Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Puskaradio suhisee, osa 57

Kari on vain aidosti huolestunut.
Puskaradio suhisee, osa 57

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 65 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Koomimupio- 7.3.2024 0:47
      Tulos: -80 (132 ääntä)
      Järvenpää on Suomen per*reikä. Siinä on kaupunki joka kilpailee p*skemmuudessa Kouvolan kanssa. Kumpi noista on ankeampi?

      Lainaa

    2. Kastunut mato 7.3.2024 2:21
      Tulos: +300 (304 ääntä)
      >kutsuu kaikkia jotain tiettyä ruokaa syöviä vajaaälyisiksi >aidosti huolissaan näinpä

      Lainaa

    3. Kaveriton lokki 7.3.2024 3:48
      Tulos: +228 (278 ääntä)
      Jos se laihana pysyminen olisi niin hirveän yksinkertaista niin eikö me kaikki oltaisi tosi laihoja ja hyvä kroppaisia? Ihmiset ei koskaan ajattele että esim. jotkut lääkkeet lihottaa, stressi, masennus saattaa lihottaa, sairaudet saattaa lihottaa.. Ei koskaan ajatella näitä, ennen kuin napsahtaa omalle kohdalle. Itse lihoin sairauden, lääkityksien takia ja minulle tuttu sanoi päin naamaa että ei ennen uskonut sen olevan mahdollista mutta kun se nyt sattui itselle niin uskottava se on. Että kiitos tästä. Mitähän lie minusta ajatellut kaikki nämä vuodet...

      Lainaa

    4. Varjoisa eläin 7.3.2024 3:52
      Tulos: +107 (113 ääntä)
      Petri olisi voinut lisätä myös Keskusgrillin. Eiköhän siellä jonossa saa harjoittaa pikkutunneilla useampaakin kamppailulajia, varsinkin jos Dan aloittaa keskustelun isompien körmyjen kanssa "ettei se Pukki niin häävi futaaja ole" tai "ettei se Junnu Vainio häävejä biisejä kirjoittanut".

      Lainaa

    5. Auttava hiiri 7.3.2024 4:26
      Tulos: +155 (161 ääntä)
      Joku se Karillakin on vaikuttanut negatiivisesti kun ei nuo yhdyssanat tahdo luonnistua.

      Lainaa

    6. Tulos: -58 (108 ääntä)
      Kaveriton lokki: Jos se laihana pysyminen olisi niin hirveän yksinkertaista niin eikö me kaikki oltaisi tosi laihoja ja hyvä kroppaisia? Ihmiset ei koskaan ajattele että esim. jotkut lääkkeet lihottaa, stressi, masennus saattaa lihottaa, sairaudet saattaa lihottaa.. Ei koskaan ajatella näitä, ennen kuin [...]
      Ei nyt kannata ottaa itseensä kommentista mikä kohdistuu muihin. Kyllä kaikki tietää että joillekin liikakilot tulee itsestä riippumattomasta syystä mutta ei sitä tarvitse jokaiseen huonoja ruokailutottumuksia kritisoivaan viestiin sisällyttää. Huomattava määrä ylipainoisista on kuitenkin hankkinut kilonsa syömällä väärin ja liikkumalla liian vähän. Kyllä sellaista saa kritisoida. Itse olen laiskuuttani läski ja syön roskaruokaa enkä edes minä ota itseeni näistä arvosteluista. Yritän skarpata tietty mutta aina välillä maistuu ranskalaiset ja hampurilaiset. Enintään kaksi kertaa päivässä.

      Lainaa

    7. Kumma sika 7.3.2024 6:48
      Tulos: -112 (198 ääntä)
      Kaveriton lokki: Jos se laihana pysyminen olisi niin hirveän yksinkertaista niin eikö me kaikki oltaisi tosi laihoja ja hyvä kroppaisia? Ihmiset ei koskaan ajattele että esim. jotkut lääkkeet lihottaa, stressi, masennus saattaa lihottaa, sairaudet saattaa lihottaa.. Ei koskaan ajatella näitä, ennen kuin [...]
      Suomalaisten ylipaino-ongelma ei johdu mistään "niimmutkujotkulääkkeetkinönnönnöö ja sössönsöö" eikä myöskään "kato-ku-nää-perintötekijät!!!". Myöskään klassikko "mulla on isot luut" ei ole mikään oikea syy.

      Lainaa

    8. Veneetön huonekalu 7.3.2024 6:49
      Tulos: +64 (84 ääntä)
      Liiton rahoista suurin osa kustannetaan veroista. Se raha vain kiertää sitä kautta. Nää Karit ei usein suostu sitä ymmärtämään.

      Lainaa

    9. Painoton patsas 7.3.2024 6:54
      Tulos: +150 (156 ääntä)
      Aika härskiä antaa ymmärtää olevansa taloudellisesti omavarainen, mutta todellisuudessa tarkoittaakkin sillä systemaattista kausittaista loisimista veronmaksajien piikkiin.

      Lainaa

    10. Taltioitu päärynä 7.3.2024 7:12
      Tulos: +34 (42 ääntä)
      Veneetön huonekalu: Liiton rahoista suurin osa kustannetaan veroista. Se raha vain kiertää sitä kautta. Nää Karit ei usein suostu sitä ymmärtämään.
      Eipä kustannetakaan, vaan veroluontaisesta työttömysvakuutusmaksusta.

      Lainaa

    11. Kilokalori 7.3.2024 7:14
      Tulos: +67 (79 ääntä)
      Painoton patsas: Aika härskiä antaa ymmärtää olevansa taloudellisesti omavarainen, mutta todellisuudessa tarkoittaakkin sillä systemaattista kausittaista loisimista veronmaksajien piikkiin.
      Kuulostaa lähinnä siltä että Kari on yksinäinen, lyhyt, kalju, ja elää tuilla. Mutta hänen egonsa vaatii pönkittämistä, joten lihavien haukkuminen netissä sitten auttaa jaksamaan.
      Vaihtoehtoisesti Kari on venäjän trolli, jolle maksetaan ikävien kommenttien lähettelystä. Tuo lihavuuden ja naisten haukkuminen on ihan niiden pelikirjasta.

      Lainaa

    12. Häikäilemätön myyrä 7.3.2024 7:23
      Tulos: +62 (88 ääntä)
      Kumma sika: Suomalaisten ylipaino-ongelma ei johdu mistään "niimmutkujotkulääkkeetkinönnönnöö ja sössönsöö" eikä myöskään "kato-ku-nää-perintötekijät!!!". Myöskään klassikko "mulla on isot luut" ei ole mikään oikea syy.
      Suurin syy ylipainoon on nälkä. Jatkuva nälkä myös ehkäisee tehokkaasti laihtumista. Jos jotenkin nälkää vastaan taistelemalla onnistuu laihtumaan, niin kyllä se nälkä saa ne kilot takaisin. 
      Miksi sitten ihmisellä on nälkä, vaikka saakin enemmän ruokaa kuin tarvitsee, onkin se suuri kysymys, joka pitäisi ratkaista.
      Nälkää vastaan on joitakin lääkkeitä, jotka siis hillitsevät ruokahalua, näillä lääkkeillä onkin saatu erittäin hyviä tuloksia. Moni ylipainoinen onkin yllättynyt positiivisesti miten helppoa painon pudotus on, kun ei olekaan enää nälkä.

