaan muutenkin vähintään ihan yhtä hyvä.

      Lainaa

    72. Robusti papaija 8.10.2020 20:22
      Tulos: +14 (28 ääntä)
      No toivottavasti ei saa uutta tilalle. Hitto mikä prinsessa.

      Lainaa

    73. Olematon hirmulisko 8.10.2020 20:40
      Tulos: +27 (33 ääntä)
      L.A: Nuoriso on aina ollut vaikeuksia kunnioittaa ja ylläpitää omaisuutta.
      Ei ole. Jos omaisuuden eteen on joutunut tekemään paljon työtä eikä sitä omaisuutta ole saanut kultavadilla, niin aika nuorikin lapsi tajuaa että jos rikon tämän, niin toista ei ole ja uutta ei tule.

      Lainaa

    74. Särkymätön kavioeläin 8.10.2020 21:04
      Tulos: -36 (40 ääntä)
      Voimia Soila. Jos vanhempina on ihmisiä, jotka sytävät rahaa android roskaan, niin ei tule jatkossakaan olemaan helppoa sillä rintamalla. Itse en koskisi, saatika antaisi lahjaksi, mitään android härpäkettä.

      Lainaa

    75. Siskoton matelija 8.10.2020 21:27
      Tulos: -14 (60 ääntä)
      Ymmärrän kyllä Soilaa varsin hyvin. Jos teille kaikille muille on ihan sama mikä puhelin on käytössä, asia on osaltanne kunnossa. Kaikille se ei suinkaan ole yhdentekevää. Jos sellainen ihminen toivoo jotakin tiettyä puhelinta, on täysin järjetöntä antaa lahjaksi joku aivan muu. Se on tuhlausta, ylenkatsomista, välinpitämättömyyttä, pahimmassa tapauksessa jotain ikävää vallankäyttöä. Soila halusi iphonen, mutta hänelle annettiin jotain muuta. Hän antoi puhelimen tarvitsevalle, hän ei heittänyt sitä roskiin. Hän tyytyy mieluummin entiseen puhelimeensa tai on kokonaan ilman, eikä tässä olevien tietojen mukaan vaadi keneltäkään yhtään mitään. Siinä ei ole mitään pilalle hemmoteltua eikä lapsellista, vaan tuosta kostoviestistä huolimatta hän on itse asiassa toiminut suorastaan epäitsekkäästi. Hän on tosiaankin aikuinen ihminen ja päättää ihan itse millaista puhelinta käyttää ja mitä tavaroita ylipäänsä omistaa. Nyt ne olivat ihan muut ihmiset, jotka eivät tätä kunnoittaneet. He tiesivät etukäteen mitä Soila nimenomaan ei halua ja että hän ei aio pitää muunlaista puhelinta, mutta heillä näköjään oli varaa silti antaa juuri sitä. Soila ei edes ole hävinnyt mitään, sillä hänellä on edelleen vanha puhelimensa. Joku muu sai hyvän puhelimen ilmaiseksi. Kaikilla muilla on siis asiat ihan hyvin, paitsi ehkä niillä vanhemmilla, jotka ehdoin tahdoin hankkivat väärän lahjan. Mikä ihmeen motivii siihenkin mahtoi olla? Pitikö jotenkin päästä näpäyttämään omaa lasta vai muuten vaan olla vittumainen? Missään tapauksessa tätä lahjaa ei ole hankittu rakkaudella ja pyyteettömästi.

      Lainaa

    76. Kidukseton kiivi 8.10.2020 21:33
      Tulos: +16 (48 ääntä)
      Minä olen juuri tällainen koko suvun sylkykuppi, jolle annetaan lahjoja, joita en halua ja joilla en tee yhtään mitään. Niistä luopuminen on sitten suuri loukkaantumisen aihe. Olen itse asiassa ihan terapiassa istunut ja opetellut sanomaan kiitos ei (toki muutakin, mutta tämä on ollut yksi suuri asia siellä). Soila osaa sanoa ei ilman apuakin, se on oikeasti hyvä taito. Olen muuten työskennellyt Elisan liikkeessä, ja todella monelle sillä puhelimen mallilla ja merkillä on valtavasti väliä. Hyvin moni kertoo heti ensimmäiseksi mitä puhelinta ei ainakaan halua. Soila ei ole siinä mielessä mikään poikkeus.

