Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Kasvisruokavalion haasteet

Ruokavalion noudattaminen ei ole helppoa – etenkään, kun vastassa on kapitalismi.
Haasteena kasvisruoka

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 77 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: +303 (343 ääntä)
      Tuli vähän suru puseroon kun Sirpa noin musertui

      Lainaa

    2. Tulos: +132 (148 ääntä)
      Söpöt vihreät parsakaalikanat.

      Lainaa

    3. Tulos: +146 (184 ääntä)
      Poro ei ole kasvis. Eikös ylellä ollu vähä aikaa sitten uutisissa saamevegaani, joka on saamelainem vegaani eli voi syödä poroa ja tarpeen tullen muutakin lihaa? :D

      Lainaa

    4. Tulos: +262 (304 ääntä)
      Niin, toi kasvissyönnin määrittely menee harvoissa tapauksissa vähän vaikeaksi, ja joissakin tilanteissa lopputulos on liian pelkistetty. Jos joku syö vuoden jokaisena päivänä kasvisruokaa, paitsi yhtenä päivänä, voiko hän enää kutsua itseään kasvissyöjäksi vai pitääkö taas sanoa olevansa sekasyöjä?

      Lainaa

    5. Tulos: +217 (239 ääntä)
      kmjad: Niin, toi kasvissyönnin määrittely menee harvoissa tapauksissa vähän vaikeaksi, ja joissakin tilanteissa lopputulos on liian pelkistetty. Jos joku syö vuoden jokaisena päivänä kasvisruokaa, paitsi yhtenä päivänä, voiko hän enää kutsua itseään kasvissyöjäksi vai pitääkö taas sanoa olevansa sekasyöjä?
      Kai jokainen saa määritellä itsensä miten haluaa? Itse syön pääasiassa kalaa ja kasviksia, hirveä/peuraa/poroa pari kertaa vuodessa ja kanaa pari kertaa vuodessa. Jos joku kysyy olenko kasvissyöjä, sanon vain että syön kasvispainotteisesti, koska mielestäni on tyhmää alkaa selventämään että olen yleensä pescovegetaristi mutta välillä semivegetaristi ja joskus vaan fleksaaja

      Lainaa

    6. Tulos: -146 (276 ääntä)
      Voisin kuvitella, että Elmin tapauksessa Subin työntekijä ajatteli, että Elmi ei halua syödä punaista lihaa, eli nautaa tai possua. Jokainen kyllä tietää, että kana ei ole kasvis

      Lainaa

    7. Tulos: +124 (186 ääntä)
      Vegaani ei tuota luujauhoa käytä, mutta kasvissyöjälle oma valinta. Vegaanille on yleisesti hyväksytty määritelmå, mutta kasvissyöjiä on laidasta laitaan.

      Lainaa

    8. Paskamyrsky 12.9.2019 6:53
      Tulos: -28 (138 ääntä)
      Syökööt ihmiset mitä vaan, ei kiinnosta, miksi siitä pitää vääntää niin paljon. Että muitakin alkaa ärsyttää

      Lainaa

    9. Tulos: +138 (254 ääntä)
      Angst: Voisin kuvitella, että Elmin tapauksessa Subin työntekijä ajatteli, että Elmi ei halua syödä punaista lihaa, eli nautaa tai possua. Jokainen kyllä tietää, että kana ei ole kasvis
      Silti ihan liian moni ihminen ajatelee, että kasvissyöjä kyllä syö kanaa ja kalaa. Tai vaikka poronluujauhetta. Ilmoitin aikoinaan kouluruokailussa erityisruokavalioksi kasvisruoan ja lopulta en saanut sitä, koska kaikki muut kasvissyöjät syövät kyllä kalaa. Sairaalassa ilmoitin ruokavalioksi vegaanisen safkan, tuli laktoositon kasvisruoka. Koska työn vuoksi joudun matkustamaan pitkin maata, pääosin pienemmillä paikkakunnilla, joissa ei välttämättä ole saapuessa mikään muu paikka auki, kuin hotellin ravintola, joten tulee aika paljon ilmoiteltua ennakkoon ja kyseltyä. Ilmoitin yleensä kasvis, ei maitoa, ei kananmunaa, ei eläinperäistä (vegaani). Silti lukemattomia kertoja on ruoka ollut laktoositon ja ihan vähän vain kalaa tai kanaa sisältävä. Tämän takia nykyisin soitan ennakkoon sähköpostin sijaan, täsmennän tarkkaan mitä saa ja mitä ei saa olla, mutta lopputulos on silti liiankin usein se, että tässähän on juustoa eikä maitoa. Jatkossa pitää varmaan lisätä joukkoon kaikki maidon eri muodot, myös laktoosittomat versiot, sekä vielä liivate, kala, kana, lihaliemi, ynnä muut eläinperäiset. Jostain syystä tulee nykyisin pidettyä omat eväät mahdollisimman hyvin mukana, vaikka olisin ilmoittanut ruokavalion hyvissä ajoin ennakkoon, varmistanut että ruoka onnistuu ja vielä täsmentänyt mitä siinä ei saa olla.

      Lainaa

    10. Tulos: -91 (201 ääntä)
      Laura: Silti ihan liian moni ihminen ajatelee, että kasvissyöjä kyllä syö kanaa ja kalaa. Tai vaikka poronluujauhetta. Ilmoitin aikoinaan kouluruokailussa erityisruokavalioksi kasvisruoan ja lopulta en saanut sitä, koska kaikki muut kasvissyöjät syövät kyllä kalaa. Sairaalassa ilmoitin ruokavalioksi vegaanisen safkan, tuli [...]
      Kai ymmärrät, että monen pienen paikkakunnan ravintolan lista kun ei sisällä vegaanista vaihtoehtoa, joutuu kokki suunnittelemaan annoksesi kokonaan nollasta. Sen sijaan että tilaisit lista-annoksen, hän joutuu googlaamaan reseptejä, soveltamaan niitä siten miten keittiössä on raaka-aineita ja mahdollisesti tekemään vähintään yhden koeannoksen että saa tietää miten annos onnistui, samalla kun tekee niitä lista-annoksia. On aika kohtuutonta odottaa tuollaista lyhyellä varoitusajalla ja illalla.

      Lainaa

    11. Har har Ha 12.9.2019 7:32
      Tulos: -51 (55 ääntä)
      Nyt on kyllä peruukit ja pierut unohtunut, ei tälläselle kansa naura.

      Lainaa

    12. Tulos: +227 (231 ääntä)
      Subissa on kyllä siellä seinällä ihan näkyvissä ne kasvisvaihtoehdot niin että tällainen sekasyöjäkin on niistä tietoinen. Vähän ihmetyttää ettei myyjä muka tiennyt niistä.