      Lainaa

    13. Toj Karin 7.3.2024 7:52
      Tulos: +83 (83 ääntä)
      Maritta, se puhelimen käyttö lenkillä ei todellakaan ole pelkästään sinun oma asia, vaan myös sinun koiran asia. Ja riippuen siitä minkälaisia tilanteita lenkillä tulee vastaan, siitä voi helposti tulla myös muiden asia.

      Lainaa

    14. Lievä kärppä 7.3.2024 7:57
      Tulos: +71 (75 ääntä)
      Kumma sika: Suomalaisten ylipaino-ongelma ei johdu mistään "niimmutkujotkulääkkeetkinönnönnöö ja sössönsöö" eikä myöskään "kato-ku-nää-perintötekijät!!!". Myöskään klassikko "mulla on isot luut" ei ole mikään oikea syy.
      Mutta kuinka paljon ne johtuvat sappivaivoista? Oma sappi sekoitti rasva-aineenvaihdunnan totaalisesti. Paino ei laskenut millään, vaikka söin terveellisesti ja liikuin paljon. Kivet johtuivat luultavasti liian vhärasvaisista dieeteistä aiemmin. Nyt, kun sappi poistettiin, paino lähti putoamaan. Joka kolmannella on oireettomia sappikiviä.

      Lainaa

    15. Veljetön kani 7.3.2024 7:59
      Tulos: -11 (47 ääntä)
      Kaveriton lokki: Jos se laihana pysyminen olisi niin hirveän yksinkertaista niin eikö me kaikki oltaisi tosi laihoja ja hyvä kroppaisia? Ihmiset ei koskaan ajattele että esim. jotkut lääkkeet lihottaa, stressi, masennus saattaa lihottaa, sairaudet saattaa lihottaa.. Ei koskaan ajatella näitä, ennen kuin [...]
      Viime kädessä kuitenkin se on liika energia mikä muuttuu rasvaksi ja lihottaa. Kortisoni kyllä saattaa aiheuttaa nestekertymää, mikä tippuu poiskin, ja usein pahoissa tapauksissa voi saada nesteenpoistoon lääkettä.
      Eli ei, ei ole yhtä helppoa kaikille. Ei kaikki ole yhtä nopeitakaan tai hyppää korkealle, muttei se tarkoita etteikö kannattaisi yrittää liikkua ja syödä kulutuksen mukaan.

      Lainaa

    16. Järjestyksetön hiiri 7.3.2024 8:22
      Tulos: +77 (91 ääntä)
      Kumma sika: Suomalaisten ylipaino-ongelma ei johdu mistään "niimmutkujotkulääkkeetkinönnönnöö ja sössönsöö" eikä myöskään "kato-ku-nää-perintötekijät!!!". Myöskään klassikko "mulla on isot luut" ei ole mikään oikea syy.
      Kuka väitti edes, että kaikki ylipaino-ongelmat liittyy niihin lainaamasi kommentoijan mainitsemiin asioihin? Kai sinunkin aivotoiminta riittää miettimään asiaa siltä kannalta, että kun kerran ei voida tietää mistä kunkin ylipaino johtuu, niin suosiolla parempi olla hiljaa, koska siellä joukossa kuitenkin niitäkin on ja kuitenkin suhteellisen paljon. Vaikka eipä minulla kyllä ole ollut tarvetta kenenkään ylipainoa kommentoida vaikka olisi kuinka itse aiheutettuakin. Sinun nönnönnööt on nyt ihan samaa yleistämistä kuin mihin mielestäsi edellinen kommentoija syyllistyi eli sinä näet että kaikki ylipainoiset on samanlaisia. Menee samaan kategoriaan kuin että kaikki, joiden rotu tai mikä tahansa muu ominaisuus on sama, ovat vaan keskenään samanlaisia eikä muuta voi olla.
      Ja p.s. onko jollain tiedossa, että kukaan koskaan olisi oikeasti käyttänyt isot luut syytä muuten kuin komediasarjoissa ja läpällä?

      Lainaa

    17. Tulos: +44 (54 ääntä)
      Kumma sika: Suomalaisten ylipaino-ongelma ei johdu mistään "niimmutkujotkulääkkeetkinönnönnöö ja sössönsöö" eikä myöskään "kato-ku-nää-perintötekijät!!!". Myöskään klassikko "mulla on isot luut" ei ole mikään oikea syy.
        Väestötasolla, luultavasti ei, joskin yksilötasolla lääkkeet kyllä saavat hurjia aikaan, sen tiedän omasta kokemuksesta (lopetin sen lääkkeen ja paino palasi takaisin entiselleen, eli en oikein voi uskoa, että olisi sattumasta kyse: "ottaa lääkkeen ja paisuu kuin ilmapallo, vaihtaa lääkitystä ja ilmapallo lässähtää". Olisi vähän liian oudosta sattumasta kyse, varsinkin kun lääkärikin totesi "joojoo, on tunnettu sivuvaikutus")
        Mutta tämä yksilönä, väestötasolla tosiaan jotain on tekeillä. En oikein jaksa uskoa, että maailman alusta johonkin 80-luvulle kaikilla yksinkertaisesti oli paljon enemmän tahdonvoimaa kuin meillä nykypuputtajilla, mikään muu ei tue sellaista päätelmää. 
        Yksi aivan ilmeinen olisi laihdutuskuurit, jotka keksittiin vasta hiljattain. 70-luvulla laihduttanut perheenemäntä olisi nykystandardein jo laihduttamattakin hoikka, vaan niin sitä taisteltiin viimeistä kahtasataa grammaa vastaan. Kuka tahansa kuureja kokeillut tietää, että pakolla laihdutetut kilot tulevat takaisin, ja korkojen kera. 
        Toinen on, että emme usein enää tee ruokaa alusta itse. Olin kerran lounaskahvilassa töissä, mainostimme "itsetehtyä" leipää ja pullaa. Oli joo, molemmat samasta taikinasta jossa aivan hitosti sokeria. On hyvää leipää varmaan - et kippaisi sellaista määrää sokeria johonkin, minkä aiot itse syödä, mutta jos ei tiedä... Ja "puolisoa", joka ehtisi viihtyä keittiössä, harvalla enää on, kaikki paahtavat töitä joten valmista on syötävä.
        Tai joku muu syy, en minä tiedä, eivät asiantuntijatkaan tiedä. Sen uskaltaisin arvata, että yhdyssanavirheellinen öyhöttäminen Järvenpää-ryhmässä ei koskaan ole pudottanut keltään grammaakaan. 

      Lainaa

    18. Itseasiassa 7.3.2024 9:14
      Tulos: +48 (50 ääntä)
      Lievä kärppä: Mutta kuinka paljon ne johtuvat sappivaivoista? Oma sappi sekoitti rasva-aineenvaihdunnan totaalisesti. Paino ei laskenut millään, vaikka söin terveellisesti ja liikuin paljon. Kivet johtuivat luultavasti liian vhärasvaisista dieeteistä aiemmin. Nyt, kun sappi poistettiin, paino lähti putoamaan. Joka kolmannella on oireettomia sappikiviä.
      Näitä syitä on pilvin pimein ja kaikkia ei varmasti tunneta. Mulla ei pano tippunut hoitamattoman kilpirauhasen vajaa toiminnan vuoksi. Se on lievä, mutta sain vasta asiantuntevan lääkärin kun maksoin sen itse. Mun ystävällä taas paino ei tippunut, niin hänen lääkärinsä oli keksinyt että vika oli suoliston bakteerikannassa. Ja kyllä hän alkoi tippua vain oikealla lääkityksellä.