      Lainaa

    77. Tulos: +15 (31 ääntä)
      Toraisa rotta: Mun mielestä tässä toimitaan just oikein. Soila tietää mitä haluaa, mutta saa jotain muuta. Hän edelleen tietää mitä haluaa, ja antaa sen muun jollekin toiselle. Soila on mieluummin ilman, mikä ei mielestäni ole mitään pilalle hemmotellun itkupotkua, vaan harvinaisen jämäkkää rajojen asettamista. [...]
      Vittu miten tyhmä logiikka ei jumalauta

      Lainaa

    78. Karmia maito 8.10.2020 23:00
      Tulos: +14 (24 ääntä)
      Olis mahtavaa jos Maija (joka siis ilmeisesti sai tuon puhelimen) veisi Soilan vanhemmat kahville. Siellä sitten kivasti juttelisivat ja lettivehnänenkään ei pöydästä puuttuisi. Kaikilla läsnäolijoilla olisi kivaa.

      Lainaa

    79. Arvostettu 9.10.2020 0:11
      Tulos: +7 (29 ääntä)
      Ihan kävi harmittamaan lahjan antajan puolesta :(

      Lainaa

    80. Bukkake Randelin 9.10.2020 2:32
      Tulos: -1 (39 ääntä)
      Soila: Siis joo... Oon toi jutun Soila. Mulla on vanha iPhone 8 ja monta vuotta on ollut jo lahjatoiveena uusin iPhone. Jos mun vanhemmat ei sen vertaa kuuntele et ostaa väärän merkin (eikä toi ole edes samsungin flagship) niin hohhoijaa. Oli sen verta vitutus päällä ku kuvittelin paketin muodosta et [...]
      Hyi vittu että oot oksettava ihmiskuona. Kokeil lellipentu mennä töihin ja ostaa itsellesi sellainen puhelin, jonka haluat. En kehtais edes netissä nimimerkin takana myöntää, että olen näin kiittämätön ja pilallehemmoteltu kakara, kuin teikäläinen. Oksu tulloo. 

      Lainaa

    81. Bukkake Randelin 9.10.2020 2:34
      Tulos: +16 (32 ääntä)
      Siskoton matelija: Ymmärrän kyllä Soilaa varsin hyvin. Jos teille kaikille muille on ihan sama mikä puhelin on käytössä, asia on osaltanne kunnossa. Kaikille se ei suinkaan ole yhdentekevää. Jos sellainen ihminen toivoo jotakin tiettyä puhelinta, on täysin järjetöntä antaa lahjaksi joku aivan muu. Se on tuhlausta, [...]
      Ei kuulosta kovin aikuiselta ihmiseltä, jos vanhemmilta pitää kinuta puhelinta sen sijaan, että ostaisi itse. 

      Lainaa

    82. Muovailtava pulu 9.10.2020 7:49
      Tulos: +25 (31 ääntä)
      No olishan se sellainenkin vaihtoehto, että vie ei-mieluisan liikkeeseen, vaihtaa mieluisaan ja maksaa erotuksen. Tästä toimintatavasta erottaa aikuiset ja lapset toisistaan.

      Lainaa

    83. Poistettava hampurilainen 9.10.2020 8:00
      Tulos: -7 (35 ääntä)
      Ymmärrän osittain Soilaa. Tee työkseni lähitukea ja en jaksa kotona säätää eri laitteiden kanssa. Siksi kaikki laitteeni ovat Applea. Omistan vanhan puhelimen, iPad, kannettavan Macin ja AppleTV:n ja kaikki tuo toimii sulavasti keskenään. Bussissa selaamani websivut lukemista jatkan iPadilla ja puhelimella ottamaani kuvat menevät automaattisesti koneelle. Vanhemmat tietävät tämän ja samoin kolleegat. Jos joku antaisi Android puhelimen lahjaksi niin pitäisi sitä vittuiluna.