      Lainaa

    13. Tulos: -54 (178 ääntä)
      kmjad: Niin, toi kasvissyönnin määrittely menee harvoissa tapauksissa vähän vaikeaksi, ja joissakin tilanteissa lopputulos on liian pelkistetty. Jos joku syö vuoden jokaisena päivänä kasvisruokaa, paitsi yhtenä päivänä, voiko hän enää kutsua itseään kasvissyöjäksi vai pitääkö taas sanoa olevansa sekasyöjä?
      Katsos kun "kasvissyöjä" on kuvaus ihmisen ruokavaliosta. Jos ruokavalio ei koostu pelkästään kasviksista, ei ihminen ole kasvissyöjä. Ongelma syntyy siitä, kun ihmiset haluavat väkisin näytellä olevansa trendikkäitä tai parempia ihmisiä, tekemättä itselleen kuitenkaan mitään rajoituksia. Vaikka söisi lihaa "vain joskus" ei ihminen ole kasvissyöjä, vaan haluaa itseään kasvissyöjäksi nimittämällä kuulua porukkaan johon ei oikeasti kuulu, silloin voi sanoa itseään kasvispainotteiseksi jos siltä tuntuu. Tai tehdä pitävän päätöksen muuttaa omaa ruokavaliotaan. Minua itseäni ärsyttää se, että tuntuu että ihmiset haluavat ja kokevat voivansa saada kaiken samaan aikaan - samaan aikaan voi kokea olevansa erityinen/ekologinen/eettinen/mitänäitänyton ja samaan aikaan kuitenkin syödä lihaa jos siltä tuntuu. Oikeille kasvissyöjille kun ruokavalio on rajoitettu, eikä sitä lihaa syödä ikinä.

      Lainaa

    14. Tulos: +141 (157 ääntä)
      Inkeri: Katsos kun “kasvissyöjä” on kuvaus ihmisen ruokavaliosta. Jos ruokavalio ei koostu pelkästään kasviksista, ei ihminen ole kasvissyöjä. Ongelma syntyy siitä, kun ihmiset haluavat väkisin näytellä olevansa trendikkäitä tai parempia ihmisiä, tekemättä itselleen kuitenkaan mitään rajoituksia. Vaikka söisi lihaa “vain [...]
      Fiilaan tätä. Tosin itsellä oli suolistotulehdus ja suolisto ei kestänyt mitään eläinperäistä. Oli kiva kesken bisnestapaamisen juosta vessaan oksentamaan ja pudota vessan ovella polvilleen, kun vatsa kramppasi niin lujaa että itku pääsi. Ravintolasta pahoiteltiin, kun eivät olleet ymmärtäneet. Ei silloin paljon lohduttanut, krampit kun kestivät kokeilujen jälkeen pari tuntia. Enkä oikein voinut kolmea kuukautta (minkä otti, että vatsa alkoi taas kestää) sairaslomaakaan tuon takia.

      Lainaa

    15. Toi jätkä 12.9.2019 7:44
      Tulos: +85 (95 ääntä)
      Sirpa ihan suotta otti puheeksi kasvissyöjän aloituksessaan, olisi vaikka kysynyt onko mitään tapaa nauttia jauhetta siten, että sen maku ei häiritse. Voisin näin maallikkona ajatella, että tuo jauhe maistuu kamalalta useimpien suussa, ruokavaliovalinnasta riippumatta. Mutta tokihan sitten ei olisi ollut mokaakaan.
      Hm: Subissa on kyllä siellä seinällä ihan näkyvissä ne kasvisvaihtoehdot niin että tällainen sekasyöjäkin on niistä tietoinen. Vähän ihmetyttää ettei myyjä muka tiennyt niistä.
      Tähän liittyen voisi kysyä, että miksi niitä kasvisvaihtoehtoja pitää sitten myyjältä kysyä, jos ne eivät ole mitään tiskin alla kassakaapissa pidettävää hys-hys-tietoa.

      Lainaa

    16. Tulos: -81 (115 ääntä)
      Monien ihmisten kielenkäytössä lihalla tosiaan tarkoitetaan vain ns. punaista lihaa, joten Elmin varmaan olisi kannattanut ihan suoraan kysyä kasvisvaihtoehtoa eikä "lihatonta".

      Lainaa

    17. Tulos: +81 (113 ääntä)
      kmjad: Niin, toi kasvissyönnin määrittely menee harvoissa tapauksissa vähän vaikeaksi, ja joissakin tilanteissa lopputulos on liian pelkistetty. Jos joku syö vuoden jokaisena päivänä kasvisruokaa, paitsi yhtenä päivänä, voiko hän enää kutsua itseään kasvissyöjäksi vai pitääkö taas sanoa olevansa sekasyöjä?
      Meillä syödään 50% ajasta kasvisruokaa, 49% vegaanista ja se jäljelle jäävä 1% riistaa niin ei, en kyllä voi sanoa olevani edes kasvissyöjä, vaikka lihaa syönkin vain hyvin vähän. Ja ei, se ei ole mitenkään vaikeaa määritellä. Olen sekasyöjä, mutta pyrin syömään kasvispainotteisesti.

      Lainaa

    18. Tulos: -89 (107 ääntä)
      Laura: Silti ihan liian moni ihminen ajatelee, että kasvissyöjä kyllä syö kanaa ja kalaa. Tai vaikka poronluujauhetta. Ilmoitin aikoinaan kouluruokailussa erityisruokavalioksi kasvisruoan ja lopulta en saanut sitä, koska kaikki muut kasvissyöjät syövät kyllä kalaa. Sairaalassa ilmoitin ruokavalioksi vegaanisen safkan, tuli [...]
      Hmm.. no voi voi. Kylläpä Teillä on ollut vaikeaa.

      Lainaa

    19. Tulos: +61 (79 ääntä)
      Piste: Meillä syödään 50% ajasta kasvisruokaa, 49% vegaanista ja se jäljelle jäävä 1% riistaa niin ei, en kyllä voi sanoa olevani edes kasvissyöjä, vaikka lihaa syönkin vain hyvin vähän. Ja ei, se ei ole mitenkään vaikeaa määritellä. Olen sekasyöjä, mutta pyrin syömään kasvispainotteisesti.
      Mun kaltaisten ihmisten käyttämänä se kasvissyöjä/vegaani-termi myös menettää merkityksensä, koska en sitä oikeasti ole. Sama kun jotkut sanoo olevansa allergisia vaikka suklaalle, mutta pystyy kyllä syömään suklaata kun se on vaikka riittävän hyvän suklaakakun muodossa.