      Lainaa

    19. Itseasiassa 7.3.2024 9:15
      Tulos: +44 (44 ääntä)
      Marittalla taitaa olla aika paha kännykkäriippuvuus.

      Lainaa

    20. Räkäpää 7.3.2024 9:29
      Tulos: +20 (24 ääntä)
      Kaveriton lokki: Jos se laihana pysyminen olisi niin hirveän yksinkertaista niin eikö me kaikki oltaisi tosi laihoja ja hyvä kroppaisia? Ihmiset ei koskaan ajattele että esim. jotkut lääkkeet lihottaa, stressi, masennus saattaa lihottaa, sairaudet saattaa lihottaa.. Ei koskaan ajatella näitä, ennen kuin [...]
      Osalla toki "oikeita syitä", mutta kyllä se itsellä on ihan vaan sitä että meinaa jäädä bulkki päälle kun se että saa syödä paljon ja luvan kanssa on vaan kertakaikkisen mahtavaa. :D Tämä äijä tuntuu pystyvän käyttämään itsehillintää joko treeniin tai ruokavalioon, mutta ei molempiin. :D Propsit niille jotka pystyy.

      Lainaa

    21. Neuloutuva sohvaperuna 7.3.2024 9:40
      Tulos: +65 (67 ääntä)
      Itseasiassa: Näitä syitä on pilvin pimein ja kaikkia ei varmasti tunneta. Mulla ei pano tippunut hoitamattoman kilpirauhasen vajaa toiminnan vuoksi. Se on lievä, mutta sain vasta asiantuntevan lääkärin kun maksoin sen itse. Mun ystävällä taas paino ei tippunut, niin hänen lääkärinsä oli keksinyt että vika oli suoliston bakteerikannassa. Ja kyllä hän alkoi tippua vain oikealla lääkityksellä.
      Tämäpä. Kun aika monellakin ihmisellä se "huono itsekuri" saattaa johtua juurikin jostain fyysisestä tai psyykisestä vaivasta joka olisi hoidettavissa jos se vaan löydettäisi. Eli se roskaruoan himoaminen voi olla oire jostain ihan muusta. Mutta näitä harvoin edes tutkitaan kun lääkärissä se menee helposti siihen että ylipaino on muiden oireiden syy eikä seuraus. Ja vaikka lääketieteellistä syytä ei löytyisikään, niin hyödyllisempää olisi tukea terveellisiä elämäntapoja yhteiskunnallisella tasolla kuin yksilöitä sättimällä.

      Lainaa

    22. Säteilevä ananas 7.3.2024 10:02
      Tulos: +46 (50 ääntä)
      Kumma sika: Suomalaisten ylipaino-ongelma ei johdu mistään "niimmutkujotkulääkkeetkinönnönnöö ja sössönsöö" eikä myöskään "kato-ku-nää-perintötekijät!!!". Myöskään klassikko "mulla on isot luut" ei ole mikään oikea syy.
      Tietyt psyykelääkkeet ja epilepsialääkkeet on sellaisia että ne lisää ruokahalua, makeanhimoa sekä näläntunnetta, ja nostaa sitä rajaa missä normaalisti tulee "täysi olo". Siis "en voi syödä enempää, oon ihan täynnä". En tietenkään väitä että suuri osa lihavista käyttäisi näitä lääkkeitä, mutta sinä taas väität ettei ylipaino-ongelma voi johtua lääkkeistä ja olet täysin väärässä sen suhteen. Pikaisella googletuksella tämäkin olisi selvinnyt, mutta onhan se mutuilu hauskempaa kun aina on oikeassa.

      Lainaa

    23. Säteilevä unikeko 7.3.2024 10:22
      Tulos: +22 (24 ääntä)
      Häikäilemätön myyrä: Suurin syy ylipainoon on nälkä. Jatkuva nälkä myös ehkäisee tehokkaasti laihtumista. Jos jotenkin nälkää vastaan taistelemalla onnistuu laihtumaan, niin kyllä se nälkä saa ne kilot takaisin.  Miksi sitten ihmisellä on nälkä, vaikka saakin enemmän ruokaa kuin tarvitsee, onkin se suuri kysymys, joka pitäisi [...]
      Itse olen lihava, jolla ei juuri koskaan ole nälkä. En tunne nälkää ja unohdan monesti syödä. Yksin asuessani, saatoin syödä kerran viikossa lämpimän aterian, joskus muistin että voisi leipää yms ehkä syödä. Tähän tilanteeseen on ehkä ajanut joskus käytetty lääke, joka aiheutti pahan olon viikoksi, sitten se helpotti päivää ennen seuraavaa lääkkeen ottoa. (Syötiin siis kerran viikkoon). Ylipainoa on, toki pahimmasta se on tippunut, mutta kumminkin.
      Väitän, että mielenterveys vaikuttaa paljon asiaan, ihminen voi olla tunnesyöjä ja veikkaan että meistä aika moni on, syödä suruun, iloon, tylsyyteen ja kaikkiin mahdollisiin tunnetiloihin, vaikka ei olisikaan nälkä. 
      Voi olla erilaisia elämäntilanteita jotka vaikuttavat siihen ja ruoka saattaa lohduttaa, herkut ym. 

      Lainaa

    24. Särötön hedelmä 7.3.2024 10:25
      Tulos: +54 (54 ääntä)
      Kumma sika: Suomalaisten ylipaino-ongelma ei johdu mistään "niimmutkujotkulääkkeetkinönnönnöö ja sössönsöö" eikä myöskään "kato-ku-nää-perintötekijät!!!". Myöskään klassikko "mulla on isot luut" ei ole mikään oikea syy.
      On ihan lääkkeitä jotka todellakin vaikuttavat painonnousuun, se kerrotaan ihan siinä lääkeselosteessa. Ei ole mitään tekosyitä.

      Lainaa

    25. Hehkuva roska 7.3.2024 10:42
      Tulos: +32 (32 ääntä)
      Häikäilemätön myyrä: Suurin syy ylipainoon on nälkä. Jatkuva nälkä myös ehkäisee tehokkaasti laihtumista. Jos jotenkin nälkää vastaan taistelemalla onnistuu laihtumaan, niin kyllä se nälkä saa ne kilot takaisin.  Miksi sitten ihmisellä on nälkä, vaikka saakin enemmän ruokaa kuin tarvitsee, onkin se suuri kysymys, joka pitäisi [...]
      Jostakin syystä tästä puhutaan aika vähän, mutta se tosiaan vaikuttaa olevan mysteeri miksi ylipaino lisääntyy kaikkialla maailmassa vaikka sitä vastaan taistellaan varsin aggressiivisesti. Kiinnostuneille ja lukuintoisille suosittelen blogisarjaa "A Chemical Hunger", jonka kirjoittajat tutustuivat todella laajasti alan tutkimukseen ja kirjallisuuteen. Vastauksia he eivät löytäneet, mutta muutamia suht uskottavia hypoteeseja, joista ympäristömyrkyt ovat aika vakuuttava teoria. Ei salaliittoteorioita vaan tutkimusta, kaavioita ja kysymyksiä löytyy täältä: https://slimemoldtimemold.com/2021/07/07/a-chemical-hunger-part-i-mysteries/

