Facebook-mokat ja muut sosiaalisen median helmet.

Ongelmia vessassa

Pitäisikö olla huolissaan, kun istuu yleiseen vessaan?
Ongelmia vessassa

Arkiston aarre

  • Nimi Juuri nyt
    Tulos: 0 (0 ääntä)

    Kommentti

  • 51 kommenttia

      Ei kommentteja
    1. Tulos: +339 (357 ääntä)
      Kusinen juttu

      Lainaa

    2. Tulos: +309 (455 ääntä)
      Pissa on steriiliä ja ovenkahvassa on moninkertaisesti enemmän pöpöjä kuin vessan istuimessa!

      Lainaa

    3. Tulos: -19 (79 ääntä)
      Ja sehän ei leviä kun sen päälle istuu :D

      Lainaa

    4. Tulos: +358 (366 ääntä)
      "Istu ite, istuppas ite"

      Lainaa

    5. Tulos: +318 (344 ääntä)
      Ei liika steriiliyskään terveellistä ole. Bakteerit on osa tätä systeemiä ja ne ei yleensä ole ihmisille vaaraksi. Päinvastoin. Eli kun sen pyyhkäisee puhtaalla paperilla, niin pitäisi olla ihan tarpeeksi hyvä. Ei tarvi suihkia mitään desinfiointiainetta ympäriinsä. Suihkikaa kotonanne sitten, jos on ihan pakko. Kädet kannattaa silti pestä.

      Lainaa

    6. Tulos: +34 (120 ääntä)
      Mä en ees menis semmoseen vessaan missei oo hanaa. :'D En pysty lähteen vessasta pesemättä käsiä.

      Lainaa

    7. hepomiesten tietotoimisto 21.12.2017 1:46
      Tulos: -73 (205 ääntä)
      Mulle opetti äiti aikanaan, että julkisissa vessoissa käydessä laitetaan paperia siihen istuinosan päälle. Osa opetettiin istumaan käsiensä päällä ja kädet sitten pestään tietty asian jälkeen. Nykyään monissa vessoissa on erikseen ne renkaan desinfiointipyyhkeet. Kyllä ne ihan syystä siellä on.

      Lainaa

    8. Tulos: +131 (191 ääntä)
      hepomiesten tietotoimisto: Mulle opetti äiti aikanaan, että julkisissa vessoissa käydessä laitetaan paperia siihen istuinosan päälle. Osa opetettiin istumaan käsiensä päällä ja kädet sitten pestään tietty asian jälkeen. Nykyään monissa vessoissa on erikseen ne renkaan desinfiointipyyhkeet. Kyllä ne ihan syystä siellä on.
      Terve immuniteetti on paras suojakeino. Immuniteettia pidetään yllä olemalla suojautumatta liian hyvin bakteereilta. Lisäksi pöntön reunalle laitettu wc paperi se vasta kaikista epähygieenisin keino on. Ne bakteerit nimittäin leijuu vessaa ilman kantta vedettäessä ympäri wc-tilaa ja arvaapa missä wc-tilan pinnassa ne elävät pisimpään? Kyllä! Juuri siinä paperissa.

      Lainaa

    9. King Arthur 21.12.2017 3:50
      Tulos: +202 (226 ääntä)
      Sen jälkeen kun käy vaikkapa Italiassa julkisessa vessassa ei paljon enää välitä jostain kusitipasta. Niin tai unisex-vessassa. Miten ihmeessä jotkut miehet saa ajettua kusta niin kauas pöntöstä? Reunalta pyyhkii jonkun tipan mutta kun sitä on saatana kengänpohjat tahmanaan kusta ja ties mitä.

      Lainaa

    10. King Arthur 21.12.2017 3:52
      Tulos: +168 (188 ääntä)
      Niin ja älkää hankkiko sitä immuniteettia vessasta. Se terve immuniteettijuttu tarkoittaa sitä ettei kaikesta kannata tehdä steriiliä. On silti suositeltavaa pitää huolta just siitä kusiputkan hygieenisyydestä.