      Lainaa

    20. Tulos: +15 (21 ääntä)
      Voi Salonen mitä sontaa suollatkaan :D

      Lainaa

    21. Tulos: +86 (98 ääntä)
      En oikein ymmärrä, miksi kasvisruokatermistön suhteen pitää viilata pilkkua niin kovasti, jos se ei satu olemaan asian pääpointti. Toki jos kuvailee ruokavaliotaan vaikka juhlien tarjoiluvastaavalle, kannattaa ihan itsensä vuoksi olla tarkkana, mutta tässä kyllä ymmärrän Sirpaa. Kasvissyöjä- sanan käyttö ehkä tulkitaan helposti tarkemmin kuin se, että sanoo syövänsä kasvisruokaa, mutta eihän tuossakaan tapauksessa Sirpalle itselleen koitunut haittaa vähän epätarkan termin käytöstä. Täysin eläinperäisiä osia sisältävää ruokavaliota on helppo keksiä vegaaniseksi niin, että suurin osa ymmärtää, mutta esimerkiksi itse olen lakto-ovo-pesco-vegetaristi ja lisäksi syön tilaisuuden tullen riistalihaa, harvassa tapauksessa jopa muutakin lihaa, jos ainoa vaihtoehto syömiselle olisi, että ruoka menisi hukkaan. Silti sanon usein syöväni (pääosin) kasvisruokaa, koska kuka tuota rimpsua jaksaa selittää joka kerta, varsinkaan kun joutuu sitten selittämään termit vielä erikseen, eikä ketään edes oikeasti kiinnosta (paitsi tietysti somen besserwissereitä). Vieraisilla varsinkin kerron olevani "kasvissyöjä", koska jos kerron koko aiemman rimpsun, helposti tulee oletus että kyllä se varmaan sit tätä pihviä voi olla syödä. Jonkun mielestä yritän varmaan olla trendikäs tai jotenkin muita parempi, itse taas en enää useamman vuoden jälkeen jaksa aloittaa turhaa vartin keskustelua asiasta, jolla ei pitäisi olla väliä muille kuin minulle ja muille ihmisille, jotka tekevät ruokani. Jos nyt sattuu kohdalle ihminen, jonka oikeasti epäilee kertovan ruokavaliostaan valheita näyttääkseen trendikkäältä, niin silloinkaan ei välttämättä tarvitse aina ruveta pitämään meteliä asiasta. Se on tällaiselta ihmiseltä itseltään pois, jos joutuu pönkittämään itsetuntoaan kulisseilla.

      Lainaa

    22. Tulos: -6 (10 ääntä)
      Siis helppo kutsua ruokavaliota vegaaniseksi.

      Lainaa

    23. Tulos: +22 (52 ääntä)
      Piste: Mun kaltaisten ihmisten käyttämänä se kasvissyöjä/vegaani-termi myös menettää merkityksensä, koska en sitä oikeasti ole. Sama kun jotkut sanoo olevansa allergisia vaikka suklaalle, mutta pystyy kyllä syömään suklaata kun se on vaikka riittävän hyvän suklaakakun muodossa.
      Mielestäni ihmiset antavat liikaa painoa niille, jotka esittävät trendien vuoksi olevansa allergisia tai kasvissyöjiä. Jos oikeasti pilkkua viilataan, ei yksikään ihminen ole kasvissyöjä vaan kaikki ovat sekasyöjä. Ruokavalio voi sitten poiketa tästä.

      Lainaa

    24. Tulos: -5 (85 ääntä)
      Oon kasvissyöjä mutta syön kyllä liivatetta sisältäviä juttuja (ja vaikee niitä olis välttääkin, kun sitä on vähän kaikessa). Sirpan kanssa ihan samaa mieltä siitä, että ylijäämätuotetta se on, ei yhtään eläintä kasvateta/tapeta jotta siitä saadaan liivatetta.

      Lainaa

    25. Tulos: -24 (90 ääntä)
      Hm: Subissa on kyllä siellä seinällä ihan näkyvissä ne kasvisvaihtoehdot niin että tällainen sekasyöjäkin on niistä tietoinen. Vähän ihmetyttää ettei myyjä muka tiennyt niistä.
      Jospa myyjää veetutti, koska asiakkaille on opastetaulut ja ruuat naaman edes. Ei tarvitse kuin sormella osoittaa. Idiootille idioottimainen vastaus. Tai sitten tämä oli kasvissyöjän valhe. Veikkaan jälkimmäistä. Pöyristytään mukamas tietämättömyydestä ja samalla tuodaan itseään ja ruokalautastaan esiin.

      Lainaa

    26. Tulos: +42 (86 ääntä)
      Onko sitä omaa ruokavaliotaan edes pakko nimittää yhtään miksikään? Syö sitä mitä pystyy ja jättää syömättä sen mitä ei halua suuhunsa laittaa.

      Lainaa

    27. Tulos: +106 (108 ääntä)
      Joke: Onko sitä omaa ruokavaliotaan edes pakko nimittää yhtään miksikään? Syö sitä mitä pystyy ja jättää syömättä sen mitä ei halua suuhunsa laittaa.
      Ymmärrän pointin ja tykkään tavastasi ajatella, mutta esim kasvisruuan suhteen siinä varmastikin säästää aikaa ja vaivaa kun voi aina yhdellä termillä ilmoittaa että liha ei uppoa. Ja sama ravintoloiden suhteen asiakkaiden suuntaan.

      Lainaa

    28. Tulos: +52 (58 ääntä)
      NB: Oon kasvissyöjä mutta syön kyllä liivatetta sisältäviä juttuja (ja vaikee niitä olis välttääkin, kun sitä on vähän kaikessa). Sirpan kanssa ihan samaa mieltä siitä, että ylijäämätuotetta se on, ei yhtään eläintä kasvateta/tapeta jotta siitä saadaan liivatetta.
      Eipä sitä nyt niin monessa paikkaa ole, joissain karkeissa ja leivoksissa mutta niissäkin tosiaan vain joissain. Lääkkeissä sitten tietty myös, mutta niitä syön kyllä itsekin kun ei muuta voi.

      Lainaa

    29. normaalisyöjä 12.9.2019 11:27
      Tulos: -81 (111 ääntä)
      Normaalisti syövä ihminen ei ole sekasyöjä vaan ihan tavallisesti syövä ihminen. Ihminen on luotu syömään lihaa, kalaa, kasviksia, marjoja ym mikä on ihmiselle normaalia.

      Lainaa

    30. Tulos: +41 (43 ääntä)
      Hm: Subissa on kyllä siellä seinällä ihan näkyvissä ne kasvisvaihtoehdot niin että tällainen sekasyöjäkin on niistä tietoinen. Vähän ihmetyttää ettei myyjä muka tiennyt niistä.
      Ruokarajoitteisena oon huomannut että Subay saattaisi tarvita pientä parannusta orientaatioon. Osa ei mm. osaa tulkita heidän allergiataulukkoaan.

      Lainaa

    31. Tulos: -48 (82 ääntä)
      NB: Oon kasvissyöjä mutta syön kyllä liivatetta sisältäviä juttuja (ja vaikee niitä olis välttääkin, kun sitä on vähän kaikessa). Sirpan kanssa ihan samaa mieltä siitä, että ylijäämätuotetta se on, ei yhtään eläintä kasvateta/tapeta jotta siitä saadaan liivatetta.
      Ei. Sä et ole kasvissyöjä jos syöt liivatetta tai pihvejä.

      Lainaa

    32. Tulos: +78 (96 ääntä)
      normaalisyöjä: Normaalisti syövä ihminen ei ole sekasyöjä vaan ihan tavallisesti syövä ihminen. Ihminen on luotu syömään lihaa, kalaa, kasviksia, marjoja ym mikä on ihmiselle normaalia.
      Kuvailit juuri sekasyöjän. Mitään normaalisti syövän käsitettä ei ole olemassakaan. Mä olen luonut ihmisen mutta en rakentanut taaperoon mitään käyttöjärjestelmää ravinnon suhteen.