      Lainaa

    84. Halventava kalkkuna 9.10.2020 8:14
      Tulos: +18 (28 ääntä)
      Mirkku: Yleisiellä tasolla: Kiittämättömyydestä moittiminen on hieman yksisilmäistä. Itse lakkasin kertomasta lähisukulaiselle edes pyynnöstä, mitä asioita kotiin tai lapsille tarvitaan, koska ikinä se ei ollut sitä mitä pyydettiin, vaan jotain sinne päin. Turhauttavaa. Kyllä etenkin käyttötavarassa sen [...]
      Ehkä aikuisen ei kannata rakentaa kulutuskäyttäytymistään niin, että tarpeelliset hankinnat ovat lahjojen varassa. Tuo puhelin maksaa kuitenkin lähemmäs tonnin. Jos Soilen vanhemman nettopalkka on vaikka 2000 euroa, niin mietipä, paljonko töitä tuon puhelimen eteen on tehty. Eli joo, on kyllä ihan hemmetin kiittämätöntä vaan nakata se menemään.

      Lainaa

    85. Tulos: +47 (53 ääntä)
      Tulee mieleen tästä oma tuttavapariskuntani. Jos heidän lapset sanoo puolihuolimattomasti, että he aikovat ostaa jotain (tulostin, sohva, auto, pölynimuri...), vanhemmat hankkivat sellaisen heti. Eivät siis kysy mitään tarkempia tietoja tai mitään, vaan menevät kauppaan ja ostavat heti sieltä jonkun keskivertolaatuisen tuotteen. Tämä on aiheuttanut monet riidat, koska nuoret ovat nimenomaan tahtoneet ja säästäneet jotain tiettyä mallia varten ja kotoa on jo löytynyt perusmalli, joka on tahdottu päivittää parempaan. Siinä sitten kärvistellään, kun kotoa löytyy kolme tulostinta ja väärän värinen sohva ja vanhemmat kantaa lisää roinaa sisään. Eli on olemassa sellainen sukulaislaji, joka ostaa sinulle turhaa tavaraa eikä vain lahjoita jotain vanhoja jämiään kaapeista.

      Lainaa

    86. Tulos: -4 (16 ääntä)
      Vanhemmat sais pitää lapselleen kuria. Jos ei kelpaa mikä on annettu niin olkoon ilman. Ja vanhemmat saa pitää rahansa, ei lapsi.

      Lainaa

    87. Tulos: -1 (23 ääntä)
      HepomiestenTietotoimisto: Tavallaan ymmärrän. Itsellekin on käynyt muutaman kertan elämässä niin että oon toivonut jotain yhtä tiettyä asiaa ja luopunut pitkään muista asioista/tehnyt jtn saadakseni sen. Sitten oonkin saanut jotain vastaavaa, mutta en just sitä. Olen tossa hyvin samanlainen. Mieluummin kokonaan ilman ja [...]
      Samaa mieltä ja oikeassa olet. Täällä vain jos olet oikeassa, niin tahtoo mennä porukalla tunteisiin :)

      Lainaa

    88. Tulos: +2 (12 ääntä)
      Kesävihanta kotieläin: Ymmärrän erittäin hyvin kun tässä tällä 11 pro maxillani tätä kommenttia naputan. Tuo on susipaska tämän siruun verrattuna.
      Pro Maxi ja äpylit yleensäkin on ihan ylihintaista skeidaa 😅 en ymmärrä mitä ihmiset niissä näkee. Varmaankin yksinkertaisille yksinkertaista 🤷

      Lainaa

    89. Piiritetty bataatti 9.10.2020 22:37
      Tulos: +3 (23 ääntä)
      Bukkake Randelin: Ei kuulosta kovin aikuiselta ihmiseltä, jos vanhemmilta pitää kinuta puhelinta sen sijaan, että ostaisi itse. 
      Ehkä Soila ei kinunnut puhelinta vanhemmiltaan. Tämän perusteella tiedetään ainoastaan se, että hän halusi tietyn puhelimen ja oli sen myös kertonut. Siitä huolimatta hän sai jotain muuta.
      Mutta tottahan se on, että suuri osa 19-vuotiaista elää vielä täysin vanhempiensa varassa. Lukio on todennäköisesti vielä kesken, harvalla on edes aikaa tehdä siinä ohessa töitä, saati että niitä töitä olisi tarjolla. Ei siinä lahjan antajakaan kovin aikuisena Soilaa kyllä kohtele, kun antaa hänelle jotakin, jota nimenomaan ei haluta. Jos ei halua sitä iPhonea antaa, niin ok, mutta en tajua miksi väkisin antaa jotain sellaista, josta erikseen on sanottu, että ei sitä.