      Lainaa

    11. Tulos: +58 (64 ääntä)
      Pasinen kuikka

      Lainaa

    12. Tulos: +41 (43 ääntä)
      Junnu: Pasinen kuikka
      No on kyllä.

      Lainaa

    13. Tulos: +91 (95 ääntä)
      Nappi: Pissa on steriiliä ja ovenkahvassa on moninkertaisesti enemmän pöpöjä kuin vessan istuimessa!
      Nykyisen tietämyksen mukaan pissa ei ole steriiliä http://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/terve-virtsa-ei-ole-steriilia/

      Lainaa

    14. Tulos: +118 (140 ääntä)
      Nappi: Pissa on steriiliä ja ovenkahvassa on moninkertaisesti enemmän pöpöjä kuin vessan istuimessa!
      Virtsa EI ole steriiliä, terveessä virtsassa on paljon hyviä bakteereja. Sairaan (eli esim. virtsatietulehduksesta kärsivän) ihmisen virtsassa on myös haitallisia bakteereja. Se on totta, että ovenkahva on likaisempi kuin istuin, niin on myös vessan vetonuppi/painike.
      Juumut: Terve immuniteetti on paras suojakeino. Immuniteettia pidetään yllä olemalla suojautumatta liian hyvin bakteereilta. Lisäksi pöntön reunalle laitettu wc paperi se vasta kaikista epähygieenisin keino on. Ne bakteerit nimittäin leijuu vessaa ilman kantta vedettäessä ympäri wc-tilaa ja arvaapa missä wc-tilan pinnassa ne elävät pisimpään? Kyllä! Juuri siinä paperissa.
      Wc-paperi on yksi puhtaimmista asioista, mitä julkisesta vessasta löytyy. Monissa julkisissa vessoissa paperi on piilossa muovikuoren sisällä, mutta vaikka paperi olisikin seinällä aivan paljaana, niin siitä kuitenkin otetaan uloimmat kerrokset aina pois ennen kuin niiden bakteeripitoisuus ehtii kasvaa juuri minkäänlaiseksi. Bakteereilta ei kuitenkaan saa suojautua liikaa, se on totta. Wc-hygieniassa tärkeintä on välttää näkyvään likaan koskemista, pitää huoli siitä että wc- ja käsipaperit ovat kuivia, ja pestä kätensä kunnollisesti lämpimällä vedellä ja saippualla (minkä jälkeen kädet kuivataan huolellisesti kuiviksi eikä jätetä kosteiksi). Tällä välttyy haitallisilta bakteereilta. Tähän käsitykseen minä olen jäänyt, paremmin tietävä korjatkoon.

      Lainaa

    15. Tulos: +148 (154 ääntä)
      Eiköhän ihmisellä ole mm. sen takia ihoa siellä persposkissaan että jos sattuu istumaan pöntön renkaalle jossa on joskus ollut vähän kusta, ei sitä kautta pääse mikään tauti tarttumaan.

      Lainaa

    16. Jerry Cotton ja sininen lavuaari 21.12.2017 7:23
      Tulos: +102 (118 ääntä)
      King Arthur: Sen jälkeen kun käy vaikkapa Italiassa julkisessa vessassa ei paljon enää välitä jostain kusitipasta. Niin tai unisex-vessassa. Miten ihmeessä jotkut miehet saa ajettua kusta niin kauas pöntöstä? Reunalta pyyhkii jonkun tipan mutta kun sitä on saatana kengänpohjat tahmanaan kusta ja ties mitä.
      Mä oon ihmetelly tätä miesten tapaa ajatella kusella käydessä töissä ihan mielettömästi. Miten hiton vaikeaa sitä rengasta on nostaa kuselle mennessä!? Rengas on ihan kusessa joka toinen kerta kun menee vessaan. Luulisi, että töissä edes sen verran katsoisi kun siihen voi itsekin joutua seuraavalla kerralla istua...

      Lainaa

    17. Tulos: -60 (72 ääntä)
      Vituttaahan se kusen päälle istua, mutta tosiaan se virtsa on steriiliä(ihmisen sisältähän se tuleekin) ja kyllähän paljon bakteerien kannalta likaisempia ovat se vessan oven kahva, rahat tai mikä vaan joka on useampien ihmisten käsikosketuksessa esim. kuntosalilla itse ainakin pesen aina kädet ennen ja jälkeen.