      Lainaa

    33. Tulos: -131 (151 ääntä)
      Elmi pyysi lihatonta vaihtoehtoa, ei vegaanista. Esim. kana ja kala ovat lihattomia.

      Lainaa

    34. Tulos: +114 (124 ääntä)
      Antti: Elmi pyysi lihatonta vaihtoehtoa, ei vegaanista. Esim. kana ja kala ovat lihattomia.
      Mistä sitten luulet niiden lihaskudosten olevan tehty? Soijastako?

      Lainaa

    35. Tulos: +86 (100 ääntä)
      Nykyään on ongelmana, että moni kuvittelee kasvissyöjän tarkoittavan automaattisesti vegaania, vaikka vain pieni osa kuuluu näihin. (Wikipedia: "Kasvissyönnin määrästä on esitetty suuntaa antavia arvioita, joiden mukaan 2−3 % suomalaisista olisi kasvissyöjiä ja noin 0,5 % vegaaneja." Kannattaa käydä itse tulkitsemassa noita tilastoja.) Monella kasvisruoka tarkoittaa lihatonta ruokaa, johon luujauhekin sopii tällä logiikalla ihan hyvin. Mielestäni on varsin typerää tehdä tiukkoja määritelmiä, kuka on kasvissyöjä ja kuka ei. "Vegetaristisateenvarjon" alle mahtuu vaikka minkälaista kulkijaa. Heidän vuoksi kasvisvaihtoehdot ravintoloissa ja ruokakaupassa ovat lisääntyneet paljon viime vuosina. Lisäksi, eikö yleisellä tasolla ole vain hyvä, että jotkut ylipäätänsä vähentää punaisen lihan käyttöä? "Äärivegaanit" vain ampuvat itseään jalkaan, jos alkavat kritisoida jokaista "sääntörikettä"

      Lainaa

    36. Tulos: +62 (66 ääntä)
      Kysyin joskus lounasravintolassa keittäjältä, että onko tacoissa lihaa, siihen kun ei oltu kirjoitettu mitään täytteistä. "Ei oo! Niissä on kanaa!" sain vastaukseksi.

      Lainaa

    37. Tulos: +75 (83 ääntä)
      Huilu: Poro ei ole kasvis. Eikös ylellä ollu vähä aikaa sitten uutisissa saamevegaani, joka on saamelainem vegaani eli voi syödä poroa ja tarpeen tullen muutakin lihaa?
      Voisko vaikka olla niin hullusti, että Sirpalle tärkeintä onkin oman ruokavalion eettisyys eikä se, että saa kehuskella muille jollakin tittelillä? Jos muuten hukkaan menevät ravintoaineet saadaan käyttöön, kuka siinä muka häviää?

      Lainaa

    38. Tulos: +43 (49 ääntä)
      Ktkk: En oikein ymmärrä, miksi kasvisruokatermistön suhteen pitää viilata pilkkua niin kovasti, jos se ei satu olemaan asian pääpointti. Toki jos kuvailee ruokavaliotaan vaikka juhlien tarjoiluvastaavalle, kannattaa ihan itsensä vuoksi olla tarkkana, mutta tässä kyllä ymmärrän Sirpaa. Kasvissyöjä- sanan käyttö ehkä tulkitaan helposti tarkemmin kuin se, että sanoo syövänsä kasvisruokaa, mutta eihän tuossakaan tapauksessa Sirpalle itselleen koitunut haittaa vähän epätarkan termin käytöstä.
      ei suoranaista haittaa, mutta olisi voinut saada vastauksen kysymykseensä,jos ei olisi puhunut kasvissyönnistä eläinperäisen tuotteen yhteydessä.
      Ktkk: Täysin eläinperäisiä osia sisältävää ruokavaliota on helppo keksiä vegaaniseksi niin, että suurin osa ymmärtää, mutta esimerkiksi itse olen lakto-ovo-pesco-vegetaristi ja lisäksi syön tilaisuuden tullen riistalihaa, harvassa tapauksessa jopa muutakin lihaa, jos [...]
      Kuvitellaanpa tilanne, että olet osa 50 hengen ryhmää. Sinä ja 19 muuta lakto-ovo-pesco-vegetaristia olette ilmoittaneet olevanne kasvissyöjiä, koska kuka tuota rimpsua jaksaa selittää joka kerta. Lounaalla on muulle ryhmälle kalakeittoa ja kasvissyöjille kasviskeittoa. Kalakeitto loppuu yllättäen kesken, ja kasviskeittoon ei ole koskettu. Jännä. Ja itse asiassa tässä tilanteessa ei ollut muuta kuviteltua kuin se, että sinä et (oletettavasti) ollut ryhmässä. Koitappa siinä tapahtuman järjestäjänä sitten pahoitella keittiön turhaa panostusta kahteen ruokaan kun yhdelläkin olisi pärjätty. (ja ei, se kasviskeitto ei olisi sopinut kaikille sekasyöjille allergioiden takia)

      Lainaa

    39. Tulos: +8 (38 ääntä)
      - Mitä lihattomia vaihtoehtoja teillä on? - Joo totanoin siis nuo lautasliinat.

      Lainaa

    40. Tulos: +67 (85 ääntä)
      normaalisyöjä: Normaalisti syövä ihminen ei ole sekasyöjä vaan ihan tavallisesti syövä ihminen. Ihminen on luotu syömään lihaa, kalaa, kasviksia, marjoja ym mikä on ihmiselle normaalia.
      Vähän hassua tuollainen into vaatia että nimenomaan sinun elämäntapasi määrittelee "normaalin". Loukkaako sinua jotenkin että sinua sanotaan sekasyöjäksi?

      Lainaa

    41. Se on sekasyöjä 12.9.2019 15:52
      Tulos: -40 (64 ääntä)
      Jos syö lihaa, vaikka vain yhtenä päivän vuodessa, ei ole ksvissyöjä. Ihan helppoa kun maalaisjärkeä käyttää.
      kmjad: Niin, toi kasvissyönnin määrittely menee harvoissa tapauksissa vähän vaikeaksi, ja joissakin tilanteissa lopputulos on liian pelkistetty. Jos joku syö vuoden jokaisena päivänä kasvisruokaa, paitsi yhtenä päivänä, voiko hän enää kutsua itseään kasvissyöjäksi vai pitääkö taas sanoa olevansa sekasyöjä?

      Lainaa

    42. Tulos: +57 (69 ääntä)
      kmjad: Niin, toi kasvissyönnin määrittely menee harvoissa tapauksissa vähän vaikeaksi, ja joissakin tilanteissa lopputulos on liian pelkistetty. Jos joku syö vuoden jokaisena päivänä kasvisruokaa, paitsi yhtenä päivänä, voiko hän enää kutsua itseään kasvissyöjäksi vai pitääkö taas sanoa olevansa sekasyöjä?
      Mielestäni voi sanoa, jos tosiaan vain kerran vuodessa syö vahingossa lihaa tms. Mutta sitten on näitä "olen kasvissyöjä, syön vain kerran viikossa kebabbia baari-illan jälkeen"-tyyppejä.