      Lainaa

    26. Kouluttamaton muurahainen 7.3.2024 11:00
      Tulos: +61 (61 ääntä)
      Vaikka en ole koskaan yli-painoisia arvostellutkaan, opin ymmärtämään lääkkeiden vaikutuksen, kun itse koin lääkkeen, joka nosti painoa. Se sai aikaan ihan valtavan ruokahalun, joten kyllä, kyse oli syömisestä, ei mitenkään lääkkeen niin suuresta energiamäärästä tms. Yritin hillitä syömistä tahdonvoimalla, koska ymmärsin, etten voi syödä niin paljoa. Käytännössä kuitenkin hillitessäni (osittain epäonnistuneesti) syömistäni, elämänlaatu laski niin paljon, ettei siinä ollut enää mitään järkeä. Jos mielessä ei pyöri mikään muu kuin syöminen ja koko ajan on paha olo siitä, että ei voi syödä, vaikka haluaisi, niin mikä tahansa muu vaiva alkaa tuntua pienemmältä pahalta. Ylipaino vielä niistä pienimmältä. Oletko mieluummin onnellinen ylipainoinen vai jatkuvasti ahdistunut, mielihalua vastaan kamppaileva ja masentunut normaalipainoinen? Minä onneksi sain lääkeen vaihdettua ennen valtavia painonnousuja, minkä jälkeen ongelma poistui. Kaikki eivät ehkä saa tai hoksaa edes yrittää.

      Lainaa

    27. Rajaamaton herkkuruoka 7.3.2024 11:13
      Tulos: +69 (71 ääntä)
      Minulla diagnosoitiin ADHD nelikymppisenä. Lääkkeen myötä ahmimishäiriö loppui kuin seinään. Ensimmäistä kertaa sitten ala-asteen ekojen luokkien saavutin normaalipainon, tosin monta vuotta siihen meni, oli niin paljon ylimääräistä. Mutta ei tarvinnut nähdä vaivaa, se putosi itsestään, kun vihdoinkin oli oikea lääkitys. Niin, ja nukun. Olin niitä, joille määrättiin unettomuuteen ketiapiini, joka toi kuukausittain viisi kiloa lisää painoa. Neljännen kuukauden jälkeen lääkäri puhalsi pelin poikki ja kokeiltiin muita lääkkeitä. Lääkärin sanoin: jotkut lääkkeet lihottavat. Tokalla luokalla aloin varastaa herkkuja kaupasta ja ahmin niitä niin, että oli paha olo. Ja heti kun oksettava olo meni ohi, jatkoin taas ahmimista seuraavaan pahaan oloon asti. Joka päivä. Lomat poissa kotiseudulta oli tuskaa, koska olin valvovan silmän alla, enkä pystynyt ahmimaan. Varastin myös vanhemmilta rahaa, jolla ostin herkkuja. Läpi nuoruuden ja aikuisuuden haukuttu laiskaksi tyhmäksi läskiksi. Ihme juttu, etten silti laihtunut. (Se oli sarkasmia.) Sellainen oma kokemus täältä. Kone arpoi hyvän nimimerkin :)

      Lainaa

    28. Tulos: +70 (70 ääntä)
      Tuntuu että ihmiset ei oikein tajua kehopositiivisuuden merkitystä, ei ehkä nekään jotka puhuu sen puolesta. Ihan sama johtuuko henkilön lihavuus lääkkeistä vai jostain ihan muusta. Ideana ei ole sanoa että ylensyönti on tosi jees, ihan vaan että kaikkia pitäisi kohdella ihmisarvoisesti kehotyypistä riippumatta eikä jatkuvasti pitää tiettyjä ihmisryhmiä pilkanaiheena. Lihavia ihmisiä tulee aina olemaan, "ongelma" ei siitä kasva että heidän olemassaolonsa tunnustetaan ja huomioidaan. On sellaisiakin riippuvuuksia kuin tupakka ja alkoholi, mitkä eivät aina näy päällepäin, että ihan turha jeesustella että lihavia ihmisiä pitäisi koko ajan muistuttaa elintapojensa epäterveellisyydestä.

      Lainaa

    29. Tarvittava mandariini 7.3.2024 11:50
      Tulos: -33 (49 ääntä)
      Kaveriton lokki: Jos se laihana pysyminen olisi niin hirveän yksinkertaista niin eikö me kaikki oltaisi tosi laihoja ja hyvä kroppaisia? Ihmiset ei koskaan ajattele että esim. jotkut lääkkeet lihottaa, stressi, masennus saattaa lihottaa, sairaudet saattaa lihottaa.. Ei koskaan ajatella näitä, ennen kuin [...]
      Ollaan realistisia ja tästä on tehty myös paljon tutkimuksia. Eniten ihmisten ylipainoisuus johtuu epäterveellisestä syömisestä ja liian vähäisestä liikkumisesta. Eli toisin sanoen maapallolla ylipainoisten määrä on kasvanut johtuen omista elämän tavoista. Ja kun puhutaan ylipaino ongelmasta niin tarkoitetaan juuri näitä henkilöitä eikä niitä jotka sairauden tai lääkkeiden takia keränneet painoa.

      Lainaa

    30. Kokematon kettu 7.3.2024 12:11
      Tulos: -14 (24 ääntä)
      Koomimupio-: Järvenpää on Suomen per*reikä. Siinä on kaupunki joka kilpailee p*skemmuudessa Kouvolan kanssa. Kumpi noista on ankeampi?
      Tyhmä, se on Turku. Kouvola on "kaikkea kivaa betonista" ja Jäke loistopaikka, puutarhakaupunki.
      Kari on sun serkku isäs puolelta.

      Lainaa

    31. Typötyhjä lohikäärme 7.3.2024 12:11
      Tulos: +38 (40 ääntä)
      Tarvittava mandariini: Ollaan realistisia ja tästä on tehty myös paljon tutkimuksia. Eniten ihmisten ylipainoisuus johtuu epäterveellisestä syömisestä ja liian vähäisestä liikkumisesta. Eli toisin sanoen maapallolla ylipainoisten määrä on kasvanut johtuen omista elämän tavoista. Ja kun puhutaan ylipaino ongelmasta niin tarkoitetaan juuri [...]
      Miksiköhän ihmiset syövät epäterveellisesti ja liikkuvat liian vähän?
      *gestures vaguely at everything*

      Lainaa

    32. Tulos: +31 (31 ääntä)
      Karista kyllä näkee ettei käy töissä, tai varmaan oikein muuallakaan, sen takia on aikaa ja mielenkiintoa roikkua Facebookissa arvostelemassa muiden elintapoja.

      Lainaa

    33. Armeijan käynyt pulu 7.3.2024 13:14
      Tulos: +14 (22 ääntä)
      Painoton patsas: Aika härskiä antaa ymmärtää olevansa taloudellisesti omavarainen, mutta todellisuudessa tarkoittaakkin sillä systemaattista kausittaista loisimista veronmaksajien piikkiin.
      Ehkä jäi eläkkeelle
      Särötön hedelmä: On ihan lääkkeitä jotka todellakin vaikuttavat painonnousuun, se kerrotaan ihan siinä lääkeselosteessa. Ei ole mitään tekosyitä.
      E-pillerit nostivat vaimon painoa 5kg vuoden aikana. Mitään ei muutettu ruokavaliosta ja vaimo kirjasi ylös joka kalorin vuoden ajalta.