      Lainaa

    18. Tulos: +68 (72 ääntä)
      King Arthur: Sen jälkeen kun käy vaikkapa Italiassa julkisessa vessassa ei paljon enää välitä jostain kusitipasta. Niin tai unisex-vessassa. Miten ihmeessä jotkut miehet saa ajettua kusta niin kauas pöntöstä? Reunalta pyyhkii jonkun tipan mutta kun sitä on saatana kengänpohjat tahmanaan kusta ja ties mitä.
      Komppaan kyllä tätä, mikäli olet vähänkään matkustanut ja nähnyt julkisia vessoja, niin nämä meidän yleisövessat on todella puhtaita ja steriilejä moniin muihin verrattuna. Pietarissa yhdessä baarissa ei edes ollut pönttöä naisten vessassa, vaan reikä lattiassa. Ja juu, monesti meilläkin baareissa ja jopa ravintoloissa mikäli unisex vessat on kengänpohjat täynnä sitä itseään, koska kaikkialle muualle osutaan paitsi pönttöön. Se tippa siellä reunuksella on pienin murhe.

      Lainaa

    19. Tulos: +61 (65 ääntä)
      Virtsa ei ole steriiliä, vanha uskomus että on. Silti ovenkahvat WC nuppi paaaaljon likaisempia kuin se istuinrengas.

      Lainaa

    20. Tulos: -18 (36 ääntä)
      Juumut: Terve immuniteetti on paras suojakeino. Immuniteettia pidetään yllä olemalla suojautumatta liian hyvin bakteereilta. Lisäksi pöntön reunalle laitettu wc paperi se vasta kaikista epähygieenisin keino on. Ne bakteerit nimittäin leijuu vessaa ilman kantta vedettäessä ympäri wc-tilaa ja arvaapa missä wc-tilan pinnassa ne elävät pisimpään? Kyllä! Juuri siinä paperissa.
      Eli paras keino ylläpitää kehon tervettä immuniteettia, on laittaa wc-paperia pöntön reunalle.

      Lainaa

    21. Tulos: +91 (109 ääntä)
      En ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä jotka kammoavat juuri sitä vessan istuinta (toki ei koskaan ole kiva, jos siinä on eritteitä). Kaiken järjen mukaan se on yksi vessan vähäbakteerisimpia paikkoja, sillä sitä koskevat vain perskannikat, jotka viettävät suurimman osan ajastaan erittäin hygieenisesti: housujen verhoamana, suojassa julkisten paikkojen kauhuilta.

      Lainaa

    22. Ihmettelijä 21.12.2017 8:00
      Tulos: +24 (26 ääntä)
      Lumi ehtikin ensin :) Mutta tässä vielä asiasta: http://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/terve-virtsa-ei-ole-steriilia/ Muuten olikin jo hyvin asia käsitelty kommenteissa :)

      Lainaa

    23. Tulos: +31 (37 ääntä)
      Nappi: Pissa on steriiliä ja ovenkahvassa on moninkertaisesti enemmän pöpöjä kuin vessan istuimessa!
      Tämä on muuten vanhaa tietoa. Nykytiedon valossa virtsa ei ole steriiliä.

      Lainaa

    24. Tulos: +75 (79 ääntä)
      No steriiliä virtsa ei todellakaan ole, mutta jos nyt tarkoitettiin sitä, ettei se ole varsin bakteeristakaan, niin se on totta. Liian steriili ympäristö on tosiaan haitaksi, mutta mieluummin sitä puhtautta kannattaa julkisessa vessassa liioitella, kuin esim kotivessassa. Ulosteessa voi olla monenlaista ja vähänkään huonosti pestyistä käsistä niitä jäämiä on vessa tulvillaan. Kotona sentään on pienempi todennäköisyys vähän harvinaisempiin ja mahdollisesti haitallisiin pöpöihin, joille altistuminen ei kuulu ”normaaliin” immuunipuolustukseen. Merjan ajatuksesta en oikein saanut kiinni. Puhui aluks paperilla pyyhkimisestä mutta lopuksi oman kusen käyttämisestä huuhteluaineena. Onhan näitä.

      Lainaa

    25. Tulos: +5 (19 ääntä)
      Nappi: Pissa on steriiliä ja ovenkahvassa on moninkertaisesti enemmän pöpöjä kuin vessan istuimessa!
      Pissahan ei ole steriiliä kuin virtsarakossa ollessaan. Pissatessa siihen siirtyy bakteereja.