      Lainaa

    43. Tulos: +67 (75 ääntä)
      Inkeri: Katsos kun “kasvissyöjä” on kuvaus ihmisen ruokavaliosta. Jos ruokavalio ei koostu pelkästään kasviksista, ei ihminen ole kasvissyöjä. Ongelma syntyy siitä, kun ihmiset haluavat väkisin näytellä olevansa trendikkäitä tai parempia ihmisiä, tekemättä itselleen kuitenkaan mitään rajoituksia. Vaikka söisi lihaa “vain [...]
      Minä sanon itseäni kasvissyöjäksi, koska se on helpointa. Silloin kukaan ei kuvittele, että minulle voi tarjota tehotuotettua lihaa. En koe olevani parempi tai kuuluvani mihinkään ryhmään jos sanon olevani kasvissyöjä. Sellaisilla määrittelyillä ei ole mulle mitään merkitystä, muutakuin se, ettei mun tarvi syödä jotain mitä en halua.

      Lainaa

    44. Tulos: +52 (68 ääntä)
      Ronwe: Minä sanon itseäni kasvissyöjäksi, koska se on helpointa. Silloin kukaan ei kuvittele, että minulle voi tarjota tehotuotettua lihaa. En koe olevani parempi tai kuuluvani mihinkään ryhmään jos sanon olevani kasvissyöjä. Sellaisilla määrittelyillä ei ole mulle mitään merkitystä, muutakuin se, ettei mun tarvi syödä jotain mitä en halua.
      Juuri näin minäkin teen. Minä sanon itseäni vegaaniksi, vaikka joskus olen ostanut nahkakenkiä tai esim. syönyt karkkia joissa on liivatetta. Mitäpä se kenellekään kuuluu. 99% ajasta kuitenkin vietän vegaanina, loput ei kuulu muille. Menisi liian hankalaksi.

      Lainaa

    45. Tulos: -10 (22 ääntä)
      Ktkk: En oikein ymmärrä, miksi kasvisruokatermistön suhteen pitää viilata pilkkua niin kovasti, jos se ei satu olemaan asian pääpointti. Toki jos kuvailee ruokavaliotaan vaikka juhlien tarjoiluvastaavalle, kannattaa ihan itsensä vuoksi olla tarkkana, mutta tässä kyllä ymmärrän Sirpaa. Kasvissyöjä- sanan käyttö ehkä [...]
      Ktkk: Jonkun mielestä yritän varmaan olla trendikäs tai jotenkin muita parempi, itse taas en enää useamman vuoden jälkeen jaksa aloittaa turhaa vartin keskustelua asiasta, jolla ei pitäisi olla väliä muille kuin minulle ja muille ihmisille, jotka tekevät ruokani.
      Mutta jaksoit silti?

      Lainaa

    46. Tulos: -43 (59 ääntä)
      Z: [...] mielestäni on tyhmää alkaa selventämään että olen yleensä pescovegetaristi mutta välillä semivegetaristi ja joskus vaan fleksaaja
      Ei tyhmää, vaan elitistä. Mä oon vissiin tylsä ihminen, kun en saa yhtään hienoa(?) sivistyssanaa kuvaamaan syömistottumuksiani. Mä syön ihan tavallista ruokaa.

      Lainaa

    47. Tulos: +51 (55 ääntä)
      Antti: Elmi pyysi lihatonta vaihtoehtoa, ei vegaanista. Esim. kana ja kala ovat lihattomia.
      Eli kanaeläin ei ole lihaa? Mitä se sitten on, hedelmä? Voi olla fleksaaja tai mikä haluaa ituhippi, mutta kasvissyöjä ei syö lihaa, mukaan lukien kalaa tai kanaa -vegaanien mahdollisuudesta käyttää villasukkia voidaan sitten riidellä erikseen, on elämäntapavegaaneja ja ruokavaliovegaaneja. On muutenkin hankalaa saada ruokituksi kaikki tyynni eri erikoisruokavalioita noudattavat kunnialla -ja monillahan ei ole "olen tällä viikolla muodikas joten kuolen gluteeniin (paitsi jos tekee mieli pullaa missä tapauksessa maagisesti paranen)" ruokavalio, vaan oikea eettinen tai uskonnollinen vakaumus tai pahimmassa tapauksessa ruoka-aine allergia, joten huomioon ne ruokavaliot on otettava. Ja se menee täysin mahdottomaksi jos "vegaanit" syövät kalaa, "kasvissyöjät" kanaa, ja "gluteeniallergiset" vehnäpullaa jos se on vähärasvaista, koska joku terveysväite pitää olla, ihan sama mikä. Sanojen pitää tarkoittaa jotain jos kommunikaation on tarkoitus onnistua.

      Lainaa

    48. Tulos: -34 (52 ääntä)
      On paljon erittäin rajoittavia allergioita joiden kanssa ei voi "leikkiä". Sitten on näitä "erikoisruokavalioita" joista kertonee hotellin aamiaspöytäanekdootti parhaiten: naamaan vedetään pekonit, munat, kroisantit sun muut, mutta kysytään "onhan kahvin maito varmasti rasvatonta" jottei laihdutuskuuri mene mäkeen. Jo vuosia sitten tiesin, ettei "vegaani" tule riittämään, ja tässäkin on mainittu pesco-ovo-lacto "lahkot". Niitä tulee muuten lisää, ei mene vuottakaan kun on "vhh-vegaaneja" tjsp. koska ne kuulostaa coolimmalta.

      Lainaa

    49. Tulos: -20 (34 ääntä)
      Vegesitäjavegetätä

      Lainaa

    50. Tulos: -11 (31 ääntä)
      jepjep: Juuri näin minäkin teen. Minä sanon itseäni vegaaniksi, vaikka joskus olen ostanut nahkakenkiä tai esim. syönyt karkkia joissa on liivatetta. Mitäpä se kenellekään kuuluu. 99% ajasta kuitenkin vietän vegaanina, loput ei kuulu muille. Menisi liian hankalaksi.
      Eihän kukaan kasvissyöjille veettuilekaan vaan juurikin minäminäminä-vegaaneille. Minäkin syön usein pelkkiä rehuja kera juustojen ja munien, siltikin ihan vaan sekasyöjä.

      Lainaa

    51. Tulos: +41 (43 ääntä)
      Kyhnö: Fiilaan tätä. Tosin itsellä oli suolistotulehdus ja suolisto ei kestänyt mitään eläinperäistä. Oli kiva kesken bisnestapaamisen juosta vessaan oksentamaan ja pudota vessan ovella polvilleen, kun vatsa kramppasi niin lujaa että itku pääsi. Ravintolasta pahoiteltiin, kun eivät olleet ymmärtäneet. Ei silloin paljon [...]
      Niinpä. Itseä hämmentänyt aina, kun isä oli totinen laktoosi-intoleranssi, ja silti vakuutteluista huolimatta tarjoilupöydästä löytyi yleensä aina jotain "laktoositonta", jossa on "ihan vähän vain sitä hylamaitoa". Kun se ei hänelle oikeasti riitä, eikä maitosokerin sulatuspilleri vaikuta jälkikäteen otettuna. Oma huumorinlajinsa ovat tarjoilupöydät, joissa samassa kyltissä lukee "vähälaktoosinen/hyla/laktoositon". Joskus se tarkoittaa sitä, että ruoka on laktoositon mutta ne muutkin on siihen laitettu, että lievemmätkin tapaukset osaavat ottaa samasta... mutta ei aina. Luulisi, että ravitsemusalan ammattilaisilla on ihan ammattieettinen velvollisuus pitää erityisruokavalioiden määritelmät hallussa. Pahimmillaan kun se ei ole vain kuluttajan nirsoutta tai ideologiaa vaan terveydellinen haitta tai jopa uhka. Onneksi edes laktoositon maitojuoma on aika monessa paikassa jo korvannut hylan raaka-aineena.