      Lainaa

    90. Kurkkusopuli 9.10.2020 22:39
      Tulos: +9 (23 ääntä)
      Toraisa rotta: Mun mielestä tässä toimitaan just oikein. Soila tietää mitä haluaa, mutta saa jotain muuta. Hän edelleen tietää mitä haluaa, ja antaa sen muun jollekin toiselle. Soila on mieluummin ilman, mikä ei mielestäni ole mitään pilalle hemmotellun itkupotkua, vaan harvinaisen jämäkkää rajojen asettamista. [...]
      Taitaa täällä Soila itse olla spämmäilemässä kommentteihin kavereineen. 

      Lainaa

    91. Estoton karhu 9.10.2020 22:42
      Tulos: +11 (33 ääntä)
      Ihmettelen, että useimpien mielestä on suorastaan velvollisuus ottaa vastaan ja pitää itsellään sellaista tavaraa, jota ei halua. Mielestäni outoa logiikkaa, ja samalla harmittaa siihen liittyvä tuhlailu. Siis sekä rahan että luonnonvarojen. Ilahduttavan ihmisiä mieluummin sellaisilla asioilla, joita he oikeasti haluavat. Jos siihen ei omat rahat riitä tai asia on omia arvoja vastaan, ei tietenkään ole pakko antaa mitään, mutta tarkoituksella vääränlaisen lahjan antaminen on silkkaa turhuutta.

      Lainaa

    92. Tulos: -1 (19 ääntä)
      Jätän kyllä itsekin ostamatta, jos saatavilla ei ole juuri sitä, mitä visioin. Vaikkapa tiettyä kalkkunaleikkelettä. Syön mieluummin juustolla, kuin sillä väärällä leikkeleellä leipäni. Mutta ei, KOSKAAN en olisi kiittämätön. Toisin kuin tässä mokassa oltiin. Kiittää pitää ja olla iloinen.

      Lainaa

    93. Rikeä kesyaasi 11.10.2020 1:37
      Tulos: +4 (10 ääntä)
      Applesucks: Pro Maxi ja äpylit yleensäkin on ihan ylihintaista skeidaa 😅 en ymmärrä mitä ihmiset niissä näkee. Varmaankin yksinkertaisille yksinkertaista 🤷
      Et ymmärrä mitä muut niissä näkee, joten pidät heitä yksinkertaisina? 
      Kannattaisko ehkä ottaa selvää mistä puhuu ennen kuin avaa suunsa ja niputtaa kaikki ”äpylit” yhteen.
      Ihan pettämätön logiikka...NOT.

      Lainaa

    94. Turtunut norsu 11.10.2020 7:16
      Tulos: +3 (17 ääntä)
      Soila: Siis joo... Oon toi jutun Soila. Mulla on vanha iPhone 8 ja monta vuotta on ollut jo lahjatoiveena uusin iPhone. Jos mun vanhemmat ei sen vertaa kuuntele et ostaa väärän merkin (eikä toi ole edes samsungin flagship) niin hohhoijaa. Oli sen verta vitutus päällä ku kuvittelin paketin muodosta et [...]
      Siis joo... Sinä olet 19-vuotias! 
      19 vuotiaat ostavat jitse puhelimensa töistä saamillaan rahoillaan.

      Lainaa

    95. Kostutettu matelija 11.10.2020 14:46
      Tulos: +9 (23 ääntä)
      Estoton karhu: Ihmettelen, että useimpien mielestä on suorastaan velvollisuus ottaa vastaan ja pitää itsellään sellaista tavaraa, jota ei halua. Mielestäni outoa logiikkaa, ja samalla harmittaa siihen liittyvä tuhlailu. Siis sekä rahan että luonnonvarojen. Ilahduttavan ihmisiä mieluummin sellaisilla asioilla, [...]
      Ei sitä tarvitse pitää itsellään. Voi toki pitää käyttökelpoisen lahjan tai voi myydä sen ja hankkia rahoilla haluamansa tai voi vaikka lahjoittaa poiskin. 
      Ei kuitenkaan tarvitse julkisesti olla kiittämätön kakara. 
      Se, että tästä tehdään julkinen show, saa koko homman näyttämään siltä, että Soila odottaa nyt saavansa sen haluamansa puhelimen, ilmaiseksi tietenkin. 