      Lainaa

    26. Tulos: +23 (27 ääntä)
      Nappi: Pissa on steriiliä ja ovenkahvassa on moninkertaisesti enemmän pöpöjä kuin vessan istuimessa!
      Steriiliys on urbaanilegenda, kyllä siellä ihan bakuja on ja viimeistään ihokontakti sen kontaminoi. Eri asia sitten onko se millään tavalla vaarallista. Kahvat kyllä ovat paljon pahempia kuin se takamus istuimella, siitä olen samaa mieltä.

      Lainaa

    27. kuritushuoneenvartija 21.12.2017 8:24
      Tulos: +69 (73 ääntä)
      Harvemmin tulee miestenvessoissa käytyä, mutta olen itsekin ihmetellyt sitä, miten paljon seisaaltaan kusevia naisia nykyään liikkuu yleisissä vessoissa. Samaten riittää valtavasti heitä, joille ei ole kukaan viitsinyt opettaa, että se vessa pitäisi vetää käynnin jälkeen. Ällöttävää joutua ensin vetämään vessa toisen jäljiltä ennen kuin voi itse istahtaa.

      Lainaa

    28. Tulos: +38 (42 ääntä)
      Olen selvinnyt hengissä ja yhden mahataudin sairastaneena 3 kk jaksosta Intiassa. Myönnän, että ensimmäisellä viikolla oli tarve desinfioida käsiä kaiken aikaa. Sen jälkeen ei jaksanut.

      Lainaa

    29. Tulos: +49 (69 ääntä)
      Siis sehän on jo ajat sitten tutkittu, että yleinen wc-istuin on puhtaampi kuin keskimääräinen kännykkä. Ihmisillä kun ei ole tapana kosketella kovin monia paikkoja pakaroillaan, mutta sormet kyllä käyvät päivän saatossa milloin missäkin; nenässä, korvassa, silmässä, sukupuolielimissä ja (korkeintaan ohut paperinpalanen välissä)persreiässäkin. Eli jos olet valmis kättelemään ihmisiä, niin silloin ei pitäisi olla mitään ongelmaa yleisten käymälöidenkään kanssa. Miten meidän presidentti on hengissä vaikka itsenäisyyspäivänä kättelee, mitä, tuhansia ihmisiä?

      Lainaa

    30. pihlajankarja 21.12.2017 11:21
      Tulos: +38 (42 ääntä)
      Anskuli: Komppaan kyllä tätä, mikäli olet vähänkään matkustanut ja nähnyt julkisia vessoja, niin nämä meidän yleisövessat on todella puhtaita ja steriilejä moniin muihin verrattuna. Pietarissa yhdessä baarissa ei edes ollut pönttöä naisten vessassa, vaan reikä lattiassa.
      Siellä saa olla tyytyväinen, jos on reikä lattiassa eikä paskasta ja rikkinäistä pönttöä :D

      Lainaa

    31. Tulos: -19 (43 ääntä)
      Istuinrengas kannattaa vuorata paperilla, niin ällöttää vähemmän istua julkisessa vessassa ;)

      Lainaa

    32. Tulos: +58 (60 ääntä)
      Nyt jäi arveluttamaan, että "huuhteleeko" Merja itse aiempien kävijöiden kusta omalla virtsallaan sotkien vessaa entisestään, vai mistä hänelle tuli se idea?

      Lainaa

    33. Tulos: +46 (52 ääntä)
      Hihi: Nyt jäi arveluttamaan, että “huuhteleeko” Merja itse aiempien kävijöiden kusta omalla virtsallaan sotkien vessaa entisestään, vai mistä hänelle tuli se idea?
      Ilmeisesti. Minä taas pohdin sitä, miten hän käytännössä hoitaa asian. Pystyykö hän lorauttamaan tipan pissiä paperille ennen pöntölle istumista sotkematta vaatteitaan?

      Lainaa

    34. Tulos: +58 (64 ääntä)
      Yleensä vessassa asioidessani desinfioin istuimen valmiiksi seuraavalle eli kusen täsmällisesti ympäri renkaan.