      Lainaa

    52. Tulos: -27 (49 ääntä)
      Aiivan: Eihän kukaan kasvissyöjille veettuilekaan vaan juurikin minäminäminä-vegaaneille. Minäkin syön usein pelkkiä rehuja kera juustojen ja munien, siltikin ihan vaan sekasyöjä.
      Onko mielestäsi olemassakaan muita kuin "minäminäminä-vegaaneja"?

      Lainaa

    53. just saying 14.9.2019 3:58
      Tulos: +25 (35 ääntä)
      Se on sekasyöjä: Jos syö lihaa, vaikka vain yhtenä päivän vuodessa, ei ole ksvissyöjä. Ihan helppoa kun maalaisjärkeä käyttää.
      Jännä että ihmisillä se on 100% tai ei ollenkaan, mutta eläinkunnassa lihansyöjä on lihansyöjä, vaikka kasviksia söisi. Ei kukaan mene susillekaan huutamaan, kun nämä ovat lihansyöjiä, joiden ruokavalio koostuu enimmikseen lihasta, mutta tietyssä tilanteissa nämä voivat myös syödä marjoja, juuria tai ruohoa nälän puutteessa. Eikä tarvitse paljoa googletella jäniksistä ja koiranruoista. Jänikset voivat vahingossa päästä vahingossa ruokakomeroon ja popsiä koiran kuivamuonaa, joka sisältää lihaa. Menettikö pupu nyt kasvissyöjän arvonimen kun meni popsimaan kerran elämänsä aikana lihaa? Jopa hieman tutkiessa peurat syövät myöskin lihaa. Virtahevot ovat myöskin luokiteltu kasvinsyöjiksi, mutta syövät silti tietyissä tilanteissa lihaa. Listaa voisi jatkaa loputtomiin eläimistä, joita kaikki kutsuisivat yhä kasvissyöjiksi tai lihansöyjiksi, vaikka ruokavalioon kuuluisikin 10% tähän kuulumatonta ruokaa.

      Lainaa

    54. Epäpoliitikko 14.9.2019 9:40
      Tulos: 0 (28 ääntä)
      Ktkk: En oikein ymmärrä, miksi kasvisruokatermistön suhteen pitää viilata pilkkua niin kovasti, jos se ei satu olemaan asian pääpointti. Toki jos kuvailee ruokavaliotaan vaikka juhlien tarjoiluvastaavalle, kannattaa ihan itsensä vuoksi olla tarkkana, mutta tässä kyllä ymmärrän Sirpaa. Kasvissyöjä- sanan käyttö ehkä [...]
      Ymmärrät Sirpaa, jonka oli pakko kertoa olevansa kasvissyöjä - mitä hän ei toki ole. Oleta hetki, että hän ei olisi kertonut olevansa kasvissyöjä. Mutta kun se pitää kertoa. Sisäinen pakko ajaa siihen. Minä kuulun erilaiseen, parempaan ryhmään. Koska jos joku kuuluu mielestään huonompaan ryhmään, hän ei kerro sitä. "Onko luujauho pahaa? Olen lapsenhakkaaja."

      Lainaa

    55. Tulos: +31 (57 ääntä)
      Niinpä: Onko mielestäsi olemassakaan muita kuin “minäminäminä-vegaaneja”?
      Voisiko tuo vegaanien solvaaminen jo loppua? Se on ikivanha vitsi ei ollut hauska edes ensimmäisellä kerralla ja sitä on hiton ärsyttävää lukea aina uudelleen. Jos tosissaan on sitä mieltä että eläinten nykymuotoinen tuotanto on kestämätöntä maapallon, eläinten, tai sekä että kannalta, ja on ihan hyviä syitä miksei se ole yhtään tyhmä mielipide, niin suoraselkäinen ihminenhän siinä vaiheessa ilman muuta ryhtyy vegaaniksi. Tulee mieleen että teillä raivonillittäjillä joko on huono omatunto koska tiedätte että vegaanit ovat oikeassa mutta olette liian ahneita seuraamaan esimerkkiä, tai sitten teillä on niin lohduttoman negatiivinen ihmiskuva ettette pysty uskomaan että jollain voisi olla pyyteettömiä syitä tehdä oikein, kukaan ei koskaan tee mitään muusta syystä kuin oman häntänsä nostamiseksi. Samaahan kuulee ihmisoikeusaktivisteistakin -"kuka tuo luulee olevansa". Tuo on oikeasti todella kammottava ihmiskuva. Ja enemmän nillittämisen välttämiseksi: en ole vegaani, ainakaan vielä, olen liian laiska. Mutta ainakin myönnän sen enkä syyttele omista luonnevirheistäni vegaaneja.

      Lainaa

    56. Tulos: -31 (49 ääntä)
      Eiköhän minäminä-vegaaneille saa nauraa aivan yhtä paljon kuin muillekin turhantärkeille itseään täynnä oleville ihmisille. Vegaanirassukan palauttaminen maan pinnalle on vielä hauskaa. Sulla on joo itsetunnossa paha aukko jos viaton vitsailu ahdistaa noin paljon.

      Lainaa

    57. Tulos: +24 (26 ääntä)
      Täytyy olla myyjän aika pihalla jos ei tiedä että niillä on myynnissä kasvispihvejä, lisäksi valikoimassa on veggie delite. Ei ole myöskään asiakkaan vaikeaa selvittää asiaa selkeiltä tauluilta...

      Lainaa

    58. Tulos: -14 (38 ääntä)
      Joo: Voisiko tuo vegaanien solvaaminen jo loppua? Se on ikivanha vitsi ei ollut hauska edes ensimmäisellä kerralla ja sitä on hiton ärsyttävää lukea aina uudelleen. Jos tosissaan on sitä mieltä että eläinten nykymuotoinen tuotanto on kestämätöntä maapallon, eläinten, tai sekä että kannalta, ja on ihan hyviä syitä miksei se [...]
      Jos tosissaan on sitä mieltä, että kieltäytymällä liivatteesta tai nahkakengistä parantaa tuotantoeläinten kohtelua, niin eiköhän "pieni" reality check ole kohillaan? Mikä tahansa näkemys/uskomus/elämäntapa joka menee äärimmäisyyksiin on typerä. Pitääkö rehevöityneistä järvistä kalastaa silakoita pois? Kannattaisiko ne syödä vai kuskata kaatopaikalle?