      Lainaa

    34. Aiempi sitruuna 7.3.2024 13:43
      Tulos: +25 (25 ääntä)
      Toj Karin: Maritta, se puhelimen käyttö lenkillä ei todellakaan ole pelkästään sinun oma asia, vaan myös sinun koiran asia. Ja riippuen siitä minkälaisia tilanteita lenkillä tulee vastaan, siitä voi helposti tulla myös muiden asia.
      No jep, pikkasen kyllästynyt siihen, että pitää alvariinsa huudella porukalle et nostais katseensa pois puhelimesta kun ollaan tulossa oman koiran kanssa ohi, ku se heidän pikku fifi huitelee jossain viiden metrin päässä fleksissä ammuksena kadun puolelta toiselle. Ei varsinaisesti kiinnostais olla aina yksin vastuussa siitä et mitä vieraiden koirien kohtaamisessa tapahtuu, kun toista ihmistä ei kiinnosta edes vilkaista et mitä se sesse puuhaa.

      Lainaa

    35. It's a deal 7.3.2024 13:47
      Tulos: +16 (16 ääntä)
      Varjoisa eläin: Petri olisi voinut lisätä myös Keskusgrillin. Eiköhän siellä jonossa saa harjoittaa pikkutunneilla useampaakin kamppailulajia, varsinkin jos Dan aloittaa keskustelun isompien körmyjen kanssa "ettei se Pukki niin häävi futaaja ole" tai "ettei se Junnu Vainio häävejä biisejä kirjoittanut".
      Lisäät vielä: "Ja Arto Tolsa oli yliarvostettu", niin eläkeläisetkin aktivoituvat potkimaan sinua.

      Lainaa

    36. Tulos: -8 (10 ääntä)
      Kumma sika: Suomalaisten ylipaino-ongelma ei johdu mistään "niimmutkujotkulääkkeetkinönnönnöö ja sössönsöö" eikä myöskään "kato-ku-nää-perintötekijät!!!". Myöskään klassikko "mulla on isot luut" ei ole mikään oikea syy.
      Eikä vissiin vajaaälyisyys? Mitä sinä edustat.

      Lainaa

    37. Tulos: +10 (10 ääntä)
      Koomimupio-: Järvenpää on Suomen per*reikä. Siinä on kaupunki joka kilpailee p*skemmuudessa Kouvolan kanssa. Kumpi noista on ankeampi?
      Käyppä kerran Kemissä. :D:D:D

      Lainaa

    38. Runneltu näätä 7.3.2024 15:41
      Tulos: +31 (31 ääntä)
      Kiitos asiallisesta keskustelusta ylipainosta! Oikein mieltä lämmittää lukea :-) Itse olen ollut ylipainoinen teini-iästä lähtien. Ensin yritin parikymmentä vuotta laihduttaa milloin milläkin tavalla, mikä aiheutti tietysti jojoilua painon kanssa. Sitten luovutin ja yritin vain syödä ja liikkua suositusten mukaisesti, mutta paino nousi silti hitaasti, mutta varmasti aina vain ylemmäs sairaalloisen lihavuuden rajalle asti. Nyt olen aloittanut omalla kustannuksellani Rybelsus-lääkkeen ja paino on tippunut kahdessa viikossa kaksi kiloa. Toivottavasti painon putoaminen jatkuu niin kauan, että olen edes jotakuinkin normaalipainoinen. Lääkäri tosin sanoi, että todennäköisesti en pysty silloinkaan lopettamaan lääkettä ilman, että paino alkaa taas nousta. Eli minun pitää maksaa reilu satanen kuussa elämäni loppuun saakka, jos haluan päästä normaalipainoon ja pysyä siinä. Minulla on onneksi varaa siihen, kaikilla ei ole :-( Toivon, että nämä lääkkeet tulevat jossain vaiheessa joko selvästi halvemmiksi tai Kela-korvattaviksi.

      Lainaa

    39. Röyhkeä kameli 7.3.2024 16:29
      Tulos: -35 (35 ääntä)
      Häikäilemätön myyrä: Suurin syy ylipainoon on nälkä. Jatkuva nälkä myös ehkäisee tehokkaasti laihtumista. Jos jotenkin nälkää vastaan taistelemalla onnistuu laihtumaan, niin kyllä se nälkä saa ne kilot takaisin.  Miksi sitten ihmisellä on nälkä, vaikka saakin enemmän ruokaa kuin tarvitsee, onkin se suuri kysymys, joka pitäisi [...]

      No höpöhöpö. Jatkuva näläntunne voi kyllä olla sairaus tai oire siitä (2-tyypin diabetes, jota hoidetaan mm. elintavoilla), hivenainepuute tai vastaava. Ja näitä ei kannata ruokkia sipsillä ja suklaalla. Nälän tunne kyllä katoaa riittävällä volyymillä vähemmän energiaintensiivistä vatsan täytettä ja yli venynyt vatsalaukku voidaan onneksi parsia kasaan. Mutta nämä eivät tosiaan ole mitään tavanomaisia juttuja, paljon voi tehdä ennen kuin tilanne on tuo.

      Esim. syödä paljon värikästä volyymiruokaa, juoda vettä, nukkua ja liikkua luonnossa mielialan kohentamiseksi.

      Lainaa

    40. Tulos: +32 (32 ääntä)
      Kaveriton lokki: Jos se laihana pysyminen olisi niin hirveän yksinkertaista niin eikö me kaikki oltaisi tosi laihoja ja hyvä kroppaisia? Ihmiset ei koskaan ajattele että esim. jotkut lääkkeet lihottaa, stressi, masennus saattaa lihottaa, sairaudet saattaa lihottaa.. Ei koskaan ajatella näitä, ennen kuin [...]
      Mulla oli kans yks tanssiryhmän vetäjä joka tanssi monta tuntia päivässä, liikkui paljon ja eli muutenkin terveellisesti. Sitä luulis että sellanen ihminen olisi laiha tai edes lihaksikas? Ei. Hän oli lihava ja sanoi itsekkin että mikään ei auta ja että ei tarvi kuin vähän vilkaista omenaan päin niin se on jo viisi kiloa lisää.

      Lainaa

    41. Konkaavi tiikeri 7.3.2024 16:51
      Tulos: +42 (46 ääntä)
      Kumma sika: Suomalaisten ylipaino-ongelma ei johdu mistään "niimmutkujotkulääkkeetkinönnönnöö ja sössönsöö" eikä myöskään "kato-ku-nää-perintötekijät!!!". Myöskään klassikko "mulla on isot luut" ei ole mikään oikea syy.
      Mistä tiedät? Suomessa käytetään esim. todella paljon masennuslääkkeitä jotka tutkitusti aiheuttavat painon nousua. Näin kävi minullekin, olin koko elämäni ollut normaalipainoinen. Masennuslääkityksen mukana tuli sitten rutkasti lisää painoa, mistä ei etukäteen varoitettu. Ylipaino taas vain vaikeuttaa masennusta mm. kaltaistesi öyhöttäjien takia. Ei ihmisen arvon pitäisi olla kiloista kiinni ja kiusaaminen on aina väärin.