      Lainaa

    35. Psycotictac 21.12.2017 18:01
      Tulos: +24 (34 ääntä)
      Virtsa on steriiliä. Ainakin Norjan hiihtojoukkueella. Kaikilla muilla siinä on ties mitä.

      Lainaa

    36. Tulos: +18 (22 ääntä)
      Julkiset vessat kuvottavat minuakin, mutta kyllä niissä on aina hana ollut...

      Lainaa

    37. Mikä tää maailma on 22.12.2017 8:29
      Tulos: +4 (30 ääntä)
      Juumut: Terve immuniteetti on paras suojakeino. Immuniteettia pidetään yllä olemalla suojautumatta liian hyvin bakteereilta. Lisäksi pöntön reunalle laitettu wc paperi se vasta kaikista epähygieenisin keino on. Ne bakteerit nimittäin leijuu vessaa ilman kantta vedettäessä ympäri wc-tilaa ja arvaapa missä wc-tilan pinnassa ne elävät pisimpään? Kyllä! Juuri siinä paperissa.
      Siis stna ihmiset on tyhmiä ja vammasia. Se paperi menee pönttöön ja kansi menee kiinni ja sitten se vedetään.

      Lainaa

    38. Tulos: +47 (55 ääntä)
      King Arthur: Miten ihmeessä jotkut miehet saa ajettua kusta niin kauas pöntöstä? Reunalta pyyhkii jonkun tipan mutta kun sitä on saatana kengänpohjat tahmanaan kusta ja ties mitä.
      Siivoan työkseni hotellissa, ja jostain syystä miehille tuntuu olevan ylitsepääsemätön ongelma hoitaa asiansa siististi juuri yleisessä vessassa. Harvoin tulee vastaan hotellihuoneita, joissa pönttö ja sen ympäristö olisi ihan kusinen, mutta respan yleinen miesten wc on joka päivä ihan kamalassa kunnossa. Harvoinhan kukaan varmaan kotonaankaan pahasti pöntön ohi kusasee, joten ei sitten myöskään omassa hotellihuoneessa, mutta heti kun on kyse kaikkien yhteisistä tiloista, tuntuu monilta miesten vessan käyttäjiltä katoavan käytöstavat.

      Lainaa

    39. Mitävittuanyttaas 22.12.2017 10:09
      Tulos: -9 (19 ääntä)
      Haist vittu, haistappa vittu, Merja. Apua!

      Lainaa

    40. Mammuttipähkinä 22.12.2017 10:44
      Tulos: +20 (22 ääntä)
      Minä vilkaisen rengasta ja läjäytän siihen ahterini ilman mitään. Tietty jos vessasta löytyy ne hygienia suojukset niin ehdottomasti käytän, mutta muuten en jaksa alkaa taiteilemaan vessapaperilla tai tekemään muitakaan sirkustemppuja. Tiedän kyllä ihmisiä jotka niinkin tekevät ja ovat kauhuissaan minun tavastani..

      Lainaa

    41. Tulos: +29 (33 ääntä)
      kuritushuoneenvartija: Harvemmin tulee miestenvessoissa käytyä, mutta olen itsekin ihmetellyt sitä, miten paljon seisaaltaan kusevia naisia nykyään liikkuu yleisissä vessoissa. Samaten riittää valtavasti heitä, joille ei ole kukaan viitsinyt opettaa, että se vessa pitäisi vetää käynnin jälkeen. Ällöttävää joutua ensin vetämään vessa toisen jäljiltä ennen kuin voi itse istahtaa.
      Itse olen törmännyt siihen ettei kanssasisarelle ole riittänyt seisaaltaan pissiminen, vaan siihen pöntölle on pitänyt _kiivetä_! Pöntön reunalla on siis ollut selkeät kengänjäljet. Silloin on ollut pakko vaihtaa koppia. Ja olen siis todistanut tätä useammin kuin kerran.