      Lainaa

    96. Tulos: -4 (28 ääntä)
      Aika paljon miinuksia järkevillä kommenteilla. Kyllä ihmiset on kateellisia kun toiset viskoo 800€ puhelimia pois. Joo, olishan ton voinut palauttaa tai myydä. Mutta jos toivotaan tiettyä lahjaa ja saadan täysin sinnepäin. Niin on täysin ymmärrettävää että kiukuttaa. Ton puhelimen hinnalla olis saanut myös ostettua sen oikean puhelimen. Kukaan teistäkään vannoutuneista android-faneista ei haluaisi lahjaksi yhtäkkiä iphonea. Tapauksen henkilöllä on jo varmaan muutenkin applen infrastruktuuri ja tykkää käyttöliittymästä ennestään, niin yhtäkkiä pitäisi vaihta. Jos toivot lahjaksi keltaista ja saat ruskean, niin ovat kaksi eri asiaa kyllä. Aikuinen ihminen saa tehdä mitä haluaa tavaroillaan.

      Lainaa

    97. Tulos: 0 (8 ääntä)
      Applesucks: Pro Maxi ja äpylit yleensäkin on ihan ylihintaista skeidaa 😅 en ymmärrä mitä ihmiset niissä näkee. Varmaankin yksinkertaisille yksinkertaista 🤷
      Et varmaan enää lue vastausta, mutta kannattaa ihmeessä katsella arvosteluja ja vertailuja esimerkiksi lippulaivojen kesken. Kaikissa luureissa on jotain hyvää ja jotain huonoa. 
      Itse vaihdoin juuri oneplus 8 pro:sta 11 pro maxiin, sillä 1+ hajosi ja sitä ei pystynyt suomessa vielä korjauttamaan. Nykyisenä iphone käyttäjänä en ole kertaakaan kokenut jäätymistä ja hitautta, mikä androideissa aina on. Mielestäni iphonessa on ilmaa hinnassa, mutta nykyään on myös esim samsungin puhelimissa. iphone kuitenkin säilyttää arvonsa todella hyvin vrt. androideihin, jos haluaa myydä eteenpäin.

      Lainaa

    98. Tulos: -2 (14 ääntä)
      Äitis: Aika paljon miinuksia järkevillä kommenteilla. Kyllä ihmiset on kateellisia kun toiset viskoo 800€ puhelimia pois. Joo, olishan ton voinut palauttaa tai myydä. Mutta jos toivotaan tiettyä lahjaa ja saadan täysin sinnepäin. Niin on täysin ymmärrettävää että kiukuttaa. Ton puhelimen hinnalla olis [...]
      Olen saanut työnantajalta Nokian Windowspuhelimen. Siitä ei alaspäin pääse, mutta siitäkin olin tyytyväinen, koska omilla rahoillani en todellakaan hankkisi mitään kallista puhelinta. Että ihan turha sinun kuvitella, että kaikki olisivat laillasi kiittämättömiä.

      Lainaa

    99. Tahmaton ananas 12.10.2020 21:40
      Tulos: +11 (17 ääntä)
      Pihi akka: Mun mies osti mulle puhelimen täysin yllätyksenä, kun oli puhuttu että pitäisi lähteä katselemaan. Olen tyytyväinen, vaikka harmittaa etten itse saanut valita. SAma läppärin kanssa, entinen meni rikki, mies kävi ostamassa uuden. Oon kyllä sanonut, että haluaisin itse valita. Lisäksi tienaan ihan [...]
      Myönnät kuitenkin, että harmittaa. Kyllä mä ainakin haluan että välineet on just eikä melkein. Lahjan antaja olis voinut antaa rahana tai lahjakorttina tuon summan ja Soila olisi voinut laittaa itse puuttuvan osan lisäksi. Simple as that.