      Lainaa

    59. Tulos: +17 (33 ääntä)
      Järvissä ei ole silakoita. Ja rehevöitymisen aiheuttaa maatalous ja turvetuotanto. Särkikalojen tehopyynti on vain oireiden hoitoa, luonnon tuhon jatkuessa. Kaiken lisäksi rehevöityneen veden särjet maistuvat mudalle, edes ketuille ei kelpaa. Terveisin ylpeä lihansyöjä.

      Lainaa

    60. Tulos: +21 (25 ääntä)
      En syö munaa, juustoa tai maitoa. Ihan vaan koska en tykkää. Nämä ruoka-aineet ovat ällöttäneet mua lapsesta asti, ajatuskin niistä oksettaa. Lihaa ja kalaa pystyn kuitenkin syömään pieninä määrinä. Esim. jauheliha ei haittaa hernekeitossa tai pasteijan täytteenä. Kalakeittokin menettelee. Näin ollen olen sekasyöjä. Usein kuitenkin ihmiset olettavat, että jos pystyn syömään lihaa, syön myös muita eläinperäisiä tuotteita. Monissa tilanteissa pääsen helpoimmalla, jos sanon olevani vegaani, vaikken oikeasti ole. Silloin en saa eteeni muna-, maito- tai juustoruokia, eikä mun tarvitse kikkailla pesco-musco-vegetaristi -termien kanssa. Mitä mieltä porukka on tästä? Olisiko jokin muu tapa ratkaista tilanne, kun valehdella olevansa vegaani? (Maitomunajuusto-ruokien syöminen mukisematta ei ole vaihtoehto, koska en vaan voi niitä sietää.)

      Lainaa

    61. Tulos: +13 (43 ääntä)
      Lisään vielä huomion oudosta kaksoisstandardista. Muahan usein sanotaan nirsoksi, kun vierastan tiettyjä eläinperäisiä tuotteita. Sen sijaan: jos vannoutunut lihansyöjä sanoo, ettei tykkää pavuista, salaatista eikä nyhtökaurasta, kukaan ei syytä häntä nirsoilusta. Eli jos eläinperäiset tuotteet tökkivät, olen 'nirso'. Mutta lihansyöjää, joka ei tykkää kasviksista, ei kukaan sano nirsoksi. En ainakaan ole kuullut.

      Lainaa

    62. Tulos: -9 (31 ääntä)
      irmeli: Lisään vielä huomion oudosta kaksoisstandardista. Muahan usein sanotaan nirsoksi, kun vierastan tiettyjä eläinperäisiä tuotteita. Sen sijaan: jos vannoutunut lihansyöjä sanoo, ettei tykkää pavuista, salaatista eikä nyhtökaurasta, kukaan ei syytä häntä nirsoilusta. Eli jos eläinperäiset tuotteet tökkivät, olen [...]
      Ihan turhaa uhriutumista jälleen kerran. Nirso on nirso eikä se liity mitenkään kasviksiin tai lihaan. Kaikki ei tykkää kaikesta, se on selvä, jotkut ovat allergisia, sillekään ei mitään mahda, ja jotkut valitsevat eettisin tai vaikka uskonnollisin perustein, ja sekin on ihan ok, mutta turhanpäiväinen nirsoilu, hienostelu ja varsinkin asiasta suuren numeron tekeminen on idioottimaista käytöstä keneltä tahansa. Jos et syö, niin et syö.

      Lainaa

    63. Sukupuolivarianssi 16.9.2019 7:39
      Tulos: +14 (24 ääntä)
      irmeli: Mitä mieltä porukka on tästä? Olisiko jokin muu tapa ratkaista tilanne, kun valehdella olevansa vegaani? (Maitomunajuusto-ruokien syöminen mukisematta ei ole vaihtoehto, koska en vaan voi niitä sietää.)
      Eikö sitten vaan voisi sanoa, että ei syö mitään maitotuotteita tai kananmunaa? Ei maito-muna-juustoruokia, kiitos. Kaikki varmasti ymmättävät eikä ole kovin monimutkainen sanoa.

      Lainaa

    64. Tulos: +13 (15 ääntä)
      Siis MITÄ on luuliemijauhe?? Miksi sitä syödään? Ja "0,01 promillea vaille kasvissyöjä"... :D

      Lainaa

    65. Tulos: -4 (14 ääntä)
      Eu:n vegeleimalla varustetut Nestlen soijasta tehdyt hampurilaispihvit "saattavat sisältää kananmunaa". Vege vai ei?

      Lainaa

    66. Tulos: 0 (2 ääntä)
      irmeli: En syö munaa, juustoa tai maitoa. Ihan vaan koska en tykkää. Nämä ruoka-aineet ovat ällöttäneet mua lapsesta asti, ajatuskin niistä oksettaa. Lihaa ja kalaa pystyn kuitenkin syömään pieninä määrinä. Esim. jauheliha ei haittaa hernekeitossa tai pasteijan täytteenä. Kalakeittokin menettelee. Näin ollen olen [...]
      Hankalampaa on kertoa, kuinka ei syö kalaa tai sikaa.

      Lainaa

    67. Tulos: +17 (25 ääntä)
      tiril: ei suoranaista haittaa, mutta olisi voinut saada vastauksen kysymykseensä,jos ei olisi puhunut kasvissyönnistä eläinperäisen tuotteen yhteydessä. Kuvitellaanpa tilanne, että olet osa 50 hengen ryhmää. Sinä ja 19 muuta lakto-ovo-pesco-vegetaristia olette ilmoittaneet olevanne kasvissyöjiä, koska kuka tuota rimpsua [...]
      Ei kai aikuiset ihmiset nyt noin toimi? Jos mä ilmottaisin johonkin tilaisuuteen että haluan vegaanisen ruoan, niin kyllä mä just sen söisinkin, enkä mitään mozzarelloja, vaikka normaalisti olen lakto-ovo-vege.

      Lainaa

    68. Tulos: +9 (17 ääntä)
      Gaius: Eu:n vegeleimalla varustetut Nestlen soijasta tehdyt hampurilaispihvit “saattavat sisältää kananmunaa”. Vege vai ei?
      Vege, koska ne on vaan tehty samassa tehtaassa kuin joku kananmunatuote. Tai kai joku vegaani voi vaatia pelkästään vegaanista ruokaa tuottavien tahojen vegaaniruokaa, mutta en mä oikein nää mitään järkeä siinä.

      Lainaa

    69. Heikot valtit 16.9.2019 17:39
      Tulos: -7 (15 ääntä)
      Laura: Silti ihan liian moni ihminen ajatelee, että kasvissyöjä kyllä syö kanaa ja kalaa. Tai vaikka poronluujauhetta. Ilmoitin aikoinaan kouluruokailussa erityisruokavalioksi kasvisruoan ja lopulta en saanut sitä, koska kaikki muut kasvissyöjät syövät kyllä kalaa. Sairaalassa ilmoitin ruokavalioksi vegaanisen safkan, tuli [...]
      Turhan moni itseään vegaaniksi sanova vaan syö jotain noista, jopa sitä kanaa (Olikohan täällä, vai jossain muualla, moka vegaanista, joka syö kanaa, koska ei laske sitä lihaksi). Ehkä tuo mokan myyjäkin näiden takia testasi, josko kana kävisi silti.