      Lainaa

    42. Tulos: +18 (22 ääntä)
      ES: Siivoan työkseni hotellissa, ja jostain syystä miehille tuntuu olevan ylitsepääsemätön ongelma hoitaa asiansa siististi juuri yleisessä vessassa. Harvoin tulee vastaan hotellihuoneita, joissa pönttö ja sen ympäristö olisi ihan kusinen, mutta respan yleinen miesten wc on joka päivä ihan kamalassa kunnossa. Harvoinhan kukaan varmaan kotonaankaan pahasti pöntön ohi kusasee, joten ei sitten myöskään omassa hotellihuoneessa, mutta heti kun on kyse kaikkien yhteisistä tiloista, tuntuu monilta miesten vessan käyttäjiltä katoavan käytöstavat.
      Tuo on mielenkiintoinen juttu. Itse mietin myös aina julkisissa vessoissa että miten voi olla niin sotkuista. Toisaalta Y-virtaus on ihan oikea ongelma ja joskus tähtääminen on mahdotonta sen takia. Silloin otetaan paperia ja pyyhitään omat sotkut pois. Myös istuaaltaan kuseminen on ihan ok, mutta sitä vaikeuttaa se, että pöntöt on muotoiltu taas niin pöhkösti, voit vahingossa istualtaan kusta omille housuille, kun siellä edessä ei ole pöntön rakenteessa otettu huomioon istuaaltaan kusemista. No nyt se on kerrottu.

      Lainaa

    43. Tulos: +1 (17 ääntä)
      Luulisi, että jokainen ymmärtää ettei mikään ihmisen sisältä tuleva ole steriiliä! Olemme täynnä hyödyllisiä bakteereja. Ja jokainen nainen jolla on ollut virtsaputkentulehdus (lähes jokainen nainen ainakin kerran elämässään) tietää että virtsanäyte otetaan ja siitä katsotaan nimenomaan bakteereja! Ja virtsanäyte ei tosiaankaan kontaminoidu mistään käsikosketuksesta, koska siihen purkin sisäpintaan ei todellakaan saa koskea... Ne pahatkin bakteerit tulee ihan ihmisen sisältä! Tämä selvisi jo keskiajan lopulla, siis silloin tajuttiin että sairaudet johtuvat ihmisen sisällä tapahtuvista asioista ei ulkopuolelta tulevista demoneista tai Saatanasta, joten alettiin kehittää lääkkeitä, eikä enää vaan rukoiltu. Olette kirjaimellisesti tietämättömämpiä, kuin ihmiset keskiajalla. Onneksi olkoon.

      Lainaa

    44. Tulos: +23 (27 ääntä)
      Hehe... Reppureissuja on tullut tehtyä sen verran, että vessa-asioissa en järkyty enää mistään. Taudit eivät tartu reisien ja pakaroiden ihon kautta (ellei iho ole haavoilla tms). Taudit tarttuvat siten, että huonosti pestyistä käsistä menee pöpöjä suuhun. Lisäksi on pilaantunut ruoka, pisaratartunnat ja suora limakalvokontakti - eli seksi; vessassakäyntiä ei lasketa. Conclusion: Pese käsiä. Pese niin perkeleesti. Wc-istuimesta on turha stressata. Paperilla enimmät sotkut pois ja sitten istu kunnolla, ettet aiheuta uusia sotkuja. Simples.

      Lainaa

    45. Missähän kunnossa joidenkin omat vessat ovat? 24.12.2017 6:19
      Tulos: +14 (18 ääntä)
      Julkiset vessat ovat hyvin usein todella siivottomassa kunnossa. Täytyy vaan hämmästellä että minkähänlaisessa kunnossa näiden kusenroiskijoiden omat vessat ovat.

      Lainaa

    46. Tulos: +4 (6 ääntä)
      Shorrr: Steriiliys on urbaanilegenda, kyllä siellä ihan bakuja on ja viimeistään ihokontakti sen kontaminoi. Eri asia sitten onko se millään tavalla vaarallista. Kahvat kyllä ovat paljon pahempia kuin se takamus istuimella, siitä olen samaa mieltä.
      Tää steriiliysajatus tulee siitä kun se on siellä rakossa steriiliä. Sit kun se on kosketuksissa virtsaputkeen, se ei ole enää steriiliä.

      Lainaa

    47. Tulos: +8 (10 ääntä)
      Kusella pyyhkimisellä varmaan tarkoitti että jos pyyhkii kuivalla paperilla, niin vain levittää sitä ympäriinsä...