      Lainaa

    100. Ratsastanut metso 13.10.2020 3:23
      Tulos: +9 (13 ääntä)
      Nimesi: Olen saanut työnantajalta Nokian Windowspuhelimen. Siitä ei alaspäin pääse, mutta siitäkin olin tyytyväinen, koska omilla rahoillani en todellakaan hankkisi mitään kallista puhelinta. Että ihan turha sinun kuvitella, että kaikki olisivat laillasi kiittämättömiä.
      Työpuhelin on kyllä aivan eri asia kuin lahjan antaminen. Sekoitat appelsiinin ja perunat tässä nyt. Vai saitko sen ihan siis lahjaksi työnantajalta?
      No kaikki eivät elä nistipadalla ja valita täällä netissä mitä muut tekee ja ostaa. 
      Jos lahjaksi olisi haluttu mennä katsomaan balettia ja ostetaan neidille liput lätkämatsiin, niin ovat kaksi ihan eri asiaa. Tässä asiassa on aivan turha takertua tuohon hintaan, mitä ilmeisesti nyt ajat kommentillasi takaa. 
      Mistä voit päätellä kommentoijan olevan kiittämätön? Koska hän ei ole kanssasi samaa mieltä ja hänen mielestään aikuinen ihminen voi rojullaan tehdä mitä haluaa?

      Lainaa

    101. Myötätunnoton hilleri 13.10.2020 7:46
      Tulos: +8 (16 ääntä)
      Aivoton susi: Mun mielestä taas vanhempien on älytöntä uhriutua tuossa. Luulisi tietävän lapsensa sen verran hyvin, ettei korvaava kelpaa, mielummin on ilman. Lisäksi Soila oli varoittanut heitä etukäteen, ettei halua korvaavaa tuotetta. Toki tämän jälkeen voi oikeasti käydä niin, ettei enää saa [...]
      Kai tiesit, että joskus ei saa haluamiaan tavaroita, jos vanhemmilla ei ole varaa? Mutta johonkin halvempaan vastaavaan on ja hankitaan sitten se, kun koetaan että jos ei hanki mitään niin lapsi pettyy vielä pahemmin. Tai joskus se on vaan ymmärtämättömyyttä.
      Toki mokassa ei ollut enää kyseessä lapsi, mutta eiköhän Soili olisi iphonensa saanut vaihtamalla ja maksamalla erotuksen (ei mitää hajua mitä iphone 11 maksaa).
      Onneksi olin 90-luvun laman lapsi niin vaikka kovin toivoi niin mitään toivetta ei ikinä saanut. Sitten lakkasin toivomasta. 11v synttäreiden jälkeen äiti ilmoitti että nämä oli viimeiset. Reilu parikymppisenä ymmärsin, miksi lapsena ei ne toiveet täyttyneet. Käsittämätöntä että vanhemmat siitä läpi selvisivät.

      Lainaa

    102. Hyvänsuopa alpakka 13.10.2020 8:08
      Tulos: +11 (15 ääntä)
      Siskoton matelija: Ymmärrän kyllä Soilaa varsin hyvin. Jos teille kaikille muille on ihan sama mikä puhelin on käytössä, asia on osaltanne kunnossa. Kaikille se ei suinkaan ole yhdentekevää. Jos sellainen ihminen toivoo jotakin tiettyä puhelinta, on täysin järjetöntä antaa lahjaksi joku aivan muu. Se on tuhlausta, [...]
      Keskustelu on näköjään saanut aika hyvin kierroksia, täytyypä itsekin tulla heittämään löylyä, koska tää näkemys on jäänyt mielestäni ihan liian vähälle huomiolle: ”Se on tuhlausta, ylenkatsomista, välinpitämättömyyttä, pahimmassa tapauksessa jotain ikävää vallankäyttöä.”
      Pari muutakin kommentoijaa esittänyt saman ihmettelyn, ja aloin sitten itsekin ihmetellä mistä ihmeestä tuo tuhlaus/välinpitämättömyys/vallankäyttö tms. tulee?!
      Itse olen hieman tarkempi raha-asioissani, sekä tilannetajuisempi lahjaa saadessani kuin muutamat esimerkit, mutta olenpa ollut vastaavassa tilanteessa itsekin.
      Olen siitä lähtien kun 19-vuotiaana muutin pois kotoani, elättänyt itseni ja sen myötä mm. ajoin opiskeluaikani ja vielä valmistumisen jälkeenkin vanhalla ja huonokuntoisella autolla. Valmistumisen jälkeen isäni halusi jeesata rahatonta ja ostaa uudemman. Mutta hän olisi itse halunnut tehdä valinnan täysin itsenäisesti ja mm. päättää merkin ja mallin. Meillä on autojen suhteen hyvin erilainen maku, sekä käyttötavat ja siksi sanoin sitten hänelle, että kiitoksia vaan avusta, mutta mieluummin sitten ajelen tuolla vanhalla ja ostan itse uuden, kun rahani siihen joskus tulevaisuudessa riittävät. Tästä oli kuulemma seurannut isäni ”loukkaantuminen”, että kumma kun ei apu kelpaa. Hänelle siis ei tuntunut olevan sama, antaisiko hän minulle X euron suuruisen lahjan auton ostoon, vaan hän halusi nimenomaan päättää millaisella autolla ajelen seuraavat vuodet. Ja auton kohdalla puhutaan vieläkin suuremmasta rahamäärästä kuin esim. puhelimen kohdalla. Lahjan antaja olisi siis valmis käyttämään hyvin suuren summan rahaa lahjaan, jota vastaanottaja ei halua.
      Samanlaisia esimerkkejä on kyllä muistakin lahjanantamistilanteista (toki yleensä huomattavasti halvemmat lahjat) ja muista lahjan antajista niin kuin muutkin kommentoijat ovat kertoneet. Mistä ihmeestä tuollainen käytös tulee?! Onko tuo tosiaan jotain lahjan antajan vallankäyttöä, josta he saavat jonkinlaista tyydytystä?