      Lainaa

    70. Tulos: -30 (36 ääntä)
      Vegaanien pitäisi tajuta, ihan täsmälleen samat kuin "en syö pupunruokaa" 1) nuorelle naiselle ainoa (eetinen, moraalinen ja järkevä) tapa saada hyvää rautaa on punainen liha. Pillerien ihannointi ja niiden myyminen on sairasta. 2) WWF:n luvut "jos olet vegaani tuhoat vähemmän luontoa kuin kasvissyöjä" tms., tulee vain ja ainoastaan siitä utopistisesta kuvitelmasta, että jos kaikki tuotantoeläimet (lehmät, hevoset, kanat, ...) tapetaan sukupuuttoon. Sinun nahkakengät ei vaikuta yhtään mitään, sinun kananmunansyönti ei vaikuta, ... 3) paljon, PALJON, tärkeämpää on lähiruoka (jota WWF ei kansainvälisenä piip välitä) kuin lihan kieltäminen. 4) totta piiiip kasvisruoka on ekoligista, hyvää, terveellistä, kannatettavaa, jne, mutta muista kohta 1.

      Lainaa

    71. Tulos: +29 (33 ääntä)
      Jimbo: Kai ymmärrät, että monen pienen paikkakunnan ravintolan lista kun ei sisällä vegaanista vaihtoehtoa, joutuu kokki suunnittelemaan annoksesi kokonaan nollasta. Sen sijaan että tilaisit lista-annoksen, hän joutuu googlaamaan reseptejä, soveltamaan niitä siten miten keittiössä on raaka-aineita ja mahdollisesti tekemään [...]
      Tässä on avainsanoina "ilmoitettua ennakkoon ja kyseltyä". Jos minä kysyn ennen varauksen tekemistä, että pystyttekö tekemään ruoan täysin kasviperäisistä aineksista, myöntävän vastauksen jälkeen vielä täsmennän mikä jää pois ja ilmoitan _vähintään_ kaksi viikkoa ennakkoon, on se minun vika jos keittiössä ei ymmärretä maidon ja laktoosin eroa? Katsos kun jos pitää googlettaa, silti päätyy laittamaan ruokaan vain vähän lihalientä, eikä yhtään tiedä mitä tekee, on vaihtoehtona sanoa ettei onnistu. Siinäpä soveltaa jos haluaa, mutta jos ei parhaimmillaan kahden kuukauden varoitusajalla saa yhtään mitään vegaanista keksittyä, niin silloin on yrityksen tehtävä kieltäytyä tekemästä ruokaa. Ei sanoa, että kyllä onnistuu, ei mitään ongelmaa, tervetuloa vaan, aamupalankin saat aivan varmasti. Jos menet lihatiskille ostamaan sian ulkofilettä, mutta se on loppu eikä sen myyminen onnistu, on ihan ok sanoa asiakkaalle että kyllä tämä kana on sikaa, ei hätää, kyllä onnistuu? Sama idea. Jos sian ulkofile on loppu tai sitä ei myydä, se sanotaan asiakkaalle eikä myydä kanaa sikana. Jos taas vegaaniruoka ei onnistu, se kerrotaan asiakkaalle eikä sähelletä lihaliemen ja laktoosittoman voin kanssa.

      Lainaa

    72. Tulos: -7 (9 ääntä)
      Huoh: Järvissä ei ole silakoita. Ja rehevöitymisen aiheuttaa maatalous ja turvetuotanto. Särkikalojen tehopyynti on vain oireiden hoitoa, luonnon tuhon jatkuessa. Kaiken lisäksi rehevöityneen veden särjet maistuvat mudalle, edes ketuille ei kelpaa. Terveisin ylpeä lihansyöjä.
      Järvien rehevöitymisen aiheuttaa soiden ojitus.

      Lainaa

    73. Tulos: +4 (10 ääntä)
      Täh(ti): Järvien rehevöitymisen aiheuttaa soiden ojitus.
      Aiheuttaa sitä moni muukin asia. Mikään aiheuttava asia ei poista sitä, että usein on pakko kalastaa "roskakalaa" pois, ja kalat useassa tapauksessa olisi hyvää purkkikalaa. Soiden ojittaminen lienee yksi pahimmista ympäristökatastrofeista Suomessa, jokien patoamisen ja (vanhojen) paperitehtaiden ohella.

      Lainaa

    74. Tulos: +5 (11 ääntä)
      Piste: Mun kaltaisten ihmisten käyttämänä se kasvissyöjä/vegaani-termi myös menettää merkityksensä, koska en sitä oikeasti ole. Sama kun jotkut sanoo olevansa allergisia vaikka suklaalle, mutta pystyy kyllä syömään suklaata kun se on vaikka riittävän hyvän suklaakakun muodossa.
      Muuten hyvä esimerkki, mutta allergiat on niin yksilöllisen moninaisia, että tarpeeksi hyvä suklaakakku saattaa hyvinki mennä alas vaikka aiheuttaiski kutinaa ja ihottumaa. Siedätys on suotavaa jos anafylaksian uhka on minimaalinen.

      Lainaa

    75. Tulos: +1 (1 ääni)
      ira: Siis MITÄ on luuliemijauhe?? Miksi sitä syödään? Ja “0,01 promillea vaille kasvissyöjä”…
      Luuliemijauhe sisältää mm. kollageenia ja näin voi lievittää nivelkipuja ja suolistovaivoja.

      Lainaa

    76. Tulos: -10 (12 ääntä)
      Laura: Silti ihan liian moni ihminen ajatelee, että kasvissyöjä kyllä syö kanaa ja kalaa. Tai vaikka poronluujauhetta. Ilmoitin aikoinaan kouluruokailussa erityisruokavalioksi kasvisruoan ja lopulta en saanut sitä, koska kaikki muut kasvissyöjät syövät kyllä kalaa. Sairaalassa ilmoitin ruokavalioksi vegaanisen safkan, tuli [...]
      Miksi et vaan reissussa syö mitä on tarjolla, ja kun itse valmistat, niin teet mitä haluat. Ei maailma tuollaisella oman elämän hankaloittamisella parane.

      Lainaa

    77. Macho taikuri 20.9.2022 19:04
      Tulos: -1 (1 ääni)
      Z: Kai jokainen saa määritellä itsensä miten haluaa? Itse syön pääasiassa kalaa ja kasviksia, hirveä/peuraa/poroa pari kertaa vuodessa ja kanaa pari kertaa vuodessa. Jos joku kysyy olenko kasvissyöjä, sanon vain että syön kasvispainotteisesti, koska mielestäni on tyhmää alkaa selventämään että olen [...]
      nii, olen minäkin kasvissyöjä kun syön pihvini kanssa salaattia...

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: kuva, luuliliemi, porot, ruoka, ruokavalio, kasvisruoka, vegaanit, Subway, kana, Atria, broileri, kapitalismi