      Lainaa

    42. Esteetön maito 7.3.2024 17:26
      Tulos: +15 (19 ääntä)
      Kivi:   Väestötasolla, luultavasti ei, joskin yksilötasolla lääkkeet kyllä saavat hurjia aikaan, sen tiedän omasta kokemuksesta (lopetin sen lääkkeen ja paino palasi takaisin entiselleen, eli en oikein voi uskoa, että olisi sattumasta kyse: "ottaa lääkkeen ja paisuu kuin ilmapallo, vaihtaa lääkitystä ja ilmapallo [...]
      Entisaikaan kun ihmiset tekivät ruumiillista työtä, he tarvitsivatkin enemmän energiaa ravinnostaan. Silloin ei tahdonvoimaa tarvittukkaan. Istumatyötä tekevälle, joka paikkaan autolla, ratikalla, skuutilla tjms huristelevalle nykyihmiselle riittäisi vähempi mutta biologiammehan ei ole miksikään muuttunut joten nälkä käskee helposti syömään liikaa.

      Lainaa

    43. Viheriä matonen 7.3.2024 17:33
      Tulos: +28 (30 ääntä)
      Kouluttamaton muurahainen: Vaikka en ole koskaan yli-painoisia arvostellutkaan, opin ymmärtämään lääkkeiden vaikutuksen, kun itse koin lääkkeen, joka nosti painoa. Se sai aikaan ihan valtavan ruokahalun, joten kyllä, kyse oli syömisestä, ei mitenkään lääkkeen niin suuresta energiamäärästä tms. Yritin hillitä syömistä [...]
      Mulla oli 2 viikkoa kestävä vahva antibioottikuuri, minkä aikana söin valtavia annoksia ja silti mulla oli koko ajan nälkä. Kun kuuri loppui, niin loppui loputon nälkäkin ja ruokahalu palasi normaaliksi. Ennen tuota olin kuvitellut, että jotku lääkkeet saattaa altistaa ylensyömiselle, mutta en tajunnut että se vaikutus voi olla noin vahva. Mä siis söin ihan kotiruokaa melkein kaksinkertaisia annoksia.

      Lainaa

    44. Sorsaton kulkija 7.3.2024 17:41
      Tulos: +41 (43 ääntä)
      Veljetön kani: Viime kädessä kuitenkin se on liika energia mikä muuttuu rasvaksi ja lihottaa. Kortisoni kyllä saattaa aiheuttaa nestekertymää, mikä tippuu poiskin, ja usein pahoissa tapauksissa voi saada nesteenpoistoon lääkettä. Eli ei, ei ole yhtä helppoa kaikille. Ei kaikki ole yhtä nopeitakaan tai hyppää korkealle, muttei se tarkoita etteikö kannattaisi yrittää liikkua ja syödä kulutuksen mukaan.
      "Etteikö kannattaisi yrittää". Tajuatko yhtään että tuo kuulostaa siltä kuin lihavat eivät edes yrittäisi? Minä en tunne ainoatakaan lihavaa joka ei olisi yrittänyt keventyä. He kaikki yrittävät aivan helvetisti, koska heitä painostetaan siihen jatkuvasti kaikilta tahoilta. He yrittävät enemmän kuin helposti hoikkana pysyvät voivat koskaan käsittää. 
      Mutta helppohan on niiden huudella, joille tämä asia ei tuota niin paljon vaikeuksia. Niinhän se aina menee. Ableistisin lause ikinä on "jos kerran minäkin pystyin niin kuka tahansa pystyy". Joka ikisellä ihmisellä on omat haasteensa ja asiat eivät todellakaan ole kaikille yhtä helppoja. Ja se että ihminen on lihava, ei siis todellakaan tarkoita sitä ettei hän yrittäisi, vaan useimmiten täysin päinvastaista. Siksi joskus iskee turhautunut raivo kun näkee tuollaista tokaistavan noin vain huolettomasti. 😔

      Lainaa

    45. Neuloutuva raparperi 7.3.2024 23:13
      Tulos: +6 (12 ääntä)
      Koomimupio-: Järvenpää on Suomen per*reikä. Siinä on kaupunki joka kilpailee p*skemmuudessa Kouvolan kanssa. Kumpi noista on ankeampi?
      Vastaan tähän Pori

      Lainaa

    46. Kujeileva apina 8.3.2024 2:39
      Tulos: +18 (18 ääntä)
      Mulla usein jää puhelin kotiin, jos lähen koiran kaa ulos. Ulkoilu on mun ja koiran yhteinen hetki ja en halua, että mikään häiritsee sitä. Kaveri joskus kauhistui, että miten mä saan yhteyttä kehenkään, kun kerroin, etten mä aina muista ottaa puhelinta mukaan ku lähen koiran kaa ulos. Totesin hänelle: "Jos mä oon kilometrin päässä kotoo, mä laitan savumerkkejä. Jos mä oon 5 kilsan päässä kotoo, mä paukutan kalikoilla kantoa ja 10 kilometrin päässä puhallan alppitorveen." Kaverin ilme oli näkemisen arvoinen. Mä suosittelen sitä, että jättäs puhelimen joskus kotiin tai pitäs sen visusti taskussa koko ulkoilun ajan ja antaa sen hetken koiralle, vaikka se koira nuuskiskin kaikkee ympärillä, niin kyllä se huomaa senkin, että puhelin on tärkeämpi kuin se. Puhelimeen tuijottaminen, varsinkin vilkkaalla paikalla voi aiheuttaa myös vaaratilanteita, kun huomio ympäristön sijaan on puhelimessa.

      Lainaa

    47. Naimaton vesinokkaeläin 8.3.2024 6:32
      Tulos: -11 (13 ääntä)
      Särötön hedelmä: On ihan lääkkeitä jotka todellakin vaikuttavat painonnousuun, se kerrotaan ihan siinä lääkeselosteessa. Ei ole mitään tekosyitä.
      Lues vielä kertaalleen se lainaamasi kommentti ja yritä tällä kertaa myös ymmärtää lukemasi.

      Lainaa

    48. Nuutunut hedelmä 8.3.2024 6:35
      Tulos: -3 (3 ääntä)
      Konkaavi tiikeri: Mistä tiedät?
      No tuota... Usko tai älä, niin tuota asiaa on tutkittu aika paljon. Ei tarvitse arvailla tai keksiä selityksiä.

      Lainaa

    49. Syyntakeeton mustikkamehukeitto 8.3.2024 6:37
      Tulos: +18 (18 ääntä)
      Koiran kanssa liikkuessa pitäisi tarkkailla koiran elekieltä ja esimerkiksi hankalat ohitustilanteet vaatii reagointia jo paljon ennen (koiran mielestä) uhkaavaa tilannetta. Koirakin sen huomaa,jos omistajalla on ajatukset muualla kuin laumansa turvallisuudesta huolehtimisessa ja voi joutua "ottamaan vastuun" tilanteista, mikä vastaantulijalle näyttäytyy esim remmiagressiivisuutena. Puhelimen käytöstä koirien kanssa on huomattu samoja haittavaikutuksia kuin lapsen kasvatuksessa, eli ilmeetön, reagoimaton puhelimeen tuijottaa aiheuttaa myös sosiaalisissa eläimissä masennusta. Lisääntynyt äänikirjojen tai musiikin kuuntelu lenkittäessä koiraa on vähentänyt kommunikointia ja koiran huomioimista, mikä myös näkyy negatiivisesti koiran hyvinvoinnissa. Kannattaa siis panostaa koiran kanssa eläessään siihen kaverin elämänlaadun vahvistamiseen ja keskittyä niillä, koiran päivässä suhteellisen harvoina ulkoiluhetkinä,

      Lainaa

    50. Syyntakeeton mustikkamehukeitto 8.3.2024 6:39
      Tulos: +11 (11 ääntä)
      (hups karkasi) ...keskittyä siis koiraan eikä oheistoimintaan. Se lisää varmasti myös remmin toisen pään hyvinvointia, kun sitä puhelinvapaata aikaa tulee lisää.