      Lainaa

    103. Vanha mamma 13.10.2020 9:58
      Tulos: +18 (22 ääntä)
      Soilan reaktio on vähän ylimitoitettu, mutta ymmärrän kyllä häntä. Omat vanhempani ovat rakastavia ja ihania, mutta ovat aina omasta mielestään tienneet minua paremmin, mitä haluan ja tarvitsen... ja se mitä heidän mielestään tarvitsen, on paljon halpaa krääsää, koska tietenkin kolme halpista on parempi kuin yksi vähän kalliimpi versio. Tämä koski kaikkea: toivoin tiettyä barbia, sain kolme rumaa halpista. Toivoin CD-soitinta, sain kasettimankan ja hiustenkihartimen (?!). Pyysin yksiväristä hupparia, sain riemunkirjavan kauluspaidan ja pitsikaulusneuleen, yleensä liian pientä kokoa, kun Anttilan myyjä oli kertonut äidille että ”näistä nykynuoriso tykkää” (ei kyllä vaan meilläpäin, enkä minä ainakaan). Pyysin tiettyä Marimekon laukkua, sain kolme Seppälän halpislaukkua, joihin yhteenkään ei mahtunut luentokansiota tai muuta, jota kuljetin joka päivä mukana. Kuitteja ei vanhemmat säilöneet, joululahjat ja synttärilahjat ostettiin muutenkin yleensä kuukausia etukäteen alesta, ja pakko oli näihin annettuihin tyytyä, kun muuta ei ollut tarjolla. Kun aloin sitten käydä kesätöissä, ja ostaa itselleni just tarkalleen sen mitä halusin, niin olivat pöyristyneitä, että miksi ei heidän antama kelpaa. Olen nykyään yli 40-vuotias, ja edelleenkin yrittävät välillä tyrkyttää minulle kaikkea mitä heidän mielestään ”tarvitsen”, aina puutarhatontuista halpispölynimuriin.

      Lainaa

    104. Tulos: -7 (9 ääntä)
      Ratsastanut metso: Työpuhelin on kyllä aivan eri asia kuin lahjan antaminen. Sekoitat appelsiinin ja perunat tässä nyt. Vai saitko sen ihan siis lahjaksi työnantajalta?No kaikki eivät elä nistipadalla ja valita täällä netissä mitä muut tekee ja ostaa.  Jos lahjaksi olisi haluttu mennä katsomaan balettia ja ostetaan [...]
      Kyllä, sain lahjaksi työnantajalta, en siis maksanut siitä senttiäkään.
      Työuran alkamisen jälkeen olen ostanut vain yhden puhelimen, eikä se ollut älypuhelin. Yksi työnantaja yritti olla maksamatta puhelinta ja liittymää ollenkaan, silloin irtisanoin oman puhelinliittymäni ja työnantaja joutui kuin joutuikin hankkimaan minulle puhelimen ja liittymän, koska ei saanut minua muuten kiinni. Suosittelen!