      Lainaa

    48. Tulos: +19 (23 ääntä)
      Kasvoin veljien ja isän kanssa, ja aina oli kotona vessassa siistiä. Yleisillä paikoilla myös naisten vessat oli ihan kunnossa, mitä nyt saattoi olla joku roska jossain, käsisaippuaa valunut pöydälle tmv. Mutta keskimäärin ihan jees. Harvemmin edes haisee pahalta, kun jostain syystä ujostellaan kakkaamista niin paljon ettei sitä voi tehdä missään muualla kuin kotona, ainakaan ilman syyllisyydentunteita ja/tai häpeää. (?? Sitä vartenhan vessat on. Tarpeiden tekemistä. Kaikki kakkaa. Ei voi kauhean hyvin jollei käy paskalla parin päivän välein.) Unisex-vessat onkin sitten toinen juttu. Toki naisetkin osaa, mutta jätkät... Mitä viddua. Kävin teininä lanitapahtumassa, jossa oli lisäkseni ehkä kaksi muuta tyttöä, loput n. 15+ poikia ja miehiä, ja ikinä, IKINÄ en ole joutunut asioimaan niin saastaisissa vessoissa. Tapahtumassa, jossa ei edes kännätä! Toki valvominen ja energiajuomien kittaaminen vastaa ehkä jollain tavalla humalaa, mutta sitten voi istua. JOTAIN käytöstapoja. Siinä oli hehkeätä väistellä kusilammikoita ja pyyhkiä istuinta ja jotenkin hypätä istumaan siihen samalla huolehtien ettei housut tipu maahan asti. Ja se haju, voi luoja. Sen jälkeen en ole mihinkään poikavoittoiseen tapahtumaan osallistunut niin, että viettäisin paikalla niin pitkään että joudun asioimaan veskissä välillä.

      Lainaa

    49. Tulos: +1 (5 ääntä)
      Nappi: Pissa on steriiliä ja ovenkahvassa on moninkertaisesti enemmän pöpöjä kuin vessan istuimessa!
      Ei se ole enää steriiliä kun se poistuu rakossa. Erityisesti naisen virtsaputkessa voi olla paljonkin bakteereita, jotka aiheuttavat tulehduksia yms. Miehillä tämä on harvinaisempaa anatomian vuoksi - virtsaputki kun on pidempi.

      Lainaa

    50. Tulos: +1 (3 ääntä)
      Sekaani: Siis sehän on jo ajat sitten tutkittu, että yleinen wc-istuin on puhtaampi kuin keskimääräinen kännykkä. Ihmisillä kun ei ole tapana kosketella kovin monia paikkoja pakaroillaan, mutta sormet kyllä käyvät päivän saatossa milloin missäkin; nenässä, korvassa, silmässä, sukupuolielimissä ja (korkeintaan ohut paperinpalanen välissä)persreiässäkin. Eli jos olet valmis kättelemään ihmisiä, niin silloin ei pitäisi olla mitään ongelmaa yleisten käymälöidenkään kanssa. Miten meidän presidentti on hengissä vaikka itsenäisyyspäivänä kättelee, mitä, tuhansia ihmisiä?
      Ero lie siinä että kädet voi pestä ja pestään heti vessakäynnin jälkeen, ennen ruokailua, jne, joten ei sillä niin väliä mitä niihin on tarttunut -pitää vain malttaa olla vaikkapa pyyhkimättä silmiään käsin ennen kuin on saanut ne käpälät kunnolla pestyksi. Pyrstöään on vähän hankala pestä julkisesti -vaikkei mitään tarttuisikaan niin ei ole kiva ajatus että iholla on jonkun muun eritteitä. Ongelman ratkaisee käsilaukusta löytyvät käsidesi ja nenäliinapaketti.

      Lainaa

    51. Tulos: +1 (5 ääntä)
      Itse vilkaisen aina, ettei pöntöllä ole mitään todella ällöttävää ja pyyhin paperilla ennen istumista. Sitten vain istun. Ja kaverini kauhistelevat, kuinka pystyn bajamajassakin istumaan renkaalle. Eivät ne taudit pakaroistani tartu.

      Lainaa

    Lue lisää

    Kommentoi

    Avatar

    Vastaa

    Nimikone

    Laiskottaako? Täytä nopeasti nimikoneella!

    Avainsanat: vessa, hygienia, WC, pyyhkiä, vessapaperi