      Lainaa

    51. Tulos: +12 (18 ääntä)
      Esteetön maito: Entisaikaan kun ihmiset tekivät ruumiillista työtä, he tarvitsivatkin enemmän energiaa ravinnostaan. Silloin ei tahdonvoimaa tarvittukkaan. Istumatyötä tekevälle, joka paikkaan autolla, ratikalla, skuutilla tjms huristelevalle nykyihmiselle riittäisi vähempi mutta biologiammehan ei ole miksikään muuttunut joten nälkä käskee helposti syömään liikaa.
        En usko, että se on pelkästään sitäkään -tämänhetkinen hommani ei ole paljon kotirouvailua kummempaa, ja vaikka olenkin nykystandardein hippiäinen, 70-luvun kotirouva kyllä katsoisi nokkaansa pitkin (olin lapsena tukeva, joskus pilailen että en minä laihtunut, kaikki muut lihoivat. Se on vitsi, mutta). 
        Jostain syystä melkein kaikki, oli työnkuva mikä tahansa, ovat isompia kuin ennen. Huomasin kun liityin hetkeksi opiskelijakuoroon että omaan kohorttiini olen normaalin pituinen, nuoret naiset ovat yleensä päätä pidempiä. Toki tukevampiakin. Mutta onko se sitten huono juttu? Nuorisomme on tosi hyvin ravittua ilmeisesti, jotkut Pohjois-korealaisethan ovat pari päätä lyhyempiä kuin eteläiset toverinsa, ravitsemus kun on mitä on, vaikka geenit samat? Ei kukaan valita siitä, että lapsemme ovat pitkiä nyt. Eikä lievä ylipaino oie terveydelle haitallista, joidenkin tutkimusten mukaan hyödyllistä?
        Voisin kuvitella -ja tämä on silkkaa mutuilua -että aito haitallinen ylipaino johtuu jonkinlaisesta syömishäiriöstä -ei kukaan huvikseen syö itseään pahoinvoivaksi. Ja voisiko syömishäiriöinen käyttäytyminen johtua siitä, ettei "ideaalilla" (jossain pajunhoikan ja nälkiintyneen välillä) ja sillä, mitä on normi-ihminen joka saa nykyajan yltäkylläisyydessä tarpeeksi syödäkseen, ole kauheasti yhteneväisyyttä? Kai sellaisesta kehonkuva sotkeentuu ja ote intuitiiviseen syömiseen katoaa?
        En minä tiedä, olen jo onnellisesti naimisissa, ei tarvitse pärjätä jossain Tinderissä. Nostan rautaa välttääkseni tulevaisuuden luukadon ja tanssin koska se on kivaa. Lastani kuitenkin kasvatan uskomaan "ruoka on terveellistä! Syö hyvin, jotta kasvat suureksi!". Ruokasuhteen ongelmat tuntuisivat olevan ongelma sikäli kuin sellainen on, ja sellaista kettuilu pahentaa. 

      Lainaa

    52. Uneton meduusa 8.3.2024 22:04
      Tulos: +22 (26 ääntä)
      Komppaan useita kommentoijia: lääkkeiden aiheuttama nälkä on jotain, mitä ei voi kuvitella, jos sitä ei ole kokenut. Oma lähin aiempi kokemukseni oli nuoruusiän bulimia. Silti se lääkkeistä johtunut ruuan himo oli yllätys, ja raju sellainen. Toisaalta kokemus oli silmiä avaava: jos kerran lääkkeet voivat aiheuttaa niin järjettömän nälän ja ruuan tarpeen, silloinhan kyseessä on ihan todellinen tunne. Eli eipä se bulimiakaan mitään pelkkää omaa tyhmyyttä tai luonteen heikkoutta ollut... Tämän soisin muistettavan aina, kun puhutaan esimerkiksi sairaalloisesta ylipainosta. Ei kukaan huvikseen itseään lihota.

      Lainaa

    53. Kypsynyt kana 8.3.2024 22:25
      Tulos: +9 (11 ääntä)
      Kari on varmaan syönyt liikaa roska ruokaa kun ei osaa yhdys sanoja tai kieli oppia 😘

      Lainaa

    54. Mustanpuhuva tonttu 8.3.2024 22:39
      Tulos: +12 (16 ääntä)
      Kivi:   En usko, että se on pelkästään sitäkään -tämänhetkinen hommani ei ole paljon kotirouvailua kummempaa, ja vaikka olenkin nykystandardein hippiäinen, 70-luvun kotirouva kyllä katsoisi nokkaansa pitkin (olin lapsena tukeva, joskus pilailen että en minä laihtunut, kaikki muut lihoivat. Se on vitsi, mutta).   Jostain [...]
      Sää oot Kivi mahtavan kuuloinen tyyppi. Ois kiva tuntea enemmän sinunlaisia ihmisiä!

      Lainaa

    55. Sormeton hevonen 9.3.2024 11:48
      Tulos: +9 (13 ääntä)
      Mustanpuhuva tonttu: Sää oot Kivi mahtavan kuuloinen tyyppi. Ois kiva tuntea enemmän sinunlaisia ihmisiä!
      Samaa olen itsekin monesti todennut hänen kirjoituksia lukiessani.

      Lainaa

    56. Pystysuora flamingo 11.3.2024 22:53
      Tulos: +6 (10 ääntä)
      Tarvittava mandariini: Ollaan realistisia ja tästä on tehty myös paljon tutkimuksia. Eniten ihmisten ylipainoisuus johtuu epäterveellisestä syömisestä ja liian vähäisestä liikkumisesta. Eli toisin sanoen maapallolla ylipainoisten määrä on kasvanut johtuen omista elämän tavoista. Ja kun puhutaan ylipaino ongelmasta niin tarkoitetaan juuri [...]
      Vaikka leikittäisiin, että ylipainolle ei olisi lukuisia tässäkin keskustelussa mainittuja lääketieteellisiä syitä, haluaisin vielä nostaa esille sen että "epäterveellisessä syömisessä ja liian vähässä liikkumisessa" ei myöskään ole kyse pelkästään yksilön laiskuudesta. 
      Nykyajan työelämä on aikaavievää, vaativaa, stressaavaa ja monilla aloilla erittäin staattista. Vapaa-ajalla ajasta ja huomiosta kilpailevat useat tutkitusti erittäin koukuttavat älylaitteet. Tyypillisessä perheessä/pariskunnassa molemmat puolisot käyvät täysipäiväisesti töissä, joten aikaa ja energiaa ruoanlaitolle ja liikunnalle jää hyvin vähän. Rentoutuminenkin auttaa painonhallinnassa, mutta sille jää erittäin vähän aikaa. Lisäksi kaupat ovat täynnä epäterveellistä ruokaa, joka on yleensä helpompaa laittaa ja halvempaa kuin koota monipuolista ruokavaliota itse kokkailemalla. Suomen erikoisuus on kymmenien metrien karkkihyllyt vielä ennen kassoja.
      Meidän epäterve yhteiskunta ajaa ihmisiä siihen epäterveelliseen elämään. Ja jotta en saa kommentteja älähtävistä koirista, on pakko mainita että olen normaalipainoinen.