      Lainaa

    105. Tulos: 0 (0 ääntä)
      S: "se on Soilalle merkki ettei hän tule sitä iphoneaan saamaan tulevaisuudessakaan" Huomasitko, että Soila on 19v? Miten se, että vanhemmat eivät anna hänelle lahjaksi iphonea, voisi mitenkään estää häntä saamasta iphonea tulevaisuudessa? Kenelläkään ei ole mitään jumalan takaamaa oikeutta saada [...]
      Ei näissä puhelimissa se tulevaisuus niin pitkä ole. Vuoden päästä se iPhone minkä S halusi on jo historiaa. Tämä tilaisuus meni ohi eikä palaa takaisin.

      Lainaa

    106. Tulos: +3 (5 ääntä)
      Poistettava hampurilainen: Ymmärrän osittain Soilaa. Tee työkseni lähitukea ja en jaksa kotona säätää eri laitteiden kanssa. Siksi kaikki laitteeni ovat Applea. Omistan vanhan puhelimen, iPad, kannettavan Macin ja AppleTV:n ja kaikki tuo toimii sulavasti keskenään. Bussissa selaamani websivut lukemista jatkan iPadilla ja [...]
      Soilalla on todennäköisesti imago kyseessa. Dawsons Creek sarjassa päähenkilön isukki kuoli matkalla vaihtamaan epäseksikästä pc-läppäriä appleen, nimenomaan imagosyistä.

      Lainaa

    107. Tulos: -6 (6 ääntä)
      Soila: Siis joo... Oon toi jutun Soila. Mulla on vanha iPhone 8 ja monta vuotta on ollut jo lahjatoiveena uusin iPhone. Jos mun vanhemmat ei sen vertaa kuuntele et ostaa väärän merkin (eikä toi ole edes samsungin flagship) niin hohhoijaa. Oli sen verta vitutus päällä ku kuvittelin paketin muodosta et [...]
      Onneksi et ole minun tyttäreni. Minun tyttäreni ostaisi itse puhelimensa. Voisi saada tukea puhelimen ostoon, jos pyytäisi, mutta ei pyydä, vaan ostaa omilla rahoillaan. Sama juttu pojankin kanssa. Osaa muutenkin hoitaa itse asiansa. Osasi selvittää, mitä toivealan opiskelupaikan saaminen vaatii. Kun ei saanut ensimmäisellä yrityksellä haluamaansa opiskelupaikkaa, hankki työpaikan alalta, jolle halusi ja haki seuraavana vuonna uudestaan. Toisella yrityksellä onnistui. Opiskelukesinä hän on hankkinut kesätyön, mutta pitänyt myös lomaa.

      Lainaa

    108. Tulos: +3 (5 ääntä)
      Halventava kalkkuna: Ehkä aikuisen ei kannata rakentaa kulutuskäyttäytymistään niin, että tarpeelliset hankinnat ovat lahjojen varassa. Tuo puhelin maksaa kuitenkin lähemmäs tonnin. Jos Soilen vanhemman nettopalkka on vaikka 2000 euroa, niin mietipä, paljonko töitä tuon puhelimen eteen on tehty. Eli joo, on kyllä ihan hemmetin kiittämätöntä vaan nakata se menemään.
      No, siksipä kielsinkin sukulaisia hankkimasta mitään: tapana on toki ostaa tarpeellisia tarvikkeita esimerkiksi lahjaksi. Ehkäpä Soilan vanhemmat ovat harjoittaneet vastaavaa passiivis-aggressiivisuutta koko Soilan lapsuuden ajan: ehkä hän ei ole koskaan saanut juuri sitä, mitä on halunnut, vaan vanhemmat ovat aina valinneet hänen puolestaan jotain muuta.

      Lainaa

    109. Tulos: -4 (6 ääntä)
      Eipä ole hetkeen tullut tälläistä juttua vastaan, minkä luettuani olisin itse valmis antamaan vaikka kolme uutta omenaluuria tuolle tytölle, kunhan saa vasaralla lyödä lekalla asvalttia vasten pääkoppaa.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: apple, galaxy, iphone, kiittämätön, kirppari, kirppis, kirpputori, kuva, kännykkä, lahja, puhelin, samsung, syntymäpäivälahja, tyytymätön, vanhemmat