      Lainaa

    57. Tulos: -11 (13 ääntä)
      Kaveriton lokki: Jos se laihana pysyminen olisi niin hirveän yksinkertaista niin eikö me kaikki oltaisi tosi laihoja ja hyvä kroppaisia? Ihmiset ei koskaan ajattele että esim. jotkut lääkkeet lihottaa, stressi, masennus saattaa lihottaa, sairaudet saattaa lihottaa.. Ei koskaan ajatella näitä, ennen kuin [...]
      No se on kyllä just niin yksinkertasta. Lääkkeet ei lihota, ruokahalua saattavat lisätä, mut ei sitä ruokaa tarvi mättää nii paljon vaik pää sanois mitä.
      Se lihottaa, että syö jatkuvasti ja liikaa. Ei mikään muu.

      Lainaa

    58. Massaton piimä 13.3.2024 8:53
      Tulos: +6 (10 ääntä)
      Typötyhjä lohikäärme: Miksiköhän ihmiset syövät epäterveellisesti ja liikkuvat liian vähän? *gestures vaguely at everything*
      Vain murto-osa ihmisen historiasta ja evoluutiosta on energiaa ollut saatavilla jatkuvasti yli tarpeen. Tämä kehitys on saanut ihmiset haluamaan energiatiheää ruokaa suuria määriä, koska seuraavasta ateriasta ei ole ollut tietoa. Se on myös tehnyt elimistöistämme tehokkaita varastoimaan tuota energiaa.
      Nykyään noille ominaisuuksille ei enää ole tarvetta, koska ruokaa on jatkuvasti tarjolla (ainakin länsimaissa).

      Lainaa

    59. Valittu mestari 13.3.2024 12:00
      Tulos: +3 (5 ääntä)
      Koiraa ulkoiluttaessa pitää olla muutakin kuin hihnanpainona. Koira tarvitsee ohjaamista, kehuja ja kieltoja ennen kuin ymmärtää mitä siltä odotetaan ja miten sen pitää olla lenkeillä. Sitten koira on rauhallisempi ja varmempi.

      Lainaa

    60. Tulos: -3 (5 ääntä)
      Sormeton hevonen: Samaa olen itsekin monesti todennut hänen kirjoituksia lukiessani.
        Olen siis Feissaritäti: syökää hyvin, muistakaa kasvikset, älkää olko huonoissa suhteissa älkääkä ikinä ilkeästi öyhöttäkö, se ei ole sopivaa. Nojaa, kai sitä voisi pahempaakin olla ;D

      Lainaa

    61. Jykevä hyeena 16.3.2024 11:49
      Tulos: -4 (6 ääntä)
      Kivi:   Olen siis Feissaritäti: syökää hyvin, muistakaa kasvikset, älkää olko huonoissa suhteissa älkääkä ikinä ilkeästi öyhöttäkö, se ei ole sopivaa. Nojaa, kai sitä voisi pahempaakin olla 😉
      Tai sitten vaan voi vastailla itselleen eri nimimerkeillä.

      Lainaa

    62. Neulottu ilonpilaaja 20.3.2024 6:28
      Tulos: 0 (4 ääntä)
      Esteetön maito: Entisaikaan kun ihmiset tekivät ruumiillista työtä, he tarvitsivatkin enemmän energiaa ravinnostaan. Silloin ei tahdonvoimaa tarvittukkaan. Istumatyötä tekevälle, joka paikkaan autolla, ratikalla, skuutilla tjms huristelevalle nykyihmiselle riittäisi vähempi mutta biologiammehan ei ole miksikään muuttunut joten nälkä käskee helposti syömään liikaa.
      Tää on hauskaa kun joka paikassa toitotetaan vain näistä istumatyöpaikoista. No itse olen fyysisessä työssä. Siltipä siellä näkee ylipainoa. Eikä ne ihmiset siellä ylensyö.

      Lainaa

    63. Sukukypsä seuraeläin 21.3.2024 14:20
      Tulos: 0 (2 ääntä)
      Häikäilemätön myyrä: Suurin syy ylipainoon on nälkä. Jatkuva nälkä myös ehkäisee tehokkaasti laihtumista. Jos jotenkin nälkää vastaan taistelemalla onnistuu laihtumaan, niin kyllä se nälkä saa ne kilot takaisin.  Miksi sitten ihmisellä on nälkä, vaikka saakin enemmän ruokaa kuin tarvitsee, onkin se suuri kysymys, joka pitäisi [...]
      Itse tapoin nälän valitettavasti. Tein töitä 9-21 pelkällä lounaalla, korkea stressi ja kotona söin karjalanpiirakan ja tästä on tullut tapa, koska pärjään ihan hyvin syömättä. Ensin tuli toki tuloksia ja paino tippui, mutta sitten kroppa sääti aineenvaihduntaa selvitäkseen ja peruskalorikulutus tippui. Nyt, kun syön mitään yli 1200 kcal niin paino nousee eli aina esim. lomalla, jos syökin aamupalan ja kaksi lämmintä ateriaa ihan kotiruokaa. Paino ei vain lähde pois arkena, kun kroppa pitää vararavinnosta kiinni, jos tuleekin vielä suurempi nälänhätä. Lääkäri totesi, että hyvä, että kävin yhtenä päivänä syömässä Big Mac -aterian niin tuli vähän enemmän kaloreita, mutta minun pitäisi siis ottaa resetointikuuri, missä kuukausien aikana nostaisin kalorinsaannin normaaliin (about 2000 kcal). Ja ei ole aktiivisuudestakaan kiinni, koska vapaa-ajalla rakennan omakotitaloa.

      Lainaa

    64. Sukukypsä seuraeläin 21.3.2024 14:24
      Tulos: -3 (3 ääntä)
      Blaah: No se on kyllä just niin yksinkertasta. Lääkkeet ei lihota, ruokahalua saattavat lisätä, mut ei sitä ruokaa tarvi mättää nii paljon vaik pää sanois mitä. Se lihottaa, että syö jatkuvasti ja liikaa. Ei mikään muu.

      Sometimes it is not the drug itself causing weight gain; however, it is the side-effects from the drug. Some drugs stimulate your appetite, and as a result, you eat more. Others may affect how your body absorbs and stores glucose, which can lead to fat deposits in the midsection of your body. Some cause calories to be burned slower by changing your body’s metabolism. Others cause shortness of breath and fatigue, making it difficult for people to exercise. Other drugs can cause you to retain water, which adds weight but not necessarily fat.

      How much weight is gained varies from person-to-person and from drug-to-drug. Some people may gain a few pounds throughout the course of a year, while other people can gain 10, 20 or more pounds in just a few months. Because many of these medications are taken for chronic conditions, you may use them for several years with their use contributing to significant weight gain throughout time.

      Lainaa

    65. Vaivaton maahinen 24.3.2024 11:05
      Tulos: +4 (4 ääntä)
      Neulottu ilonpilaaja: Tää on hauskaa kun joka paikassa toitotetaan vain näistä istumatyöpaikoista. No itse olen fyysisessä työssä. Siltipä siellä näkee ylipainoa. Eikä ne ihmiset siellä ylensyö.
      Meinaatko että tämä jotenkin kumoaa lainaamasi kommentin asiasisällön? Ei kumoa.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: autot, jumissa, kamppailulajit, koirat, kännykkä, laihduttaa, lumi, lumivalli, läskit, normalisoida, painonhallinta, puhelin, saha, ylipaino